Nästa artikel
Förlust för VW efter dieselgate
Nyheter

Förlust för VW efter dieselgate

Publicerad 25 april 2016 (uppdaterad 25 april 2016)
Volkswagens resultat för förra året påverkades kraftigt av utsläppsskandalen. Än så länge vet vi inte vad skandalen kommer att kosta koncernen, men nu får åtminstone vi se siffrorna för 2015.
Om inte utsläppsskandalen kommit fram under förra året så hade Volkswagens resultat varit en vinst på 12,8 miljarder euro. Försäljningsintäkterna steg under året med över fem procent och leveranserna ökade. Men skandalen har blivit en dyr historia, under förra året så kostadde den koncernen 16,9 miljarder euro. Det innebär att Volkswagen förlorade 4,1 miljarder euro under förra året

– Om det inte vore för de stora avsättningar vi gjort för samtliga konsekvenser av dieselfrågan som nu är kvantifierbara skulle vi ha redovisat ännu ett framgångsrikt år. Den nuvarande krisen – vilket dagens siffror också visar – har en enorm påverkan på Volkswagens finansiella ställning. Dock har vi både den fasta avsikten och medlen för att hantera den svåra situation vi befinner oss i med egna resurser, säger Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen.


Diskutera: Tror du att Volkswagen kan återuppbygga kundernas förtroende?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-25 09:11
John2008

Även om jag har en äldre VW (som inte omfattas av skandalen), så har jag inte tillräckligt mycket förtroende för VW p g a skandalen, att jag i dagsläget skulle köpa en VW igen.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-25 09:26
VW Polo 2012

Hej John 2008 #1 Och jag tänker tvärt om, för inte skulle dom väl våga fuska en gång till. Så jag skulle våga köpa en ny VW, inte aktuellt nu för jag har två "nya" VW Golfar en 2016 och en 2014 båda dock bensinare. Men "förtroende" nja.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-25 09:46
Simon no1

Om det bara vore fusket så skulle jag förstå om man ändå har förtroende att VW inte skulle göra om sitt misstag, men med tveksam goodwill och många konstruktionsbrister så är det ändå svårt att förstå att VW ändå lyckas behålla så många kunder, jag tycker att många i min bekantskapskrets har bytt märke men på något sätt har de nog lyckats bra med att få ryktet om att Golf är den perfekta bilen, hur Passaten däremot har blivit en sådan storsäljare som tjänstebil förstår jag däremot inte

#4 • Uppdaterat: 2016-04-25 09:57
John2008

Är väl inte så mycket rädslan att utsläppen skulle vara felaktiga på en helt nytillverkad VW, som gör att jag skulle avstå från ett nybilsköp, utan snarare att jag inte vill sponsra ett företag som fuskat så grovt. Dessutom är ju skandalen långt ifrån utredd och överstökad. Vid bilköp väger för min del, bilens miljöpåverkan klart tungt, så en skandal som denna gör ett djup intryck på mig.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-25 12:46
LC4ever

Mitt förtroende (och jag tror många andras) är oförändrat mot VW.
De har erkänt manipulation, vidtagit åtgärder samt städat upp i organisationen.
ALLA bilmärken fuskar, få har åkt dit eller erkänt.
Så varför skulle jag ha högre förtroende för några som INTE har erkänt manipulation????

#6 • Uppdaterat: 2016-04-25 13:02
benny karlsson

Förtroendekapitalet är helt förbrukat för min del. Håller med #3 John2008 och simon no1. Efter att själv upplevt VAG's hantering av klagomål och den bristfälliga kvaliteten i en Passat och även Golf:s usla kvalitet så blir det ingen VW mer för min del.
LC4ever. Vilka andra har fuskat? Har du mer info än vi andra så dela med dig är du snäll.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-25 13:27
BBT6

Jag skulle inte tveka - nu kommer jag inte att göra det ändå eftersom jag gillar att byta runt bland olika märken - men huvudsaken för mig är att bilen passar mig, och passar plånboken. Goodwill? Nja, jag hörde mycket förr också och har inte behövt sätta något på prov i o m att bilen är så ny. Men jag har inte upplevt någon större goodwill från Volvo eller Ford heller när jag försökt få dem att ta skador som varit "gränsfall" eller modellrelaterade, t.ex. spindelleder på min S40 som havererade efter mindre än 2000 mil... men efter att garantin gått ut. Svärfar lyckades inte heller med Toyota om en styrled, och de påstås ju ändå vara bra.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:42
snabb95

ck @ Hur många mil kör Ni med Era bilar innan byte?
Det förvånar mig om Ni inte har problem med läckande spjällaxel till Turbons Westgate ventil. Det brukar inträffa runt garantitidens utgång på dieselmotorerna, i synnerhet på Caddy och blir en mycket kostsam reparation.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:50
snabb95

VW Polo 2012 @ Har Du gått över till bensin nu eller har Du alltid kört bensinbilar?

#a • Uppdaterat: 2016-04-25 16:52
LC4ever

Tydligen så var det fel på motorstyrningen i just den testade bilen......BULLSHIT!
Så att fler tillverkar är i gråzonen när det gäller sina motorer är uppenbart.
Och varför hör man aldrig någon kritik från övriga tillverkare mot VW? För de vet att de själva inte har rent mjöl i påsen.
http://teknikensvarld.se/volvo-dieselmotor-samst-vid-utslappstest-196393/

Kolla även ViB test-Volvo, V40 och dess uppgivna förbrukning mot verkliga. Hur har Volvo lyckat testa fram denna förbrukning, jo under extremt anpassade förhållanden, fuska...ja ni bestämmer.
Men för mig är det självklart, en bil, oavsett märke som i verkligheten har en förbrukning på 100% över angivet från tillverkare så är det något som inte stämmer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.