Nästa artikel
Jaguar visar egen version av Head up-teknik
Nyheter/Video

Jaguar visar egen version av Head up-teknik

Publicerad 11 juli 2014
Med ”virtual windscreen concept” gör Jaguar Land Rover hela vindrutan till infotainmentskärm. Här visas hur spökbilar och låtsaskoner guidar föraren till snabbare varvtider.

I klippet som förhandsvisar teknik som kan dyka upp i framtidens Jaguar- och Land Rover-bilar handlar det i första hand om hjälpmedel för bankörning.
 
På vindrutan projiceras exempelvis varvtider, guidning till idealspåret samt växelindikator. I klippet visas även hur en ”spökbil” som dyker upp på skärmen/vindrutan illustrerar en tidigare varvtid, en funktion som hämtats från tv-spelsvärlden.
 
Enligt Jaguar själva ska den här tekniken även vara användbar i vardagssituationer genom att exempelvis hjälpa föraren att bedöma hastighet och avstånd bättre. Det beskrivs alltså som en vidareutveckling av head up-systemen som redan finns på marknaden hos flera andra tillverkare. På vanliga vägar skulle Jaguars version av head up-system hjälpa till att uppmärksamma hinder på vägen, visa GPS-navigering och aktuell hastighetsbegränsning.
 
Vi har tidigare rapporterat om hur Jaguar Land Rover gör motorhuven genomskinlig på senaste Discovery-konceptet med liknande head up-teknik. Det här för att underlätta forcering av branta hinder vid offroad-körning.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jaguars "virtual windscreen concept"?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-12 10:43
Roy J

Lite svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. Parallaxfelet går ju inte att kringgå om inte huvudet är fastskruvat på exakt samma plats hela tiden.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-12 18:19
Lason1

Fy fan så fränt! Äntligen används tekniken på ett kul sätt, behöver inte alltid vara säkerhetstänk :)

#3 • Uppdaterat: 2014-07-13 19:09
Gunnar Lindberg

Kanske också virtuella unga damer att plocka upp från vägkanten?

#4 • Uppdaterat: 2014-09-05 13:05
VW Polo 2012

Hej Roy J Problemet finns ju redan idag när man ser på dom "vanliga" mätarna. De flesta bilar är nog gjorda för 175 centimeters människor med lagom proportioner. Så stora och små människor får väl göra som idag , vänja sig. Är man kortväxt och kör t.ex. en Volvo Amazon så får man rattkransen mitt i synfältet. Gäller dock inte mig som inte har en Volvo Amazon, samt är 190 cm i strumplästen.

Mvh // VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.