Bild
Nästa artikel

Chevrolet försvinner i Europa 2015

Nyheter

Bye bye, Chevrolet. General Motors tar ett radikalt beslut och skrotar bilmärket i Europa. Senast 2015 ska Chevrolet vara borta.

General Motors ordförande i Europa, Steve Girsky, kör den europeiska delen av Chevrolet till skroten. Det överraskande beslutet meddelades på torsdagen.

I ett pressmeddelande förklarar den amerikanska bilkoncernen att man i fortsättningen vill fokusera på förlusttyngda Opel och det brittiska systermärket Vauxhall, som hittills i år har en marknadsandel på ungefär sju procent i Europa.

Chevrolet, med en marknadsandel på bara en procent, slåss i dag om ungefär samma bilköpare. Den interna konkurrensen vill General Motors slippa och slår därför ned sista spiken i kistan för Chevrolet på den tuffa europeiska bilmarknaden.

Det innebär att modeller som Cruze, Aveo, Spark, Orlando, Captiva och Trax försvinner från Europa. Vissa utvalda bilar, bland annat sportvagnen Corvette, kommer dock att säljas även i framtiden, påpekar General Motors.

Senast i slutet av 2015 ska Chevrolet inte längre finnas i Europa. Enligt egna uppgifter ska dock märket ta hand om bilägarna, men exakt hur det ska gå till är oklart.

– Våra kunder kan lita på att vi kommer fortsätta tillhandahålla garantier, reservdelar och service för deras Chevrolet och för bilar som köps fram till slutet av 2015, säger Thomas Sedran, märkeschef i Europa, i en kommentar.

Hur bilarnas andrahandsvärde kommer att påverkas återstår att se. Vi Bilägare har sökt Chevrolet Sverige för en kommentar, men har inte fått svar.

Hittills i år har 2 399 svenska bilköpare investerat i en Chevrolet, marginellt fler jämfört med samma period förra året. Marknadsandelen i Sverige är 0,98 procent.

Diskutera: Kommer du sakna Chevrolet?

Kommentarer

#1
2013-12-05 11:43

Det är ju få av dagens Chevrolet här som är just Chevrolet. De andra är Daewoo som står för något annat än "jänkejärn".

#2
2013-12-05 11:55

Undrar om Daewoo ska heta Opel i Europa?
För inte kommer GM att sluta sälja Daewoos bilar......

#3
2013-12-05 12:06

Opel tror jag inte men något måste man ju hitta på....inte minst för att Cruze är en av världens mest sålda bilmodeller.
Chrysler går nog åt samma öde för varför annars döpa om Voyagern till Lancia i förnamn?

#5
2013-12-05 12:32

De kan komma att säljas som Opel eller Vauxhall. Här i Australien har varumärket Chevrolet aldrig sålts. De koreanska bilarna säljs som Holden och de amerikanska bilarna finns inte i högerstyrt utförande och är därför olagliga att köra på australiska vägar.

#4
2013-12-05 12:34

Varför blir jag förvånad? Såg ju ut som att med de relativa framgångar man haft med märket att det på sikt skulle ta över Opels roll men nu gör man alltså helt om. Visar bara vilka nötter som styr GM..Långsiktighet är inte deras bästa gren. Dessutom så tror jag att väldigt få stått i valet mellan just en Cheva och en Opel.

Cruze har väl t ex sålt rätt bra i Östeuropa vad jag vet och att Cheva-ägare nu som blivit "lurade" skulle gå till Opel i någon större omfattning är jag skeptisk till. Men man kanske bara döper tillbaks dem till Daewoo?

Vänner av Opel kanske gläds nu men men sådana ägare skulle jag vara skeptisk. År 2018 när Opel fortfarande visar röda siffror så döps de kanske om till Buick i ett sista desperat försök?

#6
2013-12-05 12:42

Chevrolet - mästare på att förstöra märkesimage......

#7
2013-12-05 14:45

Chevrolet - mästare på att förstöra bra bilfabriker

#8
2013-12-05 15:31

Med risk för att få stryk måste jag säga att jag har svårt att förstå varför folk i Sverige inte vill acceptera att Chevrolet alltid har varit ett lågprismärke (i alla fall sedan Willam Durant köpte ut Louis Chevrolet 1914). Chevrolet har aldrig haft högre status än Daewoo, däremot har man, historiskt sett, byggt större bilar.

#9
2013-12-05 16:00

Dom hade ju just börjat ....

#10
2013-12-05 16:01

Får ex tidnings-brevbärare inte ha vänsterstyrda bilar i Australien Peter?
Helt OT .. Bara en undran :o)

#11
2013-12-05 16:07

De gör ju helt rätt. Chevrolet hör inte hemma i Europa och Asien.

Och fler märken kommer att försvinna. Vi kan räkna med att märken som Renault, Seat, Volvo, möjligen Fiat, Opel och Vauxhall försvinner.

Peugeot och Citroën försvinner inte. Det tillåter inte den franska inrikespolitiken. Regeringen i Paris kommer att pumpa in hur mycket € som helst, oavsett hur bra eller dåliga bilar PSA gör.

Varför skulle de fortsätta att sälja bilar och det går med stora förluster?

#12
2013-12-05 17:10

Något svårbegriplig kommentar från Oomkullrunkelig. Kanske nån slags logisk mening gömdes. Men om jag läste det som inte stod, så fanns en viss ilska mot PSA. Helt riktigt, så får dom betydligt mer statligt stöd än t.ex. tyska biltillverkare. Men för egen del gillar jag PSA:s nuvarande modellprogram bättre än det VW/Skoda erbjuder. (Seat/Audi ok.)
OBS. PSA är näst störst i Europa
PS: Har både ägt och kört massor av bilar från båda koncernerna.

#13
2013-12-05 17:12

Äntligen har GM USA fattat galoppen. Tidigare hade Opelhandlarna i Europa krav på sig att öka försäljingen av Chevrolet med 20% per år. Stötestenen för Opel Sverige har varit att GM krävt att övervägande delen av reklamen skulle ske till Chevrolets fördel, vilket Opel Sweden vägrat. Nu verkar det som om Opel äntligen börjar minska förlustsiffrorna. Kanske inser man nyttan av den teknikutveckling som Opel står för. Det kommer flera nya motorer med mindre slagvolym och ungefär samma antal hästkrafter inom snar framtid.

#14
2013-12-05 19:07

Chevrolet kommer säkert finnas kvar i Östeuropa, de har en annan marknadssituation, men för västeuropa så är jag inte förvånad. Opel och Chevrolet har krigat om samma kunder, det är inte hållbart i längden. De hade tankar på att göra Opel mer premium för att öka avståndet till Chevrolet, innebär det att de nu skrotar det och fortsätter med den marknadspositionering som Opel har idag?

#15
2013-12-05 21:24

Många märkliga kommentarer här....

Här kommer facit:

1. 99% av alla Chevrolet som säljs i Europa är egentligen Daewoo.
2. Daewoo har redan sålts som Opel:.Opel har en omflaggad variant av budget-SUV:en Captiva sedan flera år tillbaka.
3..Chrysler har redan lagt ned i Europa. Dodge och Chrysler säljs idag som Fiat och Lancia, om än fortfarande tillverkade i USA.

#16
2013-12-06 14:40

Räkna inte med att Daewoo kommer tillbaks till Västeuropa, GM kommer knappast att sälja Chevrolet-bilarna från Korea under Daewoo igen, inte under närmaste framtiden. Även om bilarna heter Daewoo som skulle de konkurrera med Opel. Detta handlar inte så mycket om namnet som att Opels varumärke inte klarar intern konkurrens från ett billigare GM märke som många upplever som ett fullgott alternativ till dyrare Opel.

#17
2013-12-06 17:25

Camaro, Corvette och pickuperna, JA tack. Men vad hade dom mindre modellerna här att göra överhuvudtaget??? Bra beslut GM !

#18
2013-12-06 20:14

Hela GMs strategi går ut på att marknadsföra skitbilar under falsk flagg.
Tänk bara hur patetisk angorakalkonen Cadillac BLS var.
Kan anses som bedrägeri att kalla så dåliga bilar som Daewoo för Chevrolet. De som absolut inte kan någonting om bilar tillhör de stackars kunder som köpt dessa totalt kvalitetsbefriade s k bilar.
Det är sunt av GM att lägga ned denna verksamhet i Europa. Kör hårt med Opel istället, känns betydligt ärligare och kanske något lite tryggare för kundsegmentet.

#19
2013-12-06 22:28

Jes, nej även posten kör högerstyrt i Australien. Chrysler/Dodge/Jeep har varit den enda amerikanska tillverkare som orkar göra högerstytda bilar men läste just att nya Ford Mustang kommer i högerstyrt utförande för första gången.

#20
2013-12-07 21:41

Chevrolet som märke betyder enkla, dugliga bruksbilar för vanligt folk. Det är den "brand image" som Chevrolet har i USA. Daewoo-bilarna passade därför utmärkt att sälja som Chevrolet. Men det blir för mycket konkurrens med Opel som inte kan matcha de koreabyggda bilarna prismässigt. Att Cadillac BLS skulle varit en kalkon - försäljningsmässigt ja, men bilmässigt så var det ju en Saab som var förfinad med mjukare fjädring, tystare gång och högre kvalitet på mycket. Men den passade inte in i Cadillacs-stil, den var för europeisk. Cadillac ska inte vara europeisk, det ska vara ett flådigt amerikamärke med uttrycksfull stil och vräkighet och fläskighet och överdåd - för det ligger i märkets tradition.

#21
2013-12-07 23:27

Fel tänkt av GM igen, dels har de ju satsat på att bygga upp Chevrolet i Europa, och de är riktigt bra bilar, T.ex. Cruze är väl deras storäljare globalt, Malibu är marknadens tystaste och mest komfortabla bil, Orlando har fått riktigt bra kritik osv. Volkswagen har fyra märken,VW, Audi, Skoda och Seat med gemensamma delar som bottenplatta, motorer växellådor osv. och de orkar med och är framgångsrika med fyra märken, skulle inte GM orka med två märken...märkligt.. tror inte Chevrolet kannibaliserar alls med Opel jämfört med kannibalism inom VW

#22
2013-12-07 23:32

Fel tänkt av GM igen, dels har de ju satsat på att bygga upp Chevrolet i Europa, och de är riktigt bra bilar, T.ex. Cruze är väl deras storäljare globalt, Malibu är marknadens tystaste och mest komfortabla bil, Orlando har fått riktigt bra kritik osv. Volkswagen har fyra märken,VW, Audi, Skoda och Seat med gemensamma delar som bottenplatta, motorer växellådor osv. och de orkar med och är framgångsrika med fyra märken, skulle inte GM orka med två märken...märkligt.. tror inte Chevrolet kannibaliserar alls med Opel jämfört med kannibalism inom VW

#23
2013-12-07 23:38

Jag som fått äran att köra dessa bilar innan releasen: Daewoo tillverkar inga personbilar och har inte med GM att göra. GM köpte och byggde upp ett flertal fabriker, varav Daewoo var en. Personbilarna som då tillverkades fasades ut (enligt fackliga uppgörelser), och fick inte heta Daewoo. Det vart Chevrolet av enkla skälet att GM äger det märket till 100&. Samtliga Chevrolet som idag säljs är 100% konstruerade av GMs ingenjörer, och säljs även i USA, typ storsäljaren Cruze som är en kanonbil i mina ögon. Ampera är en kopia av Chevrolet Volt och kom året efter Volt som Opel alltid gjort. GM har alltså fabriker worldwide, alla byggda enligt MC Donalds principen, kopior av varann, varav Korea är en. Volvo har nu börjat tillverkas i Kina vilket knappast gör den sämre? Att få ner monteringskostnaden är ett måste idag och har inget med kvalitet att göra. Redan på 60-talet monterade VAG ihop Chrysler här i, då billiga, Sverige. Fler o fler kommer att göra detta i framtiden, tyskarna är på gång och Volvo är redan där som sagt. Volvo PV är för övrigt det märket som kraftigt förlorat köpare i USA varje månad, medans alla andra ökar, vilket är oroväckande ur Sveriges synvinkel. Chevrolet har ökat sin marknadsandel till 1% i Europa, på endast några få år, därför är jag förvånad över detta beslut.. GM har få modeller idag som tillverkas i USA, endast dom törstiga bilarna finns kvar. Opel skulle jag aldrig köpa, så trista bilar. Var tog Monza, Manta vägen, eller andra tuffa modeller? När inte Chevorna finns kvar, då väljer folk hellre japanerna igen, som nu jublar. PSA bilarna har inte i Norden att göra, överhuvudtaget. Dyra ägarkostnader när garantierna gått ut och skitkvalitet pga vårt klimat. Tyskarna ligger bra till idag, och verkar ha lärt sig kundrelationer även om VW har långt kvar. Jag kommer sakna Chevrolet Cruze, Malibu, och Camaro, helt klart. (Camaro är billigare än en sur Volvo V70, och Malibu billigare än V50. Gissa vad jag hellre väljer?) Trogna bilar till bra pris, billiga i delar/service, snygga att betrakta samt betydligt roligare att ställa bredvid grannens Volvo, än en Golf med Skoda motor, eller en Passat med Seat chassi, eller var det tvärtom...?

#24
2013-12-08 10:09

Att GM tar bort Chevrolet beror säkert på att märket säljer dåligt i europa. Cruze är bara storsäljare i USA och Australien. Opel kom sågs och försvann i Australien av samma anledning.

#25
2013-12-08 10:16

Det är nog inget större fel på Cruze men den tilltalar mig inte.

#26
2013-12-08 13:09

Det är tycke och smak. Min dotter provkörde Cruze bland flera andra bilar innan hon köpte sin Hyundai i30 och hon tyckte minst om Cruze av alla bilar. Men som sagt den säljer mycket bra så många tycker uppenbarligen om den. Malibu har fått mycket fin kritik men säljer uselt. Captiva är precis tvärt om. Mycket dålig kritik men säljer bra.

#27
2013-12-08 20:04

Chevrolet går bra i Europa och har stadigt ökat sin försäljning, så att märket läggs ner i Europa beror inte på dålig försäljning. Utan det beror på dålig Opel-försäljning. Det har nämligen visat sig att många av Chevrolet-köparna är tidigare köpare av Opel/Vauxhall. Framgången för Chevrolet i Europa har alltså medfört att Opel/Vauxhall har tappat försäljning kraftigt. Opel/Vauxhall är i en allvarlig kris. Så för att rädda Opel/Vauxhall på den europeiska marknaden så beslöt GM sig för att sluta sälja Chevy här. Chevrolets bilar är bra och de har bra priser, och var en för hård konkurrens till Opel/Vauxhall. Alternativet hade varit att fortsätta med Chevrolet och att lägga ner Opel/Vauxhall vilket hade varit politiskt omöjligt i Europa. Den europeiska bilmarknaden har för låg volym för att klara både Chevy och Opel/Vauxhall, och då fick Chevy från Korea stryka på foten. Jag kan förstå beslutet, men för de kunder som har köpt en Chevy så är det nog smärtsamt. Frågan är om Opel/Vauxhall kan fånga in dem igen när det är dags för dem att byta sen? Det är inte helt säkert.

#28
2013-12-09 00:28

Man tycks missa några saker i spekulationerna.

Ur Opels synpunkt handlar det om mer varumärke på lång sikt än försäljning på kort sikt.
Faktum är att försäljning förefaller komma i andra hand när man lyssnar på hur man argumenterar internt.
Varumärkesbyggande är det enda det talas om inom Opel nu.

GM har tidigare sedan 1950-talet bara siktat på kortsiktig försäljning (som många tycker att man ska fortsätta med tydligen…) och nu inser man för första gången hur mycket man förlorar på det när konkurrensen hårdnar.
GM utbildade alla i företaget i att inte bygga något annat varumärke än GM - de enskilda bilmärkena skulle vara osynliga.
Man försöker reparera skadan.

Eftersom omgivningens syn på Opel är så negativ - tack vare GM:s strategi - far man varumärkesmässigt mycket illa av att ha en billighetsversion som Chevrolet ute i trafiken.

Det handlar också om uppmärksamhet, fokus och uppmärksamhet tas från Opel varje gång en Opel förklädd till Chevrolet ges uppmärksamhet.
Bilen finns tack vare Opel men om den säljs får Opel inget tillbaka i positiv uppmärksamhet

VW betraktas ologiskt nog extremt positivt och står i allas fokus hela tiden och skadas därför inte av billighetsversioner.

Jämförelsen med VW är alltså fel, så länge man inte byggt upp Opels varumärke kan GM inte göra som VW.

Det är inte så mycket intern konkurrens utan att Chevrolet förstör Opels varumärke och därmed hindrar andra kunder utifrån att köpa Opel, sådana som inte skulle ha köpt en Chevrolet men kanske en Opel om Opel bara haft bättre anseende.

Det är alltså inte främst Chevroletkunder man hoppas vinna och inte heller dagens - utan morgondagens kunder...

Dessutom, GM är internt fixerade vid VW som förebild, en chef för Opel som kommer från VW kan i princip diktera villkoren - ingen hos GM vågar säga emot.

#30
2013-12-09 16:17

Chevrolet eller GM USA har INTE svarat för den tekniska utvecklingen av drivlinorna på de GM bilar som säljs i Europa, den har Opel/Vauxhall och Saab stått för. Dessutom har Amperan förfinats vad gäller all teknik. Volt har visserligen en utvecklingsfas i USA men huvuddelen av utvecklingen har på senare år, skett i Russelsheim. GM har äntligen insett att Opels teknikutveckling när det gäller drivlinor med mindre cylindervolym, är ett måste. Något som VAG koncernen och Ford, ja t o m Ford USA redan anammat, och kanske fått lite försprång?

#31
2013-12-10 15:06

Kan nämna att jag förra veckan snubblade över uppgifter (inte närmare granskade än) som pekar på att även gamla GM EV-1 troligen baserades på Opelteknik från de elektriska Astra som kördes i pilotprojekt i början på 90-talet.
Vilket förvånar, trodde att det var ett amerikanskt projekt.
Tydligen inte...

#32
2014-01-16 19:04

Oj va skönt de skulle aldrig sålts i Europa. Måste ju vara det enda märke som inte fattat att de konkurrerat mest med sig själv.
Chevrolet ska sälja sina personbilar i USA men kan sälja tex Camaro här.
Sen är givetvis Opel ett kvalitéts märke som äntligen kanske kan få den uppbackning de är värda..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.