Bild
Nästa artikel

Eldrivna Jaguar I-Pace klarar 48 mil

Nyheter

Jaguar har avslöjat sin första eldrivna bil, den sportiga SUV:en I-Pace med 395 hästkrafter.

Den färdiga bilen är väldigt snarlik den prototyp vi tidigare sett. Inte bara sett till designen, utan också prestandan. I-Pace använder två elmotorer, en på respektive axel, som tillsammans levererar 395 hästkrafter och 696 Nm. Med hjälp av dessa och sin fyrhjulsdrift går 0-100 på 4,8 sekunder.

Jaguar använder ett 90kWh Litiumjonbatteri som kan laddas från tomt till 80 procent på 40 minuter med en 100kW-snabbladdare, med sladd till en AC-laddbox hemma går det på strax över tio timmar. Med den nya körcykeln WLTP sträcker sig räckvidden till 480 kilometer. 

I-Pace levereras i fyra olika utföranden; I-Pace S, SE, HSE eller First Edition där den sistnämnda är den mest välutrustade. I-Pace S kostar från 829 000 kronor. I det matiga klippet nedan får vi bekanta oss mer med I-Pace och dess smarta, tekniska lösningar. 

Kommentarer

#1
2018-03-02 08:36

Finns det uppgifter om de har ändrat sig och kommer sälja den med dragkrok?

#2
2018-03-02 08:44

Så fick Tesla en tuff konkurrent.
Hade tveklöst köpt en Jagga före Tesla.

#3
2018-03-02 08:44

Det var en väldigt lång reklamfilm... Men, en snygg bil med många spännande detaljer. Ser dock en smula tillplattad ut i taket över baksätet.
Rund ratt - ett plus! "Svävande konsoll" - ett minus.
Mittdisplayen vill jag ha högre upp så man inte behöver ta blicken så långt från vägen.
Den kommer nog att sälja bra.

#4
2018-03-02 10:33

Nya drömbilen för alla med familj?
Teslajämförelsen ligger ju nära till hands, då de är nästan de enda som erbjuder elbilar med räckvidder i denna klass. Men måste ju säga att jaggan verkar vara mycket mer genomtänkt som bil. Tesla var ju först med att våga sätta in ett stort batteri (även om de tog betalt för det), men kvaliteten på resten av bilen var ju sådär. Här känns det som man kombinerat det bästa från Tesla med det bästa från Jaguar?

#5
2018-03-02 11:42

Frågan är vad som händer med elnätet med snabbladdare etc... Klarar ett vanligt elnät i villaområde om typ hälften av hushållen har snabbladdare för att ladda de nya elbilarna? Här har vi ett infrastrukturproblem som jag tycker diskuteras för sällan.

#6
2018-03-02 11:45

Jag ser det inte som troligt att folk skaffar snabbladdare hemma utan de kommer köra på sin vanliga villaström och nöja sig med kanske 5 kW i normalfallet. Det är sällan möjligt att uppgradera till 100kW hemma.

#7
2018-03-02 13:04

Tror de flesta nöjer sig med långsam laddning hemma. Snittbilen rullar 5 mil/dag, men säg dubbla det till 10mil, så behöver du ladda 19kWh över en natt, iaf 10 timmar. Så 2kW räcker nog för de allra flesta 99% av dagarna. 5kW är nog mer än tillräckligt för hemmaladdning.

#8
2018-03-02 13:14

Problemet med I-Pacens laddning är att den inte har ombordladdare som klarar trefas. Den ska vad jag förstår klara upp till 32A enfas vilket ger 7,4 kW men de flesta har inte säkrat till mer än 16A hemma vilket begränsar effekten på en fas till 3,7 kW. Och det spelar ingen roll hur mycket laddbox man köper, den påverkar inte den maximala effekt som kan tas ut ur en fas. Det man skulle önska sig var en rimligt prissatt DC-laddare för hemmabruk som kunde omvandla trefas till DC med högre effekt än 7,4 kW men några såna finns inte att köpa idag.

#9
2018-03-02 13:26

Det är helt klart en begränsning med endast enfasladdning. Samtidigt tror jag som sagt inte att det påverkar särskilt många i praktiken. Man måste köra långt varenda dag för att behöva ladda med mer än 3,7kW över natten.

#10
2018-03-02 13:35

Nej det stämmer säkert att enfasladdning på som mest 3,7 kW kommer att räcka för de flesta. Dock upplever jag marknadsföringen som otydlig och vilseledande när man trycker på att ombordladdaren klarar 7,2 kW och skriver att man löser det med en laddbox hemma. De flesta som inte är pålästa kring elbilar har dålig koll på begränsningen i bilens ombordladdare och hur det relaterar till det elsystem man ansluter till, liksom att de flesta bara har säkrat för 16A per fas - eller tja, 20 eller 25 i en del villor men då ska varje fas effekuttag delas med andra.
Det är också än då länge inte helt ovanligt att använda trefasuttag under resa för "semisnabbladdning" med upp till 22 kW vilket I-Pace alltså inte kommer att kunna ta emot.

#11
2018-03-02 13:58

Den snyggaste SUV:en.
Den snyggaste elbilen med räckvidd.
När jag vinner Drömvinsten ligger den bra till.

#12
2018-03-02 14:11

Första riktiga utmanaren till Tesla. Den kommer med stor sannolikhet bli en riktig succé och den är den första elbil som jag oreserverat känner att jag skulle vilja äga.

#13
2018-03-02 16:40

Fast frågan är om försäkringsbolaget för huset (villaförsäkring) godkänner att man kör elbil mot det vanliga vägguttaget, med tanke på risk för överhettning och brandrisk.

Från 1 jan i år kan man få bidrag för snabbladdare. 50 procent av inköpspriset och 50 procent av installationen. Max 10 000 kr betalas ut.

#14
2018-03-02 17:02

Den här artikeln diskuterar elbilar i Sverige, och elnätet. Framförallt är det lokalnäten som behöver ses över.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-elnatet-forsorja-fem-miljoner-elbi...

#15
2018-03-02 20:13

Alltid trevligt med nytt från Jaguar, synd bara att det är en batteridriven SUV.

#16
2018-03-02 22:27

Tyvärr är Jaguaren inget alternativ för oss. Vi försöker klara oss med en bil och den måste klara även långresor. Utan tillgång till snabbladdare är det ju inte möjligt med Jaggan. 50 kW är ju max på vanligt förekommande laddstationer längs vägarna och att stanna o ladda i flera timmar på vägen... Nej, det är fortfarande bara Tesla som kan leverera ett i verkligheten fungerande alternativ.

#17
2018-03-03 06:35

@Raphael
Vi har installerat 3-fas 16A laddare som ger 11 kW vilket motsvarar ungefär 50 km laddning i timmen. Huset har 20A säkring. Det påverkar inte de andra husen på gatan på något sätt, vartenda hus kan installera samma utan några som helst problem. Och mer än 11 kW behöver man knappast hemma, det räcker för en daglig körsträcka på mer än 600 km om man laddar 12 h över natt.

#18
1
2018-03-03 12:26

Snygg. Heja elen.

#19
2018-03-04 17:48

Raywave, hur får du ihop 60 mil när bilen i praktiken lär klara ungefär 40?

#20
2018-03-04 18:54

Kollar än en gång på denna läckerbit …

#21
2018-03-05 07:49

4,8 sek 0-100 var ju riktigt slött. Tesla är bäst.

#22
2018-03-05 13:54

Jarl Karlsson, hur ofta har hastigheten 0-100km/h någon avgörande betydelse på våra svenska vägar. Eller kör du kanske dragracing dagligen med din Tesla på motorvägen?

#23
2018-03-05 15:09

Raywave - Jaggan kan inte ta emot trefas utan bara enfas, så du kommer ändå inte att få i mer än 4 kW även om du maxar en av dina 20-amperes faser till att bara gå till bilen.

#24
2018-03-05 15:47

Precis som Raywave har även jag en fast installerad 3-fas laddbox som levererar 11 kW i tre faser. 3x16A = 3x3,6 kW. Min box är säkrad med 3x25A i gruppcentralen. Minimikravet var endast 3x20A på huvudsäkringen.

För den oinvigde. Om ni tittar på Typ2-kontakten, så har den 4 bleck i en båge. Det är N (nollan) sedan sitter det 3 till, en för varje fas L1, L2 och L3. Den i mitten är jord.
Sedan i bilens kontakt, så har t.ex. en e-golf 2017 med stora batteriet, stift på både L1 och L2. dvs laddar med 2-fas totalt 7,2 kW.
Antar att de flesta andra och Jaguaren fungerar på liknande sätt, om de inte har 3-fasladdare i bilen. Laddhybrider och vissa äldre har 1-fas.

#25
2018-03-05 21:58

Lär gå som ett skott från 0-100 km/h

#26
2018-03-06 13:58

@ Raywave.
Om man har säkrat med 20 A hemma och billaddningen tar 11 kW så finns bara 3 kW kvar att dela på till husets värme, spisen, dammsugare, torktumlare,strykjärn,kaffekokare.matlagning,ugn, kyl och frys vilket kan bli knappt i smällkalla vintern. Och att det inte skulle påverka andra hushåll om fler laddar elbilen hemma är nog en villfarelse då transformatorstationerna inte är dimensionerade för att alla hus tar ut maxströmmen som går att ta ut enligt säkringarnas storlek under längre perioder.
Alltså krävs större transformatorstation och kanske matning fram till transformatorn med fler elbilar. Det går att undvika stora strömuttag om alla elbilar kör med lägre laddeffekt under fler natttimmar men vem bestämmer att alla väljer att ladda bilarna på natten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.