Bild
Nästa artikel

Här är värsta krösusbilen

Nyheter

Vad kör rika amerikaner för bilar? TrueCar bestämde sig för att undersöka frågan och kom fram till ett minst sagt oväntat resultat.

TrueCar har genomfört sin undersökning genom att hitta USA:s tio rikaste områden och sedan undersöka vilka bilar som var vanligast registrerade i dessa områden. Så vad kör man för bil som rik? Tro det eller ej, men vanliga drömbilar som Ferrari, Bentley och Porsche är inte de vanligaste inslagen.

USA:s överlägset rikaste område är Manhattan i New York, där medelinkomsten är hissnande, med betoning på hissnande, 5 711 000 dollar. Och visst är lyxbilar vanliga, dock kanske inte man kunde vänta sig att Mercedes E-klass och BMW X5 skulle vara vanligast, med tanke på att invånarna skulle ha råd med betydligt dyrare bilar.

Det näst rikaste området är Fisher island i Florida med en medelinkomst på 1 531 000 dollar, där bland andra Julia Roberts och Oprah Winfrey bor. Där kör man helst Mercedes S-klass eller Mercedes E-klass.

Och så fortsätter det, de flesta rika områden domineras av Mercedes, BMW och Jeep. Här och var dyker också en modell från Toyota eller Honda upp, en indikation på att även vanliga medelklassfamiljer befolkar de rikaste områden.

För att se hela undersökningen, gå till TrueCars blogg, klicka här.

Diskutera: Vad skulle du köra om du vore rik?

Kommentarer

#1
2012-08-10 16:29

Glöm inte att det finns folk som Conan O'brien, som trots rikedom kör Ford Taurus SHO -92 ;)

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/11/269f5771036e52b3e754a1a04f3b70c3.jpg

Nej men det tyder väl på att inte ens rika amerikaner köper amerikanska "lyxbilar" (utöver Jeep Grand Cherokee då). Gud vad Cadillac önskat att de var på de där listorna, som istället har namn som Accord, Prius och Jetta (!).

#3
2012-08-10 18:00

Tja, redan i tv-serien Dallas hade man fattat galoppen. Vem glömmer Bobby Ewings röda 450 SL? Eller JR:s rader av S-Klassbilar, däribland typ SEC-modellen? Mercedes har allt det där som folk gillar. Punkt slut.

#2
2012-08-10 18:00

Amerikanen vet vad han vill ha när han har råd. Det är ju inte Lexus LS direkt. Tysken är lika dan. Det har sålts 9 st Lexus LS i Tyskland första halvåret i år mot 1910 st Mercedes S-klass eller varför inte jämföra med VW Phaeton på 1064 st. Har man pengar köper man tyska bilar.

#4
2012-08-10 21:35

Lustigt att jag också funderade på serien "Dallas" ... fast jag hade för mej att det var JR som körde röd MB cab. Det var förstås lääänge sedan skräpet sändes.
.
Säljs verkligen så många Phaeton (i förhållande till S-klass) i tyskland Thommys?

#5
2012-08-10 21:37

Vad folk gillar,rost och krånglande elektronik.

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-mercedes-eklass-32230

Punkt slut.

#7
2012-08-10 22:01

Jes.

Tål du inte din egen medicin,Jes är det inte sådana här kommentarer du ägnat åt Toyota? ;o) Läs på forumet så kanske du minns.....

Med den skillnaden att jag visar på fakta från bla VIB i länken,det är inte jag som skrivit det.

#9
2012-08-10 22:39

Yes, Jes_ det gör det. Uppgifterna kommer från Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) i Tysklnad. Störst är Porsche Panamera med 2111 st som tydligen ingår i den klassen också.

#10
2012-08-10 22:57

Shogun, "Vad folk gillar,rost och krånglande elektronik."

Jag gillar det inte och jag har inte heller haft stora problem med det heller på den bilen (Mercedes W211) som du hänvisar till. De problemen jag hade står i kommentarsfältet under artikeln. Där kan man även se att Vi Bilägare tycker att man ska undersöka om det är någon rost på en baklucka i aluminium. Det kan man ju göra, men att hitta någon blir nog svårt.

Bara för att det finns vissa problem med en bilmodell så betyder det inte att alla bilarna har alla felen. Många har inga problem alls. Jag känner fler som kört W211. Men ska man köpa en så är det klart att man kan kolla så att den är felfri från de dyrare åkommorna.

#11
2012-08-11 03:42

Det var Bobby som åkte SL i Dallas ;)

http://www.soapchat.net/showthread.php?177558-I-Own-Bobby-Ewing-s-Car!
Bilen lever än ;)

Att han inte åkte Lexus kan ju delvis bero på att Lexus inte fanns då ;)

#12
2012-08-11 09:03

Jes, siffrorna som Thommys hänvisar till visar ju att du i själva verket har en riktig dussinbil ;oD

#13
2012-08-11 09:41

Många har kört Mercedes-Benz SL i film/TV sammanhang genom åren.

http://www.notcot.com/archives/2012/02/mercedes-sl-history-in-movies.php

Personligen skulle jag inte köpa någon simpel dussinbil som Lexus, MB eller BMW om jag hade pengar, utan något mer udda som tex en Bristol Series 6.
Eller två kanske, så man har en att åka i när den andra står på verkstaden:)

#15
2012-08-11 10:30

Javisst Prestigelös, Bristol är läcker, men tror du att det är den bästa bilen att glida omkring med i ett land där det verkligen finns hastighetsövervakning?
http://www.bristolcars.co.uk/fighter.html
Med den inkomsten hade jag nog hellre valt en topputrustad Phaeton, den är nog mer praktisk och säkert bekvämare.
Men om jag tänker efter lite blev det nog en RR, den glänser mer i ögonen på betraktaren.
Fast en begagnad! ;-)

#16
2012-08-11 10:44

saabnisse
Jo de är nog vettigare val, men inte lika roliga:)
Fast helst skulle jag vilja ha en SAAB 92 eller en Amazon 123GT i riktigt fint skick.

#17
2012-08-11 11:22

Tysken nr1.

Kanske VIB skulle börja med det också då,barnboksförfattare? Det är ju de som redovisar här vad MB drabbas av för fel. En bil som enligt Kapten är totalt perfekt,historia,arv,och traditioner. Jag vill visa på att allt inte är så perfekt,jag efter lyser lite mer transparens vad du verkligen får för pengarna.Som Leifer också vill ha fram.

Och det gör Kapten i denna artikelkommentar att allt är så perfekt när han beskriver MB,jag tror hrmm han har lite fel och inte säger hela sanningen.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-stor-liten-cabriolet-39164#comments

Varför ska det alltid daltas och gulligullas med tyska premium märken och inte visa på vad de kan drabbas av? De är inte så perfekta så som vissa ägare gärna vill tro,är man rädd för att sprickan i fasaden ska avslöjas så att ryktet förstörs ännu mer eller vad?

#18
2012-08-11 11:35

Nu är det väl ändå så att ALLA märken, inget nämnt och inget glömt, drabbas förr eller senare av tekniska problem och rost.
Att man ska ta upp detta vid nybilstester är väl egentligen bara relevant om det finns typiska modellfel som tillverkaren inte har åtgärdat eller nonchalerat under åren.
Att dyra märken ska granskas hårdare är bara nonsens, har man inte råd att äga en dyr bil ska man heller inte köpa den.

#19
2012-08-12 01:53

Jag tycker det är tråkigare att de delat upp BMW 3 och 5serie på enskilda versioner i stället för att räkna ihop dem. Hade de räknat ihop hade listan sett annorlunda ut.

Mercedes fungerar alldeles utmärkt i taxi, har inte hört några klagomål från mina kollegor annat än att det är synd att E-klass NGT endast finns som sedan.

#20
2012-08-12 08:35

Stephan735i, jo vi är många som vet att Mercedes är bra som taxi både företagsekonomiskt och arbetsmiljömässigt samt att de ger kunden en hög komfort. Men det finns vissa här som alltid kväser galla över Mercedes och hyllar Toyota till skyarna jämt och ständigt. Inget att bry sig om. Dessa gör bara Toyota en björntjänst istället så att alla spyr galla över Toyota.

Anledningen till att kombin inte finns i NGT-utförande är att taxi-kombimarknaden är för liten. Kombibilar är inte alls så vanliga som taxi utomlands så som de är i Sverige. I produktionen totalt sett utgör kombin bara 20%, jämfört med sedanmodellen.

#21
2012-08-12 10:36

Undrsökningen är ganska rolig.
Min bästa kompis flytta till San Clemente utanför Los Angeles. Han berättar att det verkligen är krig mellan å ena sidan Mercedes och Lexus och å andra sidan Amerikanska vs bilar från andra kontinenter.
En rik person i San Clemente åker ofta Mercedes eller Lexus. Min kompis har en grym Mercedes S-Class som är förädlad hos en lokal firma. Nu har den ca 560 hk. En fantastisk grym bil. hans största hatobjekt är Lexus. Det är nästan så att han inte gör affärer med Lexus folk. Nu när det varit tuffa tider så ville han spara på Mercedesen och köpte, hör och häpna, en Mazda 3. Sportversionen med allt godis som finns. Under de senaste åren har det varit fel att komma till kunder med en förädlad Mercedes.
Så - människorna där är nog inte så annorlunda än vad vi svenskar är - konstateras efter att ha läst forum nu på morgonen

#22
2012-08-12 13:36

Jo det där känner jag igen Conta4, att man inte kan visa kunderna att man kör en fin bil. Det är knappt att man kan visa grannar och arbetskamrater att man kör annat än Volvo i Sverige, trots att bilen i vissa fall kostat mindre än en Volvo. Det är så många resonerar som kör Lexus. De vet att den inte sticker andra i ögonen på ett sätt som en flådig tysk lyxlimpan gör. Det är mer politiskt korrekt att köra en lyxbil för dess inre kvalitéer. Bilen får inte skylta med symboler och vila på en grund av hundraåriga traditioner. För då ska man minsann få veta hur många fel den kan ha och hur mycket den kan rosta.

#23
2012-08-13 09:19

Nu får du väl ge dig Jes. Din kommentar nedan passerade anständighetens gräns - Shogun refererade till en arikel här som dessutom är högst relevant. En ursäkt är på plats om du har det minsta karl i dig. Skäms.

#24
2012-08-13 21:03

Det kan omöjligt vara så att medelinkomsten på Manhattan är över fem miljoner dollar. Var har artikelförfattaren fått denna absurt felaktiga uppgift ifrån?

#25
2012-08-13 21:33

Nu har jag själv kollat upp källan som artikeln refererar till. Tydligen gäller medelinkomsten på 5,7 MUSD endast för zip code 10274, med 527 inkomstdeklarationer, och inte hela Manhattan. Texten i artikeln är alltså missvisande.

#26
2012-08-18 17:53

Vad tjänar du på din pension Leifer i Växjö.
Gäsp.......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.