Bild
Nästa artikel

Provkörning: Tesla Roadster S

Provkörning

Tesla Roadster S kostar över miljonen men accelererar snabbare än en Lamborghini Gallardo och släpper inte ut mer koldioxid än en cykel. Vi Bilägare har provkört.

Tillsammans med Vi Bilägares miljöexpert Tommy Wahlström anländer jag till ett gråmulet Djursholm. Den här morgonen känns ett solgassigt Kalifornien långt, långt borta.

Men det är just därför vi är här.

Först i världen
Amerikanska Tesla Motors är först i världen med att massproducera en elbil med litiumjonbatterier.

Nu har ett exemplar av sportbilen letat sig hit till en parkering utanför ett exklusivt lyxhotell, med svenska regndroppar över sin röda kaross.

Mobiltelefonbatterier
En representant från Tesla rycker ur elkontakten och berättar att bilens batteripaket består av 6 831 litiumjonceller som till vardags används i batterier till mobiltelefoner.

Han berättar vidare att personerna bakom Tesla inte har ett förflutet inom bilindustrin, utan snarare inom it-sektorn. När man började projektera sin bil för fem-sex år sedan fanns ingen batteritillverkare som var intresserad av att utveckla batterier till elbilar.

Därför fick man använda teknik som fanns tillgänglig och på den vägen hamnade mobiltelefonbatterierna i Tesla Roadsters batterilåda.

Värmer kupé med överskottsvärme
Tommy Wahlström sticker till slut iväg med Teslan, utan att cabba ner, för att köra en provslinga.


Termometern visar två grader plus och snö börjar falla lätt från himlen, därför är det i dag inte fel att batterierna är vattenkylda och att en del av överskottsvärmen används för att värma upp kupén.

Att ladda batterierna tar ungefär 14 timmar med vanlig hushållsström. Tesla erbjuder också snabbladdningsutrustning som kan ladda på bara 3,5 timmar, men då krävs mer ström än vad man kan få ut från sin villa.

Tesla menar att landningstiden inte är något större problem för de flesta användare eftersom de använder bilen under dagen och att den då kan laddas under natten.

Batteriet håller sju år
Batteriets livslängd är sju år och Tesla erbjuder en voucher för 10 000 euro som berättigar till ett batteribyte. I dag ligger kostnaden för ett byte på 25 000 euro, en summa som man hoppas ska sjunka kraftigt.

Än så länge har ungefär 800 Tesla Roadster producerats. Tre av dem har sålts i Sverige och Tesla räknar med att sälja ungefär tio bilar om året till svenska kunder.

Basmodellen kommer att kosta 1 100 000 kronor.

För de pengarna får man också mycket kraft. Elmotorn ger 288 hästkrafter och vridmomentet är 400 Nm från start.

"Extremt stark radiobil"
När Tommy Wahlström kommer tillbaka har han ett leende på läpparna, trots vissa problem att kliva ur den låga bilen.

- Det var som att köra en extremt stark radiobil och det är ju kul med en sportbil som kör arslet av de flesta, samtidigt som den inte släpper ut något koldioxid och dessutom bara kostar några kronor per mil i driftskostnad, säger han.

Räckvidd på åtminstone 30 mil
Bilens räckvidd är enligt Tesla ungefär 36 mil. Men vid mer normal körning och en och annan snabb acceleration, det är ju en supersportbil trots allt, kan man räkna med 30 mils räckvidd.

En större femsitsig Tesla kommer sannolikt om några år, en konceptbil har redan visats upp på bilsalongen i Frankfurt. Tyska Daimler har också köpt tio procent av företaget och räknar med att använda Teslateknik i kommande elbilar.

Porscheförarens dröm
Vi åker bort en bit bland Djursholmsvillorna och hittar en lämplig fotograferingsplats. Medan Håkan Flank avlossar sina fotosalvor stannar en nyfiken Porsche en bit bort.

Föraren gapar av avund.

När alla detaljer är fotograferade tar jag över ratten och kör en sista slinga innan bilen ska lämnas tillbaka.

All kraft på en gång
Det man slås av först är hur liten kupén är, att bilen omsluter föraren och att man nästan blir ett med bilen. Därefter känner man hur tyst bilen går och slutligen märker man hur kul det är att köra en bil som levererar all kraft på samma gång.

På väg tillbaka till redaktionen diskuterar vi elbilar och priser.

- En ostkupa som kommande Mitsubishi i-MiEV kommer att kosta ungefär 350 000 kronor. Det kanske är fler som är beredda att betala en mille för en sådan här sportbil, säger Tommy Wahlström.

Omdöme:

Vi Bilägares miljöexpert Tommy Wahlström tycker till om Tesla Roadster S:

Plus:
Snabb!
Cool!
Rätt!

Minus:
Dyr
Begränsad räckvidd

Vad nytt?
Världens första massproducerade elektriska sportbil med litiumjonbatterier.

För vem?
För den bilintresserade miljonären med miljösamvete.

Bra köp?
Varför inte? Tesla Roadster S accelererar snabbare än en Lamborghini Gallardo men släpper inte ut mer koldioxid än en cykel.

Fakta:

Pris, från kr:
1 100 000  
Säljstart:
Nu
Modell:
Tvåsitsig cabriolet       
Mått, cm:
L 395/B 185/H 113
Tjänstevikt, kg:
1 238  
Motor:
375 V luftkyld elmotor 288 hk vid 5000 - 8000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 0 varv/min. Litium-jon batterier på 53 kWh.
Prestanda:
Acc 0 - 96 km/tim: 3,7 s. Toppfart 201 km/tim.
Räckvidd:
Ca 360 km vid blandad körning. CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter:
Inga!

Kommentarer

#1
Sven
2009-11-11 16:57

Kan ni inte skriva lite om Nikola Tesla, man är bedrövad att folk inte ens vet vem han är?

#1
Reidar
2009-11-11 20:20

Kolkondens producerar sveriges el på marginalen vid importbehov. Vid elöverskott släcker vårt överskott danska och finska kolkraftverk. De verkliga koldioxidutsläppen är således större med en elbil än en bensin/dieselbil.

#1
Per_K
2009-11-12 06:30

Intressanta uppgifter om batteriets kostnad och livslängd. 25000 Euro resp. 7 år. Det blir alltså ca. 3570 Euro/år. Alltså ca. 36 kr/mil vid en årlig körsträcka på 1000 mil. Dyrt!

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-12 10:28

Eftersom de allra flesta elbilarna kommer att laddas nattetid, när industrins elförbrukning är som lägst, håller inte resonemanget att elbilarna skulle drivas på marginalel. Fler eldrivna tåg under dagtid skulle däremot drivas med kol-el!
Jo, batterier är skitdyrt, men Tesla och andra tillverkare hoppas på priset kommer att sjunka dramatiskt frammöver. Med Teslas subvention, betalar kunderna redan idag 10 000 euro för en ny omgång batterier. Enligt Per_K:s beräkningsmodell ger det ett pris om 14 kr/mil. Om vi antar att strömmen dessutom kostar 3 kr/mil får vi en driftskostnad på 17 kr/mil. En Gallardo drar 1,7 l/mil vid blandad körning vilket med ett bensinpris på 12,42 kr/lit skulle ge en milkostnad på 21 kr/mil.
Wikipedia skriver en del om Tesla.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

#1
PH
2009-11-12 10:47

Frågan om elbilar egentligen är så bra om man inte har CO2-fri el kommer ofta upp. Men även om det enbart användes el från kolkondens innebär det faktiskt en förbättring. Skälet att transportssektorns utsläpp inte har ett tak, det har däremot elproduktion. Det innebär att utsläpp från den icke handlande sektorn flyttas över till den handlande sektorn (utsläppsrätter) där det finns ett tak som inte får överskridas. På systemnivå innebär det minskade utsläpp. Sen är det naturligtvis mycket bättre om det är CO2-fri produktion som elen kommer ifrån...

#1
pepe
2009-11-12 10:55

Sven 11 nov 2009
Kan ni inte skriva lite om Nikola Tesla, man är bedrövad att folk inte ens vet vem han är?
På vilket sätt tillhör ovannämda till allmänbildning?

#1
S-E S
2009-11-12 16:52

PER K, vore jag dig och resonerade som du, körde jag hellre 3000 mil om året. Då blir milkostnaden 12 kr/mil.

#1
Jan Lindström
2009-11-12 18:05

Vi ska alltså inte få använda el till glödlampor eftersom de förbjuds men det är OK att ladda el-bilar? Ni säger inge t om krocksäkerhet, livslängd i övrigt osv. Ni förutsätter också att IPCC har rätt om koldioxidens inverkan på klimatet, vilket alltfler ifrågasätter. Senast har självaste Gore medgett att CO2 står för max 48% av klimatförändringarna. (Vilka förresten, avkylningen vi (jorden)har haft globalt sedan 2002 eller?)

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-12 19:25

Krocksäkerhet i supersportbilar känns väl inte som någon direkt brinnande fråga.... Jag har svårt att tänka mig att Euro-NCAP skulle välja att smälla en bil som säljs i något hundratal ex per år.
Förutom klimatnyttan ger elbilen flera fördelar. Du tankar hemma i garaget och slipper åka till en mack i tid och otid, du slipper vara beroende av en vara vars pris sätts utifrån ett fåtal diktaturers välvilja och en elbil har färre rörliga delar som kan gå sönder jämfört med en bil med konvetionell förbränningsmotor. Men jag tror att den främsta anledningen till att köpa en Tesla trots allt ändå är att den går som en sjujävla blixt!

#1
NISSE
2009-11-13 01:23

TERVEE!!
I Finland har man SISU och snart produktion av elbilen Think. SISU har även finska journalister,
se och begrunda denna dokumentär;
http://wattsupwiththat.com/2009/11/10/lindzen-and-mcintyres-finnish-tv-interview/
engelsk verson
http://dotsub.com/view/19f9c335-b023-4a40-9453-a98477314bf2
HUVÄ SUOMI!!!

#1
Roy
2009-11-13 20:01

Hur f-n kan man ens komma på tanken att gnälla över eldrivna bilar!
Läs på lite, tack!

#1
Basse
2009-11-15 16:33

Ej mer CO2 än en cykel ? Undrar inte författaren var laddningselen kommer ifrån ? Lite som damen som inte fattade varför alla tjatade om elproduktion när det finns flera uttag i varje hem.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-15 22:37

Vad pratar du om , Basse? Det är klart att det går att det går att köra en Tesla helt utan utsläpp av CO2! "Grön el" har erbjudits som ett koldioxidfritt alternativ av svenska kraftbolag sedan början av 2000-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.