Bild
Nästa artikel

Förslag: inför skatt på p-platser

Nyheter

Miljöpartist vill beskatta bilparkeringar. Ska vara frivilligt att införa för varje enskild kommun.

Efter höjd bränsleskatt och höjd trängselskatt kommer nu ett förslag om att införa en särskild skatt på parkeringsplatser för bilar. Det är Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott och trafikpolitisk talesperson i MP:s riksdagsgrupp som står bakom idén och har lämnat in en motion till riksdagen.

I nuläget kan Sveriges kommuner ta ut p-avgifter på egen mark, men kan inte få in pengar från parkeringar på privat mark, exempelvis köpcentrum. Genom att införa skatt på p-platser kan kommunerna få in pengar från samtliga parkeringar och bilisterna ska avskräckas av de höga priserna och välja andra transportmedel istället.

– Det är alldeles för billigt att köra bil. Vi klarar inte att höja koldioxidskatten tillräckligt mycket för att nå klimatmålen och behöver ett nytt ekonomiskt styrmedel, säger Karin Svensson Smith (MP), till Dagens Nyheter.

Den särskilda parkeringsskatten föreslås vara frivillig för varje kommun att införa.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

20161409135428.jpg?itok=fRWSxqGO
Karin Svensson Smith (MP).

Kommentarer

#1
2016-09-14 14:51

Kan vi inte få in skatt på alla korkade förslag , då behöver vi inga andra skatter.

#2
2016-09-14 14:59

Snart är det bara bilismen som betalar skatt.

#3
2016-09-14 15:40

Det är alldeles för billigt att köra bil, jo jag tackar. MP förnekar sig inte, håller med Trasten, skatt på idiotiska förslag skulle inbringa mycket till statskassan.

#4
2016-09-14 15:46

trasten: Är det inte samma sak som skatt på dumma miljöpartister?

#5
2016-09-14 15:48

Har man inom traineeregeringen inte lyckats få något att hända på de två år som hittills gått lär nog inget hända under resten heller.
Möjligen att det kommer fler korkade förslag.
Karin Svensson Smith, mp (fd vpk) har fö inget körkort, fast det visste ni väl redan..
Är man ordf i Trafikutskottet borde det väl vara ett minimikrav?
Å andra sidan, ställa krav på politiker och att det vet vad de talar om ligger inte riktigt i tiden..
Har hon någonsin varit utanför centrum?

#6
2016-09-14 16:30

Vad händer i förlängningen med parkeringsskatten? Skatt per meter garageuppfart man har på den egna villatomten.
Vi skall åka mindre bil säger MP. Är det så att man i aftonbönen har en önskan om att det skall bli förbjudet att tillverka bilar i Sverige? Naturligtvis också att bilimporten sätts på en nivå som gagnar MP-S regeringens utsläppsmål.

#7
2016-09-14 16:51

Hur går det med regeringens sysselsättningsmål när man måste börja avskeda mackpersonal, bilreparatörer, vägbyggare, bilbyggare, bilförsäljare m fl som idag har sin utkomst från bilismen? Tänkte inte på det?

#8
2016-09-14 16:59

Kommer snart skatt på hur många man är i bilen. Åker man ensam blir det högre skatt, åker man 5st blir det mindre skatt. Jag menar kan man hitta på skatt som ovan så...........

#9
2016-09-14 17:03

Borde man inte sätta dit folk som inte har bil för skatteflykt?

#10
2016-09-14 17:11

Trasten, det hjälper inte, Karin är ju riksdagsman och då åker man taxi i stället!

#11
2016-09-14 17:43

Skrämmande!!

#12
2016-09-14 17:44

Det är inga krav på att bli politiker mer än att man skall kan ljuga trovärdigt
Och hur kan folk rösta på alla dessa folkvalda personers med sådan låg
kompetens bland annat inte ha körkort.
Att politiker åker taxi borde vara fängelse straff De är ju en våldsam miljö förstöring
taxin skal åka lång väg för hämtning sedan dit de skulle sedan lång väg tillbaks från utgångs läget sedan göra om hela proceduren för hemfärden
Det har varit betydligt miljövänligare om de hade kört sin egen bil (men de har inget körkort)
då gäller inte miljön hänsyn!
Då är rätt man till att vara politiker?

#13
2016-09-14 19:12

Hörde något om att MP skulle undanta Häst och Vagn, gällande parkeringsskatten..!

#14
2016-09-14 19:35

MP gillar helt enkelt inte bilar, därav förslaget. En skattebelagd p-plats gör ju ingen skillnad på om det är en Hummer eller en Tesla som använder den.

#15
2016-09-14 19:45

Samma kärring som ville ha dubbdäcksförbud i varje tätort för några år sedan. "Bilisterna får lära sig att byta hjul när de kommer till en stad och byta tillbaka när de lämnar den!"
Det här partiet och dess stolliga medlöpare behövs inte!
Förhoppningsvis försvinner de vid nästa val.

#17
2016-09-14 20:26

Frivilligt för kommunerna, jo jag tackar! Inte f-n finns det någon kommun som skulle missa detta "fantastiska erbjudande" från ett heltokigt parti.

#18
2016-09-14 22:12

Hurraaaa va braaaa!!!!!!

#19
2016-09-14 22:17

Ja ytterligare ett destruktivt och miljömässigt verkningslöst förslag.

Se nu till att rösta väck dessa dårar i nästa val! De bidrar inte med något av värde, vare sig för den enskilda människan, samhällsekonomin eller miljön.

MVH AL

#20
2016-09-15 06:58

Kan man inte införa skatt på Miljöpartiet? Det är alldeles för billigt att vara så verklighetsfrämmande.

#21
2016-09-15 07:17

Och dessutom tycker "Svetsarn" det är rimligt att bilda regering med ett parti som lägger denna typ av förslag. Han borde tänkte mer på sina väljare som är beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop istället för att vara så sugen på regeringsmakten. Nej äger du bil röstar du inte på VPK-S-MP, så enkelt är det om du vill ha råd att fortsätta äga en bil :)

#23
2016-09-15 11:03

Samma virrpanna som drömde ihop att Kina lämnat offert på en superduperbillig höghastighetsjärnväg, och utan att tveka ljög vitt och brett om det. Allt för att få lite uppmärksamhet i pressen antagligen. Att hon ens får sitta kvar i trafikutskottet är en riktig gåta, och ett bevis på att MP har seriösa problem med de egna leden.

#24
2016-09-15 11:06

Glöm dessutom inte att hon lyfter en bra lön och att det är våra pengar som används!

Helt sjukt

Rösta bort henne innan det blir ännu värre !!!

MVH AL

#25
2016-09-15 11:08

Nu hann ju FLAC före, men hon har ju likt sina partikamrater inte alla flingor i paketet:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikutskottet-saknar-fortroende-for-...

#26
2016-09-15 13:01

Hur man röstar i nästa val har jag inga synpunkter på. Det är väl ganska klart att bilar, särskilt fossildrivna, inte har i våra städer att göra men bilen är för många ett uttryck för mobil frihet och den måste vi slå vakt om. Att förena denna frihet med kraven på klimatstabilitet och god miljö kräver en kreativitet som Karin Svensson-Smith saknar.

#27
2016-09-15 18:51

Jag tror det blir lättare att få folk att ändra beteende om man belönar i stället för att straffa!

#28
2016-09-15 20:28

2016, allt skall vara modernt och vi klagar på konstigt klimat och ökat antal cancersjuka. Vi tycker synd om alla som dör och flyr mot naturkatastrofer. Men vi åker runt i bilar av samma konstruktion som på 1800-talet. Varken klokt för miljö eller säkerhet.

Nej, alla åtgärder är bra. Satsa på kollektivtrafiken och bilen skall vara för dem som absolut inte har några alternativ.

För mycket koldioxidutsläpp skapar obalans och andra ämnen som släpps ut både under produktionen och under bilens brukandetid är varken naturliga eller hälsosamma. Så är det. Något annat kan man inte tycka oavsett om man vill eller inte.

#29
2016-09-15 20:26

Rogbergs kyrka, nu får du ta och tänka till. Ät det inte viktigare att förbjuda flygtrafik först? Åka till Thailand kan vi faktiskt klara oss utan, men det är svårt att ta sig till jobbet eller lämna på dagis utan bil för många. Innan flyget får betala samma bränsleskatter som bilister ger jag inte mycket för dessa förslag.

#30
2016-09-16 08:47

Lägg pålagor på bränsle för flyg och båttrafiken som motsvarar de vi betalar i skatt för vårt bilbränsle så får vi lite effekter.
Men då blir ju alla båttransporter med "skit" på Kina eller för all del olja från världens alla hörn dyrare... Jepp, men vad gör det? Kanske till viss del kan stimulera egen produktion i närområdet eller att vi slipper galenskapen att tex. frakta fisk runt halva jorden för olika delar i processen innan den landar på tallriken.

#31
2016-09-16 08:58

Så länge man ska tillåta folk att bo i villa så kan man inte förbjuda biltrafiken. Det går omöjligt att bygga en kollektivtrafik som täcker varje hörn av ett villaområde. I de flesta villaområden jag varit i så har varje hushåll bil. Dessutom så är ju fortfarande kollektivtrafiken i Stockholm uppbyggd kring att man bor i förorten och jobbar i stan. Att bo i en förort och jobba i en annan funkar urdåligt om man ska åka kollektivt. Men nästa steg är kanske att beskatta folk som bor långt ifrån jobbet.

#32
2016-09-16 09:15

Ja - man behöver inte bo långt ifrån stadskärnan innan bilen ofta är enda möjligheten till transport - i alla fall om man inte har obegränsat med tid. Sen behövs den ofta för transport av barn och även för annat som höjer livskvaliteten.

#33
2016-09-16 09:58

Jo, även de mest hårdnackade bilmotståndare brukar skaffa bil när de fått barn.

#34
2016-09-16 12:28

Tror att en skatt på fåniga ministrar skulle bringa in mycket pengar till statskassan.

#35
2016-09-16 12:51

Ska man verkligen ta en representant för muppartiet, muslimpartiet eller vad nu Mp står för på allvar? Partiet åker ju ur riksdagen i nästa val.

#36
2016-09-16 18:40

Nu är ju inte MP ensamma om att vräka ur sig stolligheter, lite OT men ändå.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23537011.ab

#38
2016-09-18 00:09

En bil som står still på en parkering genererar inga avgaser. Den bilen förses med avgift.
En bil som rullar på gatorna runt omkring en parkering genererar avgaser och smutsar ned miljön. Den bilen slipper både parkeringsavgifter och felparkeringsböter. Vi lever i ett konstigt samhälle?
Förresten: p-skivan är redan upfunnen! Borde vara standard.
Dessutom: Om man som jag saknar både plastkort och mobiltelefon, hur betalar jag min parkeringsavgift? Lägger jag pengarna på motorhuven? Sist jag kollade var kontanter lagligt betalningsmedel!

#38
2016-09-18 00:09

En bil som står still på en parkering genererar inga avgaser. Den bilen förses med avgift.
En bil som rullar på gatorna runt omkring en parkering genererar avgaser och smutsar ned miljön. Den bilen slipper både parkeringsavgifter och felparkeringsböter. Vi lever i ett konstigt samhälle?
Förresten: p-skivan är redan upfunnen! Borde vara standard.
Dessutom: Om man som jag saknar både plastkort och mobiltelefon, hur betalar jag min parkeringsavgift? Lägger jag pengarna på motorhuven? Sist jag kollade var kontanter lagligt betalningsmedel!

#39
2016-09-18 07:51

Denna artikel är dryga året gammal. Visar vilka knasiga förslag som Karin Svensson Smith (mp) lyfter fram.
http://www.di.se/artiklar/2015/6/8/debatt-forbjud-fossila-drivmedel/

#40
2016-09-18 11:36

Håller helt med Hackenbush , fåniga ministrar borde beskattas i stället.

#41
2016-09-19 08:09

Trafikutskottet saknar förtroende för Svensson Smith,
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikutskottet-saknar-fortroende-for-...
men hon blir inte avsatt, för det kan bara MP själva göra. Och det lär ju aldrig hända...
Hur kan en så inkompentent lögnare till körkortslös lärare få tillåtas fortsätta?

Läser man vad hon skriver blir man inte förvånad över hennes lögner om den billiga höghastighetsjärnvägen.
"Koldioxidskatten har tjänat Sverige väl och bidragit till minskade utsläpp i flera olika samhällssektorer"
Lite längre ner: "Koldioxidskatten fungerar dåligt som klimatpolitiskt styrmedel "
Vidare: "Skatten kan företrädesvis tas ut på parkering vid arbetsplatser,"
VAAA??!!
"En parkeringsskatt underlättar för att biltrafik i större utsträckning sker med delad bil i någon form: bilpool, taxi och hyrbil. "
Ja, där har hon rätt, för som körkortlös MiljöMupp så åker hon ju gärna taxi....

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ledamot/karin-svensson-smi...

Du milde, just när man trodde dumheten nått en rekordnivå...

Förresten la hon in en skrivelse där hon motsatte sig ett förlängt intervall av besiktningar. Hon skriver på flera punkter rakt motsatt Transportstyrelsen:
KSS: "årlig besiktning av äldre fordon i
hela EU skulle spara mellan 630 och 1 140 människoliv varje år"
TS: "våra närmaste grannländer som Danmark och Norge har längre kontrollbesiktningsintervall än vad Sverige har idag utan att trafiksäkerheten blivit lidande"
KSS:"ökad risk för trafikolyckor"

Hon lägger sig även mot reseavdragen och påstår att det är subventioner, och blandar in att bränslet har blivit billigare på sistone.
Men, definitionen av reseavdraget är: "de kostnader som är direkt beroende av antalet körda mil, bl.a. slitage, bensin och reparationer”.
Det säger ju inte att allt ska cirkla runt bränslepriset!

För vi fick 32% skatt på försäkringen, vägskatt, däck och service har knappast blivit billigare, och dessutom har ju det höjda grundavdraget medfört att det blivit ännu dyrare att ta sig till och från jobbet.

Alla kan faktiskt inte "göra en MP", dvs ta taxi till jobbet...

Voine, voine...

#42
2016-09-20 06:57

Förbjud villaområden och landsbygd! Då behövs inga bilar. Alla kan ta tunnelbanan till jobbet!

#43
2016-09-20 09:52

Hultarn; Det enda vi kan göra i det här läget är att rösta bort henne i nästa val.

Skadeverkningarna får vi bokföra som sunk costs.

MVH AL

#44
2016-09-22 08:57

Tyvärr kan vi inte följa MVH AL:s uppmaning.
Vi har endast möjlighet att rösta in personer i Riksdagen, inte bort.
Tanken är dock behaglig och möjligheten skulle med säkerhet stärka den demokratiska processen.

#45
2016-09-22 15:31

Var får dessa miljömuppar allt ifrån, helt korkat.

#46
2016-09-24 13:27

Det blir skatt på lastbilstrafik, om miljöpartisterna får som de vill.
https://www.sydsvenskan.se/2016-09-24/karolina-skog-det-blir-skatt-pa-la...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.