Bild
Nästa artikel

De här kan bli Årets Bil 2019

Nyheter

Lista på 50 kandidater har sammanställts. Lynk, och Polestar finns med på listan, liksom Hyundais nya vätgasbil och elbilen Nissan Leaf.

Nu finns den första, provisoriska listan över de bilar som tävlar om att vinna Årets Bil nästa år. Många frågetecken finns fortfarande, då en hel del av bilarna inte funnits tillgängliga den 29 juni. Det är upp till biltillverkarna om de lyckas färdigställa sina nya modeller i tid om de ska vara med och fajtas om vinsten.

Andra sållningen görs 1 oktober, då kan det även bli så att det tillkommer kandidater. Resultatet av omröstningen inför Årets Bil 2019 presenteras på bilsalongen i Geneve den 4 mars nästa år.

Diskutera: Vem skulle du vilja vann Årets Bil 2019?
 

Lista: Kandidater till Årets Bil 2019 (I bokstavsordning):

Alpine A110
Aston Martin Vantage
Aston Martin DBS Superleggera
Audi A1
Audi A6
Audi A7
Audi e-tron*
Audi Q3*
Audi Q8*
BMW 3-serien*
BMW Z4*
BMW X5*
Borgward BX7*
Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter 
Citroën C5 Aircross 

Dacia Duster 

DS 7 Crossback 

Ford Focus 

Honda CR-V 

Hyundai Nexo* 

Hyundai Santa Fe 

Jaguar E-Pace 

Jaguar I-Pace 
Jeep Wrangler 
Kia Ceed 
Lamborghini Urus 
Lexus ES* 
Lexus LS 
Lexus UX* 
Lynk & Co 01* 
Mazda3* 
Mercedes-Benz A-klass 
Mercedes-Benz B-klass* 
Mercedes-Benz CLS 
Mercedes-Benz GLE* 
Mercedes-Benz G-klass 
Mercedes-AMG GT 4 door* 
Nissan Leaf
Peugeot 508
Polestar 1*
Range Rover Evoque* 
Rolls-Royce Cullinan 
Seat Tarraco 
Toyota Camry

Volkswagen T-Cross 
Volkswagen Touareg
Volvo V60 

* = Ej bekräftad som tillgänglig 29 juni 2018.

Kommentarer

#1
2018-06-29 15:35

Dacia Duster vinner! :)

.

#2
2018-06-29 15:42

Jag tror inte att Peugeot 508 på bilden vinner för det är förra modellen. ;)

#3
2018-06-29 16:44

Ska vi komma lite framåt i världen så är det elbilar som gäller - inga fossiler eller hybrider.. Vilka av dessa klarar den "lilla" puckeln? Gör om - gör bättre.

#4
2018-06-29 18:30

Raphael: Stämmer bra! Jag var för snabb i mitt bildsättande. Har ändrat nu.

#5
2018-06-29 19:05

Jag tippar på Rolls-Royce. I och med Cullinan har de äntligen skapat en bil för folket, ett fordon som passar både godsägaren och barnfamiljen.

#6
2018-06-29 19:35

Hoppas jag hinner få min innan den utses.

#7
2018-06-29 20:13

Ford Focus.
508 skulle normalt varit en möjlighet men den är lite väl udda och inte helt funktionell på flera punkter för att vara något säkert kort att satsa på som vinnare.

#8
2018-06-29 21:15

Jaguar I-Pace är bättre än Tesla och ändå lite billigare. Men billig är den ju inte …
DS 7 Crossback bör ligga bra till om man prioriterar nytänkande och vardagsegenskaper till rimligt pris.
Volvo V60? I vart fall inte Polestar.
Det blir nog Peugeot 508 eller troligare Ford Focus.

#9
2018-06-29 21:28

N-iklas, tja både 308 och 3008 har blivit Årets bil. Att vara udda har tidigare premierats flera gånger. Mer sällan premieras de som bara är vanliga. :) Jag tror 508 har en god chans. Håller med tidigare talar som tror tätstriden kommer stå mellan 508 och Focus, trots att Focus ser ut som en koreansk bil utanpå och inuti och med strålkastare från Volvo (samma lösning med varselljuset som ett band i mitten av strålkastaren).

#10
2018-06-30 10:08

Man tycker att för att få titeln Årets bil så borde väl "vanligt" folk få ha sagt sitt också! Snart kan kanske bilar på ritbordet bli Årets bil!

#11
2018-06-30 10:33

Årets bil borde vara den som under, låt oss säga, de senaste sju åren haft minst besök på verkstaden.

.

#12
2018-06-30 10:34

Tja?
Att 508 är så låg kan kanske påverka och den har fler detaljer som är ännu mera udda än i 3008 som i princip endast har instrumentpanelen som något påtagligt konstigt, resten av bilen är rätt normalt, 308 är inte lika udda som helhet och 3008 en SUV - bara det ger ju en halv seger numera...
Men det är ändå möjligt.

#13
2018-06-30 12:00

Ford Focus. Gott om plats i en "liten" bil, svänger i kurvor, massor av säkerhetsutrustning, snygg (?), uppdaterade motorer...

#14
2018-06-30 15:18

Jag tror på focus eller 508. Elbilarna kommer säkert, men det dröjer nog ytterligare några år innan det finns konkurrenskraftiga modeller som både kan tillverkas i tillräckligt antal och som funkar ekonomiskt.

#15
2018-06-30 15:45

Jaguar I-Pace alla dar i veckan!

#16
2018-06-30 22:58

Peugeot

#17
2018-07-01 16:57

Jag har tre favoriter;
Rolls-royce cullinan
Toyota camry
Citroën Berlingo
men ingen av dom lär väl vinna

#18
2018-07-02 07:17

@Bilräven, håller med dig fullständigt.
Detta var en stor gäspning, inget nyskapande.
Var är Tesla-3 och Nissan Leaf?
Finns det någon bil av dessa som erbjuder något spännande och nyskapande?
Nä, gör om, gör rätt.

#19
2018-07-02 10:26

LC4ever, fast Nissan Leaf står med i listan. Även Jaguar I-Pace alltså el-bilen. Tesla 3 får vi väl se när den börjar levereras i Europa, det kan vara den osäkerheten som gör att den inte finns med. Men Tesla 3 är väl knappast nyskapande, den bygger på redan tidigare Tesla så det är inget nytt längre. Men förutom nytt så ska den också vara prisvärd, dyra modeller brukar inte bli Årets Bil. De flesta Årets Bil är vardagsbilar, det har bara varit ett fåtal undantag i historien från det. Så vinnaren lär bli en bra och duglig vardagsbil för överkomliga pengar med lite extra guldkant, något extra som gör den spännande och intressant.

#20
2018-07-02 10:37

Dags för en Korean Hyundai Nexo

#21
2018-07-03 10:42

Dejligt at se toyota har Camry på listen i USA er det mest sælgende bil og ligger i top kvalitets mæssigt .

#22
2018-07-04 16:35

Fords F-serie är de bilar som det säljs mest av i USA. Camry är visserligen den mest sålda sedanen men den säljer inte ens hälften så bra som F-serien.

#23
2018-07-04 21:21

Nissan Leaf? Det är i alla fall ett rejält uppsving mot förra modellen. Annars röstar jag på V60 eller BMW 3-serie. En Camry eller Lexus hade inte heller varit helt fel på topp.

#24
2018-07-05 10:42

Blot til info. Af personbiler sælger toyota 1 mill. Af corolla og Camry. Camry alene er den mest sælgende PERSON bil i USA flere år i træk. Suveræn kvalitet siger amerikanerne .

#25
2018-07-05 10:46

Blot til info. Af personbiler sælger toyota 1 mill. Af corolla og Camry. Camry alene er den mest sælgende PERSON bil i USA flere år i træk. Suveræn kvalitet siger amerikanerne .

#26
2018-07-05 15:41

Om Camry har så bra kvalitet varför väljer amerikanerna istället Ford F150?

#27
2018-07-05 18:46

Ingen av de stjärnmarkerade bilarna kom väl med? Då föll halva listan.

#28
2018-07-05 19:34

vorwærds. ford f 150 er ikke en personbil godaften

#29
2018-07-05 23:37

jørgenn, du underlåter medvetet att besvara min fråga men annat är väl inte att förvänta.

#30
2018-07-06 10:26

Jeg synes ikke det er underligt at Ford sælger godt i hjemlandet USA. Jeg synes det er fantastisk flot af toyota kan sælge så mange biler af Camry. Corolla. Rav4 i et et fremmed land. Super flot . Det vidner om meget høj kvalitet .

#31
2018-07-06 11:56

Japanska bilar tog sig in på marknaden i USA genom att göra väldigt USA-inspirerade bilar i design, inredning och stil, men som höll högre kvalitet, var bränslesnålare, hade mer utrustning och ett lägre pris. De fick stor försäljning och ett gott rykte och har genom detta hållit sig kvar på den amerikanska marknaden. Med åren så har bilarna blivit allt mindre av kopior på USA:s stil och istället mer hittat sin egen karaktär, men ryktet håller dem kvar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.