Nästa artikel
Dessa län köper dyrast bilar
Nyheter

Dessa län köper dyrast bilar

Publicerad 29 juli 2018 (uppdaterad 29 juli 2018)
Nyfiken på vilket län som i genomsnitt köper de dyraste bilarna? Wayke har sammanställt svaren.
Vi skrev tidigare i veckan om sommarens populäraste bilar, bilsajten Wayke har märkt stark försäljning under sommarmånaderna och sammanställt blandad intressant statistik. Den här gången handlar det specifikt om snittpriset för bilar i olika län mellan 1 juni och 23 juli, där priset gäller både begagnade och nya bilar. 

- Hur mycket vi spenderar på bilen har lite att göra med logiska argument som hur mycket vi kör och liknande. Det är extremt regionalt och känslomässigt, man kan till och med se att det går inflation i vissa modeller i vissa områden, man vill bräcka grannen eller i alla fall ha något motsvarande, säger Martin Fransson, vd, Wayke.

Toppar listan gör Halland med ett snittpris om 236 000 kronor, tätt följt av Skåne och Uppsala. På botten av listan hittar vi Jämtland, Norrbotten och sist Gotland. 

Diskutera: Vad tycker du är rimligt att betala för en bil? 
Snittpriser per län för bilköp 1 juni-23 juli:
  • Halland ( 236 000 kr)
  • Skåne (232 000 kr)
  • Uppsala (231 000 kr)
  • Västmanland (227 000 kr)
  • Dalarna (226 000 kr)
  • Västernorrland (222 000 kr)
  • Stockholm (219 000 kr)
  • Örebro (218 000 kr)
  • Värmland (212 000 kr)
  • Östergötland (211 000 kr)
  • Västra Götaland (205 000 kr)
  • Kalmar (203 000 kr)
  • Västerbotten (200 000 kr)
  • Södermanland (199 000 kr)
  • Gävleborg (198 000 kr)
  • Blekinge (197 000 kr)
  • Kronoberg (196 000 kr)
  • Jönköping (196 000 kr)
  • Jämtland (194 000 kr)
  • Norrbotten (180 000 kr)
  • Gotland (151 000 kr)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-29 10:45
Styggavargen

Här i Skåne är det nog mest status?, köper grannen en dyr Volvo skall man köpa något värre. Lite löjligt.. spelar inte mig någon roll för jag bryr mig inte. I mitt villaområde är det XC60 som köpts i väldigt stor utsträckning, även de som inte hade Volvo innan kom hem med en ny XC60. Lite konstigt med tanke på att den sålde väldigt lite i början när den kom ut på marknaden.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-29 11:37
mw73

Jag bryr mig inte om vad grannarna kör, alla har lån på sina, i mina ögon tråkiga, bilar och det ser jag ingen prestige i.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-29 11:38
mw73

Själv ska jag ska försöka hålla min -08 Saab 9-5 vid liv så länge jag orkar. Det är prestige för mig och det stör grannarna också..

#4 • Uppdaterat: 2018-07-29 11:39
mw73

Som svar på frågan så är ca 330tk rimligt tycker jag.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-29 11:54
Hackenbush

200.000:- är max för mig. Mer vill jag inte lägga på en familjebil.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-29 12:56
mso 1000

Nja svårt med tajt ekonomi och min gräns var kring 200t för en snål stor familjebil men två månaders fundering med säkerhet, drag hit o dit och tillbehör tänjde gränsen 29t upp och höjde månadskostnaden nån hundring.

#7 • Uppdaterat: 2018-07-29 14:38
GF

Ja, om man köper för 200.000 kr för ny bil årsmodell 2019 - 2020 och kör ca 4 år och 8000 mil till nästa ny bil igen exempel 210.000 - 212.000 kr årsmodell 2023 - 2024. Sparkonto 3000 kr varje månad upp till 4 år = 144.000 kr.
Exempel bil är 212.000 kr årsmodell 2024 mot gammal bil årsmodell 2020 och gått 8000 mil är pris 68.000 kr får och plus 144.000 kr kontant blir summa 212.000 kr.
Jag har inte råd över 3000 kr per månad. Jag har sparat 1 år och halv nu är 54.000 kr "3000 kr varje månad" plus reserv gamla kontant för säkerhets skull in 36.000 kr = 90.000 kr för sparkonto gäller bilen för värdeminskning.
Jag har annan förmånskonto och personkonto flera hundratusen kronor och bra att spara om huset och övriga.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-29 14:38
Tvärnit

Max 350 000kr är för mig rimligt om att jag ska vara nöjd.
En ny bil under 200 000 går för mig inte ihop sig fullt ut även om att jag fått och valt leva med det i större delen av mitt liv.
Idag skulle jag vilja påstå att det är lättare mot förr att välja sitt eget, förr kunde vem som helst man som kvinna bara så komma fram o tråka ens val o malla upp sig. Som tur är så har vi här utvecklats men jag vet att det behövs inte någon längre färd så är man tillbaka, vilket syns vid husen i trafiken och i det lokala bilsäljet.
Men jag undrar lite över hur det ska bli i framtid när en bil idag som kostar 400 000kr kan klassas som den nya folkbilen?

#9 • Uppdaterat: 2018-07-29 15:26
Styggavargen

200-300 tkr, mer än det kommer jag inte lägga på nästa bil som lär bli en elbil i lagom storlek. Octavian kommer antagligen bytas bort om det finns värde kvar i den, annars kan jag tänka mig hålla den vid liv tills den är slut. Har aldrig ägt "statusbil", utan köpt bilar som jag tyckt haft bra egenskaper (så många som möjligt), låg förbrukning har varit en prioritering. Även driftsäkerhet och låga ägandekostnader har prioriterats.

#a • Uppdaterat: 2018-07-29 16:10
HT19

Vid nästa bilbyte skall jag ta riktigt för att retas med alla sossar.
Suv. V8, diesel

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.