Bild
Nästa artikel

Dessa län köper dyrast bilar

Nyheter

Nyfiken på vilket län som i genomsnitt köper de dyraste bilarna? Wayke har sammanställt svaren.

Vi skrev tidigare i veckan om sommarens populäraste bilar, bilsajten Wayke har märkt stark försäljning under sommarmånaderna och sammanställt blandad intressant statistik. Den här gången handlar det specifikt om snittpriset för bilar i olika län mellan 1 juni och 23 juli, där priset gäller både begagnade och nya bilar. 

- Hur mycket vi spenderar på bilen har lite att göra med logiska argument som hur mycket vi kör och liknande. Det är extremt regionalt och känslomässigt, man kan till och med se att det går inflation i vissa modeller i vissa områden, man vill bräcka grannen eller i alla fall ha något motsvarande, säger Martin Fransson, vd, Wayke.

Toppar listan gör Halland med ett snittpris om 236 000 kronor, tätt följt av Skåne och Uppsala. På botten av listan hittar vi Jämtland, Norrbotten och sist Gotland. 

Diskutera: Vad tycker du är rimligt att betala för en bil? 

Snittpriser per län för bilköp 1 juni-23 juli:
  • Halland ( 236 000 kr)
  • Skåne (232 000 kr)
  • Uppsala (231 000 kr)
  • Västmanland (227 000 kr)
  • Dalarna (226 000 kr)
  • Västernorrland (222 000 kr)
  • Stockholm (219 000 kr)
  • Örebro (218 000 kr)
  • Värmland (212 000 kr)
  • Östergötland (211 000 kr)
  • Västra Götaland (205 000 kr)
  • Kalmar (203 000 kr)
  • Västerbotten (200 000 kr)
  • Södermanland (199 000 kr)
  • Gävleborg (198 000 kr)
  • Blekinge (197 000 kr)
  • Kronoberg (196 000 kr)
  • Jönköping (196 000 kr)
  • Jämtland (194 000 kr)
  • Norrbotten (180 000 kr)
  • Gotland (151 000 kr)

Kommentarer

#1
2018-07-29 10:45

Här i Skåne är det nog mest status?, köper grannen en dyr Volvo skall man köpa något värre. Lite löjligt.. spelar inte mig någon roll för jag bryr mig inte. I mitt villaområde är det XC60 som köpts i väldigt stor utsträckning, även de som inte hade Volvo innan kom hem med en ny XC60. Lite konstigt med tanke på att den sålde väldigt lite i början när den kom ut på marknaden.

#2
2018-07-29 11:37

Jag bryr mig inte om vad grannarna kör, alla har lån på sina, i mina ögon tråkiga, bilar och det ser jag ingen prestige i.

#3
2018-07-29 11:38

Själv ska jag ska försöka hålla min -08 Saab 9-5 vid liv så länge jag orkar. Det är prestige för mig och det stör grannarna också..

#4
2018-07-29 11:39

Som svar på frågan så är ca 330tk rimligt tycker jag.

#5
2018-07-29 11:54

200.000:- är max för mig. Mer vill jag inte lägga på en familjebil.

#6
2018-07-29 12:15

Hur mycket jag är villig att betala för en bil? Ja det beror väl på vad det är för bil? Familjebil antar jag det som avses? Inte över 400k helst.

#7
2018-07-29 12:56

Nja svårt med tajt ekonomi och min gräns var kring 200t för en snål stor familjebil men två månaders fundering med säkerhet, drag hit o dit och tillbehör tänjde gränsen 29t upp och höjde månadskostnaden nån hundring.

#8
2018-07-29 14:38

Ja, om man köper för 200.000 kr för ny bil årsmodell 2019 - 2020 och kör ca 4 år och 8000 mil till nästa ny bil igen exempel 210.000 - 212.000 kr årsmodell 2023 - 2024. Sparkonto 3000 kr varje månad upp till 4 år = 144.000 kr.
Exempel bil är 212.000 kr årsmodell 2024 mot gammal bil årsmodell 2020 och gått 8000 mil är pris 68.000 kr får och plus 144.000 kr kontant blir summa 212.000 kr.
Jag har inte råd över 3000 kr per månad. Jag har sparat 1 år och halv nu är 54.000 kr "3000 kr varje månad" plus reserv gamla kontant för säkerhets skull in 36.000 kr = 90.000 kr för sparkonto gäller bilen för värdeminskning.
Jag har annan förmånskonto och personkonto flera hundratusen kronor och bra att spara om huset och övriga.

#9
2018-07-29 14:38

Max 350 000kr är för mig rimligt om att jag ska vara nöjd.
En ny bil under 200 000 går för mig inte ihop sig fullt ut även om att jag fått och valt leva med det i större delen av mitt liv.
Idag skulle jag vilja påstå att det är lättare mot förr att välja sitt eget, förr kunde vem som helst man som kvinna bara så komma fram o tråka ens val o malla upp sig. Som tur är så har vi här utvecklats men jag vet att det behövs inte någon längre färd så är man tillbaka, vilket syns vid husen i trafiken och i det lokala bilsäljet.
Men jag undrar lite över hur det ska bli i framtid när en bil idag som kostar 400 000kr kan klassas som den nya folkbilen?

#10
2018-07-29 15:26

200-300 tkr, mer än det kommer jag inte lägga på nästa bil som lär bli en elbil i lagom storlek. Octavian kommer antagligen bytas bort om det finns värde kvar i den, annars kan jag tänka mig hålla den vid liv tills den är slut. Har aldrig ägt "statusbil", utan köpt bilar som jag tyckt haft bra egenskaper (så många som möjligt), låg förbrukning har varit en prioritering. Även driftsäkerhet och låga ägandekostnader har prioriterats.

#11
2018-07-29 16:10

Vid nästa bilbyte skall jag ta riktigt för att retas med alla sossar.
Suv. V8, diesel

#12
2018-07-29 16:33

Då jag sedan 20 år alltid haft förmånen att köpa mina bilar kontant så vill man ju inte lägga hela likviden på bankboken på en bil, så runt 250K är väl gränsen innan det börjar bli obekvämt. Eller 400K på två bilar. Då ligger man på runt 5000/mån i värdeminskning, och det får man väl snällt äta upp om man ska ha hyffsat nytt, bra säkerhet och slippa skruva.

#13
2018-07-29 17:01

Jag tycker att man ska definiera folkbilen med hur mycket en Volvo Amazon, 240 etc kostade i förhållande till en industriarbetarlön. På 1960 / 70 talet kostade en standardutrustad Volvo ca 1,15 - 1,3 bruttoårslöner. Omräknat till dagens, 2016 års, genomsnittsinkomst som var 32200 kr per månad eller 386400 kr per år multiplicerat med 1,2 har alltså således medelinkomsttagaren råd att köpa en bil för drygt 460 000 kr. Alltså dagens motsvarighet till -70 talets standardvolvo får kosta en god bit över 400 000 kr. Jämför man hur bilarna var utrustade då mot nu inser den statistiskt intresserade att dagens bilar som får kosta drygt 400 000 kr faktiskt är relativt betydligt billigare än dåtidens motsvarighet om man tar hänsyn till hur mycket mer utrustning, säkerhet mm dagens standardbil innehåller.

- Så rent statistiskt har medeljohansson år 2018 råd med en bil för en god bit över 400 000 kr.

#14
2018-07-29 18:56

Ja stoor så är det nog men dagens familjer vill nog lägga mer pengar på utlandsresor och fjällen och alla iPhone x mm och 68tummaren i vardagsrummet.

För egen del lägger jag hellre pengar på det och nån kul leksak till pappa samtidigt som en ny stor budget bil.

Vi är alla olika med olika prioriteringar och bara man slipper skruva och jäklas.

#15
2018-07-29 22:07

För min del är problemet inte bara priset utan också att hitta en bil jag verkligen vill ha. Tycker de flesta nya bilarna idag är väldigt opersonliga och tråkiga, "personkemin" stämmer inte i de flesta fall, inte många bilar som ger mig någon wow-känsla.
I mitt fall är jag beroende av AWD och hög markfrigång eftersom jag kör en hel del på riktigt dåliga skogsbilvägar, dessutom vill jag ha bekvämt insteg, hög komfort och hög säkerhet och då får dessa egenskaper avgöra. Så även om jag råkar ha råd att lägga ganska mycket pengar på en bil så får nog min XC60 2011 stanna i familjen ett bra tag till. Visst, en ny XC60 T8 skulle jag nog kunna tänka mig, men får jag då egentligen så mycket mera än vad jag redan har förutom hybridtekniken?

#16
2018-07-30 09:07

köper dyrast bilar ... är leasingbilar bortsållade eller ?

#17
2018-07-30 09:54

Enligt statistiken är gotlänningar det förnuftigaste folket, helt klart!

#18
2018-07-30 11:43

Man tjänar sämst i Sverige på Gotland. Där har du nog förklaringen..
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Ditt-lan-i-siffror/...

#19
2018-07-30 14:28

Lite kul kuriosa om Gotland.
Har varit där några ggr utan bil och lyckats hyra gammbil för lite och ingenting med lösa stolar och knappt besikngdugliga.
Men det har funkat några dagar ;)

#20
2018-07-30 16:19

Är vi ändå pratar om Gotland så har jag faktiskt kört en lotus omega där. Hemsk upplevelse! Den vandrade över hela vägen.

#21
2018-07-30 22:18

Som jag har läst har vi bland de äldsta, tyngsta och törstigaste av alla bilparkeringarna i Europa, troligen tack vare Volvo och Saab. Vi köper helt enkelt för stora och törstiga bilar och ursäkten är oftast säkerheten. Snacka om miljömedvetenhet! Eller vi är kanske bara stor i käften.

#22
2018-07-31 09:37

"- Så rent statistiskt har medeljohansson år 2018 råd med en bil för en god bit över 400 000 kr."

Stämmer nog. Upplever att vi i Sverige kör relativt billga bilar i förhållande till vad vi tjänar. Många skulle nog ha råd med en dubbelt så dyr bil. Allt handlar väl om hur man vill prioritera. Min bil kostade strax över 400kkr i inköp, vilket kan tyckas vara ganska dyrt men jag har inte ångrat det en sekund. Har snart haft den i tre år och har forftarande inget större sug att byta till något annat. Provkör ofta nya modeller som kommer ut på marknaden, men har fortfarande inte hittat någon bil som gett något så stort ha-begär att jag vill byta. Problemet är ju dock att har man väl köpt en dyr bil så¨lär man ju fortsätta med det. Man vill ju inte "byta ner sig".

#23
2018-07-31 11:33

Handlar väl inte så mycket om man har råd eller inte att köpa en bil för en halv mille utan det handlar om för del i alla fall om hur mycket av sina intjänade hårt skattade pengar man har lust att lägga på något som tappar i värde med raketfart som just bilar gör.

#24
2018-07-31 17:24

Många i det här forumet är ju väldigt upprörda över dyra diesel- och bensinpriser. Det kan väl inte vara möjligt att dessa personer är domsamma som lägger ner hundratals tusen på en helt ny bil???? Den "dummaste" affär man kan göra om man nu vill verka ta allvarligt på den egna ekonomin. Alla beräkningar visar ju på att dom tre första åren faller bilens värde mest. Jag trodde i min enfald att dom flesta nya bilarna köptes av företag.

#25
2018-07-31 17:28

Jag upplever att svenskarna kör dyra och stora bilar jämfört med i övriga europa, där är storsäljare ofta golf- och polo/corsa/fiesta-klass, och så är det ju inte i sverige! Bilen har stor prioritet i många svenskars liv, många tycks även välja att bo enklare för att ha råd med dyr bil. Jag gillar bilar men inte så mycket att de får utgöra nån stor del av min ekonomi, jag tycker nog innerst inne att bilen bara är ett transportmedel och arbetshäst och inte så mycket mer, visst kan jag korta stunder drömma om ferraris och rolls royce men när jag sedan tänker efter så skulle jag ärligen inte vilja äga en

#26
2018-08-02 09:33

Allt handlar om prioriteringar. För mig är det viktigt med komfort och bra köregenskaper. Så jag lägger gärna liter mer pengar på en bra bil. Vissa tycker att det är galet att lägga 300-400kkr på en ny bil, men tycker det är helt ok att bränna flera tusen på alkohol varje månad. Eller betala 7 miljoner för en villa på 120 kvm.

#27
2018-08-02 23:56

Jag instämmer i att man privat inte vill slösa pengar på en ny bil som man vet garanterat tappar värde. Finns ju roligare saker att lägga pengarna på.

#28
2018-08-02 23:56

Jag instämmer i att man privat inte vill slösa pengar på en ny bil som man vet garanterat tappar värde. Finns ju roligare saker att lägga pengarna på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.