Bild
Nästa artikel

Däckbytardags och snöfall mitt i påsktrafiken

Nyheter

Lördagen den 15 april är sista dagen att ta av dubbdäcken. Det är också påskafton och en av våra största trafikhelger. Dessutom förväntas snöfall i stora delar av landet.

Under påsken beger sig många ut på vägarna för att hälsa på släkt och vänner. Det är en trafikintensiv helg och viktigt är att planera sin reda på bästa sätt. För att hjälpa till har Trafikverket sammanställt en karta med de vägar som är mest trafikintensiva under dessa dagar.

Det här året sammanfaller påsken också med sista dagen för att använda dubbdäck, den 15 april. Men eftersom det snöar och är minusgrader på många håll i landet kan det ändå vara en bra idé för vissa att vänta med däckbytet. Till Sveriges Radio P4 Dalarna råder trafikpolisen de som redan bytt till sommardäck att byta tillbaka.

Mellan 1 december till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det är vinterväglag ute. Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck efter 15 april fram till 1 oktober – om det inte fortfarande råder vinterväglag. Enligt polisens definition är det vinterväglag: ”om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.”

Dubbfria vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck är inte förbjudna på sommaren – men de är inte anpassade efter väglaget som råder då och utgör därför en stor säkerhetsrisk. Enligt VTI blir bromssträckan 15-20 procent längre jämfört med nya sommardäck och dessutom är vinterdäck på sommarvägar betydligt mer instabila vid undanmanövrar. Redan vid 70 kilometer i timmen får de flesta en okontrollerad sladd om det sitter vinterdäck på bilen. 

Enligt en undersökning från försäkringsbolaget Trygg Hansa känner 20 procent av svenskarna sig ganska osäkra eller mycket osäkra på om de själva kan byta däcken på sin bil. Störst självförtroende på förmågan att byta däck själv har man i Norrland. Merparten av de svarande i undersökningen, 43 procent, låter en verkstad/däckfirma byta däcken. 29 procent gör det själva och resterande låter partner, familjemedlem eller nära vän göra det.

Om du byter däcken själv har bilbärgningsfirman Falck några nyttiga råd.
– Tänk på säkerheten när du ska byta däck, använd en domkraft och kryp inte in under bilen när du har lyft upp den. Det är också viktigt att efterdra bultarna efter kanske 5-10 mil, annars kan man tappa däcken och det kan skapa allvarliga olyckor, säger bärgaren Denny Ullberg. Han tipsar också gör-det-självare med att kontrollera så att man har rätt bultar till däcken, eftersom det ibland kan krävas olika bultar på vinter- och sommardäck, samt att göra det till en vana att byta torkarblad i samband med däckbytet.

Andra saker att tänka på vid däckbytet är att kolla mönsterdjupet. 1,6 millimeter är minimum, men helst ska det vara mer. Däckföretaget Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Kolla även att däcken inte är ojämnt slita, det kan innebära att hjulinställningen är fel.

Kontrollera lufttrycket när du bytt däck. Vad som gäller för din bil brukar stå vid på insidan vid förardörren eller i tanklocket. Anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Efterdra också bultarna. Om däcken har aluminiumfälgar rekommenderar Nokian Tyres att hjulbultarna ska efterdras efter cirka 20 mils körning. Bultarna på stålfälgar behöver inte efterdras.

Polisen poängterar också vikten av att sätta bästa däcken bak. Oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven ska de däck som är minst slitna sitta bak. De däck som har det största mönsterdjupet bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Nokian Tyres föreslår att bytet görs var 800:e mil.

I Vi Bilägares specialpodcast om sommardäck tipsar redaktionens däckexpert Erik Rönnblom om att däck ska försvaras som potatis: Alltså mörkt och svalt.
– Och ladda inte batterier i närheten, det kan bilda en gas som påverka gummit i däcket.

Dessutom bör du göra rent vinterdäcken innan de läggs undan.
– Tvätta inte med avfettning, då måste du köra med däcket efteråt. Använd istället diskmedel eller mild såpa. Var försiktig med högtryckstvätten också, säger Erik Rönnblom.

Funderar du på att köpa nya däck? Ta då hjälp av Vi Bilägares sommardäckstester. 2017 testade vi 8 stycken 16-tumsdäck och även 5 stycken så kallade suvdäck.
 
Diskutera: Har du bytt till sommardäck än?

Regler sommardäck
  • Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
  • Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

 
Källa: Polisen

Tips inför däckbytet
  • Kontrollera mönsterdjupet – minimum är 1,6 millimeter. Kolla så att däcken inte är ojämt slitna.
  • Kontrollera lufttrycket.
  • Bästa däcken ska sitta bak.
  • Efterdra bultarna.
  • Förvara däcken mörkt och svalt.
  • Tvätta med mild såpa eller diskmedel innan du lägger undan däcken.

Kommentarer

#1
2017-04-15 07:56

Jag tänker inte ta av några dubbdäck.

#2
2017-04-15 08:03

Samma här, jag tycker det var bättre förr när man kunde vänta till 1:a maj. Dålig kombination med sommardäck och påskresa med bilen som det ser ut nu.

#3
2017-04-15 09:28

Som tur är så har vardagssysslor inneburit att jag inte hunnit byta till sommardäck än. Kommer vänta ut Kung Bore, antar det blir nästa vecka bytet sker för mig här i Sthlm. Personligen tycker jag 15 april är lite tidigt på många platser i Sverige. Bor man i Skåne så är det annorlunda. På stationen jag jobbar brukar de flesta vänta tills bortåt 1 Maj innan man rapporterar dubbdäcksanvändning, men det beror på hur väderleken sett ut.

#4
2017-04-15 20:53

Som det ser ut nu och veckan som kommer så är vinterdäck helt rätt, främst då på mornarna när det är minusgrader framöver...

#5
2017-04-16 07:04

Varje år samma trauma ... kör med dubbfria vinterdäck så blir detta datum inga problem!

#6
2017-04-16 10:58

Har bytt till sommardäck och jag ids inte byta till vinterdäck. Men vid vinterväglag väljer jag hellre att stanna hemma.

#7
2017-04-16 11:59

Jag lade på sommardäcken för tre veckor sedan, då verkade det bli vår!
Men jag kör inte med min bil om det skulle vara snö eller is på vägen.

Jag undrar hur man tog sig fram i den oförståndiga ungdomen då man åkte mc året runt och sedan bil med slicks utan ens en antydan till mönster. Men bromsarna var ju så usla så när det gällde att stanna betydde nog inte däcksmönster så mycket .
Trafiken var ju inte lika tät och man lärde sig tidigt att det var billigare att hålla sig kvar på vägen och därför körde man inte så fort.

#8
2017-04-17 17:25

"Däckföretaget Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter" -det är ju klart att de gör! (ps. fick ni på ViBilägare extra annonspengar för detta?)

#9
2017-04-18 14:21

saabnisse förr när man körde med sommardäck året om så fick man förstås ta det lugnare på vintern och vara beredd på att få sladd. Man vande sig vid att parera sladdar och det funkade. Visst var det lite chansartat men man var ju liksom van vid detta.
Det var nog få personer som köpte vinterdäck förr.
Idag köper man bra vinterdäck och sedan kör man som om det vore sommarvägar så jag vet inte om det är mycket bättre. Minsta lilla halka idag så har vi masskrockar för hastigheterna är för höga och man kör för nära varann. Har det blivit bättre? Fan vet.

#10
2017-04-19 11:30

Som saabnisse skrev, trafiken är också mycket tätare idag, det spelar in.
Att hålla rimliga avstånd i högtrafiktid är nästintill ogörligt idag....
Dåtidens bilar var ju inga under i vägegenskaper, så mycket riktigt lärde vi oss köra på ett annat sätt.....
Får man sladd en gång var 6'e år så ärman ju inte förberedd....
Med en taunus 73 kunde man snurra på stället när man startade i en korsning, det lärde man sig hantera....

#11
2017-04-19 11:31

Dubbelpost

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!