Bild
Nästa artikel

Här är Volvo V60 som Cross Country

Nyheter

Herrgårdsvagnen drar på sig skogskläderna och stövlar vidare.

Volvo V60 Cross Country har 6 centimeter högre markfrigång än vanliga V60. Den har specialutvecklat chassi och fjädring som ska vara optimal för offroad-körning. Fyrhjulsdrift ingår som standard, liksom Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. 

Drivlinorna är antingen bensindrivna T5 AWD eller dieseln D4 AWD. Laddhybridversioner kommer längre fram. Bilen går att bygga på Volvo Cars hemsida och kostar från 381.900 kronor.

Vi Bilägares illustratör har tidigare gissat sig till hur bilen skulle se ut. Vad tycker du? Blev verkligheten nära illustrationen?

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?

Gissningen från Vi Vilägares illustratör...
... och det verkliga resultatet av Volvo V60 Cross Country.

Kommentarer

#1
2018-09-25 18:41

jag gillar bilens koncept och design-kanske Volvos snyggaste. Smart att utgå från en normalbil och bygga om den för behövande och trendkänsliga, mycket bättre än XC60 och andra fåniga SUVar.

#2
2018-09-25 19:32

Lite för lite reptåliga detaljer, tycker jag. Klä hela bilen i plast, vet jag. Sedan skall det vara en rejäl sugmotor.

.

#3
2018-09-25 19:58

Off-road körning, hahaha..alltid lika roligt när jag läser det. I Sverige får man inte ens köra off-road.. hör gärna ett exempel på när dessa egenskaper kommer till nytta. Sedan om man mot förmodan skulle våga sig ut i terrängen, vågar man det kör bilen kostar uppåt nästan en halv miljon kronor?

#4
2018-09-25 20:07

Ja många kombi bilar blir mycket snyggare med xc plast attribut.
Grattis Volvo mfl.

Och många suv koreaner/japaner mfl blir bara patetisk och otroligt fula när fablriken hänger på plast chok i parti och minut för att hänga med.
Ix35 mfl. Man vill bara blunda.

#5
2018-09-25 20:20

Styggavargen det är ju en Herrgårdsvagn och Herr Baronen har givetvis egna specialgjorda inhägnade terrängvägar runt Herrgården som han kan köra på!

Nej jag håller med, feodalsamhället är borta och Herrgårdar finns visserligen kvar, men i brist på slavarbetare förfaller de alltmer.
Benämningen Herrgårdsvagn på en kombi är förlegad och terrängkörning helt riktigt förbjuden.
Men biltypen har ju sitt berättigande på våra vanliga,ofta eftersatta, vägar, speciellt vintertid.

#6
2018-09-25 20:27

Finns det något annat bilmärke än Volvo, som kallar sina kombimodeller för herrgårdsvagn?

#7
2018-09-25 20:31

Jag tror jag skrattar på mig, lågprofildäck ut i terrängen;)

#8
2018-09-25 20:38

Biltypen har berättigande? På vilket vis? Håller de bättre för att de får lite plastbjäfs runt hjulhusen och höjer bilen? Håller spindelleder styrleder etc bättre än en vanlig V60, är de förstärkta på något vis? Knappast! Den anledning jag väljer en sådan här typ av bil är för insteget är lite högre och bekvämare det är enda anledningen. Men snygg är den nya V60 och denna skogsmulleversion, ett lyft mot nuvarande V60 som är en misslyckad familjebil. Den är även i mina ögon mycket snyggare och trevligare än V90.

#9
2018-09-25 20:52

Jag har i arbetet kört en del i terräng, den här bilen har inte där att göra..

#10
2018-09-25 21:02

Och sladdhybriden dröjer... typiskt Volvo..!

#11
2018-09-25 22:10

Uppenbart att Volvo sneglat på VAG, när det gäller användandet av olackerade plastdetaljer. Man "spyr" nästan när man ser tidigare generationers XC bilar med i bland solblekta plastdetaljer. Ett fall framåt utseendemässigt sett. Framförallt är proportionerna bättre på V60 än V90, som kommer bli iskall på begagnat marknaden när alla V90-bilar, som vräkts ut byts in som begagnade.

#12
2018-09-25 22:15

En rimlig plug in hybridversion, avseende prestanda, borde vara prioriterad

#13
2018-09-26 01:04

Stor kombi-Volvo som skulle bli iskall på begagnatmarknaden i Sverige? Vilken planet lever du på?

#14
2018-09-26 05:46

plast har aldrig varit ett alternativ

#15
2018-09-26 07:20

Surdiesel 2018, lol

#16
2018-09-26 07:21

V90 är en för stor och klumpig bil med förhållandevis dåliga innerutrymmen. Låg packningsgrad. Dessutom för dyr att äga.

#17
2018-09-26 08:16

Jag har inte ens provsuttit nya V60, men jag har sett att mer än en recensent har haft synpunkter på att man sitter lågt i den. Så bara ur det perspektivet, om man inte gillar den egenskapen hos V60, skulle det här kunna vara ett bättre val. Men den är rejält dyr!

#18
2018-09-26 08:18

J.L: Har V90 förhållandevis dåliga innerutrymmen? Utveckla gärna detta, jag har haft min V90 i snart 2 år, att kalla utrymmena små, eller dåliga förstår jag inte, tvärtom, den är slösande rymlig inuti, baksätet nästan skrattretande stort benutrumme t.ex. Har kört många roadtrips med packning för 2 vuxna, 3 barn och barnvagn m.m, alltid med gott om plats och allt packat, inkl. vagn under insynsskyddet....

#19
2018-09-26 09:25

Utrymmet inuti de flesta icke minibilar räcker oftast till, problemet är att komma i och ur!
Bokstäverna xc hos Volvo och andra märkens motsvarande beteckningar medför bara en mikroskopisk förbättring pga ett par centimeters ökad höjd över marken.
Hörde häromdagen en eländig beskrivning från en trafikolycksplats. Inga personskador som tur var men första räddningsfordon till platsen var en XC70 med befäl vid ratten och en väl utrustad kraftig brandman vid sidan om. Han höll inte på att ta sig ur bilen! Om han krokade fast sin utrustning på väg ut är oklart, men han var minst 10 sek efter befälet fram till den krockade bilen.

#20
2018-09-26 10:17

Enklare (högre) insteg och sitthöjd samt högre markfrigång skulle vara mina argument för denna version. Vanliga V60 går "fetbort" som man säger just p g a insteg och sitthöjd. Men priset - nja, har svårt att motivera min ekonomiska hjärnhalva att satsa såpass mycket på denna bil.

#21
2018-09-26 10:31

Nu svär jag väl i kyrkan men jag tycker att gamla XC70 var tuffare. Mer militärisk eller bruksig så att säga. Den här ser ut som en höjd V60 med lite plastdekor. Vilket är precis vad den är. Mer premium, mindre terräng...

#22
2018-09-26 10:38

Nog för att medelåldern på ViBs site nog är väldigt hög, men en XC70 eller för den delen denna nya V60 CC kan väl knappast klassas som ovanligt låga bilar? Inget fel i att man vill sitta litet högre när man blir gammal och orörlig, men man behöver ju inte spy galla över "vanliga"bilar. Även om de snart kanske inte är så vanliga om SUV-trenden fortsätter :)

#23
2018-09-26 10:46

Man måste nog vara ganska skröplig om man har problem med att ta sig in och ur en vanlig sedan.
Jag är inte purung men tycker det känns helt ok att ta mig in och ur min halvkombi.

För övrigt verkar svenskar överlag älska en massa extra plast på sina bilar. Själv tycker jag det ger ett lite fånigt billigt intryck med all plast.

#24
2018-09-26 16:30

varför vill vuxna män köra bilar fulla av plast runt om?

#25
2018-09-26 16:36

Snyggt Volvo. Förstår att många här på vi bil hatare blir upprörda av bilen. Den är ju hög och har diesel motor. Dessutom inte tillverkad i Japan. Usch och fy..

#26
2018-09-26 16:42

Eh, den måste ha diesel för att ens kunna köras på rimlig förbrukning. Och inte ens då med dieselmotor kommer förbrukning och utsläpp vara låga. Jag tycker det känns både omodernt och otidsenligt att ta fram dessa modeller, tunga och ineffektiva. Tror Volvo får det svårt, om de inte börjar banta ner sina bilar.. för vem vill egentligen åka runt i en ineffektiv konstruktion, med höga utsläpp och hög förbrukning och dessutom betala dyrt för det!? Nä, Volvo gjorde nog rätt att hoppa på SUV tåget, deras vanliga modeller blev till slut för tunga för sitt eget bästa.

#27
2018-09-26 17:14

Vi skall nog alla vara glada för att Volvo fick fram sin XC90 på 90-talet (tacka PAG för det).Trots en del belackare försökte stoppa den så blev den en av Sveriges enskilt största exportprodukter någonsin och har bekostat både skolgång åt ungdomar som åldringsvård åt våra gamla.

Samma sak gällde sedan XC60 som förra året var den mest sålda medel-SUV:en i EU och EFTA och nu har även XC40 tagit sig in på marknaden. V60 Cross Country kommer även den stå för en betyandade del av V60-försäljningen.

Tur som sagt att belackare och femtekolonnare inte hade tillräckligt inflytande. Då hade Volvo varit nerlagt idag - och definitivt inte tillhört branschens lönsammaste.

Jodå, det blev en del internt käbbel även om V70 XC (den första Cross overn som Volvo introducerade). Men som tur var började den byggas och blev en succé

MVH AL

#28
2018-09-26 20:29

Som vanligt med AL så presenteras vanföreställningar...

#29
2018-09-26 21:30

XC90 (P28) är en av de största enskilda industriella exportframgångarna någonsin. Det är fakta som även Axa borde kunna ta till sig. XC60 följer samma mönster. Ja faktum är att utan SUV och Cross over så skulle inte Volvo vara en av branschens lönsammaste tillverkare idag.

Vad det sedan har för effekter på samhällsekonomin och Sverige som nation behöver jag knappast gå igenom, eller?

MVH AL

#30
2018-09-26 21:51

Definitivt att utvecklingen går åt helt fel håll med allt lägre bilar med tanke på insteget. Inte minst för baksätet som oftast ändå är lite knepigare att ta sig in i än framsätet pga B-stolpen och knäutrymmet. Och mycket viktigt för den som är flitig taxiresenär. Baksätets sitshöjd över mark enligt ViB tester

V60 43 cm
V60CC 49 cm (V60 + 6 cm)
V90 47 cm
V90CC 52 cm
V70 54 cm
XC70 59 cm
XC60 63 cm

Alltså 10 cm skillnad mellan V60CC och gamla XC70. Och 14 cm skillnad mellan V60CC och XC60. Detta ger enorma skillnader i instegskomforten.
En av de viktigaste anledningarna till att jag själv har en XC60.

#31
2018-09-26 21:59

AL
Du skriver: ”Trots en del belackare försökte stoppa den så blev den en av Sveriges enskilt största exportprodukter någonsin och har bekostat både skolgång åt ungdomar som åldringsvård åt våra gamla.”

Volvo har i själva verket inte ha bidragit till så mycket som du tycker.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-betalar-fortfarande-inte-bolagssk...

Det har genom decennier funnits stora internationella företag som har flyttat och/eller dragit ner på verksamhet och därmed skatteintäkter i Sverige utan att skola och vård har påverkats. Har skola och vård påverkats har det framförallt berott på regeringars penningpolitiska fördelning.

#32
2018-09-26 23:15

Nu finns det ju rätt många andra skatter som ett företag betalar förutom bolagsskatt Axa. Och uppgifterna om Volvos bidrag till bytesbalansen handlar om början av 2000-talet - inte år 2015.

Men enkelt uttryckt: ett industriföretag som förädlar en produkt skapar både direkta som indirekta sysselsättningseffekter. För fordonsbranschen rör det sig om en faktor om fyra till fem.

Det innebär, att för varje arbetstimme som omsätts i industrin så ökar produktionen inom andra sektorer med ytterligare fem timmar. Av detta blir vi alla rikare, och så även de offentliga budgetarna eftersom konsumtion och arbete utgör våra största skattebaser.

Skolan är f.ö kommunal, inte statlig, och vården sköts av landstingen i första hand men det kanske inte spelar någon större roll i sammanhanget.

Mer "pengar" in ger oss möjligheter att ge barnen skolgång, att bygga fler vägar och att se till att gamla och sjuka får vård. Med Volvo får vi in mer "pengar" i ekonomin - det definieras mer exakt som skillnaden mellan import och export i BNP-identiteten(du vet den där som skatten räknas mot), och med högre BNP ökar välståndet (och skatteintäkterna), inte tvärtom. Det gäller både med och utan skatteplanering.

MVH AL

#33
2018-09-27 08:25

Med tanke på att vart tredje jobb är skattefinansierat, så borde det innebära att nästan varje gång en Volvo köps så hamnar skattepengar utomlands.

#34
2018-09-27 11:53

AL
Du ger Volvo en religiös betydelse, en frälsare som löser alla Sveriges ekonomiska problem genom sin närvaro, vilket betyder att det du säger och katten skiter stoppar jag i samma påse.

#35
2018-09-27 12:20

Om man väljer att studera hur bytesbalansen ser ut så kan vi se at under perioden år 2001-2005 (c:a) så exporterade Sverige fordon till ett årligt övervärde om 20-30 miljarder kronor. Det betyder alltså att när man räknar av för importen så fick vi under nämnd period "över" mellan 80 och 120 miljarder kronor (totalt sett). Det är detta kapital som är relevant för vår diskussion.

Hade Volvo inte tagit fram och satt sin XC90 i produktion skulle det resultatet inte existera, det är ett faktum. XC90 är nämligen den exportprodukt som till stora delar förklarar dessa siffror.

Nej Axa, jag tillskriver inte Volvo någonting. Jag konstaterar bara att svensk fordonsindustri har en stor ekonomisk betydelse för vårt land. Den bidrar med både försörjning som investeringar som vi alla har nytta av. Att förneka det är att blunda för verkligheten.

MVH AL

#36
2018-09-27 13:14

Om vi tittar på Volvo (Cars) så är dem långt ifrån den största arbetsgivaren i Sverige. Förvisso omsätter Volvo (Cars) bra men det finns andra företag i paritet med Volvo såsom tex H&M och Ericsson. Vidare är Volvo (Cars) långt ifrån den vinstmaskin du hävdar om man ser till andra storföretag, tex Astra, Investor, Nordea, Atlas, etc

Därför håller jag fast vid att ditt påstående att Volvo bekostat skola och äldreomsorg som bullshit.

#37
2018-09-27 14:03

Axa: Om vi studerar vad vi exporterade under 2017 så skickade vi iväg fordon för 185 miljarder kronor att jämföra med telekommunikation på 59 miljarder, så ditt påstående saknar helt grund. Dock kan tilläggas att tjänstesektorn inom tele, data och information är en stor aktör. Totalt stod den för 122 miljarder år 2017. Kläder kommer som du säkert förstår inte i närheten av vare sig läkemedel, maskiner, fordon eller data så det kan vi släppa.

Om vi sedan räknar på bilarna enskilt, står Volvo personbilar för c:a 60-65 miljarder kronor (beroende på om vi räknar in reservdelsexporten eller inte). Det är dessa resurser - som per definition utgör ungefär vad staten lägger på hälsa, sjukvård och social omsorg på ett år - som du alltså menar är "bullshit"?

Vi måste helt enkelt både ha läst olika ekonomi- som matematikkurser du och jag, den saken är uppenbar:-)

MVH AL

MVH AL

#38
2018-09-27 14:46

Och som ett komplement till föregående inlägg i frågan: Den första XC90 - den modell som miljöfanatikerna både tycker är "onödig" och allt elände som man sedan kan hitta på - var en sådan framgång att den enskilt stod för 40 miljarder kronor i årligt exportvärde. Det var och är mer än någon annan industriell produkt någonsin. Ja faktum är att just XC90 var en sådan kassako att den stod för i stort sett hela vinsten för Volvo fram till 2007.

Tur som sagt att Volvo fick fram den modellen (och att även XC60 fick se dagens ljus). Annars hade företaget inte varit där man är idag.

MVH AL

#39
2018-09-27 14:46

AL
Det handlar inte om ekonomikurser. Jag tillskriver inte ett enskilt bolag Sveriges välfärd i skola omsorg.
Att göra så blir på gränsen till religiöst....

#40
2018-09-27 15:29

Axa: Nej jag förstår att det saknas kunskaper i ekonomi. Låt det därför stanna där innan du (dessutom i spydiga ordalag) öppnar munnen och blottlägger uppenbara kunskapsluckor.

För enkelheten skull: Du känner säkert till att med mer pengar så kan man göra mer än om man har mindre pengar att röra sig med? Exporten i Sverige stod år 2017 för 1300 miljarder kronor. Volvo bidrar alltså med mer pengar in i ekonomin - fordonsindustrin gör det till och med mest av alla branscher. Dessa pengar påverkar oss alla på ett positivt sätt oavsett man bedriver undervisning i skolan, arbetar i vården eller sitter på en bank och lånar ut pengar.

MVH AL

#41
2018-09-27 16:06

Som vanligt får jag inte ihop ekvationen när A.L är i farten med sina utlägg.
Det var väl ändå först på senare tid Volvo börjat betala skatt. Precis som IKEA och andra bolag så smiter man undan. Hade alla stora bolag i Sverige betalat skatt utan kryphål och diverse upplägg för att slippa beskattning hade vi haft gator av guld.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svt-nyheter-avslojar-volvo-borjar-bet...

#42
2018-09-27 16:10

Bara som info, Nordea flyttade pga skatt, liksom Cornelius samt många andra. Mängden pengar svenska företag och privatpersoner gömmer utomlands är gigantisk. Det är ett himla hyckleri hela tiden...

#43
2018-09-27 16:28

AL
Tack för att du på ett mer subtilt sätt är lika spydig men ändå blottlägger dina härskar tekniker.

Självklart är exporten bra för Sverige. Men att enskilt tillskriva detta Volvo Cars tyder på bristande verklighetsförankring. Ska man vara petig vad gäller Volvo så är det lastbilssidan som står för den större exporten.

#44
2018-09-27 16:30

Vargen: Bolagsskatt är bara en liten del av den totala skattebasen - den är till och med försumbar i sammanhanget. Det är heller inte skatten i sig som är relevant för den ekonomiska diskussionen. Skatt är en transferering av kapital och konsumtion från en grupp till en annan, d.v.s den har inget med generellt välstånd eller vad vi får för våra pengar att göra.

Vad gäller Volvo eller IKEA eller för den delen Nordea (som betalade flera miljarder i olika skatter under 2017) så säljer de tjänster och produkter till utlandet. Tjänster och produkter som vi bygger, utvecklar och skapar här i Sverige. Där ligger den stora vinsten.

Samma sak gäller skog, järnmalm eller data och telekommunikation. De utgör en del av de 1300 miljarder som vi får in i form av betalningar från utlandet. Pengar som Axa indirekt förnekar - eller inte tycker är viktiga för skola, vård och omsorg. Ett resonemang som alltså är ytterst märkligt.

Alltså: Exporten är en viktig del i svensk ekonomi. Hur förmögenheten sedan används i landet är en annan (fördelningspolitisk) diskussion.

MVH AL

#45
2018-09-27 16:40

Axa: jo tack, jag var spydig som ett direkt svar på dina inledande ord till mig i denna tråd om "vanföreställningar" (#28). Så kasta inte sten i glashus.

Det är ju positivt att du nu tycks kunna medge att exporten är en viktig del för vår svenska ekonomi. Volvo utgör en (betydande) del av denna, både i form av lastvagnar eller personbilar (samt en hel del tjänster kring detta och ännu mer om man räknar in underleverantörerna). I fallet första modellen av XC90 var och är den den enskilt största exportprodukter någonsin - med årliga exportvärden på 40 miljarder kronor. Det var också det jag påpekade i mitt första inlägg i denna tråd och som Axa sedan liknade vid vanföreställningar och religiös övertygelse, trots att det bara är enkla siffror..:-)

MVH AL

#46
2018-09-27 17:38

AL
Uppenbarligen lider du av demens.

Jag har inte sagt något negativt om exporten. Det var du som skrev gällande XC90: ”Trots en del belackare försökte stoppa den så blev den en av Sveriges enskilt största exportprodukter någonsin och har bekostat både skolgång åt ungdomar som åldringsvård åt våra gamla.”
Och som jag skrev tidigare så är det vanföreställningar att tro att en enskild produkt har bekostat skola och vård.
Men jag antar att det ingår i ekonomikurs. Eller var det någon internkurs du gick på Volvo?

Men jag ger mig. Att övertyga någon med vanföreställningar är lönlöst. Tro mig, jag har god erfarenhet av möten med sådana människor....

#47
2018-09-27 18:48

Nej då Axa, det är inte frågan om "demens", "religiös" tro, "vanföreställningar" eller "internkurser" utan om ekonomisk kompetens. En teoribildning som vem som helst kan lära sig på universitetet. Du blandar ihop begreppen;-)

En produkt som inbringar exportinkomster till landet ifråga och genererar överskott i byesbalansen bidrar till att ekonomin växer och således till både skolgång och åldringsvård.

Det gäller XC90 från 2000 och det gäller fordonsklustret och personbilarna idag.

Varför det skall ifrågasättas är för mig obegripligt.

MVH AL

#48
2018-09-27 20:14

Men måste ni hacka på varandra? Du har rätt A.L, fordonsindustrin är en väldigt stor del av våran export (typ uppåt 40%). Sedan kan man nog inte påvisa det ena och andra (åldringsvård, skolgång mm), det blir väldigt snabbt en komplex fråga hur mycket det betyder för Sverige. Bara en sådan sak som JAS Gripen, man får dem inte sålda om man inte mutar eller lovar att köpa någon ifrån köparens land tex.

#49
2018-09-27 20:22

För att återgå till själva bilen, tycker jag att hela 60-serien är den formmässigt mest lyckade av Volvos senare skapelser. Linjerena balanserar bra.
Men finns det egentligen några praktiska fördelar med plast runt hjulhusen och fejkade hasplåtar (vilka dock inte återfinns på denna modell)? Rostrisken torde väl snarast öka. Själva konceptet har dock i övrigt fördelar och förstås några nackdelar.

#50
2018-09-27 23:12

För det första står denna nya Volvo V60 Cross Country står troligen överst på min önskelista och för det andra ska ni liksom jag vara otroligt tacksamma att ”AL” fortfarande orkar fortbilda oss tröga ifrågasättande läsare. Du är efterlängtad AL!

#51
2018-09-28 01:21

Nej då Vargen. Ingen behöver hacka på någon. Vi får utgå från fakta istället och då kan vi - precis som du så klokt uttrycker saken - konstatera att fordonsindustrin är en stor del av vår export.

XC90 är och framförallt var en av produkterna som bidrog till detta. Resurserna den inbringade gynnade oss alla.

MVH AL

#52
2018-09-28 07:34

Axa och AL slutar att hacka på varandra genast.

Ett problem här AL är att du alltid säger att du har rätt fakta och alla andra har fel fakta.
Detta skapar irritation förstås.

#53
2018-09-28 08:25

Om man anser att någon hackar när man redovisar exportvärdet för fordonsektorn och för personbilarna generellt, och konstaterar att det påverkar BNP, ja då gör jag mig skyldig till det.

Det är dock inte jag som har hittat på att fordonsklustret i Sverige exporterar för 185 miljarder varje år utan SCB. Jag har heller inte uppfunnit måttet BNP och hur det beräknas (nettoexporten ingår däri) så jag kan tyvärr inte sluta redovisa det heller.

Varför man reagerar så starkt på sådana enkla fakta övergår i alla fall min begreppsvärld. Men men...

MVH AL

#54
2018-09-28 13:33

AL
Som sagt det är ju lönlöst att diskutera med dig.

Jag har ALDRIG sagt att export är något negativt. Jag har heller ALDRIG sagt att god export inverkar negativt på BNP.

Däremot tillskriver du Volvo Personbilar i mina ögon för stor betydelse när det finns fakta på att andra företag och branscher som bidrar till exporten och ger minst lika många om inte fler arbetstillfällen i Sverige.
Slutligen, och det är det här som är springande punkten, så tillskriver du en särskild produkt den goda välfärden vad gäller skola och vård.

Det är som att säga att Robyns framgångar med senaste skivsläppet har gett skolmat till barnen på Kungsskolan i Skövde.

Om du nu står fast vid din tes så presentera gärna fakta att den goda skolan och vården i Sverige kan härledas direkt till XC90.

#55
2018-09-29 13:19

Axa. Som jag redan har redovisat bidrog XC90 till att den svenska ekonomin växte. Exporten har den egenskapen. Den tidigare versionen skapade nettoöverskott i storleksordningen 20-25 miljarder.

20 miljarder räcker till 34000 årliga åldringsvårdplatser eller ger mer än 100000 gymnasieelever utbildning (på ett år). Alternativ kan 1175 hjärttransplantationer utföras.

Innan du svarar uppmanar jag dig att tänka igenom vad jag precis skrev ordentligt. Och nej, Robyns skivor ger inte motsvarande effekter på ekonomin som XC90 (P28) gjorde.

MVH AL

#56
2018-09-29 19:36

Som påpekats redan tidigare så är inte bolagsskatterna det väsentligaste. Betydligt viktigare är att Volvo Cars idag har över 21.000 anställda i Sverige. Många familjer som får sin försörjning av detta och mycket skatteintäkter till staten från dessas löner och konsumtion.
Volvo Cars är idag Sveriges näst störst företag, bara AB Volvo är större (omsättningsmässigt).
Det är bara att inse att fordonsindustrin har en mycket stor inverkan på svensk ekonomi.
Förutom Volvobolagen (AB Volvo har knappt 20.000 anställda i Sverige) kan vi lägga till Scanias ca 15.000 anställda i Sverige samt de bortåt 10.000 anställda vid Lindholmen Science Park som de flesta direkt eller indirekt jobbar för fordonsindustrin. Dessutom tillkommer en lång rad underleverantörer, försäljningsorganisationer, verkstäder mm som ytterligare spär på siffrorna rejält.
Man brukar räkna med att fordonsindustrin står för 13% av omsättningen inom svenska tillverkningsindustrin och sysselsätter ca 120.000 personer i Sverige i ca 1000 företag.
Mycket av detta hade inte funnits om inte Volvobolagen gått så bra de senaste åren.

#57
2018-09-29 20:11

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.