Bild
Nästa artikel
Om många går över till elbilar förlorar staten skatteintänkter från fossila bränslen. En så kallad kilometerskatt kan användas för att kompensera för bortfallet.

Kilometerskatt på personbilar undersöks

Nyheter

Systemet ska råda bot på glesbygds- och storstadsproblem – men också användas för att beskatta elbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått forskningsstöd av Energimyndigheten för att under två års tid ta reda på om det går att ersätta dagens bränsleskatt med kilometerskatt istället. Tanken är att det ska bli dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, medan det är mer gynnsamt att köra en ren bil i glesbygd. På så sätt ska man kunna bota det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet.

Men det finns en baktanke med idén om kilometerskatt. Det är att kompensera för det skattebortfall som skulle uppstå om majoriteten av befolkningen gav upp fossildrivna bilar.
– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert hållbar mobilitet vid IVL.

Kilometerskatten ska alltså både minska utsläpp och trängsel samtidigt som den kompenserar för uteblivna skatter. Utredarna ska därför ta fram olika alternativ för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut och utarbeta en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.
 
Diskutera: Vad tycker du om idén med kilometerskatt på personbilar?
 

Kommentarer

#1
2017-10-06 13:12

staten har bestämt att skatta bort bilarna

#2
2017-10-06 13:15

Skulle vara enklare att höja fordonsskatten.
En rimlig nivå på en ren elbil vore ca 12,000 kr per år, alltså 1,000 kr i månaden.
En laddhybrid kunde vara hälften, ca 6,000 kr per år, alltså 500 kr i månaden.

#3
2017-10-06 13:22

Jag såg att Tibor Blomhäll har räknat på hur mycket kilometerskatt som behövs för att täcka inkomstbortfallet för att byta ut fossilbilar mot elbilar. Jag har inte kontrollerat siffrorna, men nånstans runt 4 kr/mil, menar han.
http://teslaclubsweden.se/kilometerskatt/

#4
2017-10-06 13:25

Äntligen något som på allvar sätter fart på omställningen till elbilar! Ironi, om nu någon missar det, tycker man aldrig upphör att förvånas, staten ger supermiljöpremie, den ska dessutom höjas så att fler ska bli lockade av en elbil, rätt tänker de flesta då utsläppen lokalt åtminstone minskar/försvinner, men moroten i ena handen äts troligen med råge upp av åsnan i den andra handen (kilometerskatt). Kan vi räkna med en uppgång av dieselbilar igen? Kommer hybrider att få kilometerskatt med kommande förslag, eller plug-in hybrider?

#5
2017-10-06 13:30

Bra initiativ att utreda detta, att straffa en elbilsbilist med en galen schablonsumma i skatt som inte kör så mkt är allt annat än rättvist.
Kilometerskatt i kombination med fordonsskatt tycker jag låter som en bra lösning framåt för alla typer av bilar.

#6
2017-10-06 13:45

Ja, där kom den, precis som jag förutspådde i en annan tråd. Och vad ska man skylla denna skattehöjning på då? Tänk om våra styrande hade varit så ärliga och rakryggade att dom erkänt de höga skatterna på fossilbränsle var för pengarna och inget annat. Tror förresten att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att läsa om den stora elbilsbluffen. Har sett siffror som säger att tillverkningen av ett batteri till en elbil är lika miljöförstörande som 18 000 mil med en dieselbil. Sant eller inte, men något ligger det säkert i det. Och vad händer när alla en kall vinternatt skall ladda sina bilar och landet står utan kärnkraft. Står vi då inför en uppstart av våra gamla kolkraftverk igen? Det har faktiskt redan hänt så det är ingen utopi. I veckan hämtar jag förresten ut min nya diesel

#7
2017-10-06 14:06

Högra handen ger, vänster hand tar...

#8
2017-10-06 14:24

Var hittar du högra handen?

#9
2017-10-06 15:41

@tjalle, i kakburken?
Nja, supermiljöpremien ligger nog bra till för högern...

#10
2017-10-06 16:01

bra

#11
2017-10-06 16:19

Klappjakten på bilister blir bara värre och värre. Politikerna ljuger hela tiden. Det här är de redan överbeskattade bilisternas tvångsfinansiering av järnvägskramarnas onödiga och ofinansierade höghastighetståg. Allra värst är Rödgröna. I undersökningar inför valet 2014 framstod faktiskt SD som bilvänligaste partiet.

#12
2017-10-06 16:32

Jag hinner inte med i svängarna vad gäller vad som är miljövänligt för stunden. Skulle vi inte köra på etanol? Det var ju frälsningen.Miljöpremier och förnybart bränsle. Sen att massor av bensinmackar lades ner, framförallt på landsbygden, pga kostnaden att tillhandahålla etanol var ju bara en bagatell. Dessutom att många med etanolbilar fortsatte att köra på bensin gjorde ju ingenting. Får man långt till ett tankställe så får man tänka sig för hur mycket man kör i onödan. Ja, ja säger då det. Vad är nästa steg på vad som är bra för miljön???? Batteritillverkningen verkar ju mumma för vår miljö!

#13
2017-10-06 17:46

Miljöincitamenten för att upprätthålla konsumtionen är ganska genomskådade vid det här laget. Det är bara blåögda som inbillar sig att man tvångsskattar fossilbilar för miljöns skull. Det finns inget som hellst miljötänk bakom hela denna cirkus! ALLT handlar om ökade kostnader för landet Sverige och där vänder man på varenda sten för att hitta sätt att beskatta den delen av befolkningen som har inkomst från annat än bidrag.

#14
2017-10-06 18:01

Det var väntat för dem som även bara kan tänka lite. För inte ska elbilarna slå igenom för att undanhålla staten skattepengar? Nej. Skulle inte pengarna behövas så skulle vi kunna ta bort bränsleskatten redan idag. Elbilar ska vi ha och diesel och bensinbilar ska bort. Därför borde även skatten höjas på diesel och bensinbilar och använda dessa pengar till att subventionera nya elbilar och laddplatser. Hushållselen kan beskattas som idag. En som producerar egen el kan använda den som den vill, även att ladda bilen med, utan att staten förlorar pengar. Problemet med kilometerskatt är när utländska bilar kommer hit. Då borde de betala vägavgifter. När vi ska köra utomlands borde vi befrias från kilometerskatt för den tiden. Nackdelen med kilometerskatt är att vi betalar i efterhand och inte i förhand som gör nu när vi tankar. Det slår hårdare för de som inte kan hushålla med pengar. För dem blir månadsslutet ännu tuffare.

#15
2017-10-06 18:09

Som det nu är betalar en bilist som kör 500 mil/år samma skatt som en som kör 5000 mil/år med likvärdiga bilar. Lägg skatten direkt vid pumpen så kanske det skulle ge ett incitament att både köra förståndigare samt kanske även ta cykeln när det är möjligt.

#16
2017-10-06 18:52

Jag trodde att drivmedel var beskattade?

#17
2017-10-06 19:06

Detta är helt väntat. Men tro inte att man kommer att nöja sig med att ändra skatten så att totalskatten blir oförändrad, det kommer att bli en kraftig skattehöjning. C:a 70% av bränslepriset är skatt. Om en bil drar 0.7 l/mil, och bränslet kostar 14 kr/l, så blir det 6.80 kr/mil i ren skatt.
Vänta er alltså att den kommande kilometerskatten blir minst 6kr/mil för elbilar. Man kommer inte att ta bort skatten på fossilbränsle, för då kommer båtar och entrepenadmaskiner att få för lite skatt. Man kommer i stället att utöver dagens bränsleskatter dessutom lägga en kilometerskatt.

Kilometerskatt, och t.o.m. ryktet om en sådan för elbilar är det effektivaste sättet att kraftigt hämma elbilarna. Ven f-n vill köpa en elbil när man hör talas om kilometerskatter på dem?

#19
2017-10-06 20:38

Samma sak som med TV-licensen...

Färre betalar den så då bakar man i den i skatten istället.

Summan av lasterna är alltid konstant...

#20
2017-10-07 08:24

Tycker man skatten är för hög, köp inte så stora tunga bilar med höga utsläpp så blir skatten lägre.

#21
2017-10-07 08:41

Hacken - men status kan aldrig bli för dyr...:)

#22
2017-10-07 08:42

Fyfan vad äckligt det är. Man tänker ”bra, då kanske jag sparar lite grann genom att köpa en elbil både för plånbok och miljö” så kommer det in skatt ändå?! Lägg ner försvaret så har ni era pengar, regeringen har tappat greppet.

#23
2017-10-07 13:49

Men en sak undrar jag: Om man leker med tanken att en majoritet av bilarna är elbilar, hur ska man då få in pengar till vägunderhåll? Tycker att ett system där man betalar efter det man kör är mest rättvist.

Sedan känns det såsom det formuleras "staten går miste om skatteintäkter", att det enbart är pengarna rill statskassan som spelar roll, men rubrikskrivare brukar gilla att spetsa till det.

#24
2017-10-07 15:46

Ack ve, jag som trodde att bil skatten gick till underhåll på vägarna. Elbil kan väl också ha en skatt, fast efter vikt eftersom de sliter på vägarna. Bränsleskatt visste jag sedan innan att dessa pengar gick till andra saker än våra vägar.

#25
2017-10-07 16:09

En årlig skatt alltså, Styggavargen?

#26
2017-10-07 17:35

Vist kilometerskatt är vettigt då slipper vi skatten för att vi har gräsklippare samt allt övrigt bränsledrivet. frågan är hur det skall hanteras så att det blir rättvist, typ dem med målvakt och annat lite krångligare.

#27
2017-10-07 17:43

Man skall kanske upprätthålla en allmän energiskatt istället för årligskatt, viktskatt och kilometerskatt. Det skall innefatta hushållen, flyg, transport, ... Då betalar man efter sin totala miljöpåverkan. Men staten är mer sällan efter att skapa rättvisa. Oftast den politiska agendan och olika grader av korroption är de som avgör utfallet. Förstås med en gnutta av oduglighet.

#28
2017-10-07 20:31

Andas. Det är en utredning ett förslag som inte på långa vägar är klubbat. Att tro annat än att det kommer någon typ av skatt på dessa fordon är bara naivt.

#29
2017-10-07 21:26

Skatt på skatt och atter skatter är sveriges regerings väg att tjuva dina pengar,Dom vill helst kontrollera hela din inkomst.Inget land i världen är lika bra på skatter som sverige.Bäst i världen på sånt som man borde skämmas för,men en regering som älskar våra pengar skäms forstås inte.

#30
2017-10-07 22:04

Behövs väl ännu mer skatter på rena elbilar då ju även skatteintäkter från verkstäder kommer minska. Dom håller ju ihop bättre än konventionella bilar med förbränningsmotor. Är ju färre delar, bara en elmotor som håller bra. Ingen motorolja behöver bytas etc.

#31
2017-10-07 22:13

Vidstige, vad håller du på att surra om?? Skulle TV-mottagare av radiorör ha lägre licens än moderna led-tv? Bara för att de kräver mer reparationer???

#32
2017-10-08 10:54

Jättepositivt med kilometerskatt! Den som inte gillar välfärden kan flytta till USA. Ja varför ska vi ha skatt egentligen? Varför ska jag finansiera polisen, försvaret, sjukvård, brandkår. Jag har inte ringt till brandkåren en endaste gång i mitt liv! Inte ska jag betala skatt! Politiker som bara bestämmer, avskeda alla politker, släpp människor fria och låt dem göra vad de vill. Solidaritet? Glöm det! Fri sjukvård är kommunism! Nej vi ska ha det som i USA på 1800-talet där varje riktig man bevakade sitt hem med stora bössan och sköt ner andra. Det är ett äkta rättssystem! De som inte kan försörja sig själva ska vi låta dö. Varför ska vi bry oss om varandra?! Eller så inser vi att skatter faktiskt är en jättebra idé för samhället. Kilomterskatt kan finansiera vägnätet och bidra till utbyggnad av kollektivtrafik, infrastruktur med höghastighetståg och bättre underhåll av stambanorna. Jättebra med kilometerskatt, tummen upp!

#33
2017-10-08 15:22

Ännu mer idiotismer från rödgröna och värdelösa forskare? Fusk med mätarställning kommer att öka kraftig.

#34
2017-10-08 16:42

otroligt många negativa människor, det är alltid NAP i er världsuppfattning eller hur, som sagt det är ett förslag en utredning pågår, så slappna av

NAP = någon annans problem

#35
2017-10-08 18:18

Raphael tycker säkert att polisen, försvaret, sjukvård, brandkår fungerar bättre än någonsin! Kan någon förklara vart alla miljarder tar vägen? Sverige sjunker i alla internationella jämförelser. Enligt en rapport från EU-kommissionen kommer Sverige 2048 att ha unionens näst sämsta pensioner: 48 procent av slutlönen, tjänstepensionen inräknad. Bara Estland hamnar bakom Sverige då!

#36
2017-10-09 14:49

Man kan i alla fall vara säker på att oavsett vilken form bilskatten kommer att vara i så kommer det att kosta oss bilister mer framöver.

#37
2017-10-09 20:52

Låga mil.
OK med kilometerskatt om, årliga bilskatten slopas.

#38
2017-10-09 21:05

HT19, du har fel om att Sverige sjunker i alla internationella jämförelser. Men de stora kostnadstjuvarna idag är RUT och ROT (om vi talar statlig skatt. Sjukvård och brandkår finansieras via landstings/regionskatt respektive kommunalskatt, och där finns det stora problem. Alliansregeringen vältrade över stora kostnader på kommunerna för att kunna sänka den statliga skatten och genomföra ROT och RUT, det är grundproblemet idag som är vansinnigt svårt att vända på. Men om vi håller oss till ämnet så tycker jag en kilometerskatt blir bra, om förslaget är genomarbetat och nyanserat.

#39
2017-10-10 15:16

Bra för sysselsättningen. Fler byråkrater i arbete och ett tillskott på enkla jobb och en katastrof för vårt levnadssätt. 3000 kontrollanter tillsätts i första hand.

#40
2017-10-12 18:30

Själv är så gammal att jag har upplevt kilometerskatt på personbilar i Sverige. Det gällde dock bara dieselbilar. Jag hade ett par Mercedes 220 compakt från tidigt 70-tal. Km-mätaren satt i motorrummet och km-räknandet, som var underlaget för vad man skulle betala, registrerades på ett stämpelkort i Haldexmätaren. För att minimera kostnaden hade jag, och många med mej, ett snöre som i ena ändan var fäst i en enkel anordning som spärrade km-räknandet och den andra ändan på snöret gick genom torpeden och in i bilen, så att jag vid poliskontroll kunde rycka bort spärren så att km-räknaren fungerade igen. Tror att jag körde ca 2000 mil om året och betalade km-skatt för några hundra av dem. Tror att de lärt något av detta i kommande km-skattesystem men säker kan man aldrig vara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.