Bild
Nästa artikel

Ford släpper Mustang-inspirerad elbil 2020

Nyheter

Om två år kommer en elbil från Ford som har en räckvidd på 48 mil.

Bilen, som vi än så länge bara får se bakdelen av, har utvecklats av Fords specialgrupp ”Team Edison” som ska inrikta sig på design och utveckling av globala elfordon. Fram till 2022 räknar Ford med att ha presenterat 16 helt eldrivna fordon och ha totalt 40 elfordon i modellprogrammet.

Thomas Edison var en uppfinnare som på 1800-talet samarbetade med Nikola Tesla. Tesla och Edison blev senare bittra rivaler kring utvecklingen av elkraftsystem för ström, något som kom att kallas för ”Strömmarnas krig” eller ”War of Currents”. Nikola Tesla är namnförebild till elbilstillverkaren Tesla. 

Diskutera: Vad tycker du om Fords elbilssatsning?
 

Kommentarer

#1
2018-09-07 10:39

Ford måste ju följa trenden att ta fram fordon som egentligen är helt onödiga.
48 mils räckvidd! Hur många behöver det?
Nåja de som köper den här typen av bil kanske gör det, de kör kanske ofta långt.
För allmänheten räcker det säkert gott med 10 mil, men Ford kommer kanske med den typen också?

#2
2018-09-07 11:18

Saabnisse - hur stor tank har du på din Saab? Tio liter...?

#3
2018-09-07 12:30

Stefl, jag har ca 50 kg bränsle i tanken, hade det varit en elbil med möjlighet till motsvarande körsträcka hade batteriet vägt ett ton!

#4
2018-09-07 13:13

Inte alls nisse.
Nya eldrivna Niro och Kona knallar iväg mer än 50 mil på en laddning.
Inte tusan väger batteriet ett ton, eller...?

#5
2018-09-07 16:51

Bra att Ford också kommer in o sätter fart på el-bilsbeståndet, dessutom med "lång" räckvidd. Vilket är bra för samtliga bilister - förutom saabnisse - som då slipper att leta nya laddstolpar direkt efter en laddning och som samtidigt spar in laddtid körande från punkt A till B. Ju fler elbilar, ju bättre konkurrens, lägre bilpriser.. (och bättre miljö).

#6
2018-09-07 18:25

Saabnisse varför slänger du ur dig såna felaktigheter?
Batteri med ram på en 100kWh Tesla väger 550kg.

En elbil har inte heller en fossilmotor med kringiggande tunga komponenter liksom växellåda så där försvinner runt 200-300kg. Elmotor och drivning är lätt men det tillkommer en inverter och lite elektronik så man skulle nog klara sig med runt 300kg i påslag.

#7
.
2018-09-07 20:59

saabnisses bränslevikt är i realiteten minst 55 kg vid full räckvidd. Den minskar dock, i motsats till elbilens bränslevikt i takt med minskad räckvidd.
Frågan är emellertid en ickefråga.
Elbilen behöver, om den ska kompensera dagens livsstil ha en betydligt längre räckvidd och ett betydligt lägre pris.

#8
2018-09-08 08:49

"Dagens livsstil" bland många yngre är att bo i centrala stan, sakna körkort och därmed bil så jag tror snarare att kravet på långa, elektriska räckvidder speglar gårdagens livsstil. Däremot är nog ett lägre pris en förutsättning för framgång men det kolliderar med kravet på lång elektrisk räckvidd. Sen "att leta laddstolpar" är nog inte nåt dagligt problem för större delen av elbils-köparna för dessa laddar säkert hemma under natten. Givetvis behövs laddstolpar vid långfärder med det är få människor som gör sådana mer eller mindre varje dag och dessa väljer antagligen ett fordon med en annan. mera passande drivlina för de kraven.

#9
2018-09-08 17:14

junkers, jag klarar minst 90 mils landsvägskörning på mina 50 kg bränsle och det även vid -15 eller +30, det gör ingen Tesla!
Som Pi skriver tror även jag att den här typen av bil är ett felspår.
För stadsbor är det ju helt fel bil och för landsbygdsbor som gärna behöver längre körsträcka stämmer den inte heller, det behövs inte de fartresurser som de flesta tillverkare av värstingbatteribilar levererar.
Det behövs billigare och betydligt lättare batteribilar.
Ska man konkurrera med konventionella bränsledrivna bilar när det gäller fartresurser blir det tungt och dyrt.
Men varför ska man det?

#10
2018-09-08 17:33

Dom flesta bilbrukare använder inte sina fordon till ytterligheter, som att dagligen köra 20-40 mil.
Denna räckvidd har dock envist hävdats av alla "antielbilsentusiaster" som elbilens stora akilleshäl.
Är helt övertygad att dom flesta skulle klara sig med en räckvidd på 10-15 mil, speciellt om man har tillgång till en fossilbil i familjen.
En begagnad Zoe för runt 100000 kr eller en motsvarande Leaf i kategorin 150000-180000 kr, skulle sitta "som smäcken" för dom flesta.

#11
2018-09-08 18:34

Saabnisse, en Hyundai ioniq skulle klara 90 mil med det 100kWh paketet jag uppgav vikten på.
Jag finner det dock ganska meningslöst att kunna köra så långt med utbyggt snabbladdningsnät. De få gånger man ska köra riktigt långt kan det knappast vara ett problem med en halvtimmas paus efter 5-6h.
Jag tycker de flesta valt en rimlig lösning nu med runt 50 WLTP-mil.
Jag kan absolut tänka mig en sådan nästa gång.

#12
2018-09-08 19:00

junkers, det batteripaketet finns inte till Ioniq, den klarar bara 15-20 mil under de förhållanden jag skrev om.
Men det spelar nog ingen roll, Ioniq är nog ändå en mer användbar bruksbil än alla högprestandaelbilar som tillverkarna tävlar om att presentera.
Och för den som inte tänker efter före är det kanske bra marknadsföring.

#13
2018-09-08 20:12

Jag vet att den inte finns med det paketet, det var inte poängen!
En ioniq har en låg elförbrukning som gör att den faktiskt skulle gå 90 mil med 100kWh batteri med en viktökning på runt 300kg mot en bensinbil.

De kommande Hyundai Kona och Kia Niro går båda nästan 50 WLTP- mil, de kommer garanterat bli storsäljare eftersom det är en rimlig gräns och priserna ser ut att bli rimliga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.