Bild
Nästa artikel

Här är nya Mercedes A-klass

Nyheter

Se bilder och filmklipp på senaste versionen av Mercedes minsting.

Nya A-klass har 3 centimeter längre hjulbas än föregångaren spårvidden breddats med 1,4 centimeter. I bagageutrummet får det plats 29 liter ytterligare än i föregångaren, totalt 370 liter. Mercedes säger sig ha bättrat på runtomsikten genom att minska bredden på beklädnanden runt stolparna. Bilen ska också, tack vare bättre ljudisolering, var tystare och generera mindre luftbrus. Vägbuller ska också ha eliminerats tack vare bättre anslutningspunkter mellan kaross, upphängning och drivlina.

På insidan ska luftutblåsen föra tankarna till turbiner och det finns två skärmar, en i instrumentpanelen framför föraren och en pekskärm i instrumentbrädan. Infotainmentsystemet har begåvats med ett nytt användargränssnitt: MBUX. Det har bland annat en avancerad form av röststyrning och det ska vara lätt och intuitivt att använda systemet. Via Me-Connect kan bilen kommunicera med andra fordon i närheten autobroms eller om antisladdsystemet griper in vid halt väglag.

A-klass är för första gången semisjälvkörande med filbytesassistent. Den har också ett speciellt sorts autobromssystem som upptäcker om en annan bil håller på att krocka bakifrån. Om bilen står stilla trycks bromsen ned för att mildra den framåtkastande rörelsen som uppstår om man blir påkörd bakifrån.

Bilen är utrustad med nya, fyrcylindriga motorer med effektspann på mellan 116 till 224 hästkrafter. De drivs av diesel eller bensin, och möjlighet till cylinderdeaktivering finns på en av bensinmotorerna. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatväxlad i sju steg. Fyrhjulsdrift är tillval.   

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A-klass?
 

Kommentarer

#1
2018-02-05 14:24

Ser bra ut!

#2
2018-02-05 15:20

Nja, grillen är ingen höjdare, dessutom trång. BMW 1-serien är fortfarande måttstocken i klassen. RWD med!

#3
2018-02-05 16:20

En mycket snygg och välkomponerad bil. Jag har haft förmånen att både se den i verkliga livet och köra den. Grym bil. Jag överväger ett köp. Snacka om "Klass"!

#4
2018-02-05 16:22

@Notarius
Hur upplevde du MBUX?

#5
2018-02-05 16:41

Det bästa som jag har sett i en bil - även om BMW:s system i 5-serien för hantering av till exempel SMS-meddelanden och annat också är finfint. Tyvärr fanns det inte så mycket tid till att prova så mycket som jag hade velat. Men bilen är i vilket fall som helst ett rejält lyft jämfört med den utgående modellen, den saken är klar. Och det märks att S-Klassens teknik har flyttat in. Sedan kan man ha synpunkter på den stora mediaskärmen, men man vänjer sig fort - och det ser verkligen ultramodernt ut!

#7
2018-02-05 17:01

Usch vad gräslig på insidan , men utsidan är riktigt snygg. Tycker inte om att allt ska va så digitalt idad.

#8
2018-02-05 17:10

Jäkligt snygg.

#9
2018-02-05 18:03

Det har hänt en del sedan första A- klass!

#10
2018-02-05 20:35

Från Vältklasse till Weltklasse... Bra jobbat!

#11
2018-02-05 21:45

Riktigt snygg, vi hade en -13 A200 med AMG-paket o all utrustning som andrabil tidigare, helt underbar och en av få bilar vi efter ångrat vi bytt bort.

#12
2018-02-06 08:22

Jag måste erkänna att jag tycker Mercedes gör de klart snyggaste tyska bilarna. Denna också OK, men aktern var dock lite anonym, lite som "alla andra".

#13
2018-02-06 11:11

Ja herregud det var ej roligt att jobba på en MB återförsäljare när första A-klassen gjorde bort sig. Fick höra många kvicka åsikter då :) Men sen kom W176 och då blev den riktigt snygg också

#14
2018-02-06 15:02

Jag kommer verkligen ihåg när första a-klass skulle lanseras, tyckte då att det var en riktigt häftig framtidsbil och just att MB valt att göra en liten bil var riktigt coolt.
Kul att MB fortsätter med A-klass även om den faktiskt är ganska stor nuförtiden.

Däremot är jag lite förvånad att man inte nämner om det kommer hybridalternativ i form av el eller CNG.

edit: Verkar som den kommer som hybrid ändå, länk nedan spypics
https://www.motor1.com/news/222773/mercedes-a-class-hybrid/

#15
2018-02-06 16:29

Inte alls oäven!
De märkliga sidovecken utan anknytning till något annat på bilen, är det väl endast B-klasse som har kvar.

Interiören har snygga linjer men för mycket krombling. Likt BMW och Volvo envisas de med att ha hastighetsmätare och varvräknare omvänt placerade.

#16
2018-02-07 10:43

"Nja, grillen är ingen höjdare, dessutom trång. BMW 1-serien är fortfarande måttstocken i klassen. RWD med!"

Nästa generation BMW 1-serie kommer bli framhjulsdriven.

#17
2018-02-07 16:33

Åh, en ny Audi. Eh... vänta nu... ;) Förresten, på tal om BMW1-serien... ja, måttstock möjligen, men för trängsel. Gud så trång den är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.