Bild
Nästa artikel

Brist på bilmekaniker

Nyheter

Verkstadsbranschen skriker efter arbetskraft. 6.000 nya medarbetare behöver anställas under de närmsta tre åren.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, skriver i ett öppet brev att bristen på utbildade mekaniker och tekniker är akut.
– Den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar runt 1.600 nya mekaniker per år och det täcker inte behovet, säger Bo Ericsson, SFVF:s vd, och fortsätter:
– Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver en alltmer kvalificerad utbildning, och gapet mellan där vi är och där vi borde vara blir bara större och större för varje år.

Lösningen kan finnas i regeringens beslut att testa så kallade branschskolor för gymnasieskolans yrkesprogram. Försöksverksamhet ska inledas höstterminen 2018. Om en skola inte har tillräckligt elevunderlag för att anordna hela utbildningen i egen regi kan eleverna komplettera sin utbildning genom att åka iväg och läsa vissa yrkeskurser på en branschskola.  

SFVF tycker också att det vore en bra idé om utbildningar kunde använda bidrag för kompetensutveckling för att ta in bilverkstäder som föreläser regelbundet för eleverna på skolan.
– På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten, samtidigt som verkstaden lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL* ska besättas, säger Benny Wallin på arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna.

Ytterligare ett förslag från SFVF för att göra utbildningen mer attraktiv är att körkortsutbildning ska vara på med på schemat i skolan.
 

Diskutera: Har du något förslag på hur det skulle kunna bli fler bilmekaniker?

* APL = Arbetsplatsförlagt lärande. Kurser eller delar av kurser förläggs till en eller flera arbetsplatser.

 

Kommentarer

#1
2017-10-31 12:45

Bättre löner??

#2
2017-10-31 13:14

Jag har hört en del insider i kring detta och andra sk bristyrken och att saken är den att det råder olika meningar om brist på.
Det råder ingen brist på mekaniker och ej heller chaufförer utan det är i annat som skon klämmer.
Det finns hur mycket som helst villigt folk till men att dem där brist på personal arbetsplatserna de lyser med sin frånvaro.
Utb som upprättas är regel kass och närmast en förvaringsplats och därför så få som söker in men också för att det märks ingen brist.
Kom ihåg då byggbranschen stod i samma spår...de gick ut med pukor o trumpeter och rent ut sagt skit många som jag känner valde bygg eller sadlade om till bygg.
Vad som ska till det är en bred manifestation ur branschen och att det är arbetsgivarna som ska styra i upplägget av utb.
Och det går nog inte för sig....
Det här med stor brist på mekaniker befarar jag att vara en i ledet av ja...kulisser på lös grund lagom till val osv, det finns gott om jobb i framtiden!

#3
2017-10-31 18:26

Nog är det brist alltid. Vi behöver anställa men har svårt att hitta folk. Vi har även elever från yrkesskola på praktik men nu kan inte skolan fylla våra platser längre. För få elever helt enkelt.

#4
2017-10-31 18:29

Mekaniker försvann på 70-talet. Idag kallas dem bildelsutbytare.

#5
2017-10-31 18:39

Vad sägs om att öppna upp utbildningen för vem som helst som är förbi gymnasieåldern? Bilverkstadsarbetare är en av dessa yrken som du antingen tycks behöva välja att utbilda dig till i gymnasiet eller som är reserverat till långtidsarbetslösa.

#6
2017-10-31 18:42

Hmm... ser ut att bli en kortvarig svacka, men sen kommer elbilarna och deras drastiskt minskade behov av bildelsbytare (sorry, bilmekaniker finns inte längre, inte ens ordet "tekniker" gäller längre). Inget att vara speciellt orolig över, alltså!

#7
2017-10-31 20:10

Tydligen några som "hänger på" fake-news och alternativa fakta trenden.
Det är mycket stor brist på lastbilschaufförer Tvärnit.
https://www.di.se/nyheter/stor-brist-pa-lastbilschaufforer/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/historisk-brist-pa-lastbilschaufforer

#8
2017-10-31 21:23

Neeej. Det är absolut inte sant, ingen brist alls! Nästan på varje service verkstad finns bilmekaniker som jobbar "svart". Varför? Det är pga att servicen vill inte betala för väl utbildad svensk bilmekaniker som kräver bra lön och alla andra förmåner. Den här artikel missleder läsarna och samhället.

#9
2017-11-01 06:32

Intressant att så många inte har en aning om vad dom pratar om!

#10
2017-11-01 07:41

Då kanske du skulle berätta hur det egentligen är då trasten, du som vet bättre än alla andra.

#11
2017-11-01 09:13

Var ska jag börja? Att det byts delar beror mycket på att komponenterna är större enheter nu och innehåller mycket elektronik. Vilket gör en reparation av enheten komplicerad utan detaljkunskaper. Att det inte skulle finnas tekniker eller mekaniker längre är bara nys. Jag är tekniker på mitt företag och den utbildningen kostade företaget 700000kr och tog mig 5 år! Sen fattas det mekaniker som kan något. Företagen fyller ut med folk som inte alltid har den kompetens som krävs. Att man ser folk på en verkstad betyder inte att det inte är brist på kompetent folk.

#12
2017-11-01 10:37

Dagens unga tycker inte skolan och utbildning är viktigt. Så jag kan till viss del förstå att det blir problem. För varje år sänks kraven på eleverna. Högskolan och Polisen larmade först om hur illa det var ställt då eleverna inte håller måttet (inom Polisen var det mest den fysiska biten).

#13
2017-11-01 12:36

#11 trasten.. Nix, finns inga tekniker eller mekaniker längre -skall man vara riktigt, riktigt snäll så kan man kalla dem för "montörer". Då grundutbildningen för en sådan förslagsvis äger rum på närmsta IKEA-varuhus (kunna tillgodogöra sig en instruktion och montera ihop en möbel) som tar personen upp till en 90%-ig nivå, de sista 10%:en sker med fördel på plats och går ut på att hitta, dvs hitta rätt instruktion.

"Större enheter / mycket elektronik" och ord som "detaljkunskaper" är ju väl så talande och understryker bilden av dagens frånvaro av tekniker.

#14
2017-11-01 14:08

Som sagt, inte en aning om vad man pratar om.

#15
2017-11-01 15:16

Då är det bara att fråga LeifV om man undrar hur man ska underhålla och reparera bilen då?
Men mycket riktigt byter man delar. Fast rätt del, på rätt plats och på rätt sätt är nog inte som att skruva ihop en Ikeamöbel.

#16
2017-11-01 15:56

Jag kan se det framför mig, LeifV med en sexkantnyckel och fyra blad med bilder när han ska laga sin bil!=)

#17
2017-11-01 20:17

Sverige är ett land som tror mer och mer på att "elektroniken" kan gjöra jobbet och folket kan sitta på kontor och bestämma.
Så blir svenskar i framtiden utan jobb och dom som idag inte får eller har tillstånd får dom här jobben istället.Tack till demokratur och ultraliberalismen.Sakta men säkert "gräver" sverige ner sig i mörkrets håla.

#18
2017-11-01 21:06

En gemensam nämnare på alla bristyrkena är "status" och lön. Mekaniker, sjuksköterska, lastbilschaufför och polis för att ta några lysande exempel. För sistnämnda är det mera lön än status kanske.

#19
2017-11-01 22:24

#16 Trasten... Precis, svårare än så är det inte på nivån "utbytesmontörer". Det blir lite mer komplext att beskriva den högre nivån, när det börjar handla om att laga prylar, men den nivån existerar ju inte idag, så det är ingen idé att gå vidare med en beskrivning där...

#20
2017-11-01 22:33

#15 3D... "rätt del, på rätt plats" -hmm, vid mer komplexa (felkoden prickar inte till 100%) fall tillämpar bildelsutbytesmontören generellt "trial-n-error", dvs man byter slumpmässigt valda delar tills dess att felet upphör (kunden betalar, så det gör inget)... IKEA -är bättre även här...

#21
2017-11-02 06:16

Vad för pryl vill Leif ha reparerat?

#22
2017-11-02 06:38

Vad det än är så går det att lösa på närmsta IKEA varuhus!

#23
2017-11-02 13:05

Aha .. Ikea reparerar spånskivorna.
Till saken .. Jag var precis inom reservdelar o hämtade ett, totalt sett ca 25 cm långt tryckrör med skruvnipplar och glansig plastbelägg (till servostyrning). Det kostar, med verkstadsrabatt ca 750 sek inkl moms vilket man kan tycka vad man vill om, men ..
Till saken hör att varje reservdel tar tid att byta, inte sällan ganska mycket tid (ovanstående rör kräver nog en hyfsat arbetsdag ungefär). Är det då vettigt att inte återmontera en fabriksny del?

#24
2017-11-02 17:58

Jag vill härmed hylla alla duktiga bilmekaniker, tramsigt att kalla dem bildelsutbytare etc. Som någon tidigare skrev är bilar oerhört mer avancerade nu än fram till och med 1980 talet, t ex att byta bilens glödlampor förr jämfört med nu. Att hela komponenter bytes har delvis med avancerad teknik att göra och sämre service och högre lönsamhetskrav-det är inte bilmekarnas fel. Även om du har datorer och diagnosinstrument till hjälp så krävs mer av en bilmekaniker nu än tidigare, Instrumenten används ju för att komunicera med bilens elektronik. Min son är bilmekaniker och jag hör varje kväll vid middagsbordet hur deras arbetsdagar är. Det krävs mycket tekniskt och logiskt tänkande vid bl a felsökning. Det är ofta kontakt problem i kablar och givare som ger felkoder-instrumenten talar inte om för mekanikern var felet är eller beror på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.