Nästa artikel
Felaktig AC-gas ledde till brand
Nyheter

Felaktig AC-gas ledde till brand

Publicerad 14 oktober 2015 (uppdaterad 19 oktober 2015)
När MRF testade läckande AC-system började det brinna. Branschorganisationen varnar nu för att bilmekaniker och allmänheten kan vara i fara.
Motorbranschens Riksförbund, MRF, visar i en demonstration vad som händer med en personbil vars läckande klimatsystem är felaktigt påfyllt med AC-gas. Under testet exploderade det otäta AC-systemet efter gnistbildning och på en knapp minut var det en fullt utvecklad bilbrand, skriver MRF i sitt pressmeddelande.

MRF har i mer än ett år försökt få bort internetförsäljningen till obehöriga, ej certifierade, privatpersoner av AC-gas för gör-det-själv-bruk. Men utan resultat.

– Problemet är att varken statliga myndigheter som MSB, Kemikalieinspektionen, Arbetsmiljöverket, Transportstyrelsen, Naturvårdsverket, Konsumentverket eller kommunala miljö- och hälsoskyddsförvaltningar tar i frågan utan den verkar falla mellan stolarna, säger Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig inom bilhandels- och bilverkstadsorganisationen MRF.

Han hoppas att fälttestet som publicerats på videokanalen Youtube ska bli en väckarklocka för berörda myndigheter.

– Vi vill inte att någon mekaniker ska skadas svårt eller dödas vid arbete med en bil vars AC är felaktigt påfylld, det är oacceptabelt, säger Tommy Letzén, vd för MRF. Men inte bara verkstadsarbetare är utsatta.

– Nu efter vårt test kan vi inte längre bara se till mekaniker, bilåtervinnare, bärgare och räddningstjänst, utan vi måste även varna allmänheten för riskerna, fortsätter Tommy Letzén.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-14 14:09
N-iklas

Men EU har ju tvingat fram användningen av en godkänd gas som är både brandfarlig och fungerar utmärkt som giftgas ute på slagfältet i ett krig.

Det är ett betydligt allvarligare hot som man tydligen blundar för.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-14 14:37
Tjalle

Det här påminner om en demonstration en TV-kanal utförde, där det visade sig att dom skjutit på en bränsletank på en pick-up för att få den att antända. Offret för fusket var GM, som lyckades avslöja fusket.

Det är mycket fusk nu........

#3 • Uppdaterat: 2015-10-14 14:43
PREVIA

Om man från MRF sida är orolig för bilverkstädernas personal bör man då inte börja med gasbilarna. Hur skulle personalen i en trång bilverkstad klara en gasbilsexplosion som den här.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost/vw-om-explosionsbilen-det-fanns-risker-1

#4 • Uppdaterat: 2015-10-14 15:11
Reverend Benny

Fast problemen med gasbilarna är ju redan på tapeten och något som det pratas om friskt. Problemet med fel AC-gas och billiga nät-lösningar är inget jag hört talas om innan.
Tycker N-iklas har en ännu större poäng här som sannolikt kommer bli högaktuell om några år när bilarna är utanför garantin och ägare letar billiga verkstäder och billiga lösningar för att fixa bilens AC.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-14 15:57
Eric H

Så är vi tillbaka i skråväsendet..
Enbart certifierade.. etc etc..
Jag förstår också kunderna, en AC-reparation är monopoldyr...
Tror det är i Australien där man av lagskäl har en gasolliknande gas i AC-systemen, (var det butan?) det funkar där...
Hur är det i Sverige, stannar bränslepumpen automatiskt om en bränsleslang på trycksidan slits av?

#6 • Uppdaterat: 2015-10-14 17:16
ENTJ1

Propaganda.
AC fyllning är oförskämt dyr i sverige,de vill skrämma folk att anlita ockrare.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-14 17:34
haklar

Bilen är skadad i fronten ....... = AC redan skadad ?
Hur många gram "gas" har bilen ? = ca 25 gram
Varför sprutar man vatten på en gas brand - av en biltekniker på en bilverkstad .................
Fungerade bra med vatten eller hur ....

#8 • Uppdaterat: 2015-10-14 19:13
Mythbuster

N-iklas. Tror du avser dispyten Mercedes versus EU. Det slutade med att Mercedes hade fel och förlorade. 1234-yf var inte alls så brandfarlig som det påstods. MB var för övrigt det enda bolag som vägrade och hölls under armarna av Tyska staten i frågan. Detta svärtar tyvärr ner Tyskland på precis samma sätt som diesel-gate. Det som är brandfarligt i bilen är däremot 50-70 liter bränsle som är inpackat under brännbara plaster och skum. Men inte brinner det särskilt ofta som tur är. Artikeln har dock en poäng. Anlitar man klantar som gör fel går det fel. Oavsett om det är AC systemet, elsystemet, motorn eller bränslesystemet. Bra att anlita kunnigt folk.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-14 20:38
Lason1

Problemet är att gör det självkiten innehåller gasol, funkar lika bra som R134a förutom brandrisken. Gasol använd bl.a i kylskåp.

#a • Uppdaterat: 2015-10-14 21:01
ENTJ1

Tetrafluoretankylspray är ej brännbart,som sagt propaganda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.