Nästa artikel
Brist på bilmekaniker
Nyheter

Brist på bilmekaniker

Publicerad 31 oktober 2017 (uppdaterad 31 oktober 2017)
Verkstadsbranschen skriker efter arbetskraft. 6.000 nya medarbetare behöver anställas under de närmsta tre åren.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, skriver i ett öppet brev att bristen på utbildade mekaniker och tekniker är akut.
– Den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar runt 1.600 nya mekaniker per år och det täcker inte behovet, säger Bo Ericsson, SFVF:s vd, och fortsätter:
– Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver en alltmer kvalificerad utbildning, och gapet mellan där vi är och där vi borde vara blir bara större och större för varje år.

Lösningen kan finnas i regeringens beslut att testa så kallade branschskolor för gymnasieskolans yrkesprogram. Försöksverksamhet ska inledas höstterminen 2018. Om en skola inte har tillräckligt elevunderlag för att anordna hela utbildningen i egen regi kan eleverna komplettera sin utbildning genom att åka iväg och läsa vissa yrkeskurser på en branschskola.  

SFVF tycker också att det vore en bra idé om utbildningar kunde använda bidrag för kompetensutveckling för att ta in bilverkstäder som föreläser regelbundet för eleverna på skolan.
– På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten, samtidigt som verkstaden lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL* ska besättas, säger Benny Wallin på arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna.

Ytterligare ett förslag från SFVF för att göra utbildningen mer attraktiv är att körkortsutbildning ska vara på med på schemat i skolan.
 
Diskutera: Har du något förslag på hur det skulle kunna bli fler bilmekaniker?

* APL = Arbetsplatsförlagt lärande. Kurser eller delar av kurser förläggs till en eller flera arbetsplatser.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-31 12:45
jungfall

Bättre löner??

#2 • Uppdaterat: 2017-10-31 13:14
Tvärnit

Jag har hört en del insider i kring detta och andra sk bristyrken och att saken är den att det råder olika meningar om brist på.
Det råder ingen brist på mekaniker och ej heller chaufförer utan det är i annat som skon klämmer.
Det finns hur mycket som helst villigt folk till men att dem där brist på personal arbetsplatserna de lyser med sin frånvaro.
Utb som upprättas är regel kass och närmast en förvaringsplats och därför så få som söker in men också för att det märks ingen brist.
Kom ihåg då byggbranschen stod i samma spår...de gick ut med pukor o trumpeter och rent ut sagt skit många som jag känner valde bygg eller sadlade om till bygg.
Vad som ska till det är en bred manifestation ur branschen och att det är arbetsgivarna som ska styra i upplägget av utb.
Och det går nog inte för sig....
Det här med stor brist på mekaniker befarar jag att vara en i ledet av ja...kulisser på lös grund lagom till val osv, det finns gott om jobb i framtiden!

#3 • Uppdaterat: 2017-10-31 18:26
trasten

Nog är det brist alltid. Vi behöver anställa men har svårt att hitta folk. Vi har även elever från yrkesskola på praktik men nu kan inte skolan fylla våra platser längre. För få elever helt enkelt.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-31 18:39
Christoffer

Vad sägs om att öppna upp utbildningen för vem som helst som är förbi gymnasieåldern? Bilverkstadsarbetare är en av dessa yrken som du antingen tycks behöva välja att utbilda dig till i gymnasiet eller som är reserverat till långtidsarbetslösa.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-31 18:42
LeifV

Hmm... ser ut att bli en kortvarig svacka, men sen kommer elbilarna och deras drastiskt minskade behov av bildelsbytare (sorry, bilmekaniker finns inte längre, inte ens ordet "tekniker" gäller längre). Inget att vara speciellt orolig över, alltså!

#6 • Uppdaterat: 2017-10-31 21:23
daem0n

Neeej. Det är absolut inte sant, ingen brist alls! Nästan på varje service verkstad finns bilmekaniker som jobbar "svart". Varför? Det är pga att servicen vill inte betala för väl utbildad svensk bilmekaniker som kräver bra lön och alla andra förmåner. Den här artikel missleder läsarna och samhället.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-01 06:32
trasten

Intressant att så många inte har en aning om vad dom pratar om!

#8 • Uppdaterat: 2017-11-01 08:14
Hackenbush

Då kanske du skulle berätta hur det egentligen är då trasten, du som vet bättre än alla andra.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-01 09:13
trasten

Var ska jag börja? Att det byts delar beror mycket på att komponenterna är större enheter nu och innehåller mycket elektronik. Vilket gör en reparation av enheten komplicerad utan detaljkunskaper. Att det inte skulle finnas tekniker eller mekaniker längre är bara nys. Jag är tekniker på mitt företag och den utbildningen kostade företaget 700000kr och tog mig 5 år! Sen fattas det mekaniker som kan något. Företagen fyller ut med folk som inte alltid har den kompetens som krävs. Att man ser folk på en verkstad betyder inte att det inte är brist på kompetent folk.

#a • Uppdaterat: 2017-11-01 10:37
Styggavargen

Dagens unga tycker inte skolan och utbildning är viktigt. Så jag kan till viss del förstå att det blir problem. För varje år sänks kraven på eleverna. Högskolan och Polisen larmade först om hur illa det var ställt då eleverna inte håller måttet (inom Polisen var det mest den fysiska biten).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.