Bild
Nästa artikel

Här är Polestars första egna bil

Nyheter

Volvos prestandaavdelning har blivit ett eget märke med inriktning på kraftfulla, elektrifierade bilar. Först ut är Polestar 1.

Bilen är en tvådörrars GT Coupé med 2+2 sittplatser och bär tydliga likheter med Volvos designstudie Concept Coupé som presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2013.
 

Volvo Concept Coupé från 2013.

Grunden är Volvos SPA-plattform, men uppskattningsvis 50 procent är nytt och skräddarsytt av Polestars ingenjörer. Bilen mäter 4,5 meter från nos till bak och karossen består till största delen av kolfiber.

Polestar 1 är en laddhybrid som kombinerar Volvos fyrcylindriga Drive-E bensinmotor med dubbla elmotorer på bakhjulen. Maximal effekt är 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter. Bilen kan köras i läget ”Pure Mode” och är då bakhjulsdriven och går helt på el med en räckvidd på upp till 15 mil enligt Polestar. Detta menar biltillverkaren är längre än någon existerande hybrid på marknaden.

– Vi ser den som en elbil som tar hjälp av en förbränningsmotor. Alla Polestarmodeller kommer hädanefter vara helt eldrivna, men Polestar 1 bygger en brygga mellan dagens teknik och framtiden, säger Thomas Ingenlath, chef på Polestar.

Polestar 1 börjar tillverkas i mitten av 2019. Den byggs i en fabrik i Chengdu, Kina. Senare samma år påbörjar Polestar produktionen av sin andra bil, Polestar 2, som sägs vara en utmanare till Tesla Model 3. Den kommer att tillverkas i större volymer än Polestar 1, som det görs maximalt 500 exemplar av årligen. Sist ut i syskonskaran är Polestar 3, en eldriven suv som kommer att placera sig någonstans mellan 1 och 2 sett utifrån tillverkningsvolym. 

Bilarna kan beställas online, men för att behålla den fysiska kontakten med kunderna kommer det att skapas speciella showrooms världen över. De kommer vara fristående och inte en del av Volvos återförsäljare.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Polestar 1?

Kommentarer

#2
2017-10-17 14:37

Jag tror de kommer kunna sälja alla 500 per år som de satt som tak.

#3
2017-10-17 15:08

Varför kalla den för Polestar när den ser ut som en Volvo? Vill man skapa ett eget bilmärke av Polestar bör man rimligen ge det en egen design också.

#5
2017-10-17 15:58

Snyggt yttre, tråkig invändigt. Tycker ratten ser ut att komma från något tillverkat för barn...

#6
2017-10-17 16:16

Fejkade avgasrör på en elbil!

#7
2017-10-17 16:34

Lasse J: Det är ingen elbil, det är en hybrid med el och bensinmotor.

#8
2017-10-17 17:12

Riktigt snygg bil Volvo, sträck på er, bra jobbat.

#9
2017-10-17 17:20

Ingen mer än jag som stör sig på loggan? Visst, ska väl se ut som en polstjärna, men jag ser bara ett "isärpillat" Citroën-märke. :P Ingen reaktion från Citroën på det?

Men bilen var snygg.

#10
1
2017-10-17 17:36

Käckt namn.

#11
2017-10-17 17:40

Snyggt. Runda och kantiga former i bra mix och inte för mkt krusiduller.

#12
2017-10-17 19:16

Fina linjer utvändigt med ett tydligt Volvo-arv, hade gärna sett polerad valnöt istället för plastfiber interiört. Blir säkert bra detta, naturligtvis hade det varit trevligare med en bensin-V6 eller V8 men det får man väl inte säga i dessa kommentarsfält längre.

#13
2017-10-17 18:18

Sjukt snygg.

#14
2017-10-17 18:38

Snygg i de flesta vinklar, men bakdelen kan bara en mor gilla. Jisses vad fugly!

#15
2017-10-17 18:39

kesey.
Citerar Polestar: "Vi ser den som en ELBIL som tar hjälp av en förbränningsmotor".

#16
2017-10-17 22:03

Vulgär front fult bakparti. Volvos designavdelning måste börja "samarbeta" ser ut som att det varit olika grupper som ritat bilen dock har gruppen i mitten lyckats skapa harmoni Kineserna har väl insett att Volvo ínte är premium och kan konkurrera med tyskarna så man skapar en hype och ett nytt varumärke som man hoppas ska lyckas bättre och då med kinesisk utgångspunkt, ej svensk.

#17
2017-10-18 08:25

Mycket snygg men jag misstänker att priset är över min budget.

#18
2017-10-18 08:25

Mycket snygg men jag misstänker att priset är över min budget.

#20
2017-10-18 08:46

För mig funkar det inte att beställa en bil online.

#21
2017-10-18 14:56

Månne nån som sneglat på P1800 på designavdelningen??????

#22
2017-10-18 15:19

Kineserna har förvaltat köpet av Volvo bra, och gjort sig mindre beroende av den svenska marknaden .... och därmed blivit mer och mer ett kinesisk bilmärke. MADE IN CHINA

#23
2017-10-18 16:57

1,3 milj. för en Volvo med udda dekaler, nej tack.

#24
2017-10-19 06:51

Laddhybrid? På vilket sätt konkurrear Polestar med Tesla? Volvo är alltför sena med övergången till elbilar.

#25
2017-10-19 14:23

Jodå, jag tycker den är rätt snygg, och bakdelen passar bättre här än på S90 (som i sig är fulare bak än V90).
Har dock lite svårt för de där jättelika luftutsläppen i mitten av panelen och den gråmurriga färgsättningen. Rund ratt är ett plus!

#26
2017-10-22 18:41

Jag missade att kommentera denna när artikeln låg på förstasidan – men gör det nu, lik förbannat.

Polestar. Hmm … Varför inte kalla den för vad det är – Volvo. med tillägget Polestar.
Den känns ofärdig på något sätt. Den är nästan elegant, men bara nästan. Profilen är för klumpig och fönsterlinjen ser grovt tillyxad ut. Fronten är väl OK, men de stora intagen nertill är utformade utan finess, särskilt de yttre. Volvo har en tid haft märkligt veckade och tillknölade aktrar, men här har man vänt tvärtom och gjort något intetsägande platt.
Interiören är inte sportig. Kromsjoket i mitten, där främst luftintagen skämmer, är väl nödvändigt när allt, gubevars, ska skötas via pekskärm. Snygga rattar har Volvo aldrig fått till och den här är inget undantag. Är fejkad kolfiber egentligen snyggt?

Nej, tacka vet jag P1800 S i det första utförandet, det med den svängda kromlinjen. Fast den såg ju bara ut att vara en sportbil utan att alls vara det. Nu är det tvärtom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.