Nästa artikel
Körförbud i Delhi
Nyheter

Körförbud i Delhi

Publicerad 7 december 2015
Varannan dag måste innevånare i den indiska megastaden lämna bilen hemma.
Indiska huvudstaden inför varannandagspolicy för privatbilister.
Delhi har världens mest förorenade luft, enligt WHO. För att minska luftföroreningarna, som skapar en miljö som lokala myndigheter liknar vid att bo i en gaskammare, införs körförbud för privatbilister med start 1 januari 2016.

Då får bilar med udda, respektive jämna registreringsskyltar enbart köras varannan dag. Nyhetsbyrån TT skriver att det finns 8,5 miljoner fordon i den indiska huvudstaden med drygt 25 miljoner innevånare, och varje dag rullar 1 400 nya fordon ut på gatorna.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-07 08:53
saabnisse

Det här systemet provade man i Aten för flera år sedan.
Det resulterade att många köpte en bil till med olika slutsiffra på regskylten och de mindre bemedlade skaffade sig extraskyltar.
Det blev ingen märkbar skillnad på luften, fortfarande gul torr dimma.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-07 14:32
Roger Skagerström

Måtte inte nåt kommunalråd från Linköping läsa detta... Då kommer det snart finnas studier som visar hur bra det är och hur bra det kommer funka här ;)

#3 • Uppdaterat: 2015-12-07 18:56
trasten

Välståndets baksida! Det hjälper väl inte att många inte har en aning hur man kör bil. Vi fastnade vid en järnvägsövergång där man ställt sig på både höger och vänster sida av vägen på båda sidor. När bommarna gick upp blev det cirkus!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-07 21:42
HenkeB2

Sch. Inga mer tips nu. Snart införs det väl på Hornsgatan i Stockholm (med följden att trafiken ökar ytterligare på alla smågator runtomkring). Sedan kanske bättre gatusopning och att inte mäta precis vid busshållplatsen (hörsägen) skulle ge bättre effekt?

#5 • Uppdaterat: 2015-12-07 21:44
HenkeB2

Och var det inte så i Aten att den extra bilen var en skrothög utan typ katalysator?

#6 • Uppdaterat: 2015-12-08 11:09
saabnisse

Gäsp, man kan tycka så, men 0 räknas som jämn så att det blir lika många jämna som ojämna siffror.

Henke, ofta var det likadant med förstabilen!
Sedan kunde man ha en tredje bil som bara nyttjades helger till finåkning med familjen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.