Bild
Nästa artikel

Koenigsegg Agera R – med takbox

Nyheter

Koenigsegg kommer med en världspremiär till Genève. Agera i värstingutförande heter Agera R. Superbilen med takbox.

Koenigsegg Agera R blir sannolikt den starkaste bilen på stundande bilsalongen i Genève. V8-motorn har borrats upp från 4,7 till 5,0 liter och levererar hisnande 1 115 hästkrafter (!) med hjälp från dubbla kompressorer. Den galna effekten gäller när Agera R tankas på E85, annars får ägaren nöja sig med 940 hk – alltså 10 hästkrafter mer än vanliga Agera. Vridmomentet på etanolbränsle uppgår till lika monstruösa 1 200 Nm.

Agera R har, precis som Agera, en uppsättning avancerade fälgar. Deras turbinutformning hjälper nämligen till att skapa marktryck.

Bland tillvalen på Agera R märks en takbox utvecklad av Thule. Här har Koenigsegg och takboxtillverkaren rätt så oblygt låtit sig inspireras av den svenska skidåkaren Jon Olssons supersportbilar med takbox. Jon har specialbyggda takboxar från Packline som han monterat på sina tre senaste bilar: Lamborghini Gallardo, Lamborghini Murcielago och Nissan GT-R.

Det går rykten om att det är just Jon Olsson som beställt denna Agera R. Detta förnekas dock på Jons hemsida där han skriver att Koenigsegg och Thule bara kopierat hans idé.

Diskutera: Vad tycker du om Koenigseggs supersportbilar?

Kommentarer

#1
Anonymous1
2011-02-28 08:34

Pris?

#2
Jager
2011-02-28 08:54

behöver du fråga har du inte råd...

#3
Jägarens
2011-02-28 09:30

Har köpt två st!

#4
2011-02-28 09:37

Som vanligt - outstanding!
Det finns elegantare skapelser, men Koenigseggs monster har något eget, grymt. Inte minst beträffande motorerna som alltid är med och slåss bland värstingarna. De är aldrig snygga i profil men i varje annan vinkel.
Sen kan man naturligtvis diskutera det egentliga behovet av den här typen av bilar - men det tillverkas trots allt inte så många att det lär ha någon större påverkan vare sig beträffande miljö eller olyckor. Ägarna vårdar dem ömt.

#5
truebeliver
2011-02-28 10:12

LAMBO AVENTADOR är bättre!!

#6
Yarl
2011-02-28 16:04

Faktum kvarstår, detta är en kitcar. Vem som helst kan bygga sportbil om priset hamnar på 10 mille. Även din farmor...

#7
2011-02-28 16:36

Fantastisk bil och jätteroligt att den byggs här i Svedala. Något att vara lite stolta över i landet lagom..

Nu vill jag se Top Gear's Jeremy Clarkson provköra den.

#8
trogen vib-läsare
2011-02-28 17:48

får ViB skriva om sånt här underhållande?!

#9
truebeliver
2011-02-28 18:05

Den här firman skulle ju rädda skit märket SAAB men nu hoppas de på att italienarna ska köpa in motorer från vm motori till kommande saab SUV.en. patetisk. italienarna vill inte hjälpa norden!

#10
2011-02-28 18:19

Onödigh bil.

#11
skodaprisvärd
2011-02-28 18:22

Otroligt ful! 10 år gammal! Lägg ner skiten nu.

#12
truebeliver
2011-02-28 18:30

nej, det är inget fel på designen, MEN de måste sälja och bli världsbäst för sverige skull!!

#13
Riskokare
2011-02-28 18:37

Truebeliver. Lär dej skriva så man begriper vad du menar. Italienarna vill hjälpa sin egen plånbok så de säljer till vem f-n som helst!

#14
Revert
2011-02-28 19:24

Yari: Kitcar? Antar att du aldrig sett en koenigsegg i verkligheten eller varit i fabriken? Vill se dig montera ihop den här bilen men en sak är säker iaf, du lyckas bättre med en volvo xc60...

#15
fartälskaren
2011-02-28 19:32

SV:Nils af Palmstierna

väldigt nödig bil skulle jag säga!

#16
truebeliver
2011-02-28 19:33

Riskokare: jag ser så dåligt att jag inte ser vad jag skriver tyvär .

#17
2011-02-28 21:44

Helt egna skapelser!
Men du är ca 10 mil fel "Rålle G.", bilen byggs (här) i Ängelhom och inte i Svedala, fast jag tror jag förstår vad du menar :)

#18
Wall Enberg
2011-02-28 21:51

Hoppas det kommer en dragkrok till bilen snart!
Det blir lite trång i "kubben"!

#19
Mister Beach
2011-02-28 22:24

Onödigh bil.???
Moderater stavar som SD räknar.


Sen blir man ju alltid lika road av att läsa alla "Jante kommentarerna" på detta forum :-)
Allt som görs i Sverige är skit Koenigsegg ,SAAB varför inte köpa en lott och hoppas att Ni vinner en slant att köpa en KIA ,Skoda ,Dacia Eller nåt annat (KVALITETSMÄRKE)

#20
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:35

Dacia är inget skitmärke.
Däremot är Kia inga vidare bilar.

Många politiker gör värre fel än så, bara för att detta var ett nytt parti (folk är rädda för allt som är nytt och ovanligt) så blev det ett jävla liv om detta.

Dessutom har t o m Aftonbladet erkänt att SD inte hade så fel i detta. (Sök på YouTube.)
Och den där felräkningen är inte rolig och väldigt uttjatad nu...

Som Centerpartist är jag noga med att alla partier skall bemötas lika.

Jag har en dröm för Sverige. Om ett företagsamt, grönt, tryggt och öppet Sverige, som byggs underifrån. Ett samhälle där allt börjar med dig, och där demokratin börjar hemma vid köksborden. Där du får möjlighet att kunna själv, och där respekten för varje enskild individ står i centrum.

När globaliseringen sveper över världen hårdnar konkurrensen om jobben. Då måste vi anstränga oss än mer för att erbjuda de bästa villkoren för företagande och arbete i vårt land. Men samtidigt växer världens samlade konsumentkår med flera miljarder. Tänk dig vilken möjlighet det kan bli för svenska miljöteknikföretag, om en miljard kineser börjar efterfråga modern miljöteknik.

Vi ska ta med oss det bästa ur historien in i framtiden, men vi ska inte leva kvar i historien. Den stora faran är inte förändring, utan om vi inte förändras alls. Om vi har en dröm att tro på blir förändringen lättare att förstå, och då blir varje steg på vägen dit mindre skrämmande i sig. För ska vi få fler jobb och bättre välfärd, då måste det börja med dig och mig. Och med en dröm för Sverige.

MVH Börje, fritidspolitiker.

#21
Mister Beach
2011-02-28 23:04

Börje bilkunnig?
Inte kan du väl på fullt allvar säga att dacia är bra!!
Isåfall får du byta namn till Börje (O)bilkunnig
Du kan ju börja med att läsa här
http://www.euroncap.com/results/dacia.aspx
En bil som 2011 inte kommer upp i mer än 3*
Skulle jag kalla skitmärke Byggd på avdankade Renault delar.
Så här skrev Vibilägare Tex.
Sandero kommer aldrig, och det erkänner Renault, att nå fler än tre stjärnor i Euro NCAP:s kollisionstester. Det är ett betyg som på sin höjd var gångbart för tio år sedan. I dag skulle tre Euro NCAP-stjärnor vara rena katastrofen för de flesta bilbyggare, inklusive Renault.

#22
Börje bilkunnig
2011-02-28 23:15

4 stjärnor kan man säga att den har vilket är bra för en billig småbil. Att fjantsystemet ESP saknas tar bort en stjärna. Bara att anpassa sig efter väglaget.

Dock är Dacia, åtminstone Logan som jag körde nu i vintras väldigt bra balnserad och har smala däck vilket gjorde den tryggare än en nyare Audi med EPS jag körde förra vintern.

Båda med snarlika dubbdäck.

Dacia är en bra, robust, lättunderhållen bil, byggt på de bästa, beprövade delarna från Renault.

En bil som gör att många får pengar över till att hålla bromsarna nyservade och har råd köpa de bästa däcken!

En amerikansk undersökning visade att lampbyte är viktigt för säkerheten. (Dålig belysning dödar kanske fler än ESP-fria bilar?) På Sandero är lampbyte så pass smidigt och billigt så att jag inte skulle någon anledning till att inte byta. Lampor finns på närmaste mack.

#23
Jager
2011-03-01 08:11

jo Börje, den felsägningen är fortfarande väldigt rolig... om man inte har nån spärr i huvudet som ifrågasätter rimligheten i att 400000€ motsvarar 40 tusen miljarder kronor så förtjänar man att skrattas åt. Det är ju inte Zimbabwedollar vi pratar om direkt...
eller håller ni i "politikerskrået" varann om ryggen?

#24
Hobb
2011-03-01 08:20

Jon Olsson var först med specialanpassad takbox till sin 'Lambo' - ofta i Åre! Hela ekipaget nerlackat svartmatt - fråckt som f..n!

#25
Börje bilkunnig
2011-03-01 09:48

Jager är igång och försöker att trolla igång bråk som vanligt.

Nej, vi håller inte varandra bakom ryggen. Men fel kan alla säga.

#26
Jager
2011-03-01 10:01

alla som läst åtminstone några trådar här inser ju att det är börje och alla hans olika alias som trollar mest.
punkt.

#27
Börje bilkunnig
2011-03-01 14:10

Fjantsystemet ESP skulle nog öka försäljningen. Endast den billigaste kan vara utan för de som inte vill betala för det och vill ha en så enkel bil som möjligt.

Dock är det mer trist att en bil inte har strålkastarrengöring, bra lyse är viktigt för säkerheten.

#28
mendefera
2011-03-01 17:04

Fjantsystem det stämmer i högsta grad.

#29
2011-03-01 20:48

Hur fanken kom kommentarerna att handla om Dacia?
Kan ni inte skilja på en Koenigsegg och en Dacia. Inte för att jag har noterat att jag sett en Dacia i verkligheten men Koenigsäggen dräller det av och den liknar näppeligen en Renault ...

#30
Börje bilkunnig
2011-03-01 21:42

Dacia dräller det av. Men Koenigsegg har jag aldrig sett någon.

Tack och lov, då jag tillhör alliansens gröns röst, Centerpartiet.

Jag har en dröm för Sverige. Om ett företagsamt, grönt, tryggt och öppet Sverige, som byggs underifrån. Ett samhälle där allt börjar med dig, och där demokratin börjar hemma vid köksborden. Där du får möjlighet att kunna själv, och där respekten för varje enskild individ står i centrum.

När globaliseringen sveper över världen hårdnar konkurrensen om jobben. Då måste vi anstränga oss än mer för att erbjuda de bästa villkoren för företagande och arbete i vårt land. Men samtidigt växer världens samlade konsumentkår med flera miljarder. Tänk dig vilken möjlighet det kan bli för svenska miljöteknikföretag, om en miljard kineser börjar efterfråga modern miljöteknik.

Vi ska ta med oss det bästa ur historien in i framtiden, men vi ska inte leva kvar i historien. Den stora faran är inte förändring, utan om vi inte förändras alls. Om vi har en dröm att tro på blir förändringen lättare att förstå, och då blir varje steg på vägen dit mindre skrämmande i sig. För ska vi få fler jobb och bättre välfärd, då måste det börja med dig och mig. Och med en dröm för Sverige.

MVH Börje, fritidspolitiker.

#31
Missnöjdast
2011-03-02 08:20

Snälla, banna, Börje nu.

ViB tappar läsare varje dag han är aktiv här.

#32
emellertid
2011-03-02 17:03

Är detta forumet till för politiska uttalanden nu?

#33
Börje biIkunnig
2011-03-02 21:25

Det äro sant att Vib får många läsare varje dag Börje äro aktiv.
Hela centerpartiet vill läsa vad jag haf att säga.
MVH
Börje, med mycket fritid för politik

#34
Jager
2011-03-03 08:03

hela Centerpartiet? alla 8?

#35
Börje bilkunnig
2011-03-03 11:04

Jager: Icke jag som skrivit detta. Någon har snott mitt konto och kan logga in även han.

Dessutom har samma person lyckats skriva Börje bilkunnig utan att vara inloggad. Vilket även denna person gjorde för att jävlas med 789 här.

Jag gissa på att Toyotamaffians Simon no1 är i farten. IGEN!

#36
2011-03-03 11:11

Re Jager

Ja Börje är otroligt tröttsam, största mytomanen här på forumet och är tydligen bara här för att piska upp stämningen.....

#37
Börje bilkunnig
2011-03-03 11:32

Jag haro icke lästa alla falska kommentarer av falska Börje bilkunnig. Men det jag läst får mig att framstå som en idiot om folk tror att vi är samma person.

Riktiga Börje bilkunnig är en äkta, seriös person.

Detta var mitt sista inlägg, otäkt när det finns/har funnits dubbelgångare. Han kanske kommer kopiera mitt konto rätt av?
Blir ett nytt när ViB löst detta så det icke upprepar sig. De kan få en vecka på sig.

Nu blir det politiksidor på rasten istället.

MVH Börje Uno Lööv, chefmekaniker, Toyota.

Ska se ifall jag hittar fler kommentarer av den falske Börje, låter rätt kul vad du berättat om dem. Börje hatar Amerikanska bilar.

#38
Riktiga Börje
2011-03-03 12:23

Börje med bilden: Otäkt när det finns/har funnits en falsk Börje. Du är dum.

Men lite småkul ändå.

#39
Börje biIkunnig
2011-03-04 20:14

Jag har inte läst alla kommentarer av den andra Börje bilkunnig. Men det jag läst får honom att framstå som en idiot, vilket nog är ganska sant.
Riktiga Börje bilkunnig är en äkta, seriös person.
Otäckt när det finns/har funnits dubbelgångare. Han kanske kommer kopiera mitt konto rätt av? Eller är det vad han?? hon ?? gjort, eller vad?
Blir ett nytt när/om ViB löst detta så det icke upprepar sig. De kan få en vecka på sig, sen jäklar, upprepar det sig nog. För Den andra Börje är mycket smartare och kunnigare än mytomanen Börje som borde ägna sig åt dagisverksamhet
Nu blir det fisksidor på rasten istället.
MVH Börje Uno Bööf, chefstekare, Olofs Hamburgare HB.
Ska se ifall jag hittar fler kommentarer av den andra Börje, låter rätt kul vad du berättat om dem. Börje älskar Amerikanska filmar.

#40
Henke2255
2011-03-06 19:33

Motorn har numera dubbla turboaggregat, ej kompressor. Vidare rör det sig om en otrolig motor sett till bränsleförbrukning och effekt.

Läs gärna vidare: http://www.cardotcom.com/koenigsegg/2012-koenigsegg-agera-r/

#41
Jager
2011-03-07 08:58

fast ett turboaggregat är i sig en kompressor... den komprmerar insugsluften, det som skiljer sig är tekniken för att göra det. däremot har man i talspråk skiljt på turbokompressor och mekanisk kompressor.

#42
2013-01-04 02:12

Love authentic brands north face pink ribbon jacket ,north face apex bionic jacket keep you warm and comfortable for skiing, snowboarding or just hanging out this year. The north face pink ribbon online have new stylish version reflects the charming in the modern. Go properly with a lot of styles of pink ribbon north face on sale, various fine designs guarantee the north face clearance top quality and fashion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.