Bild
Nästa artikel

Fördubbling av omkomna motorcyklister

Nyheter

136 personer dog i trafikolyckor första halvåret 2018. Det är mer än genomsnittet de senaste fyra åren och största ökningen har skett bland mc-förare.

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror har 136 personer omkommit på svenska vägar mellan januari och juni 2018.

Det kan jämföras med 112 dödsfall förra året. Ser man till medelantalet omkomna under första halvåret från 2014-2017 var det 116 personer, vilket betyder att 2018 års dödstal är 17 procent högre än tidigare år. 
– Den största ökningen är bland oskyddade trafikanter och speciellt bland motorcyklister. Under första halvåret 2018 har vi mer än dubbelt så många omkomna motorcyklister jämfört med samma period 2017, från 11 omkomna till 27 omkomna. Så många omkomna motorcyklister har vi inte haft sedan 2007, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsens avdelning för väg och järnväg.

Av de som dog hade 85 färdats i bil, 27 på motorcykel, fyra på moped, 11 fotgängare och fem på cykel. 35 bilister omkom i mötesolyckor och 31 förolyckades i singelolyckor.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet trafikdöda bland motorcyklister?
 

Kommentarer

#1
2018-08-07 08:51

De kör väldigt ofta alldeles för fort och inte sällan extremt vårdslöst med omkörningar i skymda situationer, flera i bredd, korta avstånd mellan varandra. Utbildningen borde vara bättre så att tolstollarna håller sig i skinnet.

#2
2018-08-07 08:55

Någon som är ofta är i trafiken och som är förvånad över statistiken, speciellt vad gäller mc? Inte jag.

#3
2018-08-07 09:01

Synd att det inte framgår hur de omkommit.
Kör själv MC och så illa som bilister kör i dag så förstår jag att olyckorna går upp.
Även många äldre som skaffar MC utan att fräscha upp kunskaperna.
Man får hela tiden tänka på att man är osynlig i trafiken och att alla andra är idioter.
Men om bilisterna kunde lägga undan dessa j-a mobiltelefoner och koncentrera sig på att köra bil så skulle olyckorna gå ner ordentligt.

#4
2018-08-07 09:26

En stor del av de omkomna på mc saknar körkort, tråkig ökande trend: utbhttps://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/Statistik-olyckor-...

#5
2018-08-07 09:29

Varje liv är naturligtvis ett för mycket. Men jag undrar ändå över hur många av de omkomna som, förutom körkortet, åkte oförsäkrat eller var påverkade av "något olämpligt"

#6
2018-08-07 10:09

@johafor: Utbildningen för de som har körkort ÄR bra.
Men om minst tio av förarna saknade A-behörighet av 25, så har det ju inget med utbildning att göra, de ska helt enkelt inte köra MC.

#7
2018-08-07 10:13

I anslutning till LC4ever:s kommentar kan nämnas att snittåldern på de som omkommer är hög (över 41 år), vilket konfirmerar att en del äldre inte klarar av sina hojar.
Jag har vid många tillfällen sett customhojar komma åkande med låst bakhjul då föraren inte vågat/kunnat använda frambromsen.
Just frambromsen är ju överlägset effektivast.
När jag tar fram mina MC på vären brukar jag alltid träna bromsning, för att få in känslan (har ingen modern hoj med ABS).
Att betrakta alla andra som kompletta idioter som kan hitta på vad som, är en bra grundregel.

Sen har vi som sagt de som saknar körkort, som provkör crosshojar, som bara ska prova lite(gärna på fyllan).
Det finns förstås en liten skara som kör som idioter, som har fel attityd, precis som bilisterna. Skillnaden är förstås att bilisterna är inbäddade i plåt och kuddar.

#8
2018-08-07 10:28

Allt för många som är inblandade i MC-olyckor saknar körkort vilket är tragiskt.
Allt för många av er motorcyklister väljer svarta kläder och svart hjälm "för att det är snyggt", allt för många kör utan halvljus...
Använd synliga kläder och tänd halvljuset! Vissa retar sig på en del som har två extraljus som lyser på dagen, men det är bättre att jag blir lite bländad än att ni kör nedsläckt!

#9
2018-08-07 10:30

Enligt en utredningsrapport som jag läste för några månader sedan (och som jag typiskt nog inte kan hitta nu) orsakas över 80 procent av alla "olyckor" som involverar motorcyklister av motorcyklisterna själva! Det var bara i knappt 20 procent av fallen som ett annat fordonsslag var inblandat – och då var det ändå motorcyklisterna som stod för majoriteten av misstagen. Dessutom var andelen motorcyklister utan körkort skrämmande hög.

Jag förvånas inte ett dugg. Man måste vara blind och döv för att inte förstå varför motorcyklisterna är en så "olycksdrabbad" grupp i trafiken, och förarna tenderar att bli allt yngre, samtidigt som motorcyklarna blir allt starkare och snabbare. Det är också lätt att få tag i pengar till motorcykeln. Det är sällan eller aldrig som jag ser en "knutte" på en HD tillhörande ett MC-gäng som kör som en dåre, däremot är det nästan alltid de som sitter på dyra, vrålsnabba racinghojar som är problemet. Och ta bara detta med fartkamerorna: En motorcyklist kan köra hur han/hon vill förbi dem.

#10
2018-08-07 10:42

Jag gissar att en MC-åkare inte väljer de säkra och "tråkiga" vägarna utan istället mindre vägar med kurvor och krön. Problemet med de "roliga" vägarna är att faror kan dyka upp väldigt snabbt och att en MC är svår att stanna om vägen inte är rak och väggreppet perfekt. Been there, done that.

#11
2018-08-07 10:50

Många av dessa olyckor är nog sådana som sker på kurviga vägar där man går av vägen för att farten varit för hög. Har själv kört MC under många år och även råkat ut för olycka (singelolycka med djur inblandad). Det går snabbt och väldigt lite krävs för att som MC åkare skall hamna i en dålig situation där man tyvärr är väldigt oskyddad. Men roligt att köra är det...så man får väga nackdelar mot frihetskänslan.

#12
2018-08-07 10:59

Det är tillåtet med en "ljustriangel" på mc så folk får väl bråka med lagstiftarna om de tycker det stör. På Sporthojsforumet finns en tråd som enbart innehåller rapporterade olyckor och den fylls på dagligen. Visst sjutton är det vanligt att mc-förare kör av på egen hand, men tyvärr ofta utan körkort, onyktra och på stulna mc. Där hjälper ingen utbildning.

Kör förståndigt!

#13
2018-08-07 12:44

Notarius: " förarna tenderar att bli allt yngre, samtidigt som motorcyklarna blir allt starkare och snabbare....däremot är det nästan alltid de som sitter på dyra, vrålsnabba racinghojar som är problemet. "

Inte alls, det är allt fler äldre som kör, och dessvärre omkommer. Hur kan annars snittåldern vara 42 år? För 20 år sen var snittåldern 37 år.
Dessutom räcker det gott och väl med 70 km/h för att omkomma, en vänstersvängande bil, en älg, en grushög.
Så de som tuffar runt i 70 lever farligt om de inte behärskar att bromsa och väja.

Notera också de farliga räcken (som är förbjudna i en del länder), under 2017 omkom 8 av 33 förare i räckeskrockar vilket motsvarar en fjärdedel.

#14
2018-08-07 13:11

Svårt att säga något om motorcykelolyckor när informationen om själva olyckorna är så pass bristfälliga.
Var det en singelolycka eller något annat fordon inblandat och i så fall vems fel var det? Hade föraren körkort? Var föraren påverkad? Vilken ålder var det på föraren? Hade föraren skyddsutrustning etc.
Det som är intressant är ju hur många förare som själva orsakat olyckan och som samtidigt inte var påverkade eller saknade körkort eller skyddsutrustning. Efter det samma kriterier fast med ett annat fordon inblandat.
Det går inte att diskutera åtgärder utan att veta förutsättningarna, vilket gör både diskussion och artikel meningslös i detta fall.

#15
2018-08-07 13:19

kesey: det finns massor av information här:
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

#16
2018-08-07 14:48

Det är omöjligt att säga något om olyckstalen för motorcyklister utan närmare information, hur många av de omkomna var drog/alkoholpåverkade, utan körkort, på stulen eller lånad hoj som de inte behärskar osv. Det vi vet ändå är att vägräcken dödar många, samt ouppmärksamma bilister. Samt ibland undermålig vägbeläggning som blir hal som polerad is vid regn. Kan hända att det varma vädret har lockat ut fler mc-förare jämfört med förra årets rekordkalla och regniga sommar, dessutom med sämre skyddskläder. Min egen erfarenhet är att en bilist ska om en motorcykel till varje pris vid åsynen av den. Väldigt vanligt också vid start från rödljus är att bilisten gasar fullt för att hålla jämna steg med en normalt snabbare accelererande motorcykel och helst köra ifrån. Ibland frestas man som mc-förare att köra lite fortare för att undvika farliga omkörningar på alltför nära avstånd. Bilisterna förstår inte att motorcykeln kräver ett visst utrymme i bredd utöver hojen. Det är därför jag kör nära mittlinjen för att bilisterna ska få vänta tills det är fritt från mötande trafik och inte köra om i samma smala körbana där jag redan är.

#17
2018-08-07 15:33

Igår var det en 80-årig man som körde av vägen på mc i Linköping. Dock vid liv såvitt jag vet. En man i 60-årsåldern gjorde nåt liknande i Uddevallatrakten igår. Dagen innan var det ännu en 60-åring som halkade omkull på E4 vid Söderhamn. Så inte bara unga människor som kör omkull.

#18
2018-08-07 15:55

Jag tror att det är riskgrupper som är överrepresenterade ;-) Alltså körkortslösa, folk utan erfarenhet som lånar eller provkör, väldigt gamla eller unga, påverkade personer...

#19
2018-08-07 16:16

L. Mäkinen: och det var fler före dem. Några exempel på äldre (dessvärre) omkomna:
15 maj: 50-åring "en bilist i andra körriktningen på grund av tät trafik plötsligt girade ut i deras körfält."
5 juni: 70 åring "Mannen färdades på en motorcykel och kolliderade med en lastbil. "
27 juni: 60-åring. "Föraren av hjullastaren misstänks för vållande till annans död samt vårdslöshet i trafik."
30 juni: 55 åring. "En personbil kolliderade med en motorcykel. Orsaken till kollisionen är okänd."
14 juli: 60-åring "krockade med en lastbil"

#20
2018-08-07 17:47

Tja, det syns ju lång väg vilka som riskerar att bli statistik. `Ungar´ på risiga dåligt underhållna hojar och utan skyddsutrustning körandes alldeles för fort och väldigt ofta i `tätort´. Sa jag att det säkert både saknas körkort och besiktigat fordon. (tog mc-körkort 1964 och har kört ca. 15000 mil på 2 hjul)

#21
2018-08-07 18:02

hultarn: Jag köper inte ditt resonemang. Jag var kanske otydlig förut, men att medelåldern har stigit något förtar fortfarande inte det faktum att det är de yngre, tuffa, omogna, mindre erfarna förarna med allt starkare och snabbare motorcyklar som står för en förkrossande majoritet av alla de motorcykelolyckor som motorcyklisterna själva orsakar, närmare bestämt över 80 procent (det är alltså bara knappt 20 procent av motorcykelolyckorna som sker med ett annat fordon involverat, och av dessa står motorcykelförarna likväl för majoriteten).
Och vilka är det som hamnar i de farliga räckena? Inte är det de som tuffar runt i 70 km/h. Det är som det alltid har varit: Ju dumdristigare och ju högre hastighet, desto större risk för misstag – och mindre tid/sträcka att åtgärda dem. Sedan ska man ha klart för sig att äldre motorcykelförare självklart är betydligt sämre trafikanter på just en motorcykel i stället för i en bil, eftersom detta kräver mycket mer av balans och andra moment som är mycket svårare att behärska på motorcykel än i en bil, vilket särskilt tydligt visar sig när man kommer upp i åren.
Men försök inte att tuta i mig något annat än att det är de unga, dumdristiga och orutinerade motorcykelförarna med monsterhojar som står för en förkrossande majoritet av alla motorcykelolyckor, främst beroende på rent idiotiska hastigheter.

#22
2018-08-07 19:23

Då många olyckor orsakas av bilister och förare i arbetsfordon kan man ju fråga sej varför inte Transportstyrelsen med alla sina skattepengar kan informera via TV om olika sorters vägtrafikanter och olika risker förknippade med dessa, England och Tyskland har ju råd så varför inte Sverige. Jag kommer ihåg NTF med sina kampanjer som gjorde stor nytta på sin tid.
"Myndighetens" svar på det mesta är ju att sänka väghastigheter till det absurda istället för att åtgärda problem. Köra till Kalmar från västkusten i 70-80 km/timman genom Småland och knappt möta en medtrafikant! Håller verkligen med insändaren om mobiltelefoner och sedan kan man undra varför bilar har backspeglar då de flesta inte tittar i dom och på motorvägar ligger dom konstant i omkörningsfil i låg hastighet!? Sedan är ju frågan om blinkers som knappast används!!??
De flesta motorcyklister "avrostar" på vårarna med att lära sej bromsa igen ordentligt, ta kurvor och gå på kurser, etc.

#23
2018-08-07 19:28

Jag kör inte MC själv,bara ser dom och det räcker oftast långt. Här i norra delen av Örebro län finns flera vägar som är krokigare och mer kuperade än vad som passar för det stora trafikflödet. Ett ex är från Kopparberg mot Hällefors, första delen fram till Hjulsjö. Visserligen kör alltför många MC för fort men det vanligaste felet är när MC går ur en högerkurva. Cyklarnas vänsterkurvor ser man som mötande sällan problem med. Varför har så många svårt att komma ur en högerkurva i ett kontrollerat skick utan att oroa mötande och tvinga fram hårda inbromsningar och undanmanövrer?

#24
2018-08-07 21:58

Något som hjälper motorcyklister att vurpa är snållagningar av vägar med grussnabel. Vet inte hur många gånger jag råkat ut för plötsligt lösgrus där det inte finns skyltning.

Mellan Kopparberg och Hjulsjö har vägen varit i dåligt skick tidigare. Har funderat på att åka över Kloten och Kopparberg till Hällefors på mc. Via Nora är vägen för tråkig.

#25
2018-08-07 22:25

Notarius; nej, det är inte alls " förkrossande majoritet" för de unga, du kan själv läsa fakta via länken jag la in tidigare. Jag försöker inte "tuta i dig" något, bara berätta fakta.

Nu är det som tur är låga antal, vilket gör att en enda olycka kan påverka siffrorna mycket.
Men 2016 omkom 12 unga (18-34) , samt 12 st. 35-54, medan det omkom 13 st. 55+are.
2017 var det omvänt 17, 12 och 9.

45 % av alla dödsolyckor är singelolyckor. Alltså är resterande 55% mot annat fordon, förutom någon % mot vilt.

Antalet motorcyklar i trafik har nästan fördubblats under de senaste 20 åren. Dödsolyckorna har legat i stort sett konstant eller minskat.
Antalet svårt skadade har sjunkit betydligt under de senaste tio åren, allt fler är noga med skyddsutrustningen.

#26
2018-08-07 22:40

Är man tillräckligt gammal behövde man inte ens ta MC kort, det fick man i "flingpaketet".. så dessa äldre har nog mindre chans att reda ut situationen när den uppstår. Antar också att sjukdomsfall kan vara högre på dessa äldre herrar, dålig syn har många dessutom. Egentligen borde synen kontrolleras vart femte år för att behålla körkortet, eller nåt åt det hållet.

#27
2018-08-07 22:56

Drygt 80 procent av alla motorcykelolyckor beror på motorcyklisten själv – oavsett med vad eller vem denna krockar. För hög hastighet är en ständigt återkommande faktor.

Men jag vet: Att lägga en berättigad skuld på motorcyklisterna är som att svära i kyrkan.

#28
2018-08-08 08:23

Jag höll på att bli påkörd av en cyklist som kollade i mobilen samtidigt som han cyklade igår... och det var på en trottoar...

#29
2018-08-08 08:57

Att återfallsknuttarna råkar illa ut är i en del fall för att de köper för stora tunga hojar innan de tränat upp sig efter alla år som de inte kört motorcykel. Det är bäst att köpa en mindre lättare hoj och träna upp sig några år och sedan byta upp sig till en större hoj.
Så gjorde jag och det är jag glad för, det märktes i början hur ovan man var vid hanteringen och då var det skönt att ha en lättare hoj. Jag köpte först en Vulcan 500. Nu kör jag en HD Road King och känner mig definitivt säkrare vid hanteringen av denna tyngre hojen.

#30
2018-08-08 13:22

Vem är förvånad?
Jag har dessutom alltid undrat över varför mc-förare så väldigt ofta lägger sig ute alldeles vid mittlinjen på vägarna, varför inte åtminstone hålla sig mitt i körfältet? Och sedan ofta gena även i skymda kurvor.
Så många gånger som jag varit nära frontalkollisioner med mc även trots att jag håller så långt till höger som det går.
T.o.m. på breda vägar med bred vägren ska de slicka mittlinjen. Varför? Behöver de mittlinjen för att hålla reda på var de är?

#31
2018-08-08 14:52

Gena i skymda kurvor gör bilister lika ofta.
Att ligga vid mittlinjen gör nog oftast de som kör sporthojar så att de skall ha lika stor marginal att ta höger som vänsterkurvor i hög hastighet. Det är inget bra beteende men måste man köra så fort det går så måste man tydligen.

#32
2018-08-08 15:25

Vad som förvånar mig är att en del motorcyklister kör längs vägkanten, vilket förstås kan lura andra trafikanter att det är en moped som kommer puttrande.
Jag väljer att placera mig mitt i körfältet, men sedan utnyttjar man ju hela körfältet vid kurvig väg, för att se och synas bättre.

#33
2018-08-08 18:20

Inte sjutton kör jag mitt i körfältet med mc. Jag nyttjar hela min vägbana som man bör göra för att se bättre genom kurvor och kunna färdas mjukare.
Genar gör jag där jag har full överblick över vägen och kan räta ut kurvor. Helt enligt körkortsteorin.

#34
2018-08-10 13:59

Borde vara obligatoriskt att köra en knix och avrostning med SMC för att få lite bättre koll på hur fordonet fungerar och bli en bättre förare.
Mer utbildning och praktisk erfarenhet kommer minska antalet döda i trafiken.

#35
2018-08-11 17:20

Fast så länge om en stor del av skadade och döda endera saknar körkort för MC eller är onyktra, eller en kombination av detta, så torde knappast avrostningskurser generellt påverka olycks-statistiken speciellt mycket, Absolut en viss påverkan men frågan är hur mycket ? Men en större andel hojar med ABS-bromsar skulle nog förbättra oddsen för väldigt många - även för de som gått avrostningskurs.

#36
2018-08-11 22:37

Pi skriver: "Fast så länge om en stor del av skadade och döda endera saknar körkort för MC eller är onyktra, eller en kombination av detta, så torde …". Lägg också till övermodiga förare, orutinerade förare, galet starka motorer – och inte minst för hög hastighet!

#37
2018-08-12 07:46

notarius: det är ju samma sak med bilolyckor, unga killar i för snabba bilar, vad har du för tips där? Förbjuda bilar som M3 etc? Speciella körkort för bilar med en viss vikteffekt?

#38
2018-08-12 08:48

Jag mötte igår en idiot på två hjul, som totalt struntade i vägmärket "Väjningsplikt mot mötande trafik". Dessutom körde han om en bil som hade stannat, och 30 km/h tvivlar jag på att han höll.
Nu klarade han sig, tack vare att jag fick tvärbromsa och hålla så långt till höger som det gick.
Undra vad som är fel i huvudet på en sådan person, eller har han svårt att hålla balansen i låg hastighet? eller måste han fatta snabba beslut, och hans hjärna hänger inte med.

#39
2018-08-12 15:16

Helt rätt Pi, just den för gruppen du beskriver så finns det inte mkt mer att göra än att erbjuda stöd och utbildning i skolan så att personerna gör klokare val. Har vi tur så kanske elektronik kan lösa en del av detta i framtiden, blåskontroll och ID-koll på personen som framför fordonet.
ABS är ju något som kommit otroligt sent till MC-världen, där finns ju vinster både i försäkringspremie och liv att inkassera när det väl är standard.
Däremot så är jag rätt säker på att Sverige ligger rätt bra till i statistiken mer Europeiska mått mätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.