Bild
Nästa artikel

Här är de bästa och sämsta vägarna i Sverige

Nyheter

Motormännens vägombud har nu rapporterat in årets mätningar av vägkvaliteten i Sverige. Skillnaden mellan norr och söder är fortfarande stor och vägarna i Norrbotten är i sämst skick i hela landet.

Vägytans kvalitet har ett direkt samband med olycksfrekvensen, men förstås också med komfort, buller och fordonsslitage. Motormännens vägombud har kört 8 650 mil på svenska vägar med mätinstrument som känner av vibrationer och gropar i vägarna. Den sammanställda datan visar att skillnaden på vägkvalitet i norra och södra delarna av landet är stor. Av de 20 sämsta länsvägarna ligger 19 norr om Dalälven. Och både det sämsta europavägsavsnittet, på E45, och den sämsta riksvägen, väg 97, går i Norrbotten.

– En bra vägstandard är en förutsättning för tillgänglighet i områden där bilen ofta är det enda alternativet. Nedprioriteringar och otillräckliga resurser till vägarna ökar bara på det avståndshandikapp som redan finns i gles- och landsbygden. Dåliga vägar ökar klyftan mellan stad och landsbygd - därför är vi mycket kritiska till att regeringen inte ens satsar medel på vägunderhåll så att det täcker inflationen, samtidigt som skatterna på bilismen höjs, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.

Överlag är däremot det svenska vägnätet i ganska bra skick enligt rapporten. Är du nyfiken på hur vägnätets kvalitet ser ut i någon särskild del av landet så Motormännen publicerat en interaktiv karta.

Diskutera: Vilken väg tycker du är sämst i Sverige?

Kommentarer

#1
2017-07-20 09:29

Jag visste inte att det finns bra vägar i Sverige.

#2
2017-07-20 11:21

Och så undrar en del varför det är så populärt med SUV och andra förhöjda bilar med fyrhjulsdrift, längre fjädringsväg och grövre däck.

#3
2017-07-20 11:34

En del behöver ju inte tro att de deltar i en Mad Max-film när de är ute och kör.

#4
2017-07-20 11:42

En del behöver inte vara avundsjuk på andras bilval.

#5
2017-07-20 11:44

En del är mycket nöjda med sina bilval och är inte ett dugg avundsjuka.

#6
2017-07-20 11:49

En del förleds att tro att vägarna är bättre än de faktiskt är eftersom en del bara får köra i 80 km/tim på dem.

#7
2017-07-20 12:09

Det är lite som att skilja fint skit från skit.
Alla vägar i Sverige är en HÖG BAJS.

#8
2017-07-20 13:43

Swemba, hur många bor norr om Dalälven? Tror du på fullt allvar att SUV och några centimeter är avgörande för att köra bilen på det svenska vägnätet. Svara mig ärligt nu! Själv har jag kört igenom hela Sverige, Norge och Danmark och vissa delar av Finland med en vanlig bil (typ Audi 80 osv) och aldrig haft några som helst problem. Även kört på campingplatser och en del på grusvägar, och natur camping inga som helst problem.

#9
2017-07-20 13:47

Det heter ung och vacker o fläckvis okysst! Vårat vägnät har tagit sådana kyssar att ja är man riktigt full i fan så går det väl att kryssa i mellan sprickor, gropar, sänkor och spår och vaska fram enskilda spottar av fin väg och sedan lägga ihop detta och påstå att vägnätets skick är ändock ganska bra.
Vägnätets skick den är en skam för ett I-land

#10
2017-07-20 14:26

Styggavargen. Det har jag gjort och jag har tagit upp detta förr att faktiskt så äger SUV ett berättigande när man kommer norr om Dalälven.
Jag är glad att min bil för typen äger en hög markfrigång för i jisses vilka usla vägar som jag har åkt på uppe i Hälsingland och så allt djurliv på det. Det for mycket SUV däruppe och äldre Volvo förstås, en sportkittad bil kan i princip hälsa hem i dem trakterna, den är inte körbar och knappt en standard heller. Det gick på sina ställen inte att släppa vägen för en sekund, jag gjorde detta misstaget en gång ifrån Järvsö nedåt mot Hudiksvall och det small omgående så att det tog i ryggen på oss allihop och jag var helt säker på att bilen tagit stryk. Bilen höll men att jag säger då det.

#11
2017-07-20 16:22

Vore ju bra om en del SUV-ägare flyttade norrut för där finns det plats att parkera och köra vilket man inte klarar söderut med inrutade p-platser och mycket trafik.

#12
2017-07-21 09:55

.

#13
2017-07-20 16:43

Svar till #8. Norr Dalälven omfattar inte fullt 2/3 av Sveriges yta. Ca 2 miljoner innevånare och har landets viktigaste tillgångar som gjort Sverige välmående. Jag har under 47 år rest Scandinavian baltstater och Mellaneuropa. De klart sämsta kommunikationer som vägar järnväg och flyg har alltid ställts på undantag vad gäller norr Dalälven. Bästa vägar har över tid varit runt Borlänge samt STOCKHOLM. Förtätningen STOCKHOLM till exempel har ca 1,2 milj innevånare där endast 25% är bilägare och Borlänge har över tid hk för Vägverket SJ och Banverket funnits. Jag föreslår att den skatt vi lägger bara i drivmedel norr Dalälven investeras o nämnda infrastruktur. Allt för att bibehålla hela landets välstånd. Bara skogen ger Sverige den klart största nettoexportöverskott. Beakta och öppna ögonen.

#14
2017-07-20 16:53

Vet inte hur du tänker där Focus. Har du inrutade parkeringar på höjden, där du bor?

#15
2017-07-20 16:55

Vi har väldigt bra vägar och i utmärkt skick tycker jag. Även de skogsbilsvägar är utmärkta för mig och min bil.

#16
2017-07-20 17:01

E6, E4 söder om Södertälje och Rv40 GBG-Jönköping är till stor del hyfsat bra vägar, bitvis tom riktigt bra. Men resten är bedrövligt. Så fort man kommer in på de mindre vägarna en bit från stomvägnätet så är det tjälskador, hålor, dåliga lappliknande lagningar, ojämnheter, spår, sprickor mm.
Sedan har vi vissa vägar som kanske är fina men har bedrövligt ytskikt, jag tänker på betongvägarna som t ex E6 utanför Falkenberg och E4 vid Uppsala, visserligen till synes jämn yta men betongens grovhet gör att ljudnivån i bilen ökar mycket markant vilket är oerhört tröttande och därmed farligt.
Detta gör att jag är djupt förvånad över hur populärt det har blivit med extrema lågprofildäck, ska ju sitta 19-22 tummare med bara ett tunnt gummiband runt fälgen på snart varenda ny bil - helt obegripligt.

#17
2017-07-20 18:21

Svergie skryter för jämnan om hur bra sakwr är i ett land som är så full av "rikedom"?
Andå är spanien mycket bättre på dom viktiga " essentials" områden?Arbetslöshet bland unga uppåt 50% har dom også och räknas som en utav dom "fattiga" i EU.
Bättre vägar,bättre vård bättre kollektivtrafik och bättre polissystem osv.Varför är sverige som det är för alla som betalar skatter???En annan viktig grei i spanien är tilkgång till vatten?dricksvatten och för bönderna,finns i stora mängder i ett tort land som det.Spanien vet hur man tar hand om regnvatten,svergie bara klagar men gjör inget annat än att höja skatter??E6'an från oslo till malmö påbörjades för ungefär 30 år sen och den är forfarande under konstruktion??Nä svergie är verkligen "trögt" och när det behövs är det forsent.snabba tog isv.som i spanien kommer vi inte att se på 20år och då blir det også omodernt.
Svergie som "skryter" av sin rikedom är i verkligheten fattig på utväkling och infrastruktur.konstigt med alla höga väg och bilskatter?vart går pengarna?

#18
2017-07-20 18:49

Birger Johnsen Jag noterade detta redan 1985 i Frankrike att något inte stämmer med pratet här uppe om hur just vi är så bra.
Var i Portugal rätt nyligen och jag menar att även där råder ordning o reda, fina vägar och vid parkeringar stå det p-vakter o vinkar in på ledig plats, offentliga toaletter vid stränder sköts av personal på plats ingen pink stank där, de ser även över parkeringarna så att inget händer bilarna och denna service kostar inte ett öre på plats då de är statsanställda och med den äran, jag såg bara respekt.
Det är lite annat mot här där bilisten jagas som villebråd och så undras varför för folk surnar till? De gör bara sitt jobb!
Ett jobb som i grunden handlar om att få in pengar av bilisten eller i bästa fall snåla in, det är få gånger som det handlar om att bjuda till och underlätta.

#19
2017-07-21 10:18

Nu är det visserligen länge sen men trots allt.... Jag är uppväxt i Södra Norrland - mestadels Jämtland, Medelpad och Ångermanland. I min ungdom körde jag bl a en s k Hundkoja (BMC 1000) med 10" hjul och den fungerade bra på både dåtidens allmänna grusvägar, de få asfalterade vägar vi hade i den regionen samt inte minst på otaliga skogsvägar. Så även jag är en aning förvånad över varför så många behöver s k SUV:ar för att tydligen överhuvudtaget kunna ta sig fram på vårt allmänna vägnät. Tror nog att det är andra behov som skall tillfredsställas med en SUV och inte behovet av att kunna ta sig fram på våra allmänna vägar - och inte ens på våra skogsvägar. Sen köper jag att en 4wd bil är bättre bl a när man har ett frekvent behov av att dra tungt släp men det beror i de flesta fall knappast på att våra vanliga vägar är alltför dåliga för en vanlig 2wd standardbil.

#20
2017-07-21 12:49

@Pi, och din farfar körde säkert häst och vagn och tyckte det gick bra. Han var säkert lika förvånad varför ni ungdomar åkte runt med era onödiga, dyra, avgasspyende bilar.

#21
2017-07-21 12:58

Man hade inget annat än häst och vagn förr men idag kan man ju välja vilken bil man vill köra och det enda ställe jag tror att en 4wd suv skulle vara bättre än en vanlig sedan eller kombi är på en terrängbana för test av fordon. På vanliga vägar har man inga fördelar.

#22
2017-07-21 13:10

Kraven ökar med tiden, det är ganska naturligt även om inte alla hänger med. Jag vill inte ha mindre än 11 tums-fälgar.

#23
2017-07-21 13:47

Sämsta väg...E4 norrut mellan påfart Bredden och avfart Rosersberg...en riktig skitväg, rent äcklig

#24
2017-07-21 14:04

Om man nu vill kunna ha komfort på en bil och vägen är dåligt, så är det däckhöjden man skall se till att få så höga däck som möjligt. Typ 205/70 16". Inte köra runt på 205/40 16.... själv har jag 205/55 16, och det är en kompromiss så klart, inte så mycket sport men å andra sidan inga "ballong" däck heller. Så mitt tips om du kör på dåliga vägar, börja med att se över så att du har "rätt" däck på bilen. Jag håller med Pi också, de jag känner i Norrland (Luleå mm) kör vanliga bilar hur bra som helst, sedan kommer Skåningen eller Stockholmaren med sin tramsiga SUV. Det mesta sitter i huvudet, och har inget med bilen att göra. En vinter körde en vän ifrån Luleå med sin 2WD passat till Åre där vi skall åka skidor, min andra vän ifrån Skåne kommer med sin XC70... själv skrattar jag bara. Norrlänningen har aldrig problem med att ta sig fram med sin Passat, och det borde väl säga allt, eller!?

#25
2017-07-21 14:57

Badman: Jag föreslår att du tittar på eller mäter ifall ögonmåttet inte räcker, så ser du att bredden på de apambulanser som kallas SUV eller liknande är lika svulstiga på bredden och längden som på höjden: De flesta har väldigt svårt att hålla sig inom parkeringsrutor och använder gärna 2 st.

#26
2017-07-21 17:16

Bästa vägen är - Vägen ut!

https://www.youtube.com/watch?v=vYmS2m2adXA

#27
2017-07-21 18:18

Focus, Jag har två personbilar, de är i stort sett lika långa och lika breda men dock inte lika höga. Min Q7 är så hög att jag behöver pall för att tvätta taket .. men det kan väl, för tusan inte spela roll när jag ska parkera?
Min låga bil är ungefär, nja kanske lite, lite länge och kanske lite lite bredare än en Saab 9-5. Inget konstigt egentligen alltså. Jag gissar att en MB E-klass, Audi A6 osv betingar ungefär samma yttermått sett till m2.
Varför hänger du (som några till här) upp dej på m3 ???

#28
2017-07-22 12:17

Vill man ha komfort i Norrbotten på våra vägar åker man Citroen med gashydraulisk fjädring det finns ju luftfjädring men en del av dom har haft problem vid sträng kyla -20 och kallare

#29
2017-07-22 21:13

Håller med Hans Berglund. Är det komfort som är högsta prio så är det Citroën med gasfjädring som gäller. Ägde två sådana på 80-90 talet men det är en annan lång historia.
Bor i Norrland och kör på sedan tre bilar tillbaka med halka dubbfritt hela vintern och på sommaren med 18 tum på min octavia. Inga problem alls bara att anpassa farten efter väg och väglag oavsett vinter och snöstorm som sommar före med tjälskotts vägar.

#30
2017-07-23 11:55

Även fast jag säkert hade kunnat ta mig till fjälls med häst och vagn så föredrar jag min bil med luftfjädring. Funkar utmärkt på dåliga vägar i norr och vid temperaturer under -20 ...

#31
2017-07-26 14:25

Det är väl inte en MB med luftfjädring du har Swemba där har det varit mycket punkteringar i kallt väder, hästvagnar dom hade järnfjädrar och det har många bilar än i dag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.