Nästa artikel
Förvirring om besiktningsbeslut
Nyheter

Förvirring om besiktningsbeslut

Publicerad 20 april 2016
Det är inte beslutat än om besiktningsintervallerna i Sverige ska glesas ut. Ett pressmeddelande från bilbesiktningsbranschen rörde till det.
Igår publicerade Vi Bilägare en artikel om att riksdagen röstat mot Transportstyrelsens förslag att anpassa Sveriges besiktningsintervaller till EU-standarden 4-2-2. Detta är fel. Transportstyrelsens förslag ligger hos regeringen, som har yttersta beslutsansvar i frågan.

Det riksdagen röstade om nyligen var en allmän motion (2015/16:2319), från från moderaten Pia Hallström, som yrkade på att riksdagen skulle ta ställning i vad man tyckte i frågan och på så sätt sätta press på regeringen i sitt beslutsfattande. Denna motion avslogs med motiveringen att beredning pågår i regeringskansliet.

Kort efter voteringen skickade bilbesiktningsföretaget Opus Group ut ett pressmeddelande med rubriken ”Riksdagen har röstat emot Transportstyrelsens förslag” och skrev att Riksdagen med stor majoritet röstat för att Sverige inte bör anpassa intervallet mellan besiktningstillfällen till det som är minimikravet enligt EU-direktivet. Opus gick sedan ut med ett förtydligande där man korrigerade uppgifterna. 

Till Dagens Industri säger infrastrukturminister Anna Johansson att beslut om besiktningsintervallet bör komma senast 2017.

I och med att motionen avslogs skickade trafikutskottet en passning till regeringen om att man när beslutet tas bör se till att Sveriges höga ambitioner vad gäller trafiksäkerhet och miljöhänsyn kvarstår:

”Inför regeringens beredningsarbete vill utskottet därför framföra att Sverige inte bör anpassa intervallet mellan besiktningstillfällen till det som är minimikravet enligt EU-direktivet.”
Bakgrund: Utökade besiktningsintervall

Transportstyrelsen föreslog efter en utredning 2015 att intervallerna för besiktning av personbilar borde utökas till vartannat år istället för en gång årligen. Detta skulle innebära att nya bilar besiktas först efter fyra år och därefter med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv. Motiveringen till utglesningen var att moderna bilar är i så pass gott skick att de inte behöver besiktas så ofta. Förslaget har fått mycket kritik, bland annat från bilbesiktningsbranschen. Eftersom det handlar om förändringar i fordonsförordningen ligger Trasportstyrelsens förslag hos regeringen som ska fatta beslut i frågan.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-20 13:24
StefL

Ett klargörande av exakt vilka regler som därmed gäller just idag vore intressant. Har själv en bil som är uttagen i september 2010 och därmed blir sex år till hösten (slutsiffra 7). Det är därmed en smula oklart om jag ska besikta den nu i höst eller inte ;-)

#2 • Uppdaterat: 2016-04-20 16:04
Pi

Tyckte att det var rätt klart att inga nya beslut tagits men de förväntas tas senast 2017.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-20 16:45
benny karlsson

Det är bara att hoppas att vi behåller nuvarande system och tider. Däremot är det dags att besiktningsfolket börjar titta under plastsjoken. I servicehäftet till min bil står det klart angivet att en rostkontroll och lackkontroll ska göras, markeras i häftet och signeras. Mindre stenskott ska behandlas vid servicen.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-20 22:15
saabnisse

Talade idag med en bekant som besiktat sin gamla Passat som gått +40000 mil. Helt utan anmärkning trots att han känner till en del fel. "Sista gången", sa han, " Aldrig mer en besiktning på den här bilen ! Nu blir det avställning, jag kör ändå, det finns ändå inga poliskontroller"!
Har man den inställningen spelar det nog ingen roll hur täta intervallerna är och jag är rädd för att han inte är ensam.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-20 22:58
lennart_3

Jag anser absolut att man kan minska bes.intervallen. För min del känns det helt onödigt att besiktiga mina bilar. Jag har aldrig någon anmärkning, inte p.g.a. slarv på besiktningen, utan därför att jag sköter mina bilar!

#6 • Uppdaterat: 2016-04-25 18:46
Egorank

lennart_3: Om man minskar besiktningsintervallen måste man ju besiktiga oftare. Det var väl inte det du menade?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.