Bild
Nästa artikel

Förslag: Gröna skyltar på el- och gasbilar

Nyheter

Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill att det ska vara lätt att identifiera en elbil eller en gasbil om olyckan skulle vara framme.

Nyligen exploderade en gasbuss i Klaratunneln i Stockholm när den körde in i en begränsningsbalk.  

Branschföreningen SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening föreslår nu att alla gasdrivna eller eldrivna bilar bör ha en grön registreringsskylt. Det skulle göra det lättare för omgivningen och räddningspersonal att vidta rätt åtgärder vid en olycka.  

– Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. Han fortsätter:
– Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.

Det existerar redan gröna registreringsskyltar, de är till för fordon med så kallad saluvagnslicens. Enligt Transportstyrelsen ger licensen innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska och även nordiska vägar och är till för de som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon eller släpfordon. 

Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att förse gasbilar och elbilar med gröna registreringsskyltar?
 

Kommentarer

#1
2019-03-11 10:07

Räcker det inte med en grön dekal i bakrutan?

#2
2019-03-11 10:47

Kanske ett mindre grönt fält på skylten är en bättre idé.. typ som vissa reg-skyltar på danska/norska fordon.

#3
2019-03-11 11:09

Det är rimligen ett övergående problem att elbilar är udda för räddningstjänsten. De klarar bensin idag och moderna fordon är inte farligare än så, bara annorlunda.

#4
2019-03-11 11:30

Elbilar med blodsbatterier är tydligen mycket svårsläckta... så snart branden inte längre är nerkyld så tar den fart igen. Sålunda kan man inte bara spruta på ett täcke med skum utan måste hålla dem nerkylda med vatten intill dess att de kan transporteras till ett mer brandsäkert ställe. Det är lite som med vit fosfor.

.

#5
2019-03-11 11:40

Just nu tror jag att intresset för att åka biogasbuss har sjunkit rejält. Enorm tur att bussen var tom sånär som på föraren.

#6
2019-03-11 14:10

Nu är det ju inte direkt varje dag en buss gastankar exploderar. Risken för att det ska drabba en buss i reguljär trafik är minimal.
Det är ju uppenbart att bussen har kört fel färdväg mot blinkande signaler och varningar.

Det här är ett bra tillämpningsområdet för geo-fencing åtminstone!

#7
2019-03-11 12:18

Risken för att det ska inträffa om bussens tak får en smäll är väl snarare 99 % och konsekvenserna är därefter, så detta ska man nog inte försöka bagatellisera.

#8
2019-03-11 12:31

Sådana här olyckor skall inte behöva hända, varför görs inget? En signal kunde skickas ut vid varje bro vad maxhöjden är, denna skulle kunna tas upp av bussar och lastbilar för att varna chaförren. Annat sätt kunde vara att utrusta bron med någon laser som mäter fordon och ger ljud och ljussingal när något för högt närmar sig.

#9
2019-03-11 12:44

Innan infarten till Klaratunneln mäts fordonens höjd, varningslampor börjar blinka och trafikljuset blir rött direkt, och det för höga fordonet dirigeras att svänga av före tunnelinfarten via digitala skyltar. Trots detta bevittnar jag ofta att fordon som överskrider maxhöjden envist ska pressa sig in i tunneln.

#10
2019-03-11 14:11

Det vore väl rimligare med geofencing pga för höga fordon än risken för terrorattentat? Fastklämda bussar och lastbilar tycker jag dyker upp ganska ofta i nyheterna.

#11
2019-03-11 16:24

Grosser, det fanns inga blinkande signaler vid Klaratunneln igår. Det som fanns var en begränsningsbom som satts upp för att bussar/lastbilar inte ska fastna i tunnelmynningen utan de ska slå i bommen istället. Jag antar att ingen som beslutade om bommen visste att något sådant skulle kunna inträffa om gastankar slår i bommen. Jag var en av de första poliserna på plats igår och vi var där innan räddningstjänsten kom då vi åkte dit när vi såg röken. (Vi trodde först det var ett nytt terrorbrott då nya reringskansliet ligger mycket nära). Hela bussen var helt övertänd när vi kom. Det fanns ingen möjlighet att se någon regskylt igår på bussen pga av rök och lågor. Så är det ofta när bilar brinner. Det vi kunde göra var att spärra av och få bort alla bilar/männikskor från området. Det small till från bussen flera gånger även efter den stora explosionen, troligen orsakat av airbags gasdämpare eller liknande. Det är polisens uppgift att hjälpa räddningstjänsten med att ta reda på vad det är för bränsle i fordonet då räddningstjänsten inte har tillgång till fordonsregistret. Det krävs mer än färger på regskyltar för att vi snabbt ska förstå vad det är för bränsle i fordonet då skyltar kan vara oläsliga eller saknas, men visst vore det bättre med en annan färg på skylten än ingen markering alls.

#12
2019-03-11 16:42

Sen måste väl för fasiken chauffören ha koll på hur högt fordon de kör runt i!!! Man kan komma här och skriv och gnälla på att det skulle vart varningssignaler m.m.....men det kunde med vart en chaufför med öppna ögon.....är ganska övertygad om att där finns en skylt med höjdangivelse.

#13
2019-03-11 17:00

En extremt dålig dag och kanske chauffören halvsjuk eller kört dubbla pass.
Det finns extremt många mänskliga faktor faktorer.

En vanlig skanner anpassat för ändamålet med maxhöjd och av bra kvalité och hadde förhindrat olyckan med bussen som small i Stockholm.
Tvärnit.

#14
2019-03-11 17:04

Ska fan inte köras några dubbla pass när man transporterar folk! Dumheter....ingen ursäkt. En scanner hade ju inte hjälpt det heller såvida den inte är kopplad till en autobroms i bussen eller något annat som stannar upp bussen.....

Sen kan man ju diskutera hur smart det är att ha tankarna på taket så utsatt och inte under golvet....

#15
2019-03-11 17:54

Henrik
Bussen var tom. Inte i trafik?

#16
2019-03-11 18:10

Intressant att de monterade upp de här hindren så att ingen buss skulle kunna köra in i tunneln och fastna och bli förstörd. Nåväl den kom inte in i tunneln och fastnade inte heller, den exploderade!!! Nu är det bara att fixa till den och plåta om den, så kan de använda den på nytt, ha,ha.

#17
2019-03-11 18:13

Axa: Du menar på fullaste allvar att då är det ok med en dålig chaufför när det inte är folk i bussen? Smart du är....

#18
2019-03-11 18:42

utbilda busschaufför bättre

#19
2019-03-11 19:39

Jag vet inte om det hjälper att utbilda busschaufförer...
Jag har varit i kontakt med bussbolaget som här hemma minst 10gånger på ett halvår. Detta för att busschaufförer inte stannar vid busshållplatserna fast det väntar folk där. Herregud, de har tre saker att hålla i huvudet samtidigt.
1) kör rätt väg
2) stanna och släpp på folk vid hållplatsen
3) stanna och släpp av folk när det "plingar"
Här någonstans blir det för komplicerat. :-(

#20
2019-03-11 20:37

Henrik
Nej, det är inte ok med dåliga chaufförer. Menade att bara att den enda som skadades i det här fallet var chauffören.
Dock måste man ha viss förståelse att man inom vissa branscher och yrken har så stressigt och är långt ner i stresskonen, vilket man själv oftast inte inser, att det händer misstag och olyckor. Just transportbranschen lider av underbemanning och arbetsgivarna tar inte alltid hänsyn till arbetsmiljölagstiftningen.

#21
2019-03-11 20:58

Det hjälper inte med annorlunda utbildning. Chauffören kan ha en dålig dag, inte minst på grund av det som händer ombord. Anledningen till distraktion kan vara många. Vi skall vara mycket glada och tacksamma att 60-70 personer med massa skolbarn var inte i bussen. Det hade varit en katastrof av den varsta varianten. Det får bli en riktigt väckarklocka för alla ansvariga, kostruktörer, stadsplanerare, vägverket, trafikkontoret... Till dess skall alla gasdrivna bussar tas ut ur trafiken. Händer det en gång till är det lika bra att hela regeringen och alla inblandade poletiker avgår. På grund av kronisk inkompetents. På allvar!!!

#22
2019-03-11 20:56

Nej Hannah, är man chaufför och kör på som du skriver 60-70 barn får man inte ha en dålig dag! Så enkelt är det bara, en busschaufför som hade kört ihjäl folk för att han inte har koll på hur högt fordon han kör ska utan tvekan åka på vållande.....det enda detta var som hände nu var rent slarv.....sen som du skriver en jädra tur det inte var folk på bussen. Sen förstår jag inte hur man kan sätta gastankarna så utsatt.

#23
2019-03-11 21:36

Att lägga ansvaret på chauffören (som skall göras) förhindrar inte olyckan. Målet är inte att hitta den skyldige (för det hjälper inte de drabbade/döda) utan att förhindra olyckan. Vi alla är ytterst ansvarig för de uppgifter som är ålagd oss. Det gäller även poletiker, planerare, konstruktörer.... Alla skall göra sin del i kedjan. Händer det något allvarligt är alla hela kedjan ansvariga. Nån gång i tiden fick min far ansvar för en flotta av minst 2000 lastbilar och 4 fartyg (en del av en större företag) Efter första veckan hade han alla uppgifter av alla fordon, dersa dimensioner, deras rutter, deras kondition, försäkring, förare .... samlad på bordet (inte ens företaget och ägarna hade den info) Ingen i den stora apparaten (tillbaks till bussen i Stockholm) tänkt i förväg att bussen är högre än tillåtet och får inte befinna sig där huvudtaget.

#24
2019-03-11 21:34

Att börja skylla på politiker, konstruktörer och stadsplanerare i det aktuella fallet blir bara löjligt. Inga bussar varesig i trafik eller under tomkörning får köra genom Klaratunneln. För er som inte har kört där så är det extremt tydligt att frihöjden är begränsad. Det kan uppstå olyckor om man kör in i en vägg också, hemska människor som bygger väggar...

#25
2019-03-11 22:04

Du läste men inte noggrant. Om man inte får lärdom eller inte agerar är man ytterst ansvarig, var budskapet, även för de som bygger vägar. ”Väggar” som du skriver, har jag ingen aning om. När ett flygplan störtar eller ett tåg krockar är det inte hela kedjan som lägg under mikroskop? Har det inte hänt att ministrar har avgått? Förstås pratar vi om andra länder där poletiker känner sig ha ett ansvar. I Sverige väljer man att bli vilde med bibehållen arvode istället.

#26
2019-03-11 22:05

Du verkar inte heller ha läst så noggrant! Jag tror iallafall att det kan bli problematiskt att söka efter någon som är ytterst ansvarig för andras personliga misstag.

#27
2019-03-11 22:16

Det som jag verkligen hoppas på är att det stannar kvar i ”andras personliga misstag” och inte händer igen.

#28
2019-03-11 22:31

Det hoppas förhoppningsvis alla! Diskussionen blir lite haltande när du i efterhand korrigerar dina inlägg. Jag kommenterade utifrån den aktuella situationen. I andra situationer kan det givetvis krävas noggrann granskning av hela kedjan. Har det skett systemfel är det såklart extremt viktigt att hitta felkällan, här har iallafall inte jag sett några bevis på det. Självklart förutsätter jag att olyckan utreds men att börja snacka om att politiker ska avgå, känns som sagt löjligt.

#29
2019-03-12 20:49

Inte kan en busschafför köra fel väg. Utbildningen är faktiskt nästan tre månader lång och troligtvis måste man ha någon form av körkort före utbildningen till busschafför.
En vidareutbildning kunde vara igenkänning av att läsa av alla de skyltar som står uppsatta före tunneln visar att man inte bör åka in i en tunnel som är avsedd för fordon ej högre än tre meters höjd över körbanan ,och om bilarna bakom bussen man kör tutar utan avbrott när man står still vid rödljusen före en tunnel så bör man uppfatta att något kan vara fel på ens fordon eller liknande.
Fungerar inte det kan man ha en person som talar om för chauffören var han bör köra för väg vilket händer flera gånger om året i lokaltrafiken numera.
Vilken lärdom drog man av förra gången gasbussen fastnade trotts tydliga tavlor vimplar och ljussignaler?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL6mMO/buss-fastnade--var-risk-for-...
Nästa gång kanske flera blir skadade eller förolyckas när en gasbuss kör fel igen.

#30
2019-03-13 03:55

Använd farligtgodsskyltarna som redan finns dom är innternationela

#31
1
2019-03-13 18:31

Bensin- och dieselbilar är på intet sätt bättre i detta avseende, det är bara så att vi är vana vid dem. Oseriöst förslag.

#32
2019-03-14 19:42

Här behövs en utredning om vad som hände, ingen vinner på att dra förhastade sutsatser.

#33
2019-03-15 08:38

Okay, ingen har berört vad som hänt inom Stockholms busstrafik de senaste 15 åren. I någon sorts välvilja har bussförarjobbet blivit ett "enkelt arbete". Med stora bidrag har bussbolagen lockats att anställa en viss kategori människor. Nämligen de som behöver "enkla jobb".
Av den anledningen har bussbolagen blivit tvungna att anställa "backare". En helt ny yrkeskategori. Dessa "backare" har som arbetsuppgift att åka ut till bussar som kört fast, kört fel eller på annat sätt inte längre kan ta sig fram och backa tillbaka bussen eftersom föraren inte klarar detta. Detta är tyvärr ingen skröna. Önskar det vore det.
Jag ser med glädje fram mot självkörande fordon så dessa "enkla jobb" försvinner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.