Bild
Nästa artikel
Infiniti och Lexus får konkurrens. Nu kommer Genesis.

Genesis blir eget märke

Nyheter

Hyundai ”gör en Toyota” och satsar på lyxbilar under eget märke.

Genesis var från början en lyxsedan som Hyundai introducerade 2008 och 2013 kom andra generationen. Nu blir alltså Genesis ett eget märke med fokus på lyx. År 2020 ska det finnas sex nya modeller ute på marknaden med det vingprydda emblemet.

Modellbeteckningen kommer att bestå av ett G och sedan siffror, till exempel 90, 80 eller 70.

Designchef blir Luc Donckerwolke, som tidigare har jobbat med bilars utseende på Audi, Bentley, Lamborghini, SEAT och Skoda.

Försäljningen av Genesis kommer att inledas i Asien, Mellanöstern och i Nordamerika, för att sedan expandera till Europa, enligt Hyundais pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om att Genesis blir ett nytt lyxmärke?

Kommentarer

#1
2015-11-04 09:27

Med Donckerwolke som designer lär de kunna hitta kunder. Nu får Toyota passa sig om de inte anställer någon som kan designa bilar.

#2
2015-11-04 11:19

Smart drag av Hyundai! Mycket smartare än VW med sin Phaeton som håller fast vid VWs varumärke som är för svagt i denna klass av bilar. Såg Genesis i USA nyligen och den såg verkligen fin ut, snygg design i mina ögon. Om sedan bilarna når Lexus nivå map kvalitet än är en annan diskussion. Men de är nog ett större hot mot Lexus/Infiniti mfl än vad VW är på detta område premium/lyxbilar.

#3
2015-11-04 11:25

Kul med nytt märke, osäkert om det kommer funka dock. Hyundai har inte alls samma kvalitetsrykte som japanerna. Tror att anledningen till att "skapade" märken som Acura och Lexus funkar är för att folk vet att Toyota och Honda gör bra bilar från början. De har liksom det att stå på som grund. "Det är en Honda, men en lyxigare Honda". Det är som en Hyundai, men en lyxigare Hyundai" ger inte alls samma trygghetskänsla ;)

Tar man bort motsvarande modeller från Hyundais utbud så kanske det funkar dock. Då kommer ju de som vill ha modellen (oavsett namn) lotsas in automagiskt.

Den som lever får se...

Shougun: Problemet för VW var väl (bland annat ;) ) att de redan hade Audi OCH Bentley i familjen. Att starta ett märke till bara för en förvuxen Passat skulle bara vara löjligt. Hur bra bilen än var så passade den helt enkelt inte in någonstans.

#4
2015-11-04 13:17

Spelar ingen roll hur bra den här bilen blir, den kommer i Europa inte att kunna jämföras med t.ex. BMW, Mercedes eller Jaguar på många år för den har inte de anor och status som krävs för att betraktas som en klassisk premiumbil.

Den får i stället lägga sig i en något lägre prisklass och betrakta sig som budgetpremium.

Eller med andra ord, Lex Lexus...

Återkom om tjugo år så kanske...

#5
2015-11-04 16:41

Rätt kul faktiskt.
Blir ju Lexus då som närmsta motståndare i wannabelyxklassen.

#7
2015-11-04 19:21

Eller så är det Gäsp som som vanligt fattar noll, den säljs sedan ett tag i många länder.
http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2015-hyundai-genesis-review-ulti...

#8
2015-11-04 19:25

Det är här gillar jag och ökar konkurrensen! Lite omväxling mot det ensidiga tyska.

#10
2015-11-04 20:56

Om Genesis ska lyckas konkurrera med Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Volvo och Lexus så behöves det en tydlig varumärkesstrategi och varumärkesidentitet. Att sälja bilar är svårare än att bygga och utveckla bilar. När det gäller lyxbilar eller premiumbilar så handlar det mycket om att sälja och förmedla känslor.
När det gäller Lexus har man misslyckats kapitalt med sin varumärkesstrategi och varumärkesidentitet.
Med en gammal chefsdesigner från Audi så tror jag att Genesis går i rätt riktning.

#11
2015-11-04 21:01

Diesel
"När det gäller Lexus har man misslyckats kapitalt med sin varumärkesstrategi och varumärkesidentitet."

Kan du utveckla det?

Menar du t.ex. att Lexus inte satsar nåt på dieselmotorer?

#12
2015-11-04 21:10

Det finns väl inget eget designspråk hos Lexus som gör att man ser direkt vad det är? På senare modeller verkar de ha fått för sig att grillen ska tydliggöra det, men det kopplar inte ihop med historien.
En RX eller NX skulle lika gärna kunnat vara en Korean av utseendet att döma.

#13
2015-11-04 21:40

Kul grej!
Hoppas den inte får elservo bara.
Har provat två nya bilar som har det.
Gummisnoddskänslan och en överdriven strävan att vilja återgå till mittläget i svaga kurvor irriterar nåt oerhört.

#14
2015-11-04 21:42

Vi har varit inne på detta ämne tidigare men jag ska förtydliga detta igen. Ett stort problem för Lexus är att Lexus inte har en tydlig identitet. När jag sätter mig i en Lexus så får jag en känsla av att bilen har flera olika identiteter som har utvecklats av flera olika viljor som inte har dragit åt samma håll. Att en bil är mångfacetterad är en självklarhet men det måste finnas en röd tråd med bilen och det saknas i många av Lexus bilar t.ex. designspråket lirar inte i samma liga som köregenskaperna.
Detta med identitet har även VD:n för Lexus Europe erkänt.

http://feber.se/bil/art/315309/lexus_erknner_att_det_inte_gr_/

#16
2015-11-04 22:53

ck,helt rätt!
GDS,finns det ens nya "riktiga" bilar utan "elservo"..
Bentleys vingar var väl också lite simpelt gjort att efterlikna.

#17
2015-11-04 23:30

Här skriver Forbes att Lexus tänker ta tillbaka ledningen i vem som säljer flest lyxbilar i USA, en ledning man förlorade 2011 på grund av tsunamin säger man.
http://www.forbes.com/sites/dalebuss/2015/10/30/lexus-may-retake-u-s-lux...
Och Genisis finns inte bara snart utan har funnits ett tag.
http://m.caranddriver.com/reviews/2015-hyundai-genesis-50-test-review
Vad det gäller signaturen ck inlägg så säger nog de inläggen mer om personen som skriver dem än om bilarna han nämner.

#18
2015-11-04 23:43

@Diesel, möjligt att du har en poäng och jag är beredd att dela en del kritik men är det svartvitt? "Misslyckas kapitalt" är starka ord och mig veterligen säljer Lexus ändå riktigt bra idag.

Jag har också förstått det som att man håller på att öka i Europa tack vare hybridvarianter av alla modeller. Lexus CT200h har väl dessutom sålt rätt bra i Sverige.

Om det är rätt strategi att inte sälja med dieselmotorer kan diskuteras men i ljuset av allt som har hänt med dieselfusk och höga utsläpp i verklig körning generellt så kanske det inte varit så fel och detta kan då gynna Lexus och deras hybridteknik.

Man ska komma ihåg att Lexus är ett ungt märke och det kan ta tid att helt hitta sin egen stil. Samtidigt har man ju styrkan i att bilarna är mycket problemfria, nåt som värderas högt av många köpare.

Men att hitta sin egen stil kan då också innebära att man inte kommer bygga bilar exakt som Audi, Bmw och Mercedes. Tre tyska märken med allt vad det innebär. Likväl som Volvo nu hittar sin egen stil. Många klagar ju på att bilarna inte är som dom tyska, men det vore ju just att inte ha en egen stil utan bara att kopiera.

#21
2015-11-05 16:27

Att asiaterna inte har någon "historia" beror mest på att de gör om bilarna väldigt mycket för varje generation. Lexus tex har ju funnits sedan början av 90-talet. Är ju inte speciellt mycket yngre än Audis satsning på premiumsegmentet. Men de har en helt annan filosofi. Enda europeiska märkena som har en riktig historia byggd på "premiumbilar" är väl Mercedes och Jaguar. Resten har väl, precis som Toyota/Lexus, Nissan/Infiniti, Honda/Acura och nu Hyundai/Genesis skapat sig en plats i segmentet. Med den skillnaden att de gjort separata märken för dom. Precis som VAG - tror inte man ska ta Audi för något annat än ett skapat varumärke idag.

Det som ligger Hyundai i fatet är väl, förutom att de inte har någon utstickande egenskap som det är (kvalitet, körglädje etc) är väl annars att den europeiske bilköparen är så trångsynt och känslig för vad som är vad. Buhu jag kan inte ha en sån bil, den har ju inget "heretige".

Det man får hoppas är väl dock att inte gör Lexus gamla misstag och anpassar bilen till vad en amerikan anser är lyxigt. En taiwanesisk Lincoln Town Car är inget nån blir glad över :P

#32
2015-11-06 17:13

Varför är min första tanke när jag läser detta "kattguld"?

Blir säkert hyggliga bilar med en relativt låg prislapp jämfört med konkurrenterna men ändå...

Ska man lägga 500-600 lakan eller mer så vill då jag ha ett märke med historia och lite klass: T ex Merca, Jaguar, eller ännu hellre Maserati..... Men för dom som inte är så nördiga som jag så kan dom nog vara ett alternativ om de tar fram bra produkter. Koreanernas försök hittills i lyx-segmentet har väl dock inte varit så märkvärdiga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.