Bild
Nästa artikel

Ford hindrar spökförare

Nyheter

Motorvägstrafikanternas värsta mardröm ska avvärjas med ny sorts varning.

Att möta en bil som kör mot färdriktningen på motorväg är skrämmande och kan få katastrofala följder. Fenomenet kallas ”geisterfahrer”– spökförare – på tyska och under 2016 avbröt radiostationer i Tyskland program 2.200 gånger för att utfärda geisterfahrer-varningar. Holländarna kallar dem för "spookrijder" och fransmännen bävar för ”conductor fantome”.

I Tyskland dog 2017 22 människor efter att ha kört mot trafiken. 
– Dessa olyckor kan vara förödande. Förare som är trötta, förvirrade av undermånliga vägmärken eller körning i dåligt väder kan göra felsvängningar, som resulterar att de sätter sig själva och andra människor på motorvägen i verklig fara, säger Jan Guesten, utvecklingsingenjör av förarassistanssystem på Ford i Europa. 

I nya Ford Focus som nyss presenterats kommer det för första gången att finnas en finess som heter Wrong Way Alert som varnar om föraren är på väg att åka åt fel håll. Systemet bygger på skyltavläsningen som tillsammans med GPS identifierar bilens position och körriktning och varnar med ljud och meddelande om föraren passerar skyltar med förbjuden infart på påfarten till motorvägen.

För tillfället finns varningssystemet bara i bilar som säljs i Österrike, Tyskland och Schweiz.

Diskutera: Har du mött en så kallad ”spökförare” någon gång?

Kommentarer

#1
2018-08-08 14:29

Jag vet inte hur vanligt beteendet verkligen är, men det är förstås bra om det inte förekommer alls.

#2
2018-08-08 14:36

Jag själv har aldrig råkat ut för det, men min far gjorde det för en herrans massa år sen – det var fortfarande vänstertrafik.
Det var ett öppet fält med god sikt. Farsan såg hur en mötande bil sakta kom över i hans körfält. Han väntade in i det sista med att själv köra över i fel körfält för att undvika krock, med tanke på att föraren plötsligt skulle kunna bli medveten om situationen och slängt tillbaka sin bil bil i rätt körfält – och då hade ju farsan blivit vållande.
Bilen körde lugnt av vägen och ut en bit på fältet innan den stannade. Föraren hade helt enkelt somnat.
Det var inga höga farter och allt gick bra. Farsan kunde puttra hem med Saaben.

#3
2018-08-08 14:43

Ännu mer onödigt bling-bling som kan orsaka komplikationer, leda till falsk trygghet och rejält ökade kostnader när dessa mer och mer komplexa system skall felsökas och repareras.

.

#4
2018-08-08 15:58

Jag möter många sådana här idioter när jag är ute och kör, de allra flesta faktiskt. ;-)

#5
2018-08-08 19:46

klarsynt, får det inte finnas elektronik i bilarna? Eller varför är du så emot detta så att du tar upp det i varje meddelande? (Var ärlig nu... Jag vill bara veta).

#6
2018-08-08 21:58

Har upplevt detta TVÅ ggr.
Men överlevt med tur.

#7
2018-08-09 07:08

Aldrig sett någon som förirrat sig upp på fel sida. Däremot har jag sett folk som medvetet kör upp på fel sida. Inkluderar en Porsche som tyckte det var roligt att köra mot trafiken.

#8
2018-08-09 08:26

@Styggavargen

Av precis den anledningen som jag skriver: I de flesta fall behöver vi den inte och den fördyrar fordon, service, felsökning och reparation.

Som om inte det räckte så fördummar den och ger föraren falsk trygghet.

En annan anledning, som du borde gilla, är att mängden kopparkablar som åtgår för att koppla ihop all denna elektronik, väger väldigt mycket.

Många skäl, med andra ord :)

.

#9
2018-08-09 10:37

Oja, sladdarna måste dras för andra system så den förklaringen tycker jag väger väldigt lätt. Jag håller med om att pris, och att komplexiteten ökar. Dock tror jag inte vi kan hindra utveckling, det är bara en tidsfråga innan maskiner gör jobbet som förare långt bättre än oss människor. Både på ont och gott.

#10
2018-08-09 10:50

@Styggavargen

Efter många år i IT-branschen så delar jag inte din "optimism" gällande vad maskiner kommer att göra åt oss som förare. Och under tiden så är kombinationen saker som börjar på "auto" och människor inte så lyckad.

.

#11
2018-08-09 11:05

Jobbar också med IT (dataingenjör). Visst är det så att dagens system är både klumpiga och inte speciellt självgående, men en dag kommer då AI kommer att vara en naturlig del av vardagen. Vi har precis snuddat vid ämnet AI och jag tror det kommer gå snabbt nu när det är mer fokus på detta område. Redan nu kan vi lura människor att tro att de pratar med en människa, fast det är en maskin. När vi mer och mer kan koppla mycket datorkraft i mindre volymer och får bättre teknik på det fysiska området (material mm) så tror jag Terminator filmerna inte är långt borta :-) Bara att invänta att Skynet aktiveras, haha..
Svårast tror jag kommer bli inom områden, där maskin och människa skall samarbeta.. det blir att jämföra som om du satt med din granne i bilen och båda skall köra bilen lite grann.. så antingen tror jag maskinen måste ta över hela kontrollen, eller så kör man själv. Visst blir det ett problem om du 90% låter bilen köra dig, sedan när du skall köra så har du nästan glömt bort hur du gjorde. Men vill man köra bil om bilen kan köra dig? Kanske där man skall börja ställa frågorna..
Assistans relaterad teknik, som detta som Ford nu lanserar tror jag inte gör dig till en sämre förare. Du har kontrollen på bilen, tekniken hjälper dig bara att upptäcka faror innan du själv gör det. Finns filmer på Autobahn, där Tesla bilen bromsar långt innan du själv gjort det för att tekniken ser sakerna långt före dig som människa. Det är inget ont i detta, jag är för att man utvecklar system som kan ge stora fördelar på säkerhetsområdet.

#12
2018-08-09 11:38

Jag är helt övertygad om att assistans relatered teknik gör folk till sämre förare. Jag tror till och med att med assistensen så glömmer folk helt sonika bort hur man gör momentet utan assistensen. Om du har en bil med parkeringshjälp i tre år och köper därefter en bil utan så är jag övertygad om att du har blivit sämre på att parkera. Inte nog med att det kommer att leda till fler parkeringsolyckor, när folk som glömt bort hur man parkerar själv och ändå försöker göra det, det leder ju också till att då du glömt bort hur man gör i princip måste köpa en bil som har det.

Och den dagen funktionen går sönder så kommer du försöka parkera ändå. Vilket leder till skador. Ja, samt förstås dyrbar felsökning och reparation.

Bättre då att inte ha parkeringshjälpen och komma ihåg hur man parkerar själv. Kunskap är färskvara, vet du :)

.

#13
2018-08-09 11:58

Jag har aldrig mött någon sådan, dock läser man om att det förekommer. Det problemet lär snart höra till historien då förarstöd framöver att hjälpa/hindra föraren från att av misstag köra i fel riktning (mot enkelriktat) eller mot rött ljus.

Avancerat förarstöd (dvs. vidareutveckling av bl.a. dagens autobroms, filhållningsassistens, och trötthetsvarnare) kommer att rulla ut i stor omfattning (standardutrustning på många bilar) redan från runt år 2020. Dessa förarstöd kompenserar förarens misstag på bilar som i normalt läge kan köras ”manuellt” (styra/gasa/bromsa) - t.ex. om en förare somnar eller blir sjuk så tar bilen över, och om föraren inte vaknar, stannar bilen själv på säkert sätt längs vägkanten och larmar. Utöver autobroms (som redan idag är standard på de flesta nya bilar) så kommer Alkolås att bli obligatoriskt på alla bilar inom EU (troligen fr.o.m. 2021), även en olycksdataregistrator är på tapeten (en ”svart låda” som bl.a. registrerar hastighet).

Tekniska system kan säkert fallera och orsaka olyckor i framtiden, dock sannolikt betydligt färre och lindrigare än den mänskliga förarens misstag - och det måste väll vara bra.

#14
2018-08-10 20:59

Klarsynt, jag får faktiskt hålla med Styggavargen.
Du måste ju inte alltid utgå från att allt som är nytt dels kommer att förslappa och förslava mänskligheten och dels ändå inte fungera.
Det finns väl ingen som ger fan i att bromsa om man ser en unge springa ut i körbanan. Hjälpsystemen träder i kraft endast när vi klantat oss – gjort fel eller missat något.
Om någon kör mot trafiken, oavsett orsak, ska den förstås stoppas omedelbart. Skulle systemet av någon anledning fallera, så är det ju inte värre än innan.

Det är några år sen jag förmodade att digitaliseringen torde minska antalet ledningar. Man skulle kunna leda strömmen direkt till förbrukarna, utan omvägar över strömbrytare och sensorer. Kommandot skickas överlagrat strömmatningen till den aktuella komponenten som då gör det den ska. Till exempel börjar ett blinkers att blinka när rätt kod kommer. Man kan tänka sig att viktigare och känsligare signaler går via ett backbone, vilket väl är vad åtminstone BMW introducerade för flera år sen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.