Bild
Nästa artikel

Första bilden på Polestar 2

Nyheter

Volvokusinen är en elbil som kommer att presenteras under 2019.

Polestar är numera ett separat märke från Volvo med inriktning på prestandaorienterade, elektrifierade bilar. Vi har tidigare fått bekanta oss med laddhybriden Polestar 1, och nu är det dags för nästa modell i den växande skaran.  

Polestar har på sin Twittersida lagt upp en bild på bilens bakdel sedd ovanifrån med tillhörande texten: ”Nytt år, nytt oss. Förlitandet på förbränningsmotorer går mot sitt slut. Vägen framåt är elektrisk. Det här året går vi all-in med lanseringen av elektriska Polestar 2.”

Vad som hittills kommunicerats om Polestar 2 är att den kommer att vara en instegsmodell som utmanar Tesla Model 3. Bilen tillverkas i större volymer än Polestar 1, och förväntad prislapp är runt 350.000-600.000 kronor. Designen ska vara snarlik konceptet 40.2 som Volvo visade upp 2016

Diskutera: Tror du att Polestar 2 kan bli en försäljningsframgång?

Volvos koncept 40.2 från 2016.

Kommentarer

#1
2019-01-07 09:10

Bilden på bakänden uppifrån skulle lika gärna kunna vara en fritös.

#2
2019-01-07 09:15

Jag tycker det är otroligt trist att de lanserar den under detta märke och inte går ut med den som en Volvo, men jag tror helt klart den kan bli en framgång om pris/prestanda/räckvidd är konkurrenskraftigt.

#3
2019-01-07 09:26

Lika larvigt som att Toyota startade Lexus. Polestar är en Volvo. Inte bättre eller sämre men dyrare.

Fast jag kan förstå att Volvo helst skulle vilja distansera sig från historien. Från att varit en trygg och säker bil har Volvo tappat bort det mesta förtroendet i de senaste årsmodellerna. Speciellt i USA.

Så nytt namn, ny design och drömmen om att sälja mer. Kom och köp konserverad gröt...

#4
2019-01-07 09:29

Kanske: Vad menar du med att Volvo tappat bort "trygg och säker"? Det är väl i högsta grad något de står för. Och drömmen om att sälja mer verkar de inte behöva att till namn för, se tidigare artikel här.

#5
2019-01-07 09:51

Att ha olika varumärken är väl knappast ovanligt i bilvärlden. Om de nu gör modeller som enbart finns under en flagga, som Lexus och Infiniti, är det knappast något att se ner på. Det är ju inte en bil med bara en annan grill än motsvarande Volvo för nån motsvarighet saknas.

#6
2019-01-07 11:25

Henrik, det var bara ett par månader sedan som Volvo rankades bland de lägsta i kvalitet i en amerikansk undersökning. Bilarna och framförallt motorerna håller inte. Du kan även se Top Gear där en XC90 eller om det var en XC60 var tvungen att ersättas två gånger eftersom motorkuddarna gick sönder, de andra bilarna i samma test höll utan problem och kördes exakt lika hårt på exakt samma bana.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-samst-i-kvalitetsrankning/

Volvo ranks at the bottom for reliability:
https://www.consumerreports.org/cro/cars/car-brands/volvo/index.htm

#7
2019-01-07 11:29

Mäkinen, nej det är inte ovanligt. Tyvärr. Nu försöker Volvo klämma ur ännu mer pengar ur sina bilar under förespeglingen att det är en premiumbil, en bättre bil än en vanlig Volvo. Släng på 3 kilo smink på en gris. Det förändrar inte grunden.

Volvo borde stå för sitt namn och inte gömma sig bakom ett intetsägande namn som Polestar. Men det är klart när förtroendet är i botten på den amerikanska marknaden...

#8
2019-01-07 11:33

Ingen artikel eller kommentar hos ViBilägare om att Volvo under hösten 2018 fått det sämsta betyget för tillförlitlighet i en mycket välrenommerad amerikansk konsument undersökning. Kanske ViBilägare inte är så oberoende som man försöker påskina?

#9
2019-01-07 11:42

Kanske,
Det är väl inte omöjligt att man lägger mer pengar bakom konstruktionen också. Jämför man en Seat och en Audi är det ganska stor skillnad i hur bilen upplevs bakom ratten. Att de råkar ha samma drivlina är ointressant. Det är resten av bilen som ger upplevelsen. För många är bilen mer än att bara frakta arslet med. De vill göra det bekvämt och ombonat.

#10
2019-01-07 13:58

Experts Believe Sales Of Combustion Engine Cars Peaked In 2018

https://www.motor1.com/news/299727/experts-ice-sales-peaked-2018/

Och

Electric Cars Battery Capacity and Efficiency: In-Depth Analysis, Graphs

https://insideevs.com/electric-cars-battery-capacity-efficiency/

#11
2019-01-07 17:32

Inte intressant för mig, ännu så länge.
Känns som alldeles för lite bil för pengarna.

#12
2019-01-08 00:14

Verkar som ett marknadsföringsexperiment för att testa hur marknaden reagerar på ett nytt varumärke som planeras säljas svindyrt med Volvoknappar o ratt. Var ju inte så muntert för Jaguar när det blev Mondeo-touch i inredningarna under Fordtiden.

#13
2019-01-08 10:45

Lite mer "tvålformad" design än förväntat kanske? Men trevligt att det verkar bli en smart halvkombi. Spännande att se slutresultatet så småningom.

#14
2019-01-08 17:32

Ovanligt mjuka linjer för att vara en Volv… förlåt, en Polstar.

Inte så mycket att gnälla om att även Volvo kommer med vad som är menat som ett extra premium och prestanda-märke.
Och vad ska man i så fall säga om VW-koncernen?

Om någon hade talat om för mig att det finns ett nytt bilmärke – Polstar – så hade jag gissat på något kinesiskt. Det låter så.

#15
2019-01-08 21:40

Roy
Skillnaden mellan är väl att VW koncernen inte skapat något nytt bilmärke. De märken som finns under VW-vingar var ju bilmärken innan VW köpte upp företagen.
Förvisso har Cupra knoppats av från Seat.
Problemet med Polestar är att köparna kommer få svårt att identifiera vad det är. Är det en Volvo eller Polestar. Med Lync finns risken att det blir ännu svårare.
Fördelen är ju naturligtvis att Volvo som varumärke tar betydligt mindre skada om Polestar inte lyckas.

#16
2019-01-09 09:03

För mig så är Volvo och dess undermärken numera kinesiska bilar. De vill självklart inte att vi kunder skall tänka så, eftersom svenskt säljer bättre än kinesiskt. Men Volvo ägs av Kina. Det borde oroa väldigt många. Tänker då speciellt på patentintrång, företagsspioneri, avlyssnade kretsar i mobiler och datorer osv.

#17
2019-01-09 10:41

Kanske: Varför borde det oroa många att det svenska bilmärket Volvo nu har kinesiska ägare? Kolla siffrorna, Volvo har aldrig gått bättre mer eller mindre, de släpper nya modeller som blir mer och mer konkurrenskraftiga vad gäller teknik, säkerhet m.m. De blir hyllade runt hela världen för sin nya design in och utvändigt. på vilket sätt var det dåligt för Volvo att det blev kinesiskt ägande?
Sen blir jag nyfiken på ditt resonemang, Hur ser du på Jaguar, Land Rover? Vilken nationalitet har dessa bilmärken i dina ögon? Bentley? Rolls? TVR? Ser du dem som Brittiska bilmärken?

#18
2019-01-09 12:42

Henrik, som jag i denna tråd visat dig så är förtroendet för Volvo i botten i USA.

Och som du också verkar missat så har Kina sysslat med företagsspionage och patentintrång mycket länge. I USA är vissa Kinesiska techprodukter, t.ex. mobiltelefoner, på väg att förbjudas.

Bara för att många köper en vara betyder inte att den är bra eller för den delen lämplig.

De övriga bilmärken i din lista bryr jag mig inte om. Det jag retar mig på är att Volvo hävdar att de är svenska, när de de facto inte är det. Tyvärr.

#19
2019-01-09 17:18

Jag ser en klar risk att Volvo satser mest på det som kunden ser – ytan. Rostskyddet har ju försämrats och sammansättningskvaliteten verkar ju sisådär.
Vad det blir av Polestar återstår att se.

#20
2019-01-10 10:34

Fast nog är Volvo mer svenskt än kinesiskt? Utveckling, företagsledning och mycket produktion ligger ju här. Men egentligen går det nog inte att säga att ett företag som Volvo hör samman med ett enskilt land. Volvo har helt enkelt blivit multinationellt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.