Nästa artikel
Han fick rätt i rosttvisten mot Ford
Konsumenträtt

Han fick rätt i rosttvisten mot Ford

Publicerad 17 juni 2011 (uppdaterad 17 juni 2011)
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gick på Göran Cederbergs linje och gav honom rätt i rosttvisten med Ford.

Vi Bilägare skrev tidigare i år om genomrostningsskadorna i tröskellådorna på Görans Ford Focus -01 och där Ford avslog reparation, trots en gällande tolvårig rostskyddsgaranti.

– Jag känner mig lättad, men det känns som onödigt mycket strul innan allt gick igenom, var Göran Cederbergs spontana kommentar när han tog del av beslutet.

Ford hävdade att skadorna orsakats av yttre åverkan, eftersom tröskelflänsarna blivit deformerade. Göran Cederberg har i sin tur påvisat att skadorna på tröskelflänsarna har uppkommit på grund av att rostprocessen försvagat tröskellådorna.

ARN:s bedömning lyder som följer:

”Det är ostridigt att rostskadorna uppstått på anmälarens bil. Eftersom det finns en gällande rostskyddsgaranti ankommer det på Ford Motor Company att visa att felet beror på konsumenten för att skadan inte ska omfattas av garantin. Nämnden finner att Ford Motor Company inte kunnat visa det. Yrkandet ska därför bifallas.”

ARN rekommenderar Ford att utan krav på ersättning avhjälpa felet på Göran Cederbergs bil.

Bilfrågan: Vad tycket du om beslutet från ARN?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-18 00:30
Nithin

"– Jag känner mig lättad, men det känns som onödigt mycket strul innan allt gick igenom, var Göran Cederbergs spontana kommentar när han tog del av beslutet."

Jag håller med.

Och utan att vara insatt i fallet. så anser jag att man skall inte lova mer än vad man kan hålla.

Problemet är fö. inte att kunderna missköter bilarna.
Problemet var att man byggde bilar som rostar.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-18 20:15
Allan Hägg (ej verifierad)

Nja. Att köpa en Ford är att köpa rost, problem och motorhaverier. Så har det alltid varit och även nya modeller visar sig vara fiaskon efter några år. Antagligen även dagens nya, jag jobbar på verkstad och har redan sett en del.

Inte ens polarns Mazda från 83 är direkt rostig.

Menmen, kul för Göran att det löser sig! :)

#3 • Uppdaterat: 2011-06-20 00:45
Roger Skagerström

Spörs det väl bara att se om de följer ARN. Som jag förstått det hela så är det på intet sätt tvingande, bara ett utlåtande.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-20 17:19
Inbo (ej verifierad)

*Allmänna reklamationsnämnden* = ett stort skämt!
Det har visat sig att dom inte följer lagar och regler
Och så ÄR DOM PARTISKA eftersom dom manipulerar
sina ärenden från anmälarens redogörelser. Det kan jag intyga!
Så det är ett lotteri att göra en anmälan till ARN !!!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-20 22:12
Nithin

"Så det är ett lotteri att göra en anmälan till ARN !!!"

Ja, du kan inte dra upp vad som helst.

"Och så ÄR DOM PARTISKA eftersom dom manipulerar
sina ärenden från anmälarens redogörelser. Det kan jag intyga!"

Det är ett påstående som du får stå för.
Helt slöa sylar har dom inte.

Och "svarta listan" är inget man strävar efter som företagare.

#6 • Uppdaterat: 2011-06-21 08:49
Inbo (ej verifierad)

Nithin Jag kan nämna några yttranden av ARN!!
ARN skriver att bilen har ryckt 6 tillfällen under en tidsperiod av ca 5 månader.
Min redogörelse är 41 ryckningar under en tidsperiod av endast 14 dagar.
ARN skriver att det tog 38 dagar att få bilen åtgärdad.
Min redogörelse är 15 månader
**ÄR INTE DETTA ATT FÖRVANSKA OCH MANIPULERA ***???????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.