Bild
Nästa artikel

Elon Musk har skjutit upp sin Tesla Roadster i rymden

Nyheter

Raket från entreprenörens företag SpaceX lämnade jorden – med en sportbil som last.

Elbilsföretaget Teslas grundare, Elon Musk, har som bekant flera strängar på sin lyra. När han inte presenterar nya elbilar försöker han göra vakuumtåg till verklighet och skickar upp raketer i rymden.

Igår genomfördes en lyckad uppskjutning av jätteraketen Falcon Heavy från Kennedy Space Center i Florida, USA. Farkosten är 70 meter lång och har en drivkraft på 2.500 ton, vilket motsvarar 18 Boeing 747-plan. Du kan se uppskjutningen i videoklippet nedan (ungefär 21 minuter in i klippet).

Med ombord på Falcon Heavy finns Elon Musks egen Tesla Roadster – med testdockan Starman fastspänd på förarplats. För några timmar sedan skrev Elon Musk på mikrobloggen Twitter: ”Tydligen befinner sig en bil i omloppsbana runt jorden.”     

Du kan se en videosekvens från Roadstern och Starman via den här länken. De befinner sig nu på kurs mot ett asteroidbälte mellan Mars och Jupiter.    

Kommentarer

#1
2018-02-07 13:01

Fast enligt en gruppering människor, Flat Earthers, så har detta aldrig hänt och är endast datorgenererad grafik.
https://twitter.com/FlatEarthOrg

#2
2018-02-07 13:12

Det mest imponerande tycker jag är landningen av hjälpraketerna. Roadstern kunde jag ha tagit hand om.

#3
2018-02-07 13:28

Mer rymdskrot heja. Men ballt ändå. VAG chefer fuskar ju bara med avgaser denna man förändrar mönskligheten till det bättre.

#4
2018-02-07 13:38

Så en hyllad elbilstillverkare, just av miljömuppar, dunkar upp och förbränner en rymdfarkost upp i atmosfären... Tror att jag kan sluta sopsortera nu. Hade han lagt alla dessa pengar, som detta kostat på något som gagnar mänskligheten, hade jag kunnat vara nöjd.

#5
2018-02-07 13:54

@Anders.J, för att inte nämna utsläppen från raketen.

#6
2018-02-07 13:57

"Sluta sopsortera." Som hämnd på.......?

#7
2018-02-07 14:05

Han kan ju gagna alienheten, måste vara mumma för en Alien att få en Tesla helt gratis.

#8
2018-02-07 14:27

Saxat från deras hemsida.

"2017 - SpaceX successfully achieved the first reflight of an orbital class rocket – a historic milestone on the road to full and rapid rocket reusability."

Verkar ju som dom faktiskt gör en del framsteg som på sikt kan minska andelen rymdskrot.

#9
2018-02-07 14:55

Tja, om vi slutar skicka upp saker i rymden kan vi glömma vädersatelliter, TV- och kommunikationssatelliter, avancerad miljöforskning mm. Så jag kan inte se vad det är för fel med att någon kommer på [i]bättre[/i] och [i]billigare[/i] sätt att skjuta upp rymdfarkoster.
Och risken för att någon ska kollidera med Roadstern måste nog betraktas som så nära 0 det överhuvud taget går att komma med tanke på att den kommer att ligga i en elliptisk bana runt solen med sin mest avlägsna punkt strax utanför Mars bana...

#10
2018-02-07 15:48

Jag brukar inte hylla allt Elon gör, men om man planerar att skicka folk till mars känns det som ett rimligt steg att skicka upp några obemannade farkoster innan man testar med riktiga gubbar. Att de lyckas återanvända sina raketer är betydligt mer miljövänligt än tidigare rymdfärder.
Argumentet att man själv skulle kunna smutsa ner mer för att någon annan gör det passar möjligen i en sandlåda. "Jamen, han slog först och åt en sten så jag får också slå och äta grus".

Det mesta som finns på planeten har kommit hit från rymden.

#11
2018-02-07 18:30

När Elon gjort en el-raket är jag impad på riktigt :o)
Men han tycks dock ha lyckats bättre med att skicka saker i rymden än någon gjort tidigare.

#12
2018-02-07 19:51

Knappast något sensationellt i detta för att skjuta upp saker är något av Musks specialitet. Uppskjutna tillverkningsmål, uppskjutna leveranser, uppskjutna introduktioner, uppskjutna försäljningsmål ... Han kommer säkert att skjuta upp mer!

#13
2018-02-07 20:34

"2017 - SpaceX successfully achieved the first reflight of an orbital class rocket – a historic milestone on the road to full and rapid rocket reusability."
Hmm, återanvändes inte NASAs rymdfärjor över 100 ggr liksom de tillhörande fastbränsleraketerna? Dessutom skickade NASA redan på 1970-talet bilar till månen.

#14
2018-02-07 21:41

Jag har också haft en sån bil som jag gärna skickat så långt bort som möjligt.

#15
2018-02-07 21:52

Men Elon då, borde inte raketen drivits av batterier? Hur var det nu med miljötänket ...

#16
2018-02-07 22:40

Så totalt överflödigt!

#17
2018-02-08 08:42

Roligt att de spydiga kommentarerna visar på bristande kunskap och förståelse...

#18
2018-02-08 08:49

Fantastiskt. Människan måste satsa hårt på att erövra rymden, det är vår enda chans att öveleva på sikt. Och Elon Musk är en otrolig person. Allt struntprat här handlar bara om avundsjuka.

#19
2018-02-08 10:44

Om vi hade följt alla dem som ropat onödigt, överflödigt om allt nytt, så hade vi fortfarande bott i grottor...

#20
2018-02-08 13:23

Rymdfärjan återanvände själva farkosten men varken raketer eller huvudtank såvitt jag vet.
Och när det gäller miljöaspekten på raketer för rymdfart ska man alltså ställa de utsläpp som alstras (huvudsakligen koldioxid och vattenånga) mot möjligheten till bland annat kommunikation och avancerad forskning - något som förhoppningsvis hjälper mänskligheten till en bättre framtid.
Och dessutom är det inte fel med drömmar - ingen människa har varit längre från jordytan än LEO (Low Earth Orbit) sedan 1973, och nu har vi ett privat företag som siktar på att i första hand skicka människor runt månen och på sikt kolonisera Mars.

#21
2018-02-08 13:38

Ja det här är verkligen nödvändigt, för att människan ska kunna överleva. Finns helt enkelt ingenting som gagnar mänskligheten, om vi skickar folk för att bo på mars.

Forskning är fantastiskt bra i många fall, men extremt poänglöst i lika många avseenden. Att åka till mars, är att uträtta nada för oss här på jorden.

#22
2018-02-08 13:59

Det beror på hur man ser det. Elon Musk har själv sagt att ett av hans mål är att människan ska bli en interplanetär art, dvs att vi ska leva på flera planeter - och på sikt kanske i flera planetsystem. Det påverkar såklart inte din eller min överlevnad men sker det i framtiden en global katastrof på en planet kan mänskligheten överleva på en annan, så åtminstone i teorin kan det ju rädda just våra efterkommande.

Sen är sökandet efter kunskap om universum - åtminstone enligt min åsikt - i sig ett självändamål. Drömmen om rymden, vad som finns därute och hur allting hänger ihop är något som kittlat vår fantasi i årtusenden, och att faktiskt kunna åka iväg och se efter är något alldeles enastående. Jag var själv mindre än två månader gammal när Neil Armstrong satte foten på Månen den 21 juli 1969 men månfärderna och drömmen om vad som skulle komma därefter var en del av min uppväxt under 70- och 80-talet och bidrog förmodligen till det intresse för rymden och fysik som gjorde att jag valde en utbildning inom det området. Sedan 1972 har den bemannade rymdforskningen koncentrerats närmare Jorden och ingen människa har färdats bortom Low Earth Orbit sedan Apollo 17 gjorde den sista flygningen till Månen. Därför kändes det nästan lika stort som den första månlandningen att nu se ett första test - för det var ju vad det var - av en raket som är tillräckligt kraftig för att bära laster som låter oss bygga vidare på drömmen om rymden. Bilen som skickades med var egentligen bara barlast - det kunde lika gärna ha varit en järnklump eller en vattentank men självklart missade man inte chansen till lite PR (ett tidigare test med en av Space X mindre raketer hade med sig ost som barlast...).

#23
2018-02-08 15:30

Stefl, jo fastbränsleraketerna återanvändes. De släpptes med fallskärmar när de brunnit ut och återbärgades i havet. Dock inte huvudtanken.

#24
2018-02-08 17:47

Anders
Forskning i sig är aldrig poänglöst.
Sedan ska man inte glömma att forskning inom ett område kan ge upphov till oväntade genombrott inom områden som inte forskningen handlar om. Man ska inte heller glömma att 50-talets rymd-race och framåt har gett eller snabbat på en hel del teknik som numera används i vardagen. Utan ett intresse av att ta sig till månen hade vi förmodligen inte haft satelliter idag, eller GPS, eller mobiltelefoner.

Att forskningen eller utprövande av ny teknik skulle vara poänglöst är som att säga att internet bara är en fluga....

#25
2018-02-08 18:33

Min far var teknisk idiot.
Vi hade bestämt oss för att stanna på lantstället, där det inte ens fanns el och rinnande vatten, den där dagen i juli 1969.
Efter att ha trampat runt lite rastlöst, alltmer fåordiga, så stuvade vi in oss i Saaben och puttrade raskt in till civilisationen och bänkade oss vid tv:n där för övrigt Harry Martinsson, författaren till Aniara, försökte sig på några svulstiga, kvasipoetiska ord dagen till ära. Farsan körde mitt på vägen – det var biltomt. Tommare än när Stenmark ett antal år senare tömde gatorna på folk.

#26
2018-02-08 20:33

Och Tesla gick bara med 5,4 miljarder svenska riksdaler i förlust under sista tre månaderna 2017. Bra jobbat EM!

#27
2018-02-09 04:54

Ja jag brukar också skicka iväg bilar jag inte gillar eller kommer överens med. Men Elon Musk är än värre skickar sina egna bilar ut i rymden.....tycker han inte de är Bra?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.