Bild
Nästa artikel

Endast var femte svensk litar på självkörande bilar

Nyheter

Förtroendet för förarlösa bilar är lågt och majoriteten tycker att tekniken bör testas några år till.

I en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av mässan Logistik & Transport som nu pågår i Göteborg, visar det sig att hälften av de 1.032 svarande tycker att det känns osäkert med självkörande bilar och fordon. Åtta av tio tycker att tekniken behöver testas några år till innan den släpps lös i allmän trafik. 

Kvinnor är generellt sett mer skeptiska än män till självkörande fordon. De som är mest positiva till förarlösa bilar finns i åldersspannet 18-29 år. 37 procent av svenskarna tippar på att autonoma fordon kommer att bli ett vanligt inslag i trafikfloran om fem år.

– Det kommer självklart ta ett tag för allmänheten att vänja sig vid självkörande fordon på vägarna. Men där ligger det helt enkelt på oss i branschen att bevisa att de är säkra, rent av säkrare än vanliga fordon. Vår förarlösa lastbil T-pod börjar användas kommersiellt hos DB Schenker i Jönköping redan här i höst, säger Adam Nelvin från Einride, som är en av utställarna på mässan.

Drygt en fjärdedel, 26 procentav de som deltog i undersökningen svarade att de skulle vilja äga ett självkörande fordon.

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar?
 

Så tycker svenskarna om självkörande fordon
  • 5 procent tycker att tekniken med förarlösa fordon är färdigtestad – 79 procent tycker det inte.
  • 21 procent tycker att självkörande fordon känns säkert – 53 procent tycker det inte.
  • Män och unga är mer positiva till självkörande fordon. I åldrarna 18-29 tycker 36 procent att självkörande bilar känns säkert. Bland män är siffran 30 procent.
  • 26 procent skulle gärna ha ett eget självkörande fordon. Bland män är siffran 35 procent och mest positiva till det är personer i åldrarna 30-49 år (39%).
  • 3 procent tror att vi har förarlösa fordon inne i våra städer inom 1 år, 37 procent tror vi har det inom 5 år och 36 procent inom 10 år.

Kommentarer

#1
2018-11-06 13:11

Vad vet gemene man om självkörande bilar?

#2
2018-11-06 13:43

@ Thommys

Att de kraschar och orsakar dödsolyckor, även med övervakare i framsätet? Att det är roligt att köra bil själv? Att bil är lika med frihet och denna frihet står på spel i fordon där staten inte bara kan övervaka utan även styra sådant som vägval och liknande.

.

#3
2018-11-06 13:47

Jag sätter mig hellre i en bil som är självkörande, bland alla andra självkörande bilar alla dagar i veckan, jämfört att med idag sätta mig i en bil som jag styr själv och är utelämnad åt alla andra idioter som fipplar med mobiler, sminkar sig, rattar på radion, alkoholpåverkade, drogpåverkade, på väg att somna osv i all oändlighet... Visst en dator kan flippa ur och en bugg kan hända... men kom igen, hur många "buggar" utsätts du för varje dag du kör bil och möter andra förare som du inte har en blekaste aning om de kommer styra rakt emot dig nästa sekund.

#4
2018-11-06 14:00

Det enda självkörande fordon jag åkt i var förhållandevis värdelöst eftersom det inte kunde hantera en oplanerad felparkerad bil och blev stående. Tekniken kändes inte helt optimerad för vardagen.
När tekniken tagit några steg till bedömer jag det som säkrare att alla andra åker i autonoma fordon än att de får köra.

#5
2018-11-06 14:07

18-29 år ... unga och naiva
Men vad är man positiv till? Självkörande bilar utvecklas för att transportbranschen skall kunna köra människor och varor utan förare/lönekostnader, dvs mer vinst, och leverantörerna av förarlösa fordon vill naturligtvis ha del av den vinsten .. höga priser!
Så inget för Svensson!

#6
2018-11-06 15:26

klarsynt

Bra inlägg, att köra bil är kul. Som bilintresserad är det bland det roligaste som finns. Har inget emot att man ska kunna välja att bilen ska köra själv i vissa lägen men att jag alltid ska kunna få köra om jag vill.

#7
2018-11-06 15:40

Eftersom de inte finns ännu, så är det väl idén man är positiv eller negativ till. Och idén är jag positiv till, även om jag personligen tror det är långt kvar tills vi har en bil utan ratt, dvs som fungerar på alla vägar/situationer/väder etc.

#8
2018-11-06 16:13

Jag är positiv men det är kanske inget jag ser fram emot på ett personligt plan. Kanske man kan använda tekniken på de många raka vägsträckor vi byggt i landet och som är farliga i sin tråkighet. Eller vid mörkerkörning eller dålig sikt. På kortare resor räcker det med ett kvalificerat stöd som hjälper mig att undvika olyckor när jag själv styr, tror jag.

#9
2018-11-06 16:24

Hur kan man ha en uppfattning om något som inte finns?
Sedan vore det bra om journalisterna slutade kalla bilarna självkörande, det är hjälpsystem, självkörande tar säkert upp till tio år.

#10
2018-11-06 16:40

Att tala om självkörande bilar är lätt. Att göra det så att det fungerar är svårt. Hjälpsystem gillar jag. Men helt självkörande bilar. Kommer aldrig att fungera på det vägnät vi har idag. Varför inte börja med självkörande tunnelbana eller tåg? Ganska enkelt eftersom varje tåg går åt samma håll på spåret som det som ligger framför. Ingen mötande trafik, inga omkörningar, minuter mellan varje tåg så det finns tid för efterkommande tåg att bromsa om något tåg stannar oplanerat. När det finns kan vi börja snacka självkörande bilar.

#11
2018-11-06 17:22

De som vill ha bilar med hjälpsystem, har de inte en dator hemma? Hur ofta måste man inte omstarta den för att den skall fungera riktigt. Om de inte vill köra bil kan de ju åka buss/tåg eller cykla., och bor de i Stockholm kan de ju åka T-bana!

#12
2018-11-06 20:01

Zoux, det kommer ju vara en övergångsperiod innan det bara finns självkörande bilar i trafiken, tänker du vänta i typ 30 år på det innan du ger dig ut i trafiken?

#13
2018-11-06 20:26

Jag tror att marknaden för självkörande privatbilar är mycket begränsad.
Vad är det för mening med att köpa en sådan?
Däremot tror jag de kommer att slå igenom i en kollektivtrafik, i stället för taxi, som hyrbil osv.
Kanske kommer de att köra på separata vägar.
Antalet privatbilar kommer att minska radikalt och kommer nog mest att finnas på vischan hos de stollar som inte anpassar sig till myrstacken och fortfarande tror att de vill ha kvar friheten.

#14
2018-11-07 07:54

Folk i allmänhet är rädda för det okända. I bilens barndom skulle en man gå med röd flagga framför bilen och varna man kunde bli blind av farten etc. Hur många flyger charter eller reguljärt ? Om flygtrafiken skulle flygas av människor och inte datorer skulle jag bli väldigt orolig. Visst finns det många olösta både etiska och tekniska frågor för att självkörande bilar ska fungera till 100 %. Teknikutvecklingen går snabbt och precis som den första 3 G telefonen som fyllde en minibuss så kommer tekniken att packas ned kostnadsmässigt och fysiskt till att passa i privata fordon. Tyvärr är människan människa i detta sammanhang och ganska värdelös på repetetiva uppgifter, ta snabba beslut i krissituationer samt har egenskaper som prestigefullhet, självinsikt mm.

#15
2018-11-07 08:01

Alla de oförutsedda trafikhändelser som sker varje dag där vi måste fatta beslut beroende på hur trafiksituationen utspelar sig kommer en autonom bil har svårt för att klara av att hantera. Den stannar troligen och fattar inte vad den skall göra.

#16
2018-11-07 11:59

@Hejpådig, Såklart jag inte väntar. Jag kör bil dagligen, det jag menar är att jag är uppriktigt förvånad över hur folk i allmänhet ställer sig mot självkörande bilar, att folk är så rädda för att fordon kör själva, men reflekterar inte över att sannolikheten att ett fordon som körs av en människa löper större risk att göra fel. Jag inser att vi inte är i en tid då bilar klarar av att köra själva, med den tiden kommer och jag själv är lyrisk över att den utvecklingen går framåt. Själv kör jag Volvo och använder mig varje dag av deras "Pilot II" system, det är underbart men man måste alltid vara på vakt ifall vägen svänger för mycket. Men ju mer sådana system vi får ut i trafiken, desto förre olyckor kommer vi se, det är jag övertygad om.

#17
2018-11-07 16:09

Jag undrar vad som driver den här med självkörande fordon, vem frågar efter det och vem finansierar all utveckling. Är det bussbolag, taxibolag och åkeribranschen som står bakom för att på sikt slippa att ha anställda som kostar pengar. Jag tycker inte det är ett stort problem att sitta och köra bil... I dag kan företag satsa flera miljoner bara för att kunna rationalisera bort en anställd och ändå se det som en bra investering!

#18
2018-11-07 21:42

Finns det verkligen behov av självkörande bilar ? Samhället står inför stora förändringar den närmaste framtiden och det borde finnas betydligt angelägnare utvecklingsprojekt att ägna sig åt. Datoriseringen i samhället kommer under den närmaste 10 års perioden rationalisera bort ca1 miljon arbetstillfällen så varje jobb kommer att behövas framöver.

#19
2018-11-07 22:05

@Hackenbush, tänk dig in i en framtid där alla fordon är autonoma... Kan kännas avlägest, men vi kommer dit en dag, och det kommer gå fortare än du tror. Den dagen kommer det inte finnas några oförutsädda trafikhändelser, för alla bilar kommunicerar med varandra, och alla vet exakt vad alla andra kommer göra, det är denna dagen bilköer är ett minne blott och även trafiklysen.

#20
2018-11-07 22:07

En sidoeffekt med självkörande bilar skulle kunna vara att på samma sätt som med penningtransaktioner, att något intresse får data på individers exakta fysiska rörelser geografiskt. Detta kan användas av icke goda intressen att kontrollera befolkningen.

#21
2018-11-08 09:39

Vad är egentligen syftet med självkörande fordon?

#22
2018-11-08 09:58

@Axa, Som jag ser det så har vi mycket att vinna på med självkörande fordon.

1. Minska antaler olyckor
2. Få bort köer och antalet bilar på vägen
3. Koppling till det ovan, samdelning av bil, du betalar en månadsavgift, då har du alltid bil när du behöver som kommer och hämtar dig där du är. Istället för att varje familj ska ha en varsin bil som står parkerad 90% av dygnet hemma eller på jobbet, så kan bilen efter att den kört dig till jobbet hämta nästa person som börjar jobbet senare.
4. Effektivare leveranser av gods, en autonom bil har inte behov av vilotider och raster vilket gör att transportsektorn kommer kunna effektiviseras.
5. Du som passagerare kan arbeta under resans gång, precis som när man åker tåg t.ex. Istället för att slösa tid på att köra en bil.
6. Du och din bättre hälft kan obehindrat båda två dricka alkohol på festen och båda åka hem, istället för att en ska vara designated driver för kvällen.

Kolla in den här videon, enkel och väldigt ögonöppnande om varför vi som människor INTE ska köra bil.
https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE

#23
2018-11-08 11:10

Artikeln säger att "De som är mest positiva till förarlösa bilar finns i åldersspannet 18-29 år". Kan bara gå till min egen son som ligger i det spannet, uppfödd med datorer/mobiltelefoner. Ringer knappast någon gång utan använder överlag mail/social medier etc, allt rör sig kring IT med andra ord. Inte så konstigt att just det åldersspannet är positivt, de är ju födda med datorer i handen.
Även om jag själv är en snubbe som jobbat i IT-branschen hela mitt yrkesliv, så är jag skeptisk till självkörande bilar. Men det är väl för jag vet mer hur det ser ut bakom draperierna.

#24
2018-11-08 14:23

Zoux
Flera av de punkter som du räknar upp tillgodoses av andra transportsätt och former.
När det kommer till trafikolyckor så kommer nya och framtida hjälpsystem i bilar ytterligare minska olycksstatistiken. Frågan är om inte självkörande fordon i sig kan bli olycksdrabbande?
Så, vad är syftet med självkörande bilar?

#25
2018-11-08 18:21

Axa
Ok, Svaret får isåfall bli minska antalet olyckor. Spelar ingen roll hur många hjälpsystem du sätter in i en bil, så länge människan kan ta över och köra själv så kommer vi har fler trafikolyckor än om all fordonstrafik är datastyrd. Syftet är kort och gott att ersätta människan som förare, då hon inte klarar av det tillräckligt bra.

#26
2018-11-08 19:39

Zoux
Som jag skrev ovan, det finns sådana risker med självkörande fordon att det inte är säkert att olyckorna minskar. Som jag skrivit tidigare, kommer inte finns ett självkörande fordon i världen som kan hantera en mörk svensk vinterdag i storm.
Dessutom, om man nu har en teori om att olyckorna ska minska eller bli 0 så måste det vara utifrån att samtliga fordon är självkörande. Detta kommer inte ske.

#27
2018-11-08 20:08

"Syftet är kort och gott att ersätta människan som förare, då hon inte klarar av det tillräckligt bra."

Kommer nog dröja länge innan vi har självkörande bilar som kör lika bra som en skicklig mänsklig förare. De system som finns idag kör ungefär som en halvfull SMS:ande förare.

#28
2018-11-09 07:17

@Skodaägare, Ja, det tar nog tid att ersätta människan när hon är som bäst...Men hur många av förarna där ute på vägarna presterar sitt yttersta? Majoriteten av tiden vi sitter bakom ratten är vi upptagna med helt andra saker än att köra bil... Dagdrömma, oroa sig för hur det sista mötet egentligen gick på jobbet, sms:a, fundera på om det var något du glömde skriva på inköpslistan eller jag tror jag når den där pennan mellan sätet om jag vickar rumpan åt sidan och sen styr med knät samtidigt som jag trycker ned min hand i den där trånga springan. Listan kan göras oändlig lång, och att ersätta denna mediokra människa med kort koncetrationsspann, det är inte särskilt svårt.

#29
2018-11-09 14:36

"Majoriteten av tiden vi sitter bakom ratten är vi upptagna med helt andra saker än att köra bil..."

Jag brukar köra bil, när jag sitter bakom ratten. Men ser tyvärr många andra i trafiken som kanske skulle trivas bättre i en självkörande bil, så slipper de ta blicken från mobiltelefonen för omaket att titta på vägen. Men för mig som fokuserar på att köra bilen, så tycker jag att dagens självkörande system är rätt så värdelösa. Den dagen jag kan slå på automatiken och känna att bilen kör lika bra, eller bättre, än jag själv då kan jag tycka att det är något att ha. Men där är vi inte i dagsläget.
Däremot så växlar automatlådan i min bil avsevärt mycket bättre än vad jag själv klarar av, så den tycker jag är värd att ha.

#30
2018-11-09 17:13

@Skodaägare, klart jag inte menar dig, och inte heller mig, jag menar Svensson, som generellt inte kan köra bil. Jag gissar att du liksom jag stör dig på att de flesta av dina medtrafikanter inte kan köra bil, det är för dem som vi behöver ett autonomt system, och handen på hjärtat, för att ersätta deras körkvalifikationer... där är vi nog snart va? Då kommer vi få det så mycket bättre.

#31
2018-11-11 11:08

Den dagen när det endast rullar autonoma bilar på våra vägar är mycket mycket långt borta och som väl är slipper man vara med om detta.

#32
2018-11-14 16:57

Det verkar som att Zoux är en av få som har en balanserad och realistisk syn på detta med självkörande bilar.
Att ha någon synpunkt på vad som finns idag, låter sig inte göras. Volvo nämns, men det handlar om nivå 1. Som jag skrivit ett antal gånger tidigare, borde definitivt nivå 3 förbjudas – och det är där testbilarna befinner sig idag.
Vad som är möjligt i framtiden är också helt omöjligt att ha synpunkter på. Nivå 4 kommer med all säkerhet, nivå 5 är omöjligt att sia om. Det finns ju faktiskt förhållanden när bilkörning är helt omöjligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.