Bild
Nästa artikel

Förlängda Lexus RX L frontar LA Auto Show

Nyheter

Japanska biltillverkarens huvudnummer under pågående bilsalong i Los Angeles är suven RX med tre sätesrader.

Bilen är 11 centimeter längre än vanliga Lexus RX och bakrutan har en rakare lutning för att ge huvudrum åt tredje radens passagerare. Andra sätesraden är placerad något högre än tredje, för att ge mer utrymme för fötterna för de som åker längst bak. Bakluckan öppnas automatiskt som standard om man placerar handen nära Lexus-emblemet.

Det finns två motoralternativ, dels bensindrivna RX 350L med en 3,5 liters V6 och 294 hästkrafter, kopplad till en automatisk växellåda i åtta steg. RX 350L kan fås med antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Sedan finns en hybridversion också: RX 450L. Den driver som standard på alla fyra hjul och kombinerar bensinmotorn med två elgeneratorer. En elmotor sitter på bakhjulen för att försäkra optimalt grepp. Bilen utvecklar sammanlagt 308 hästkrafter och kan i lägre hastigheter köras korta sträckor på enbart el, genom ett valbart körprogram.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX L?
 

Kommentarer

#1
2017-12-01 12:03

Inte.

#2
2017-12-01 12:11

Jag heller.

#3
2017-12-01 12:12

Jag vill se och prova bilen först. Men vanliga Rx med fem sittplatser är en förträfflig bil. Om man nu inte har förutfattade meningar om bilen redan.......

#4
2017-12-01 12:17

Finns inte något i den yttre designen som tilltalar mig.

#5
2017-12-01 13:34

Shogun - en bil må vara hur bra som helst rent tekniskt men ser den anskrämlig ut i formgivningen så är det ändå inte nån attraktiv bil - oavsett om det står Lexus i nosen. Tror ingen här förnekar att Lexus säkert är utmärkta bilar kvalitetsmässigt men dom tycks helt ha missat formgivningen på bl a denna bilmodell.

#6
2017-12-01 13:36

Satan vad grotesk.
Audi regerar fom nu i "lyxsegmentet",både design och teknik.
Vem kunde ha anat detta..

#7
2017-12-01 14:27

Riktigt fräck / snygg skapelse som kommer att slå på marknaden.

#8
2017-12-01 15:45

Pi.

Det kan DU tycka, ändå är det den bäst säljande modellen, så hur mycket har man missat med formgivningen? Så vem har fel och vem har rätt?

Reinhard. Audi där har man menlös design enligt mig, tvålkoppar den ena modellen den andra lik generation efter generation. Jag vill ha lite förnyelse mellan generationerna. Kvaliten kan också ifrågasättas enligt vår erfarenhet i familjen av A6 avant, lacksom släpper med rost under på hela karossen och dyr kostnad inget ansvar från tillverkaren som man kan kräva av en såkallad premiumprodukt.

#9
2017-12-01 16:03

Skrot..

#10
2017-12-01 16:06

Den skulle bli en trafikfara för den är så ful att man måste blunda om man möter en...
Vilket iofs gäller de flesta Lexus.
Tur inte så många vill visa sig i sådana så de är ovanliga här.

#11
2017-12-01 16:43

Onekligen en svulstig SUV, men den är knappast ensam i den genren i L.A. Gott sällskap är t ex
Lexus LX570: https://laautoshow.com/vehicle/2018-lexus-lx-570/
Infiniti QX80: https://laautoshow.com/vehicle/2018-infiniti-qx80-vehicle-debut/

Riktigt rejäla saker...! Ingen av dem lär väl komma i närheten av Sverige, eller ens Europa. Inte Västeuropa i alla fall!?

#12
2017-12-01 16:49

Riktigt snygg!

#14
2017-12-01 17:40

Lika vulgär och nyrik som resten av modellprogrammet (undantaget SC). Passar till bonnläppar utan stil och finess.o;)

Lexus är och förblir en USA-anpassad produkt. På världens tuffaste bilmarknad, dit EU/EFTA räknas, har man inte lyckats. Det gör inga USA-produkter.

Sedan är kvalitet mer än driftsäkerhet. Lexus har sannolikt en bra driftsäkerhet. Däremot har den inte bättre kvalitet än någon annan. Snarare tvärtom.

MVH AL

#15
2017-12-01 19:24

Finns bara ett ord för den designen: usch.

#16
2017-12-01 20:14

Som många Lexus har den en snygg interiör.
Ingen kolkällare här inte!
Den vore verkligen värd en snyggare utsida, jag tror den kommer att få väldigt svårt på marknaden.

#17
2017-12-01 20:48

Designsnubben som lär ha fått sparken från Ssangyong för 15 år sedan - gick han vidare till Toyota?

#18
.
2017-12-01 21:32

Jag har sett en del designmissar vad gäller bilar i mitt liv. Men om Toyota/Lexus verkligen menar allvar med det här överträffar de min vildaste fantasi.
Det är det vidrigaste jag set i bilväg någonsin.

#19
2017-12-01 21:36

Vad fasiken ser det ut som? Inte snyggt i varje fall.

#20
2017-12-01 22:34

Dra mig baklänges .. Det är inte sant väl?

#21
2017-12-01 23:08

Hur ska Lexus nästa bil se ut då?
Ännu fulare än så här går väl knappast att prestera.

#22
2017-12-02 15:02

Usch så gräsligt ful.

#23
2017-12-02 15:54

Utseendet är för er som tittar på. Om jag äger en bil så är det insidan som räknas och den är inte så pjåkig.

#24
2017-12-02 19:40

Fronten, läs grillen lämnar snarast mardrömmar, i övrigt är den väl inte så pjåkig, men den fronten går aldrig att acceptera, aldrig att det kommer att bli en sådan för mig.

#25
2017-12-03 13:50

När man trodde att det inte kunde bli värre …
Jag avstår från att kommentera fronten eftersom mitt ordförråd inte räcker till.
Är det en trend att de bakre sidostolparna ska associera till barnvagnssufletter?

Interiören ger nostalgivibbar. Till och med trä i ratten. Ett helt annat formspråk än exteriören och faktiskt tilltalande. Skönt att slippa tysk murrighet.
Mittplatsen i baksätet ser inte överdrivet bekväm ut och platserna längst bak får väl ses som nödplatser att bruka i extrema nödfall.

#26
2017-12-03 14:33

Roy J. Se bilen live och inte bara på bild. Ett helt annat intryck live av dessa spindelgrillar på Lexus, ser betydligt bättre ut då.

#27
2017-12-03 14:35

Bekväm och med otroligt driftsäkerhet troligtvis.
Men ej vacker på bild.

#28
2017-12-04 08:24

Tvärtemot Gunnar så undrar jag hur man köpa en bil och helt strunta i hur den ser ut exteriört "för det är insidan som räknas".
Som estet vill jag att hela bilen skall tilltala mig.

#29
2017-12-04 17:23

Fruktansvärt ful front.

#30
2017-12-04 20:27

Hacken, man kan bära niqab, det har två fördelar, ingen ser vem som sitter bakom ratten så man behöver inte skämmas inför bekanta och man kan passera fartkameror med fri fart!

#31
2017-12-05 06:10

Kör en gammal klassiker: '-Den här bilen har drabbats av design som jag brukar säga.' - Christer Glenning. Obetalbart!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.