Bild
Nästa artikel

Japaner tillverkar pålitligast bilar

Nyheter

Japanska tillverkare dominerar när brittiska What car? och försäkringsbolaget Warranty direct listar de pålitligaste bilarna.

Varje år listar brittiska konsumentupplysningen What car och försäkringsbolaget Warranty direct vilka bilar som är pålitligast att lägga sina surt förvärvade slantar på, om man köper bil i Storbritannien. Listan bygger på inlämnade försäkringsärenden till Warranty direct och allt från hur ofta bilarna går sönder till hur mycket skadorna kostar att reparera ingår i analysen.

För sjunde året i rad toppar Honda listan över pålitligaste biltillverkarna, som i år domineras av japanska tillverkare i toppen. De fem bästa är alla japanska, med Toyota, Lexus, Suzuki och Subaru bakom Honda. Dessutom finns Mazda, Mitsubishi och Nissan bland de tio bästa.

Volvo på plats 20
Risken för att en Honda går sönder under ett år är en av tio. Det är betydligt bättre än Land Rover, som placerar sig på sista plats för elfte året i rad, med en risk på sju av tio att gå sönder under ett år.

Fyra av tio Volvobilar går sönder över en tolvmånadersperiod. Det räcker till en delad tjugondeplats tillsammans med bland andra Volkswagen. Samtidigt går hälften av alla Saabar sönder under ett år, vilket gör att Saab delar listans 31 plats med Chrysler.

50 000 försäkringsärenden på bilar som är mellan tre och tio år gamla ligger till grund för undersökningen.

Diskutera: Hur ser du på japanska bilars pålitlighet?

Pålitligaste biltillverkarna 2012

Risk i procent för att bilar går sönder under en tolvmånadersperiod i Storbritannien.

1. Honda: 10
2. Toyota: 17
3. Lexus: 18
4. Suzuki: 19
5. Subaru: 20
6. Hyundai: 21
6. Mazda: 21
6. Mitsubishi: 21
9. Chevrolet: 22
10. Nissan: 25
11. Kia: 26
12. Ford: 31
12. Skoda: 31
14. Citroën: 32
15. Peugeot: 35
15. Daewoo: 35
15. Smart: 35
18. Mini: 37
19. Fiat: 38
20. Seat: 39
20. Volkswagen: 39
20. Volvo: 39
20. Porsche: 39
24. Vauxhall (Opel): 40
25. BMW: 41
26. Audi: 42
27. Rover: 43
27. Jaguar: 43
29. Mercedes: 45
30. MG: 48
31. Saab: 50
31. Chrysler: 50
33. Renault: 52
33. Jeep: 52
35. Alfa Romeo: 55
36. Land Rover: 71

Kommentarer

#1
2012-07-30 13:30

Jag noterar att Citroën och Peugeot upplevs som pålitligare än BMW, Audi, Volkswagen och Mercedes... Även Fiat är pålitligare än de tyska presigemärkena.

Men visst, då reparationskostnader ingår för att ge den totala bilden så tror jag detta är ett stort aber för tyskarna som inte precis är kända för att vara billiga att reparera... De både går sönder och är dyra att reparera när de går sönder. Ack ack.

#2
2012-07-30 14:30

Ingen hänsyn har tagits till hur bilarna används, sköts och hur många mil de rullar? Listorna ser olika ut i olika länder. Det är rätt stor skillnad om bilen används yrkesmässigt eller om det är en pensionär som kör den till bridgen en gång i veckan.

#3
2012-07-30 14:47

det här ska bli spännande följa!! .-)
Noterar att skoda är bäst av VW märken o Audi sämst!!
o en total dominans av asienbilar bland de tio bästa, endast chevrolet som lyckas slå sig in där men då ska man tänka på att även där så kommer de flesta säkerligen från asien!
o någon premiumbil ska man tydligen inte äga om man vill att det ska fungera. I stort sett alla dessa längst ner på listan!!!
Undantaget Lexus då!!

#4
2012-07-30 14:52

Men Thommys!! kanske bäst dom tillverkarna kollar över sin kvalitet då så dom klarar det som deras kundkrets utsätter sina bilar för.

#5
2012-07-30 14:57

What car och Warranty direct är naturligtvis, antigen köpta eller håller japanerna deras barn som gisslan ;o)
.
Naturligtvis är ett gjutjärns strykjärn pålitligare än ett ångstrykjärn som dessutom håller reda på både tid och höjd över havet.

#6
2012-07-30 15:00

Nu drar det igång!! :-)

#7
2012-07-30 15:18

Samtidigt som redaktionen på ViB går in och, helt riktigt, plockar bort personangrepp, lägger man ut ovanstående godbit för vissa att puckla på varandra om. Angränsande till dubbelmoral ... :-)

#8
2012-07-30 15:26

ja kanske vore bättre att ta bort möjligheten att kommentera denna artikel!!
Men visst är det som konsument viktigt att få se vilka bilar som är bäst!!
Kanske skulle samla ihop flera undersökningar för att få en mer nyanserad bild!
Antar att liknande undersökningar görs i många europeiska länder!

#9
2012-07-30 15:35

Stämmer mycket bra med min egen erfarenhet. Och den har jag förmedlat ett tag nu ;o) Ytterligare en undersökning att lägga till alla andra och lägga ihop 2+2 av;o) Om man klarar det.

Nu kommer personangreppen snart igen,när de har fel! ;o)

#10
2012-07-30 15:40

ja du har rätt i det Shogun!! Min erfarenhet säger med att de flesta undersökningar brukar visa att asiatiska bilar håller en högre kvalitet:

#11
2012-07-30 16:01

Jag har haft både Renault, VW, Volvo och Audi. Men inga av dem kan jämföras med Toyota enligt min erfarenhet. Jag har nu en Auris Hybrid, men har haft både Corolla och IQ tidigare. Aldrig någonting att anmärka på. Nästa lite underligt.

När jag hade en Audi A2 fick jag veta hur många varianter det kan finnas på elektroniska fel. Hur många som helst är svaret om någon undrar.

#12
Leif Larsson
2012-07-30 16:13

Min Nissan Micra är ihopskruvad i England. Den kanske hamnat bättre i statistiken om japanerna skruvat ihop den. (kan tillägga att jag är nöjd med den)

#13
2012-07-30 16:24

Hade under perioden 1981 till 1997 fyra stycken Mazda i rad (2 st 323 och 2 st 626). Var tvungen att byta batteriet på den första pga av en sprucken cell. Det var allt på 17 år utöver service.
Hade mellan 1998 och mitten på 2006 två stycken Peugeot 406 Coupé 3.0 (fattigmansferrarin). Bytte 3 omgångar vinda bromsskivor i fram på den första och en omgång på den andra. Bytte tändspolar på båda två. Dessutom otaliga lampor i fram. Bromsskivor och tändspolar gick på garanti eller "förlängd" garanti, så det kostade i alla fall inte mig något mer än besväret.
Sen kom en Lexus IS 250. Lite småskrammel och problem med inställningen av yttre backspeglar (tappade minnet) var allt på 6 år, som också fixades på garanti eller goodwill.
Kör sedan ett par månader BMW's nya 3-serie. Så här långt fungerar allt perfekt, men det ska bli spännande (?) att se hur den står sig i längden.

#14
2012-07-30 17:45

Änu en evighetstråd om nått som varit känt i minst 30 år.

#18
2012-07-30 18:30

ja för att inte tala om att Daewoo som hos många ses som en skitbil är betydligt bättre än volvo audi bmw med flera!

#19
2012-07-30 18:50

Tänk om de ändå tagit med rostskyddet. Finns det japaner med lika bra rostskydd som BMW eller Volvo?

#20
2012-07-30 19:05

10 år gamla japanska bilar är synnerligen pålitliga Draxon. Lita på att de rostar :o)
.
Hur som helst ringer jag hellre verkstaden en extra gång än blir både plågad, uttråkad, döv och utskrattad i en Corolla ;o)

#21
2012-07-30 19:09

Jes_varken Audi eller ditt älskade VW är tysta bilar, Toyota är bättre än flera av dem.

#23
2012-07-30 20:02

Ck, var får du ifrån att Toyota är bäst, bäst,bäst?? Läs listan, 70% högre risk än Honda! Det största nerklivet i listan i förhållande till framförvarande, utom Land Rover. Här verkar bara vara Toyotoafans, Var finns Hondaentusiasterna som borde jubla, den enda japanen med lite känsla?(utom min MX-5) Dessutom Honda tydligen ÖVERLÄGSET bäst! Statistik talar ju alltid om sanningen!?

#24
UnoLarsson
2012-07-30 20:20

Detta har som Rikard medflera skriver varit känt i 30 år, antagligen längre än så. Men ändå bra att ni tar upp detta för att reta upp tysktrollen lite. Även på andra punkter som långtidskvalitet brukar japanerna hamna överst.

Jag och frugan hade aldrig kört japanskt men gick och köpte oss en ny Avensis hösten 2001, bästa bil vi någonsin haft!

#25
UnoLarsson
2012-07-30 20:33

Draxon: Det finns många bilar från t ex europa som rostar bra mycket mer än japanska. Att t ex en illa skött Corolla just från 93-97 rostade något mer än en illa skött Volvo 940 91-98 är väl inget att antyda till nu som du verkar göra typ. och varför aldrig tvätta sin bil? (Volvos corollakonkurrent 400 rostade bra mkt värre än corollan)
Hur Suzuki och Mazda är idag vet jag inte men för några år sedan klagades det något på rostskyddet. men att ge sin bil en extra rostskyddsbehandling ska man ändå göra idag vid nyköpå oavsett märke så varför bry sig om det så mycket?

#27
2012-07-30 21:24

Min älskade VW är öronbedövande tyst junkers. Den är så tyst att man hör om en japanägare åker med i bilen .. man hör hans bilnyckel rosta ;o)

#29
2012-07-30 21:46

Det hade varit intressant att få resultatet för resp. modell, inte bara märken.

#30
2012-07-30 22:12

UnoLarsson, tack, jag försökte inte på något sätt provocera. Dock vet jag att många asiatiska bilar lider av rostproblem. Visst finns det europeer också men vi "invaderas" av asiater just nu känns det och rostproblem syns ju inte direkt. Jag går i bilbytartankar och sneglar ibland på japanskt, fast det lutar ändå åt BMW eller Volvo. Jag har åkt en del Avensis i jobbet men numer har vi Skoda Superb som känns bättre på allt faktiskt.

#31
UnoLarsson
2012-07-30 22:14

Draxon: Nej, jag tog det inte som provoaktion.
Kul att vi alla tycker olika. :)

#33
2012-07-30 23:40

Tycker rubriken är lite missvisande, dom flesta japaner vi åker tillverkas i europa, Honda bla i England.

Så engelsmännen borde vara stolta att Honda är bäst.

#34
Granlund
2012-07-31 07:56

Hade det funnits en kategori med honda och toyota tillverkade i japan hade det nog blivit promille istället för procent!

#35
2012-07-31 10:40

BMW, Mercedes och Audi långt ner på listan, att BMW ligger där förvånar mig, men de kanske inte har fri service som vi har i Sverige.... Men långt ner i botten Renault som vanligt....

#36
2012-07-31 10:43

Jag ägde en Nissan Prairie 1988. På den fick jag byta vattenpumpen och stötdämparna bak. Det var det enda mekaniska på 4 års användande. Det som är mindre bra var alla rostproblem som blommade upp lite överallt. När jag sålde den, fick killen som skulle provköra, dörren i handen. Rosten hade ätit upp plåten runt gångjärnen. För att kommentera listan så borde det även nämnas vilken typ av fel som Bilarna råkade ut för. Det finns ju bagateller som kostar bara några kronor att åtgärda och allvarliga brister som kanske kostar 10000 och upp

#37
2012-07-31 10:56

"ck" : När såg du senast att Honda återkallade bilar?
Du får kanske ta och googla om hur många bilar som Toyota har återkallat,..för att få lite balans i dina tankar!?

Vill nog tro att dessa bilar är rätt likvärdiga då det gäller kvaliten men om man inte vill se andra bilar så får man också lite lustiga och enkelspåriga tankar.

#38
2012-07-31 11:28

Mistro använd sökfunktionen här på vi bilägare o skriv Honda återkallar Så får du se hur det är med den saken! :-)

#39
2012-07-31 13:04

Det bör dock poängteras att denna undersökning gäller relativt gamla bilar! Exempelvis är ju MG med i listan, och de slutade ju att tillverkas år 2005, även om märket nu är på G att återlanseras. Vi får alltså vänta några år för att se hur dagens bilar klarar sig.

#40
2012-07-31 13:33
#41
2012-07-31 13:45

Hur går det för de tyska premiummärkesbilarna? Hmmm plats 25, 26 och 29. Kommentar Kapten O? :P

#42
2012-07-31 13:58

Ja,hur går det för de tyska premiumbilarna? Det hjälper tydligen inte att de är så perfekta enligt vissa förståsigpåare. Tur att man upptäckte Lexus efter att ha varit MB ägare under många år. Nu vet man vad riktig kvalitet innebär i allt från köp till ägande och service. Högsta klass på allt.

De försvinner inte i ett rostmoln dessa Lexus som MB gör och som inte tar något ansvar för det trots 30års rostskyddsgaranti,sicken bluff! BMW är ett mycket bättre val om man nu skall åka tyskt att det är ett självändamål.

LandRover är ju ett skämt som jag sagt tidigare.

http://www.begkopguiden.se/node/868

#43
2012-07-31 14:21

"rac" : haha,...ja det var ju ett par stycken även utav Honda men det verkar inte som om dem har påverkat resultatet :)

Det jag ville påvisa var att det är svårt att välja bil enbart efter hur många bilar som har återkallats.
Dem flesta har aldrig sålts i Sverige och ofta är det fel som bara har påträffats i ett begränsat antal bilar.
Därför är jag inte särskilt orolig för detta.

Det fabrikat som aldrig har haft några fel tror jag inte är byggd.
Vore intressant att veta mer om denna undersökning ..t.e.x om det handlar om bilens första år,typ av fel o.s.v

#44
2012-07-31 14:57

Här har du länken mistro http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2012/introduction/263555 så går det studera mer i detalj

#45
2012-07-31 15:30

Spelar ingen roll hur bra eller dåliga de Japanska bilarna är för man måste vara intresserad av dem för att köpa en.
Japanska bilar har aldrig lockat mig med vare sig design eller trevlig interiör.
Dessutom har de Japanska bilarna fortfarande rostproblem i viss utsträckning.
Den enda Japan jag skulle kanske kunna köpa är en Prius men då enbart p.g.a. god bilekonomi, för bilen i sig är hopplöst ful och interiören är lika intressant som en död fisk.

#46
2012-07-31 17:13

verkar inte vara några problem hitta intresserade av japanska o koreanska bilar Hackenbush. med Toyota som etta o Hyundai-kia på väg mot en topplats!
Tydligen många som prioriterar prisvärdheten o kvaliten i toppklass!!

#47
2012-07-31 17:49

Sett med svenska ögon förstår jag inte vad du menar rac.
Här älskar vi Volvo och VW ...
Att japaner och andra asiater köper japanskt och asiatiskt beror väl på att våra bilar är för dyra för dom?

#49
2012-07-31 18:16

Alla som är bilintresserade och har huvudet på skaft måste vara såpass upplysta idag att de vet om japanska bilars driftsäkerhet/pålitlighet och kvalitet. Motsäger man sig detta eller låtsas om något annat,ja då är man nog ganska ointresserad av bilar egentligen. Då kan man nöja sig med en VW eller Volvo idag i tron att det är bilar i topp. Hur många undersökningar ska presenteras innan man vaknar upp ur törnrosasömnen?

VVHK.

#48
2012-07-31 18:18

Jo men nu är ju pyttelandet Sverige kanske inte så viktigt för någon annat bilmärke än Volvo Jes!! O om nu kineserna i framtiden kommer se Volvo som Kinesägt bilmärke (vilket det ju numera är)så kommer inte sverige vara någon viktig marknad för volvo heller!
o ligger inte tex hyundai-kia bra till även i sverige!!?
Och vad är det som är våra bilar?? Ser tex inte vw som mer vårat än kia om det är så du menar

#50
2012-07-31 18:22

Ja Shogun oavsett hur fanatisk eller ogillande man är till asiatiska bilar så måste man väl inse att man inte är så speciellt smart om man köper något annat om kvalite o lite bekymmer med bilägandet prioriteras!

#51
2012-07-31 18:25

RAC, det var ett intressant tips att söka på Honda återkallar, jag gjorde det, fast bytte ut Honda mot Toyota. Jag är inte riktigt säker på detta, det blev en faslig massa siffror men det jag får det till att bli är att sedan start på år 2010 har Toyota återkallat 12.476.990 bilar w.w. (enligt artiklar i ViB). Siffrorna får ju klart ses mot att de säljer en farlig massa bilar och att säkerligen mycket härrör sig till den besvärlige jänkaren men ändå.. Hur går det då för alla bilar som enligt tidigare skribenter här är rent skit, speciellt då de tyska? De kan ju inte ha en enda Euro över efter alla bilar de måst ha tagit tillbaka! Men dock, som exempel enligt tillförlitlig källa, har alla VW-anställda i Tyskland, från städerska till chef fått €7000 som sommar- bonus för att företaget gått så bra. Lite märkligt med tanke på att kvaliteten ska vara så otroligt mycket sämre. De säljer ju också , precis som Toyo en och annan bil. Eller kanske tar de inte ansvar för sina bilar...eller nåt annat...

#52
2012-07-31 18:40

Är både bilintresserad och har minst ett huvud på skaft ... Vet också att vissa fabrikats vissa modeller utmärker sej med något högre "driftssäkerhet" .. Men fy tusan vilka tråkburkar de är. Vem betalar inträde i ett tivoli utan gungor och karuseller? En cirkus utan uppträdan eller en bio utan film?
Skillnaden i driftssäkerhet kontra upplevelse är helt enkelt inte stor nog för den bilintresserade

#53
2012-07-31 18:55

Jes.

Jag har åkt/ägt tyska premiumbilar ofta och jag har en verklighet som jag refererar till den säger något helt annat än de lögner du försöker påskina att det inte är någon större skillnad mellan en tysk och en Lexus eller Toyota för den delen. Jag har heller inga problem med att avslöja denna skillnad som existerar för jag är inte fanatisk för något enskilt märke utan varierar mej mellan många och framhåller de jag anser värda det. Det visar sig att jag inte är helt fel ute med min verklighet. Medan din verkar allt mer avlägsen i olika undersökningar. Här har vi ytterligare en undersökning som inte direkt framhåller det du påstår.

Jag har heller aldrig upplevt att en VW av någon modell ger något speciellt i upplevelse så jag skulle köpa någon. Med tanke på vad man får för pengarna i både kvalitet och upplevelse.

VVHK.

#55
2012-07-31 19:17

Du verkar lite fanatisk i din Vw med Jes! :-)

#56
2012-07-31 19:27

Inte alls rac, jag är bara antiShogunsekt :o)
Fast, jag skulle aldrig byta min VW mot en Toyota förstås ... Är faktiskt både nöjd och väldigt glad för min VW!

#58
2012-07-31 19:39

1 japan
2 japan
3 japan
4 japan
5 japan
6 sydkorea
6 japan
6 japan
9 usa
10 japan
Hur tydligt ska det behöva bli??
Kan mycket väl tänka mig att köpa något annat än asiatiskt men då
måste dom tillverkarna skärpa till sig först!!

#57
2012-07-31 19:40

Jes.

Som jag säger så hyllar jag det som är värt att hyllas och det är det jag gör fortfarande. Men du hyllar något som inte är värt att hyllas på samma sätt anser jag enligt min erfarenhet. Och det samma säger ju undersökningar,så varför tala aldrig dessa undersökningar ditt språk någonsin och hyllar det tyska tex VW i tex kundundersökningar? De verkar inte vara lika fanatiska/entusiastiska som dig. Du är nöjd med din VW för att du aldrig haft någon Toyota/Lexus,så var du nöjd ;o)

VVHK.

#59
2012-07-31 20:08

noterar att bästa bilen är Vauxhall Agila följt av suzuki alto tillsammans med mazda mx-5
o sämst är mercedes sl i undersökningen!!
Dom delar in bilarna i 9 olika grupper o mercedes lyckas ha sämsta bilen i 4a av dessa!!
http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2012/introduction/263555

o värt att notera är att agilan var en suzuki med!!!
The first-generation Agila was a rebadged version of the Suzuki Wagon R+, which was produced in Japan

#60
2012-07-31 20:19

Hur många minuspoäng ger en trasig glödlampa?
Är ganska säker på att japanska bilar har väldigt få mil per år...
Är lite förvånad av att en så "BRA" bil knappast finns hos taxi..undrar vad det beror på.
Fråga ett taxibolag varför man inte använder Japanska bilar...
Svaret är att bilarna rullar 20000 mil per år och det funkar inte med Japanska och asiatiska bilar...alltså kass kvalitet.

#61
2012-07-31 20:23

Någon har missat; http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-passat-28393
Notera plus och minus ... speciellt minus ;o) "Det finns inget dåligt i denna bil."

#63
2012-07-31 21:27

rac.

Precis,äras den som äras bör.Varför hylla det som är sämre eller behöver förbättringar? Det borde påtalas istället för att de ska bli bättre till nästa gång man köper en bil av samma märke. Därför blir de aldrig bättre när ingen kräver det av kunderna,Jes är en drömkund som inget kräver att något ska bli bättre. Därför fortsätter VWs problem kunderna fortsätter år efter år att vara missnöjda i tex Autoindex.

Istället väljer man att hävda att det inte finns några problem,likt strutsen.

Jes.

Hänvisar till en provkörning,ja där har ju inte alla fel drabbat bilen än som ägarna drabbas av och avslöjar hur bilen är i förlängningen. Egentligen tycker jag VIB gör tjänstefel som skriver så om en bil,speciellt när det är en VW som inte direkt rosat VIB egen Autoindex där ägarna säger något annat om VW.

VVHK.

#64
2012-07-31 21:39

Tack "rac": Tyvärr är jag allt för dålig på att läsa "fack-engelska" för att vara säker på att jag tolkar all text rätt.
Dock kan jag inte låta bli att undra varför vissa fabrikat som t.e.x Vw,Audi och Skoda har fått så olika resultat?
Än mer tydligt är det för Nissan och Renault där Nissan är riktigt bra medan Renault som vanligt hamnar i botten.

#65
2012-07-31 22:09

Ja provkörningar är väl sådär som referenser. Ford får ju alltid bra betyg dom med när det provkörs ;)

#66
2012-07-31 22:31

http://www.motormagasinet.se/alla/import-6358/ angående japanare o taxi c63

#67
2012-07-31 22:44

tycker det är dags att lägga ner det här snacket om andra världskriget!! Det har väl absolut inget med saken att göra!!

#68
2012-08-01 08:13

Såg nu också att det handlar om blandade årsmodeller men intressant ändå.
Har läst ett antal gånger att en del hävdat att Aygo är den sämsta Toyotan någonsin medan "syskonen" C1 och 107 är dem bästa utav PSA bilarna.
Man kan ju undra varför sådant skrock uppstår,..enligt "rac´s lista" så anser Toyota att just Aygo helt tvärtom är den bästa Toyotan!
C1 och 107 står inte med som varken den bästa eller sämsta.

Svårt som sagt att säga något konkret då alla har sina egna erfarenheter,..men min slutsummering tror jag ser ut så här som jag förstår listan:
Om det vore fel på varannan ny bil under det första året så vore det förståss en katastrof.
Men om det istället är så att de sämsta bilarna upp till 15 års ålder har en årlig rep.kostnad på upp till 5000kr ....är det så illa?

#69
2012-08-01 08:44

Lite offtopic men ändå kanske intressant för någon då det tidigare pratades om Taxibilar.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Taxicabs_by_country

För mig har det alltid varit märkligt varför så många taxibolag väljer så dyra bilar?
För 25 år sedan minns jag historier om bolag som köpte dyra bilar och monterade Recaro-stolar i dem,...de ville sitta kungligt.
För 15 år sedan (typ ?) började en del köra med småbilar typ Mazda 121,..snacka om kontrast till dem dyra Mercorna.
( en kortlivad "trend" som man idag inte ser så mycket utav i Sverige )

Åker sällan Taxi men när jag gör det så är det korta sträckor i någon storstad ...inte fan bryr jag mig väl då om vad det är för en bil? ...det räcker väl att man får plats och kommer fram?
Vore sedan dessutom priset hälften så har jag svårt att se vem och varför någon skulle ha valt den dyrare bilen?

Hörde en historia en gång utav en åkare i Malmö då jag frågade honom varför han körde MB.
Han sa att de hade några Skodor också men dem stod ofta på verkstaden,..med MB så var det inte så utan de rullade glatt 60-80.000 mil utan problem.
Merkostnaden i inköp var inget problem då det kostar mer att stå still!
När kunden är dum nog att betala fantasisummor för att åka bil,...varför skulle då inte även föraren få åka så bra som möjligt?
Dessutom påstod han att kunderna hellre valde en dyr bil att åka i än en billigare vilket han ofta själv hade sett på terminaler och dyl.

Kan väl köpa detta,..men inte är väl skillnaderna idag 15 år senare så stora kvalitetsmässigt mellan t.e.x en Superb och en E-klass att en MB rent utav skulle vara billigare för åkeriet att äga?
Är det så att vi kunder är så "fina" att vi inte vill åka Skoda eller annat valfritt icke premium fabrikat?
I många andra länder verkar inte kunderna ha något emot att Taxibilarna är allt annat än just premium.

#71
2012-08-01 10:17

Denna debatt har tydligen bara utgått från att man väljer bil av statistiska skäl och enbart med hjärnan. I verkligheten är det ju inte så, man måste välja bil med hjärtat för att trivas. För min egen del som tillbringar stor del av arbetsdagen i den, tillsammans med väldigt många andra, är det helt andra värde än om bilen behöver in någon gång extra på verkstad under de 2-3 år man kör den. Ergonomi, komfort, rolighetsfaktor( man måste få ha kul på jobbet!), utrymme, andrahandsvärde, vägegenskaper m.m. Många faktorer ska vägas in och kvalitetskillnaderna är så väldigt små totalt sett, jag kan ha tur eller otur med vilken bil som helst. Hade inte detta gällt för de flesta tjänstebilsåkare ( =stor del av nybilsköparna) hade kanske alla kört en Avensiskombi e.dyl men nu är det ju inte så. Den ingår bland de bilar, några asiater, som jag får välja men det är den jag fortast studsar ur när jag provar den. Köper hellre en Mondeo i så fall, kanske inte lika bra men fasen så mycket trevligare att styra. För min egen del glider jag hellre ner i sportstolarna bak en knubbig ratt i A4,V60 eller BMW av helt egoistiska skäl, jag trivs helt enkelt där och därmed på jobbet. Avensisen hade blivit ett arbetsredskap som en penna eller en dator som bara byts ut med jämna mellanrum utan någon större saknad. Over and out.

#72
2012-08-01 16:18

Kan någon, mer än Shogun påvisa ett autoindex som speglar missnöjda kunder?
Skulle tro den där Toyotamissionären har sitt eget index i sin lilla kyrka!

#74
2012-08-01 20:32

Försöker hålla mig neutral, men min egen erfarenhet lutar mot att japsarna är mest pålitliga. Se gärna min profil för en genomgång av bilar som passerat.

#75
2012-08-01 23:11

Tyvärr sitter gamla meriter som berget hos många,...Har precis pratat med en kamrat som ville köpa en gammal V70 ( medelålders kvinna ) ...Min spontana fråga löd: Varför? ...Volvo är ju riktigt bra bilar som aldrig går sönder och de är enkla och billiga att underhålla blev hennes svar!
Ibland vill man bara gråta ...då hon absolut inte har "utrymme" till någon sådan bil....Håller nu tummarna för att hon har lyssnat!

#76
2012-08-02 01:25

Jes.

Tolka det som nöjd nöjdare nöjdast då om det känns bättre i Autoindex. Men fortfarande är Lexus etta (1).

Sedan så ärar jag den som jag tycker äras bör pga mina erfarenheter. Skulle aldrig falla mig in att ljuga för mig själv att en bil är bättre än en annan om den inte varit det. Jag säger bara hur sanningen varit för mig. Det verkar som flera har erfarenhet av samma sanning i England i denna undersökning också ;o)

#77
2012-08-02 13:14

Engelsmänen tyckte även att Morris och Austin var top of the line...så där har du en bra referes "shogun" gällande kvalite ....!

#78
2012-08-02 16:29

Jag har ägt en japansk bil (Nissan), men den var inte särskilt driftsäker.
Bl. a behövde växellådan renoveras efter 7500 mil...

#79
2012-08-02 16:41

Men Shogun, du är hopplös. Varför tror du då inte andra som haft bilar av annat ursprung än japan .. och likväl kört 20-tusentals bekymmersfria mil?
Varför tror du inte att inte alla trivs lika bra som du i japsbilar?

#80
2012-08-02 16:54

Jes.

Undrar vem som är hopplös och aldrig vill inse att så här ser det ut i många olika undersökningar,varför inte erkänna att de japanska tillverkar mer driftsäkra/pålitliga bilar? Varför kommer inte VW bättre till i Autoindex om nu de är bättre än de japanska och även många andra märken? Och allt stämmer så bra med MIN egen erfarenhet i ägandet,jag är inte förvånad.

#83
2012-08-02 17:33

Det kanske stämmer, det som en del antar, att japanerna gör de mest felfria bilarna, men för mig, som är van vid rotmos och fläsklägg, eller kåldolmar, är det som att äta sushi.
Det fattas nånting.
Kan det vara smaken?

#84
2012-08-02 17:46

Det är väl så saabnisse.
De som uppskattar japanbilar uppskattar nog inte "det där som är svårt att sätta fingret på".
.
50000 kr på två år.... På en så pass ny bil!
Jisses, vad har du råkat ut för Thomas?

#86
2012-08-02 19:39

Men då frågar jag så här. Enligt er alla här menar att undersökningen har fel och ni rätt som tydligen envisas med att tex europeiska bilar är mer felfria,eller? Alltså menar ni att alla undersökningar som presenteras har fel,eller hur ska man tolka det? För mig har det inte varit så då jag jämför europeiskt mot japanskt.

Att ni sedan inte väljer att åka japanskt är en annan historia och är upp till var och en. Men försök inte ändra på fakta som presenteras gång efter annan som ni alltid försöker göra så fort en undersökning likt denna presenteras. Jag varierar mig med olika märken från olika delar av världen.

Sedan har jag provat rotmos och fläsklägg Saabnisse i form av Saab 9-5 Aero automat. Jag hann inte ens hem med bilen för den började krångla,sådant ger avsmak direkt. Så överlevde inte heller bilmärket i den tuffa konkurrensen på marknaden. Nej,Lexus smakar betydligt bättre i alla former. Och även flera Toyota. Jag har höga krav vad gäller bilars funktion. ;o)

#87
2012-08-02 19:53

Det är ju inte dessa enkätundersökningar du mest hänvisar till Shogun. Det är din egen uppfattning om vad som är, inte bara bra för dej utan vad som ska vara bäst för alla och envar, som du envist försöker förmedla.
Jag förstår att du saknar all känsla för bil ... Du är enbart ute efter att finna ett transportmedel du inte behöver trampa själv. Och sedan behöver du någon sorts bekräftelse från andra att du är (riktigt) klok!!
Men du kan skrika dej hes, få röda ögon av ilska, spy, hota våra barn, kidnappa reservdelsbytare i Edsbyn och skita knäck i spiraler ... Vi är ändock många som upplever asiatbilar som rena konservburkar!

#89
2012-08-02 21:06

Jes.

Vad vill du jag ska skriva när mina erfarenheter säger att de japanska varit mest pålitliga med minst fel,att de europeiska varit det? Det är det jag säger,men du tolererar inte det. När sedan en eller flera undersökningar säger samma sak att de japanska är mer pålitliga så tror jag nog att de är mer pålitliga för alla envar. Även för dig! Så försök inte blanda korten hela tiden.

Sedan säger INTE jag att du ska åka japanskt eller asiatiskt,du får åka i vad du vill för mig. Men försök inte blanda korten. Enligt undersökningen och enligt mig så är japanska mer pålitliga.

#92
2012-08-02 22:03

Jag vill helst att du inte skriver något alls Shogun.
Din beskrivning av hur europebilar enbart krånglar (inte minst VW) samtidigt som du hyllar, i första hand japan som land och i andra hand deras bilar, som någon sorts ofelbart produkt av guds hand är fullständigt på Uno's nivå!!

#94
2012-08-02 22:48

Jes.

Det är tragiskt att läsa det du skriver. Du vill att jag ska ljuga! Läser man mellan radera vad du skriver så vill du det. Plus hela tiden en massa trams om min person.Du kan aldrig hålla dig till sak helt och hållet. Och ja,du vill nog inte att jag ska skriva när jag skriver sanningen.Men se jag tänker inte ljuga för mig själv vad som är bäst för mig/oss.

Och VWs problem med dsglådor,kamkedjor,turboaggregat och massa annat kan ingen undgå som är något sånär bilintresserad. Därför är de inte i topp i sådana här undersökningar,det finns en anledning till att de ligger där de ligger.

Du har din uppfattning och jag har min erfarenhet av de bilar jag haft,och de jämför jag.

#95
2012-08-02 23:12

Jes : Även du måste medge att det är dåligt att de europiska dyrare märkena inte har samma driftsäkerhet som billigare japanska. Sen får du tycka vad du vill om känslor och design, om hur du anser att det är värt det etc. Det är fortfarande dåligt.

#96
2012-08-02 23:42

Nu vet flertalet att "Shogun" ägt en massa Toyota/Lexus ,även flertalet av de tyska olika fabrikaten och han har lyckats att utvärdera att ALLA andra märken och allt förutom Toyota är skit...på toppen av detta konstaterande köper han en Hondaj...i40. Ett intelligent val med tanke på att allt förutom japanska bilar är skit.....nu väntar vi bara på nästa utspel.....tro det eller ej...men han äger en stor del av Toyota...men detta är en väl bevarade hemlighet...han kommer att släppa denna BOMB när övriga argument tar slut....vänta bara !!!!

#97
2012-08-03 00:09

Tysken nr1.

Så hur är det nu har denna undersökning rätt eller fel,ingen har gett något besked än? Eller har de vänt denna undersökning upp och ned!? ;o)

#98
2012-08-03 11:34

Undersökningen är alldeles för allmän och svepande för att kunna dra några som helst slutsatser ifrån. Det är ju bara antal försäkringsärenden och kostnaden för försäkringsbolagen som ligger till grund för undersökningen. Det står inget om vilken typ av skador det handlar om, om det är yttre påverkan eller tillverkningsfel t.ex.

Om en Volvo får inbrott och man då måste byta ruta eller lås så hamnar den i statistiken, men det säger ju knappast något om tillförlitligheten hos bilen.

Vidare är inga återkallelser med i statistiken då enbart handlar om försäkringsärenden. Visserligen är det bra att tillverkaren återkallar och åtgärdar, men det säger ju även en del om hur pålitlig en produkt är.

#99
Granlund
2012-08-03 11:51

Min far åkte japansktillverkade bilar i 12år utan ett enda fel och 30000mil. Man hamnar då i en falsk illusion av att bilar inte går sönder nuförtiden. Han gick på tabben att byta till en dyr tysk "kvalitetsbil" pga den höga kvalitetskänslan i kupen. Efter drygt ett år med tysken har det varit både större och mindre fel på den. Jag har föreslagit honom att sälja den innan garantin på 2år går ut!
Men det jobbigaste är att inte kunna lita på bilen och alla tråkiga verkstadsbesök. Efter varje besök finns dessutom lite smårepor och smuts här o var!

#100
2012-08-03 12:39

Rustan, helt riktigt, en sådan här undersökning säger absolut INGENTING! Ändå finns det de lättledda personer här som tar "resultaten" för absoluta sanningar. Och som Rustan är inne på, det är en himmelsvidd skillnad på försäkringsärende och garantiärende. Men se, statistiken för garantiärenden lär tillverkarna inte släppa ifrån sig frivilligt. Jag skulle också bli förvånad om tar hänsyn till miltal, pensionärskört eller kommersiellt kört, kvinnokört eller manskört, ålder på ägarna (och kön) etc., etc.

Granlund, MIN far körde Mercedes i 15 år utan ett enda fel. Sedan köpte han en tre år begagnad Toyota och fick alla möjliga fel. Sedan slutet av 90-talet är han för alltid tillbaka i "fadershuset". Så det kan vara.

#101
2012-08-03 15:39

Är det någon som har koll på ställningen i Jes_ - Shogun-matchen? En ny OS-gren kanske ... :-)

#102
2012-08-03 17:05

"laketwig": Haha ...tappade räkningen vid 219 - 219 någonting men grenen vore självklar i OS!
Skall vi kalla den för "TÅTRAMP" ? ( Tramp på egen tå går som självmål )

#103
2012-08-03 20:42

Ja, det är en undersökning, här är en annan. Vilken inte brukar erkännas av somliga, Dekra.

"The Opel Astra and Audi A4 came out best in the DEKRA Used Car Report 2012. The winner in the category “Best Individual Ranking” was the Opel Astra. The Audi A4 won the title as the vehicle with the best values across all mileage ranges in the category “Best of all Classes”."

#104
2012-08-04 07:41

hultarn.

Ta fram flera sådana undersökningar där dessa märken modeller är bäst,detta är EN (1)!! Om du kanske får fram tio st och kanske flera år i rad då kan man börja lägga ihop 2+2 och ana en röd tråd. Men efter EN (1) undersökning,äh kom igen. Detta har jag hävdat under lång tid men bara blivit visad just en (1) undersökning,visa flera tack. Hur ofta får man läsa att de japanska toppar i jämförelse i olika undersökningar?

#105
2012-08-04 11:00

Shogun: du får hävda vad du vill, men faktum kvarstår:
I Dekras undersökningar med 15 miljoner tester som underlag, så ligger japsarna inte högst. Astra och Megane ligger högre än t.ex. Prius och Auris.
Och det kan kan du inte neka till.

Men, jag förstår att det kan vara smärtsamt med sprickor i paradiset...

#106
2012-08-04 17:04

hultarn.

Har aldrig nekat till det! Men flera undersökningar säger mer och ger en röd tråd enligt mig. Och när det desseutom sker flera år i rad så kan man bli ännu mer säker. Men men du får gärna tro att en undersökning säger mer än tio andra.
2+2 principen. Vart ligger Prius i Dekras undersökning då tex? Kan du visa oss det med länk?

Vad säger du om alla andra undersökningar som ger sprickor i fasaden åt andra hållet år efter år,räknas inte de,och inte denna här så visas här heller ;o) Eller vad är det för fel på denna ?

#108
2012-08-05 17:07

Nej Roger, jag måste inte tycka det är "dåligt" om en europeisk bil är mindre driftsäker än en japansk.
Någon bil måste vara den mest driftsäkra så länge de är olika. Jag ser inte skillnaden stor nog till att välja enbart utifrån det kriteriet!
Toyotor är faktiskt inte "billiga" att köpa!!

#110
2012-08-05 23:30

Skit i ursbrung Jes_ Om en Toyota Aygo för 100 000 kr håller bättre, och råkar ut för färre fel, än tex en Audi A6 för 750 000 kr. Då är det dåligt. En rimlig marginal kan man ge Audi då bilen är mer avancerad. Men att den ska vara mer än dubbelt så stor risk att den går sönder? Det ska den där halvmiljonen mer man betalar över en normal mellanklassare ta hand om.

Ska man gå efter den tabellen så är ju både Mondeo, Passat, Mazad6, Accord, Avensis, i40, Legacy ect bättre än de tre tyska. Till och med Opel ligger före. Även Volvo som får mycket skit för att inte ha samma kvalitet som förr. Samtliga dessa bilar ligger runt 280-330 000 ungefär för en vettigt utrustad bil. Volvo kanske lite högre. Motsvarande Audi, BMW eller Mercedes kostar minst 100 000 kr till. Minst. Då får man vara sparsam med tillvalen.

Personligen ser jag inte att man borde kunna ta ut sådana ockerpriser vilket det faktiskt är i sammanhanget, utan att leverera något mer än "känsla". Visst - många anser kanske att det är värt det när de köper. Men som producent skulle jag skämmas när jag såg den listan om jag tog ut mer ä två normala årslöner för en bil och ändå inte lyckats bättre än "riskokarna".

#111
2012-08-06 10:56

Shogun:
Jag vet att det är jobbigt för dig, men så här är det:
Astra 97,9 % felfria
Megane 96,8
Prius 95,8
Auris 94,2

Och visst kan man väga olika undersökningar på olika sätt, men som sagt:
Japsar är inte alltid bäst.

Länk:
http://www.used-car-report.com/index.php?id=12

#113
2012-11-01 15:54

Opel Astra 2011, rullat 5000 mil på ett år. Följande fel: Båda stolsvärmarna slutade fungera, höger bak bromsbelägg började tjuta i höga farter (ingen sten), generatorn gav systemfel vid 0 grader och aktivering av värmen på framrutan. Ibland kom felmeddelanden att vänster positionsljus inte fungerade, trots att det fungerade. Ibland kom samma sak för höger positionsljus. Isoleringslisten i höger bakdörr lossnade dessutom trots att vi knappt kört någon i baksätet.

97,3 % pålitlighet första året? Antar att jag är EXTREMT otursdrabbad eller så är det något annat.