Nästa artikel
Jaris Yaris en skräll
Motorsport

Jaris Yaris en skräll

Publicerad 13 februari 2017
Toyota-stallet ångar på i rallyvärlden, i helgen fixade föraren Jari-Matti Latvala segern i Rally Sweden.
Vilken dundersuccé för Toyota och för finländaren Jari-Matti Latvala. Segern i Svenska Rallyt var definitivt av det överraskande slaget.
Det var få som nämnde Jari-Matti Latvala som segerkandidat i årets upplaga av Svenska Rallyt. Då hade ändå Latvala en färsk andraplats från Monte Carlo-rallyt i bagaget plus att han själv triumferat i Värmland tre gånger tidigare.
 
Normalt brukar det ta
en liten inkörningstid innan ett nytt rallyteam slår till. Toyota med 17 års frånvaro i rally-VM hade inte alltför stora förväntningar på sig – och kanske var det just detta faktum som var nyckeln till framgången, åtminstone i Jari-Matti Latvalas fall.
 
En betydligt mer avspänd Latvala, sett till fjolårets säsong i Volkswagen, gjorde något av sitt livs tävling.
 
– Jag förlorade mycket av mitt självförtroende förra säsongen, erkände han på presskonferensen. Men när jag så fick chansen att börja om i Toyota blev det en stor motivationskick.
 
I Svenska Rallyt visade Latvala och Toyota med sin nya Yaris WRC att de redan nu är på en nivå som matchar de övriga mer etablerade teamen. Innan start fanns det farhågor om att motoreffekten inte skulle räcka till, men under söndagens avslutande sträckor utklassade Latvala sina jagande konkurrenter från M-sport Ford, Ott Tänak och regerande mästaren Sébastien Ogier, tvåa respektive trea.
 
Latvala och Toyota i all ära,
men rallyts snabbaste förare hörde hemma i Hyundai Motorsport. Ett helt osannolikt misstag på publiksträckan på Färjestads travbana kostade belgaren Thierry Neuville segern. Precis som i Monte Carlo var Neuville på väg mot slutsegern då ödet slog till. Här gick han för ”tajt” in mot en däcktrave. När bilen studsade tillbaka ut mot ett betongfundament kollapsade styrstaget.
 
Räkna ändå med Hyundai under fortsättningen av VM-serien. Här finns det potential och oturen ska väl inte fortsätta att grina belgaren i ansiktet?
 
Den största besvikelsen
i VM-upptakten är Citroën. Trots omfattande förberedelser vill det sig inte, framför allt inte för nordirländaren Kris Meeke som på nytt fick ge upp efter en avåkning.
 
De nya fräcka bilarna i VM visade kapacitet, så pass mycket att andra vändan av sträckan i Knon fick ställas in. Det gick helt enkelt för fort. Den högsta tillåtna snitthastigheten på 130 km/tim överskreds med råge – Ott Tänak hade 138 km/tim – och topphastigheten låg på styva 200 km/tim.
 
Svenska Rallyt resulterade också i en svensk framgång. Värmlänningen Pontus Tidemand var säkerheten själv och vann övertygande WRC2-klassen i en Skoda Fabia. Tidemand siktar på VM-titeln som så småningom kan bära vidare mot en fabriksstyrning i den stora WRC-klassen 2018.
 
Härnäst väntar VM-rallyt i Mexiko 10-12 mars.

Diskutera: Såg du Svenska Rallyt i helgen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-13 10:05
Vidstige

Grattis Toyota!
Kan vara en början på en ny era där Toyota gör mer körglada och attraktiva bilar, jag är övertygad om det i alla fall.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-13 10:50
johafor

@partikel
De hade väl antagligen fuskat...

#3 • Uppdaterat: 2017-02-13 10:56
Mattse

Lite bakvänt blir det när de först ökar effekten och förbättrar aerodynamiken, för att sedan stryka sträckor för att det börjar gå för fort. Hursomhelst så var det ett mycket snabbt och underhållande rally att följa.

Angående tävlingsbilarnas påverkan på vardagsbilar så har de som vanligt NOLL att göra med varandra.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-13 11:17
L. Mäkinen

Det var bättre när de var tvungna att sälja bilar med samma typ av drivlina och aerodynamik. Jag har visserligen bara haft en sån, en Mitsubishi Lancer Evolution, men det är väl dyrt.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-13 11:17
Simon no1

Härligt att se hur vassa de var och roligt för alla bilintresserade att Toyota även ger sig in i WRC, det ser bra ut!

#6 • Uppdaterat: 2017-02-13 11:25
Rutger Jönåker

Ja, grattis Toyota och Latvala! Det var trevlig och spännande underhållning i helgen!
Man kan ju bara hoppas att Toyota tar vara på den positiva reklam denna seger fört med sig och snabbt ger ut en Latvala edition, med en vassare motor, chassi och tuffare utseende. DÅ kan Toyota börja snacka om mer körglädje och locka till sig yngre köpare.

#7 • Uppdaterat: 2017-02-13 11:32
Vidstige

Mattse
"Angående tävlingsbilarnas påverkan på vardagsbilar så har de som vanligt NOLL att göra med varandra."
Tror du har helt fel där, en viss påverkan på flera sätt finns.

#8 • Uppdaterat: 2017-02-13 12:14
Mattse

@Vidstige: Snälla, gå inte på biltillverkarnas marknadsföringsknep. Målet för biltillverkare som sponsrar bilsport är att få dig att tro att de överför tävlingsteknik till sina vanliga standardbilar. Vilket de förstås inte gör och som de allra flesta fattar. Men med tanke på att du verkar tro på det så har de lyckats lura i alla fall en person, vilket är tråkigt.

Ännu värre lurade är dock de som verkligen köper sk Edition-bilar i tron att de får en riktig tävlingsbil. Det de köper är en dekaltrimmad upplaga med lite chippad motor, större hjul och ett häftigt spoilerpaket, men som till 99,2 % är likvärdig standardbilen i all övrig teknik.

#9 • Uppdaterat: 2017-02-13 12:27
Mikael Dahlbacka

@partikel VW har inte råd pga dieselgate..

Jag som var där kan berätta att Toyotorna hade bäst ljud och Citroënerna såg fräckast ut :).

#a • Uppdaterat: 2017-02-13 12:43
Rutger Jönåker

Mattse, jag tror inte det är speciellt många som köper en edition-bil som tror dom får en riktig tävlingsbil. Däremot skulle Toyota verkligen behöva en lite roligare "dekaltrimmat upplaga med lite chippad motor" bland sina övriga trista och undermotoriserade versioner. Därav mitt förslag med en Latvala edition.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.