Bild
Nästa artikel

Här är nya Ford Focus

Nyheter

Fylld med tekniska finesser och finns i flera utpräglade former.

Underredet på Ford Focus har arbetats om, vilket ska ge bättre komfort och respons. Enligt Ford blir balansen mellan fram- och bakaxel bättre än förut och det yttrar sig i jämnare gång över ojämnheter i vägen.  

Bilen har finesser som automatisk start och stopp vid kökörning, adaptiva strålkastare med kurvljus, samt autobroms som känner igen cyklister och fotgängare. 

Infotainmentsystemet styrs via en 8-tums pekskärm och kan manövreras med hjälp av pek- och sveprörelser eller röststyrning. Det går att ladda mobilen trådlöst. Via en app kan man se bränslenivåer, bilens position och styra låsfunktioner.

Motorerna drivs av bensin eller diesel. Minsta cylindervolymen är på en liter, med 85-125 hästkrafter. Sedan följer en 1,5 litersmotor på 150 eller 180 hästkrafter och till sist en tvålitersmotor på 150 hästkrafter. Växellådan går att få som sexväxlad manuell eller en nyutvecklad åttastegad automatlåda. 

Det finns 13 lackfärger att välja på och svensk säljstart för Ford Focus blir i juni. Förutom kombin Wagon och krutversionen ST finns det också en crossovervariant som kallas Active och premiumversionen Vignale. 

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus?

Kommentarer

#1
2018-04-10 18:09

Sportigare look. Lite BMW 1-serie så där. Likheterna med nya Fiesta är slående såväl ex- som interiört. Gillar. Fords mindre bilar (Fiesta, Focus) är dessutom väldigt trevliga att köra. Ska man kritisera något så är det den "buckliga" sidodesignen samt bakdelen med de "organiska" blafforna till baklyktor. Lite för mycket linjer helt enkelt. Som modet, dessvärre, föreskriver.

#2
2018-04-10 19:01

Inredningen ser ut som i vilken Hyundai/Kia som helst, opersonlig men uppstädad jämfört med föregångarna. Exteriören ser ut som en Mazda 3 eller Giulietta med Ford-front och bakljus från förra generationen Renault Mégane. Känns som Ford gått tillbaka designmässigt och blivit mer konservativa och försiktiga och därmed avslutar den era som de inledde med den udda designade Ford Sierra.

#3
2018-04-10 19:59

Ja, vad jag tycker om Ford Focus? Hur ska man veta det efter några bilder?
Men jag gillar inte en instrumentbräda som är ljus upptill och mörk nertill, det brukar ge obehagliga speglingar i vindrutan.
Men om man i motsats till många andra kommer att satsa på komfort istället för "sport" så kommer det att bli en provkörning.

#4
2018-04-10 20:08

Nya Ford Focus verkar vara en riktigt trevligt snygg bil. Min enda farhåga är Fords rostskydd som hitintills har visat sig vara riktigt uselt så jag hoppas att Ford har bättrat sig nu.

#5
2018-04-10 20:11

Det enda egentligt udda är att den tycks ha ett vridreglage för automatlådan istället för en spak.

#6
2018-04-10 20:15

Ja vad ska man tycka... Varken ful eller fin, men lite tuff. Ford har lånat både Hofmeister-Knick och en "amputerad" Tors hammare. :-) Måste nog se den på riktigt för att se hur helheten upplevs. Men noterar att växelspak saknas!

#7
2018-04-10 20:50

Ford är en av tre märken som tillverkar nya bilar som ser ut så som vad andra märken hade för 15-20 år sedan.
Focus är i mitt tycke helt ointressant.

#8
2018-04-10 21:25

Ser ut glossy på infotainment på tid: 1:15 -1:17. https://youtu.be/t-kZ9yv-tho
Varför har inte på anti-glare.

#9
2018-04-10 21:27

Ford har 5 års garanti-bra!

#10
2018-04-10 21:35

Jo, 5 års garanti är helt klart ett försäljningsargument och mycket bra. Köpte en ny Focus 2007 och det är den mest bekymmersfria bil jag haft - ägde den 4,5 år och 10.000 mil. Alltid brukar det vara nån liten garantiåtgärd på nyköpta bilar men inte på den bilen. Så Ford kan absolut vara ett alternativ igen. Hoppas bara att dom inte gjort den lägre än nuvarande modell - eller ännu hellre lite högre men det är väl att hoppas för mycket av bilderna att döma.

#11
2018-04-10 21:52

Det verkar vara lika rörig instrumentering och knapphysteri...

#12
2018-04-10 22:20

Tvärtom mot Axa så tycker jag att de har städat upp instrumenteringen. Väldigt lik den i nya Fiesta. Mer aptitlig än det förra plastsjoket. Det här påminner mer om den klassiska "instrumentbrädan".

#13
2018-04-10 22:33

Har själv haft två Focus - årsmodell 09 och 10 och båda med TDCI-motorn. Det som var förbluffande då var den för tiden låga förbrukningen. Ner mot 0.5 l/mil blandad körning mätt vid pump.

Det som var irriterande var vägbullret. Det var fullkomligt öronbedövande.

Så jag hoppas att man har åtgärdat detta på de nyare modellerna.

MVH AL

#14
2018-04-10 22:46

Kommer att få hård kritik för bagageutrymmet då lasttröskeln är hög, dubbelgolv saknas och baksätet skapar en 10-12 cm hög kant och en långt från plan yta med fällda ryggstöd, lamporna i taket fram är svängda så att de bländar föraren i backspegeln om de tänds när det är mörkt, en klassisk sadomasochistisk Forddetalj man håller fast vid.

Den bleka blå belysningen i knappar och reglage är också tämligen värdelöst i mörker.
HUD som är anpassad till polariserade glasögon men en plastskiva vilket inte är det bästa, hellre dyrare och bättre sådan.

Innehåller en hel del nytt som gör den ändå betydligt intressant, det som står att läsa i ovanstående text utelämnar nästan allt mer udda och nytt som är det som är av intresse och det är en hel del.

Modellen Active är den vanliga 5-d men höjd 3 cm markfrigång och mer personligt utseende, klart positivt intryck.

#15
2018-04-11 07:48

Första tanken var på en Mazda 3, formspråket påminner om den. Och det är inte fel, Mazda gör snygga bilar numera.

#16
2018-04-11 07:54

Här finns bra bilder där man kan jämföra den gamla och den nya Focus, smart sida!
https://www.motor1.com/news/238767/2019-ford-focus-side-by-side/

#17
2018-04-11 08:00

Påminner om Mercedes på utsidan och Hyundai på insidan. Smakligt? Nja... och om lastutrymmet inte kan skapa en platt yta när sätena fälls, går den fetbort. Det är ett absolut grundkrav.

#18
2018-04-11 09:24

Väldigt intetsägande.

Ser drag av koreanerna, Merca och Tipo. Inte ful men har noll egen karaktär. Insidan ser betydligt mer påkostad ut än tidigare vilket är bra då billiga inredningar varit en akilleshäl för märket men samtidigt är instrumenteringen lika anonym som utsidan.

Synd då Ford länge hade en egen stil men nu saknas tydligen självförtroendet att komma med något eget utan man fegar och resultatet blir liksom föregångaren en mesig design som det går tretton på dussinet på.

Saknar man sinne för estetik så tror, (vet), jag dock att den här är en av klassens absolut bästa bilar.

#19
2018-04-11 10:11

Ford Fikus

#20
2018-04-11 10:12

Ska börja på 21000 pund i UK

#21
2018-04-11 12:45

Hybrider och elektrifiering?

#22
2018-04-11 16:45

saabnisse: det är bara ljuset som gör att inredningen ser beigefärgad ut.

Pi: den nya Focusen är drygt en centimeter lägre och längre än den förra.

#23
2018-04-11 21:54

Snygg bil, men inga intressanta motoralternativ.

#24
2018-04-12 06:05

en hybrid är väl ett måste när miljön dominerar debatten

#25
2018-04-12 06:32

Väldigt fin bil, påminner mycket om m-b a-klass. Intressant att nya modeller tenderar att bli och se lägre ut.

#26
2018-04-13 11:15

Trevlig och säkert rolig att köra. Men så var det det där med rost och vägbuller …

#27
2018-05-05 11:28

mso 1000 2018-05-05 11:19
Nya focus. Snart pissar alla tillverkare på oss nordbor med saltslask på vägen i 4 månader.
Ingen strålkastare spolning.
Vad är det då för vitts att leverera bilar med dyr adaptiva strålkastare och allt vad det heter när dom är tät med dynga.
Automatisk parkeringshjälp men likförbannat backkamera utan spolning.

Är det bara besparingar och samtidigt ny teknik för att få text i anonserna.
Det verkar som ingen har nåt sunt förnuft längre utom möjligtvis Skoda och några fler tillverkare som verkar veta vad Sveriges E4 innebär på vintern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.