Nästa artikel
Här är Porsche 911 Turbo
Nyheter

Här är Porsche 911 Turbo

Publicerad 16 juli 2020 (uppdaterad 16 juli 2020)
Med 911 Turbo S presenterad är det nu dags för den lite mildare versionen att kliva in i rampljuset. Men även utan S är bilen inte direkt något långsamt åk. 911 Turbo kommer både som Cabriolet och Coupé.
I mars presenterade Porsche nya 911 Turbo S. Med en motor på 650 hästkrafter och ett vridmoment på 800 Nm går bilen från 0-100 på 2,7 sekunder. Nu kommer en lite mildare version av 911 Turbo. Men även utan S är bilen riktgit kraftfull.

Med en 3,7 liter stor boxersexa på 580 hk (40 hk mer än förgående generation) och ett vridmoment på 750 Nm tar sig 911 Turbo från 0-100 på 2,8 sekunder. Topphastigheten är likt tidigare 320 km/h.

Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Acceleration, motoreffekt och vridmoment i nya 911 Turbo matchar numera förra generationen 911 Turbo S.
Chassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard. Som tillval finns ett elektroniskt styrt sportchassi med en centimeter lägre markfrigång, något som ska göra bilen mer stabil i höga hastigheter.

För första gången finns också ett sportavgassystem tillval. Om man vill banta bilen går det att välja till ett lättviktspaket som innehåller lättviktsstolar, inget baksäte och mindre ljudisolering.

Främre delen av karossen har breddats med 45 millimeter och är nu totalt 184 centimeter. Över bakaxeln har karossen också breddats med 20 millimeter till totalt 190 centimeter.

Porsche 911 går att beställa redan idag, den 16 juli 2020. 911 Turbo Coupé har ett stratpris på 2 020 000 kronor och Cabriolet-versionen startar på från 2 170 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 Turbo?


 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.