Nästa artikel
Indien avgasfritt om 15 år
Nyheter

Indien avgasfritt om 15 år

Publicerad 8 maj 2017
Indiens styrande vill hårdsatsa på att ställa om bilparkern till från fossil- till eldrift.
Miljöreformer ska hjälpa landet att ställa om till helt avgasfria fordon 2032.
En regeringsstyrd tankesmedja i Indien har tagit fram en 90-sidig plan på hur fordonsparken ska bli helt fossilfri 2032. Det är nyhetsbyrån Reuters som tagit del av materialet och en strategi för att nå målet är att bygga en batterifabrik i landet i slutet på 2018. Där ska det tillverkas utbytbara batterier till eldrivna motorcyklar och trehjuliga tuk-tuks.

Andra sätt att för att öka antalet eldrivna fordon är att låta skatten från försäljningen av diesel- och bensinbilar bekosta utbyggnaden av laddstationer för elbilar. Indien sneglar också på Kina som begränsar antalet registreringsskyltar för fossildrivna fordon, medan det råder fri tillgång om man köper en eldriven bil. Tankesmedjan som lagt fram rapporten heter Niti Aayog, och eftersom den leds av premiärminister Narendra Modi förväntas många av förslagen att bli verklighet.

Indien dras med svår smog och omfattande luftföroreningar på många håll. Huvudstaden Delhi har enligt världshälsoorganisationen WHO världens mest förorenade luft.
 
Diskutera: Tror du att Indien kan bli helt avgasfritt om 15 år?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-08 14:02
Hackenbush

New Delhi är väl en av de storstäder som verkligen skulle må bra av att ha en eldriven fordonstrafik.

#2 • Uppdaterat: 2017-05-08 15:03
hultarn

New (ja, hela Dehli faktiskt) har förbud mot dieseldrivna fordon, så där ligger de långt framme. De kör istället på gas.
Fast, det är faktiskt med SIDA-pengar detta skapades. En annan delstat i Indien har förbud mot plastkassar...

#3 • Uppdaterat: 2017-05-08 16:12
Peugo

hultarn, dom har förbjudit äldre fordon (över 10 år gamla), inte nya diesel eller bensinbilar. Endast idioter förbjuder ett visst drivmedel (typ diesel), det är gifterna dom borde förbjuda och låta biltillverkarna använda vilken teknik dom vill och är det diesel så vem bryr sej bara det är rent!?

#4 • Uppdaterat: 2017-05-08 16:24
Reverend Benny

@Peugo
Du har helt rätt, titta bara på Volkswagen, dom lanserade en dieselbil som var riktigt ren och sålde som smör....tills dom kom på att den inte var så ren i verkligheten och riktigt dålig att nyttjas i storstadsmiljö bland människor.

Jag vet att dom försökt förbjuda 2-takts AutoRickshaw modellerna och som då ersattes med dieselvarianter. Men det var ett par år sedan nu.
Med tanke på hur mkt som eldas upp där så är avgaser från fordon inte den enda faran, så helt avgasfritt kommer Indien knappast vara om 15 år.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-08 20:21
Peugo

Tror diesel har mycket att erbjuda ossa ännu och rent skall det vara. Sätter den här videon även här "Neste MY Renewable Diesel Seminar, San Francisco, March 30, 2017": https://www.youtube.com/watch?v=8NcXcqjERcc

#6 • Uppdaterat: 2017-05-09 09:33
hultarn

Läste lite mer om detta nu, det var alltså bussar och taxis (i alla former) som tvingades byta till gas, inte privata bilar. Även lastbilar skulle köras på gas, de disellastbilar som passerar Dehli får göra det enbart på natten. Detta var klart redan 2002. Då var antalet privata dieselbilar väldigt litet.
Sedan började man bråka runt med de privata 2015 och 2016, så artikeln är egentligen inte så ny.

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Verkar som att M Dahlin fastnat i samma "fälla" som alltför många , inte minst politiker och journalister!
Man sätter likhetstecken mellan "Fossilfrit" och "Avgasfritt".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.