Bild
Nästa artikel

Här är nya Mercedes CLA

Nyheter

Den kutryggiga bilen presenteras i en ny generation.

Mercedez-Benz CLA baseras på senaste A-klass som vi stiftade bekantskap med i februari 2018. CLA fokuserar hårdare på det yttre, med livsstilsbetonad design. Den svepande sedanen i coupéstil har en sluttande bakruta och trubbigt, nedåtlutande framparti, som biltillverkaren liknar vid en hajnos.

Bilen har vuxit några centimeter åt de flesta håll, däremot är totalbredden något mindre eftersom sidospeglarna slimmats ner. Bagageutrymmet har krympt, från 470 till 460 liter. 

CLA har lånat självkörande förmågor från S-klass, bland annat kan den byta fil om blinkersen aktiveras. Om bilen står stilla och förutspår att den kommer bli påkörd bakifrån trycks bromsen ner för att dämpa den framåtkastande rörelsen vid kollisionen. 
 

Operativsystemet MBUX har utvecklats och blivit ännu smartare än när det först presenterades på teknikmässan CES för ett år sedan. Med hjälp av den artificiella intelligensen kan bilen konversera med resenärer och svara på frågor om allt från vägbeskrivningar och restaurangrekommendationer till avancerade mattetal, så länge passagerarna inleder meningen med ”Hej Mercedes”.

Viss intuitiv geststyrning är också möjlig, bland annat så släcks kupébelysningen bara föraren börjar sträcka ut handen mot backspegeln och om den i förarstolen börjar treva efter något på det tomma passagerarsätet bredvid så tänds automatiskt lampan ovanför. Så fort föraren drar bort handen så släcks lampan igen. 

Mercedes CLA byggs i Ungern och lanseras i maj, då med en rad diesel- eller bensinalternativ med manuell eller automatisk växellåda, samt fyrhjulsdrift.  

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz CLA?

Kommentarer

#1
2019-01-10 13:33

Jag gillar den! Riktigt snygg.

#2
2019-01-10 13:37

Mercedes har verkligen kommit tillbaks ordentligt designmässigt! Håller med Axa, denna tycker jag är riktigt snygg! :) Provkörde E-klass All terrain häromdagen med, deras nya instrumentering med de dubbla skärmarna som de även har i denna är riktigt snygg, hög klass på känslan i dem nu igen.

#3
2019-01-10 13:53

Henrik
Ja, från att setts som väldigt gubbiga så har Merca fått till det så att även yngre kan tänka sig ett köp. Eller så är det jag som blivit äldre...

#4
2019-01-10 15:13

Inte alls dum. Även nya A-Klass Sedan är snygg. Jag gillar de här mindre Mercedes-modellerna - solida och tunga i känslan som de större modellerna. Dessutom snart sagt billiga i inköp jämfört med till exempel Audi.

#5
2019-01-10 16:37

Designen på CLA skvallar om att det var 2 team som jobbade på varsitt projekt vilka sedan sattes ihop.. Ett som gjorde en snygg framände, till B-stolpen.
Och sen ett annat team som snickade på en coupe fram till B-stolpen.
Resultatet blev--- katastrof. Möjligen är den mindre ful än kombin.

Tyvärr har "hängrövsdesignen" spridit sig även till de större bilarna, dock är E-klasskombin fortfarande snygg.

#6
2019-01-10 16:46

Skitsnygg!!
Har kört M-B i många år tidigare och hade absolut kunnat tänka mig denna.
Men jag tvekar ändå, märket har inte levt upp till sin status (och sitt pris) på många år.

#7
2019-01-10 17:44

Riktigt snygg, den snyggaste MB på många år måste jag säga.

#8
2019-01-10 17:52

Axa, du håller på att bli "gubbe"...haha, nädå... jag håller med, den är snygg!

Hultarn, vad menar du med "hängrövsdesignen"? Du kan köpa en Ford Ka annars, den har ett hjul i varje hörn... och ingen "hängröv".

#9
2019-01-10 19:41

Gillar inte bakändan nu heller...

#10
2019-01-10 20:53

Snygg som sa...n.
Undrar om jag ryms i denna?

#11
2019-01-10 21:45

Den ser inte lika överjäst ut som den förra.

#12
2019-01-11 03:15

Bilen ser märkligt baktung ut. Ungefär som om den skulle resa sig på framhjulen om man gasade lite oförsiktigt.

#13
2019-01-11 09:14

Ushdå den var ful! Men ser säkert bättre ut i annan färg. Nu har man försökt pigga upp en trist svart bil med orangea detaljer på ett verkligen inte lyckat sätt. Ser ut som en leksak.

#14
2019-01-11 13:09

Mycket bättre än första hängröven. Nosen harmonerar dock dåligt med baken. Nu ser den framtung ut istället :P Men ja mycket bättre. Även nya CLS är ett stooort lyft jämfört med föregående generationer.

#15
2019-01-11 14:22

Jag skulle inte välja en CLA före en A-sedan. Utseendet bryr jag mig inte om. Det är för fjollor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.