Bild
Nästa artikel

Fler hästar i Hyundai i30 N

Nyheter

Upp till 275 hästkrafter går det att få i den sportiga versionen i Golfklassen, först ut av Hyundais prestandabilar.

Hyundai har bildat prestandamärket N och debutanten som får mer kraft under huven är i30. Bokstaven N har sitt ursprung dels där bilen är född, i sydkoreanska Namyang, men dels också där den uppfostrats, på Nürburgring med sina chikaner, en kurvserie som kan liknas vid just ett N.

Bilen drivs av en tvåliters turboladdad bensinmotor, antingen med 250 eller 275 hästkrafter. Båda versionerna har maximala vridmomentet 353 Newtonmeter. Detta gör att den starkaste motorn får bilen att accelerera från noll till hundra kilometer i timmen på 6,1 sekunder. Bilen har elektronisk diffbroms, sänkt kaross, röda bromsok med förstorade skivor och G-kraftsmätare på instrumentpanelen.

I Europa lanseras i30 N i slutet av detta år, priserna är inte fastställda än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 N?
 

Kommentarer

#1
2017-07-14 15:45

Det där "noll till hundra" snacket är och förblir en pina för alla bilägare. Tillverkarna är maniska i sin strävan att uppnå "bra siffror" på den etappen (och många bilägare förblir oupplysta över problemen det drar med sig). För att få till en bra 0-100 siffra måste (snackar manuell låda här naturligtvis) växellådan växlas så den gör 100 km/h på tvåans växel, detta gör att utväxlingen som är intressant (och som folk använder 99,9% av sin tid i bilen) blir felaktig, för kraften finns inte där den behövs. Fenomenet uppstår mest på motorsvagare bilar med liten/mellanstor cylindervolym som biltillverkarna vill få att famstå som lite tuffare än de egentligen är. Men jag har även upplevt det på större motorer.

Jag blir så trött när jag kör vissa bilar och de har utväxlingsförhållanden som gör dem mer eller mindre oanvändbara på daglig basis. Hade siffran "0-100" inte varit så viktig så hade bilarna varit MYCKET starkare där det behövs.

Jag kör rätt mycket olika bilar på resor i tjänsten och även privat. Och jag kan säg att vissa så kallade prestandamotorer är en pina att köra, medan samma bil med annan motor kan vara en dröm att köra, samt upplevs MYCKET rappare (trots att den kanske har 40 eller 60 hästkrafter MINDRE) endast pga att den svagare motorn har hästarna där de behövs och att växellådan är rätt stegad.

PS - Sedan ska man inte glömma av komforten som förvinner i bilar med för mycket motor och 20-tums fälgar heller, men det är en annan fråga.

Tro nu inte att jag inte gillar effektstarka bilar ! Det gör jag nämligen, det jag ogillar är att man tar till genvägar för att få fram en teoretiskt bra siffra (som inte är mer än en oanvändbar siffra på ett papper) som gör bilen sämre rent praktiskt.

#2
2017-07-14 15:50

Skulle ni på ViB kunna göra en förändring i hur texten ser ut när man postar. Jag skrev ovanstående text luftigt och lättläst. Men när den postas är det en kompakt "wall of text". Varför blir det så ?

#3
2017-07-14 17:19

Kan dessutom lägga på minst 2-3 sek för en otränad bilist ;)

#4
2017-07-14 20:08

6,1 sek är ju rätt b. Ingen vettig väljer denna före Golf GTI.

#5
2017-07-14 20:41

Typisk barnleksak, men man växer från den med åren och med ökande förstånd.

#6
2017-07-14 22:33

Visst kan 0-100 vara skoj, men nått som är viktigare är omkörningsprestanda.

#7
2017-07-14 23:10

#Highlander

Precis !

0-100 används i stort sett aldrig (utom möjligtvis om sonen lånar bilen). Omkörningsprestandan används dagligen. Men får stå tillbaka för att kunden tror att han/hon får en "bil med bättre prestanda" om den är snabb "0-100" ........och så är det i princip tvärt om !

#8
2017-07-14 23:30

@Henrik-Andersson, hur menar du nu? Blir omkörningsprestandan sämre ju snabbare bilen är 0-100, eller hur ska jag tolka din kommentar?

#9
2017-07-15 01:35

En bil i tiden.......

#10
2017-07-15 10:56

Håller med Swemba, förstår inte Henriks resonemang...

#11
2017-07-15 11:00

@Swemba

Jag förklarar då jag förstår att det är lätt att missuppfatta det jag menar, det är absolut inte så att bättre prestanda eller större motor skulle göra en bil sämre, absolut inte. Det är när en bil med EN SPECIFIK motor ska VERKA snabbare än den är som man trixar med utväxlingsförhållandet som bilen blir SÄMRE fastän den på pappret "ser bättre och potentare" ut. En bil som kanske gjort "0-100" på 12 sekunder om den haft rätt utväxlingförhållanden för bra utväxling vid stadskörning på låga växlar samt kraft vid omkörningar etc blir "masserad" av biltillverkaren så att den gör "0-100" på låt oss säg 9,8 sekunder.....det gillar säljavdelningen ! (motorn är alltså den samma, man vill bara få den att verka snabb, det är detta som missgynnar oss kunder).
Problemet (som jag ser det) är att man trixar med utväxlingen i växellådan så att den bland annat ska nå 100 km/h på tvåans växel och får SÄMRE egenskaper med onaturliga växelsteg och sämre dagliga egenskaper i både stadstrafik och på landsväg bara för att nå en (enligt mig) helt ointressant siffra på ett papper. OBS detta är när man "trixar" sig fram till en bättre siffra. Om man gjort på rätt sätt, exempelvis satt dit en större motor för att nå 9,8 sekunder så hade bilen blivit mycket dyrare. Genom att "fuska" kan säljarna säg "den gör 0-100 under 10 sekunder" och det är sant, men det är på bekostnad av knepiga växelsteg som gör bilen tråkig och onaturlig att använda i normala förhållanden. För att ta och ytterligare förklara detta så är det likadant när biltillverkarna säljer SAMMA motor med olika trimgrader. En motor som har bra moment och trevliga egenskaper på låga varv mister ofta dessa i "starkare versioner" men får fler hästkrafter i det övre registret (alltså oanvändbara hästkrafter där de inte behövs). Det var därför jag skrev i inlägget ovan att en bil med MINDRE hästar kan upplevas starkare i vardagen, och är den starkare motorn då kopplad till en växellåda med knepiga steg, ja då retar man sig som fasen på den bilen. Siffrorna "0-100" och "effekt i motorn" behöver inte per automatik göra bilen "bättre" eller "mer användbar", man får se det för vad det är, ett försäljningsknep. Jag älskar bilar som har kraften LÅNGT NER i registret och har "sköna naturliga steg" i växellådan.....då myser jag och njuter av körningen. Sedan om den på pappret gör 1 eller 2 sekunder långsammer "till 100" det struntar jag i.

#12
2017-07-15 11:08

Det finns nog de som gillar snabb acceleration också Henrik. G-kraft är vanebildande.

#13
2017-07-15 11:59

@Badman

Ja naturligtvis är det så att jag också "gillar snabb acceleration", det jag menar är att det inte är ofta man använder sig av att verkligen stå still och sedan ge allt vad tyget håller till 100 km/h (om man inte är ungtupp i 20-årsåldern). Det är omkörningsprestandan i området mellan 80-130 km/h som jag och de flesta med mig är intresserad av och faktiskt har nytta av. Helst utan att behöva kugga ner till treans växel bara med kraft i ett smalt varvtalsregister. Jag vill ha "bra skjuts" på låga varv och i ett brett register.

#14
2017-07-15 12:14

Men bra 0-100-tider ger bra omkörningsprestanda 80-130 också, så klart. Varför skulle de inte? Bilarna är ju knappast utväxlade så att de toppar 100 km/h ...

Däremot kan jag tycka att många motorsvaga småbilar är onödigt högt växlade på slutväxlarna. Skulle gärna ha sista växeln mer som en överväxel, även på en liten bil. Gärna så att varvtalet kan ligga under 2000 i motorvägsfart.

#15
2017-07-15 12:35

Där har vi lite olika åsikt i såfall Swemba, jag anser inte att man per automatik kan säg att om en bil är snabb 0-100 så har den bra 80-130 egenskaper också (om man inte älskar att växla frenetiskt). Det handlar om hur man valt att fördela kraften i motorn (nere i registret eller högt upp) samt hur växellådan är stegad. Jag tycker exempelvis att den Skoda diesel jag kör ibland med 109 hästkrafter är starkare och "potentare" än en min egen 140 hästars bensinare. Men för att inte bli missförstådd så förtydligar jag att detta är "av mig upplevd" kraft som levereras på hög växel vid omkörningar, kalla det "Känsla av kraft" eller "upplevd bra prestanda på hög växel" eller vad man vill......men det är sååå skönt att ha kraften där man behöver den (min 20-åriga grabb hade inte hållit med mig, han växlar GÄRNA ner till trean). I övrigt håller jag med om hur skönt det är med lågt motorvarv i motorvägsfart, ger en klart behagligare resa.

#16
2017-07-16 00:57

Det är fortfarande ologiskt.
En bil som är duktig på 0-100 gör man det förmodligen på ettan möjligen tvåan. Det är ju knappast så att man gör omkörning på någon av dessa växlar. Dessutom är moderna prestandamotorer väldigt dynamiska med brett register att de både har kraft vid låga varv och vid höga varv, därav turbo och/eller kompressor. Slutligen, en bil är ju inte enbart dess motor utan även det runtomkring spelar roll, läs kraft-viktförhållande.

En sak till, om man tittar premiumprestanda, Audi, BMW och Merca så kan direktörerna må bra både i stan, på motorväg vid omkörning och ändå trycka tvåtonarem neråt 5 sek på 0-100. Oavsett utväxling.

#17
2017-07-17 11:12

Rymdskrot: 6,1 är knappast rätt B. Hur många framhjulsdrivna bilar finns det som gör det under 6 sekunder? Inte många. Fysikens lagar sätter stopp, om man inte har LSD osv. Leon Cupra gör det visst på 5,7 sekunder - men i verkligheten är det fullständigt skit samma. Snabbt är snabbt.

#18
2017-07-17 16:13

250 eller 275 hk, som om någon skulle bry sig.

#19
2017-07-18 07:43

Ingen automatlåda till dom som vill ha det är riktigt dåligt...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!