Nästa artikel
Försäljning av miljöbilar backar
Nyheter

Försäljning av miljöbilar backar

Publicerad 1 februari 2013 (uppdaterad 4 februari 2013)
Andelen bränslesnåla bilar har minskat sedan årsskiftet och färre miljöbilar har sålts, oavsett om man ser till gamla eller nya definitionen.

När nu årets första månad är över har branschorganisationen Bil Sweden presenterat försäljningsstatistiken för januari 2013. Bilförsäljningen har, i enighet med organisationens förväntningar, minskat i jämförelse med januari 2012.

Under januari 2013 registrerades 15 721 nya personbilar vilket är en minskning med 15,9 procent jämfört med samma månad året innan, då 18 686 bilar registrerades.

Framför allt har försäljningen av miljöbilar och bränslesnåla bilar minskat. Under januari 2013 uppgick antalet sålda miljöbilar till 1 378 stycken eller endast 8,8 procent av det totala antalet sålda bilar. I januari 2012 såldes 7 506 miljöklassade bilar, vilket innebar 40,2 procent. Här bör man dock ha i åtanke att 2013 års siffror är räknade enligt den nya miljöbilsdefinitionen och 2012 enligt den gamla.

Men även försäljningen av bilar som skulle ha klassats som miljöbilar om den gamla definitionen fortfarande gällde har sålt sämre än genomsnittet, hittills i år. Nyregistreringarna av bilar med koldioxidutsläpp på max 120 g/km minskade nämligen med 28 procent jämfört med januari året innan.

Andelen bilar som släpper ut maximalt 140 gram har dessutom också minskat från 53,3 procent av det totala antalet sålda bilar till 50,5 procent.

Dieselbilsförsäljningen minskade med 20,2 procent och dieselandelen har sjunkit från 67,8 procent till 64,3 procent.

Bil Swedens vd Bertil Moldén säger att den minskade bilförsäljningen i januari är en effekt av ”miljöbilsruschen” som rådde i slutet av 2012.

– Vi räknar med att ca 9 000 bilar ”förregistrerades” i december då kunden kunde ”spara” mellan 2 000-6 000 kr i fem års fordonsskattebefrielse om miljöbilen registrerades före årsskiftet innan den nya skärpta miljöbilsdefinitionen trädde i kraft. Många av dessa bilar har levererats ut till kund under januari och så kommer att ske även i februari

Diskutera: Vad tycker du om bilförsäljningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-01 14:53
johan44 (ej verifierad)

För billigt med bensin, alltså väljer vi inte snåla bilar av egen kraft utan det krävs massa idiotiska subventioner. Tippar att 25:-/liter är en nivå där det börjar hända av sig själv.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-01 15:55
VW Polo 2012

Hej johan44. Äh, svalka ner dig lit är du snäll! Alla är inte gjorda av pengar.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-01 17:08
saabnisse

Det kanske vore ide att börja med gengas igen?
Det miljövänligaste, jobbigaste och livsfarligaste bränsle som någonsin använts.
Men det blir nog en realitet om johan44 och hans kompisar får bestämma.
Och varför nämner du just bensin? Diesel är ju värre.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-01 17:49
kurtw5

Om det bara blir vettiga priser på miljöbilar går dom som smör i solsken.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-01 17:50
John2008

Den s.k. Peak Oil är tydligen något som många ännu inte insett. Lyssna gärna på de fyra radioklippen med Kjell Aleklett som gästar P3. Klicka dig vidare till radioklippen från http://www.asposverige.se/2012/12/kjell-alekletts-besok-i-p3-morgonpasset/

#6 • Uppdaterat: 2013-02-01 18:22
Focus

Kanske inte så konstigt med alla dessa (icke)-förståsigpåare som sprider sina så kallade kunskaper. Ena dagen är diesel enda vettiga alternativet för att nästa dag vara helt ute (Eu motarbetar den typen av bränsle). Därefter är det E 85 som förordats av så många och givit så mycket subventioner men man kör dem ändå på vanlig bensin. Elen har en osäker framtid eftersom laddstationer dröjer.
Hur man än vänder sig har man ändan bak.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-01 21:05
viachtor

Detta är ju bara ett logiskt resultat av de nya miljöbilsdefinitionerna. Nu när de flesta bilarna inte längre klarar miljöbilsgränsen så tänker folk att man kan lika gärna köpa en modell med lite högre effekt och högre utsläpp. En anna faktor är kanske att när det ska skattas på "alla" bilar så blir skatteskillnaden mellan en bil med utsläpp på 140gram (cirka 2160kr/år) och 119 (cirka 1200kr/år) gram inte så stor motför tidigare när det gällde 2160kr/år mot 0kr/år i fem år. Det tar väl några år innan bilarn i normal svensk storlek, v70, kommer ned i utsläpp för att klara de nya miljöbilskraven.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-02 09:17
Irvor

Tror andelen kommer fortsätta minska.
Kanske fokus läggs på nåt annat än bara utsläppsnivåer.
Varför välja en klen motor när man ändå inte klarar gränsen ?
Många kliver nog upp i motorstyrka pga det.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-02 10:23
Peter i Sydney

Enkelt. Miljöbilar är tråkiga. Jag vet för jag hyrde en Toyota Yaris i Sverige i maj. Bilar med V8 är roliga. Jag vet för jag provkörde en Holden Commodore Ute med 6,3 liters V8 i morse. Hej vad det gick. En perfekt pensionärsbil.

#a • Uppdaterat: 2013-02-02 11:11
Peugeote-Pär

Och inte kommer det vända heller!! Varför köpa en liten motor när man inte får något för det? finns ju ingen morot numera, nä då köper man motorn man igentligen vill ha!
De nya "miljöreglerna" är ju helt värdelösa, snacka om att skjuta sig i foten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.