Bild
Nästa artikel
Svenska innovationen T-log – en eldriven timmerbil utan förarhytt.

T-log är en eldriven, självkörande timmerbil

Nyheter

Svenska startupföretaget Einride har uppfunnit en utsläppsfri, autonom fraktare av trädstockar.

T-log har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar och kan frakta upp till 16 ton timmerstockar. Räckvidden sägs vara 120 miles, eller drygt 19 mil. Fordonet är 7,3 meter långt, 3,5 meter högt och 2,5 meter brett. 

Den självkörande plattformen är konstruerad av Nvidia och sägs klara av autonom nivå 4, alltså den näst högsta nivån. T-log har ingen förarhytt, utan kan istället fjärrstyras från distans.

– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera och att ha en mänsklig förare i hytten är vad som gör dem dyra att manövrera. Kostnaderna kan reduceras mycket om man tar bort hytten och istället ersätter föraren med en operatör som kan fjärrstyra flera fordon samtidigt. Dessutom blir arbetsmiljön bättre operatören, det har vi redan sett i gruvindustrin bland annat, säger Robert Falck, vd för Einride. 

Företaget har som målsättning att färdigställa sin timmerbil lagom till 2020 och säger att de redan fått intresseanmälningar från flera industriföretag. 

Einride har också utvecklat en självkörande lastbil, T-pod. I samarbete med logistikföretaget DB Schenker ska den testköras mellan företagets anläggningar i Jönköpingstrakten, varav en del av sträckan körs på allmän väg, med start i höst.

Diskutera: Tycker du att eldrivna och självkörande timmerbilar är en bra idé?

Transportfordonet T-pod.

Kommentarer

#1
2018-08-06 11:53

Jag är en aning tveksam till just självkörande timmerbil. Sådana fordon åker rutinmässigt på små, ofta tillfälliga, vägar där det saknas allt utom ett underlag som håller för vikten. Kantmarkeringar? Finns inte. Mittlinje? Glöm det! Vi pratar alltså små grusvägar. En helt autonom lastbil som klarar av både de där små grusvägarna där ögonen talar om ifall du kan köra, och samtidigt kan gå helt ensamt på stora vägar, tror jag ligger en bit längre bort än 2020. Och det gäller även om du har en central där en operatör sitter någonstans. Hastigheten på radiovågorna är inte några problem (300 000km/sek), men däremot måste du ha en absolut vattentät uppkoppling som fungerar oavsett terräng och situation. Frågan är om det går att garantera att det fungerar på nivå 4 i allmän trafik. Däremot kan det vara en utmärkt idé i vissa specifika situationer.
Jag är inte säker på att tekniken är mogen för allmänt bruk

#2
2018-08-06 16:54

Uppfunnit.........;)
Jag har mött ganska många timmersläp under 50 år och på de mest skilda vägtyper. Vi har många mil av permanenta eller tillfälliga skogsbilvägar vars kvalitet (bärighet) kraftigt varierar under året pga. nederbörd. tjällossning, etc. Det sker även fordonsmöten på dessa vägar och där vägens `dagsform´ sätter förarens erfarenhet-skicklighet på prov.
Löjligt att tala om självkörande fordon i gruvindustrin (som för övrigt är sten-gammalt), ungefär som självkörande varulager-truckar i blindustrin (Volvo 70-talet)

#3
2018-08-06 20:12

Efter mer än 55 år i skogen blir kommentaren suck!
Man undrar om 'konstruktören' ens varit i skogen 55 minuter.
Redan bristen på frigångshöjd utesluter användning på skogsvägar.
Första och sista timmerbil med bakre boggihjulet stickande ut bakom virkesbunten.
Ingen plats för utrustning för spårsandning eller för den delen plats runt hjulen för slirskydd. Kanske konsekvent tänkande för det finns ju ingen som montera kedjor.
Så stor del av lassvikten på framaxeln att det är på gränsen att full lass på boggin kan uppnås. Kräver i varje fall drift på framhjulen.
Till sist, aldrig har en 'timmerbil' funnits som har så stort behov av bärgning, trots det inte ett spår av ifästning för draghjälp framtill.

#4
2018-08-06 22:22

Som Ingenjörtruppare(Ing3) har jag brutit åtskilliga skogsbilvägar, där garanterat ingen av dessa fantasifoster hör hemma! Garanterat ett sätt att göra sig intressant och locka kapital !! :-(

#5
2018-08-07 19:57

Tummen upp för #1 tom #4.
En obemannad riksdag vore däremot smaskens.
Vi kan väl börja med att inte ge mp mer manöverutrymme framleds.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.