Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur får jag dräglig värme?

Bilfrågan

"Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare i Volkswagen Touran?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Touran -11,  bensin, 140 hk, DSG-låda. Bilen har mycket dålig värme när temperaturen kryper under minus tio grader. Tar lång tid och den värme som kommer är otillräcklig.

Har haft bilen inne på VW-verkstad två gånger angående detta men inte känt någon förbättring. Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare?

Christer Eriksson

SVAR:
Det enda som kan hjälpa dig något är att täcka för främre luftintaget men då är det viktigt att du tar bort det när lufttemperaturen går upp. Om detta inte hjälper kanske du blir tvungen att skaffa en äldre bil där motorn har lägre verkningsgrad, vilket innebär mer spillvärme.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-02-04 09:19

Det är ju märkligt att vi får varm kupé i Priusen trots dryga -20 som det varit här i början av året. Prius har ju har ännu bättre verkningsgrad så knepigt om det nu enbart skulle sitta i detta?

#2
2014-02-04 09:20

Dom tar lång tid Tsi/Fsi spisarna att komma upp i normal drifttemp, räkna med minst 5km innan termostaten öppnar

#3
2014-02-04 11:05

Märkligt att det nästan jämt framhålls ett och samma alternativa bilmärke när det skall jämföras med den bil som diskuteras i en artikel...och att detta märke alltid är bättre...
Då kan jag som motvikt säga att vår f d Corsa -02 var väldigt rask att få upp värmen i kupén - ja, det är nog t o m den raskaste bil vi haft i det avseendet inkl vår tidigare Toyota...:)

#4
2014-02-04 11:23

Det är märkligt att min Picasso diesel klarar -20 grader utomhus med skön värme inne i bilen (faktum är att den klarar -30 grader med fin värme, men det har bara varit så kallt några dagar en vinter för fyra år sedan) och en bensin minibuss från Volkswagen inte ens klarar -10... Eller nej, det är inte ett dugg märkligt. Fransmän gillar inte att frysa, de tycker om att ha det skönt och gott. :) Och jag har inte ens en extra kupévärmare!

#6
2014-02-04 12:43

Pi, Jag refererar bara till en nyare bränslesnål och miljöklassad bil som vi har och man kan ju kostatera att värmen är väldigt olika i dessa modernare miljöbilar där tex de flesta av de nyare miljödieselarna kräver dieselvärmare för att erhålla någon värme.
Sen är det självklart lika bra att en lite äldre Opel Corsa har bra värme som en Prius, men detta kan alltså inte enbart ha med bra verkningsgrad hos motorn att göra då tex Corsa och Prius inte har detta problem trots att de är såpass bränslesnåla.

#7
2014-02-04 13:46

klart att man måste ha separat bränsledriven värmare i moderna dieselbilar särskilt om man bor i norrland, dessutom slipper man hårda kallstarter. Den bästa värmen jag upplevt var i en Chevrolet Camaro -71,a, satte man på fläkten så var det som att sitta vid värme utblåset av en stor dieseldriven byggtork

#8
2014-02-04 14:46

Raphael: Du kanske har elektriskt värmeelement i ventilationen? En del dieselbilar har det istället för värmare.

#9
2014-02-04 15:06

Det handlar dock om en bensinbil Kalle .. Smådieslarna har inte sällan detta bekymmer, det har vi läst om tidigare.
Att Touran bensin överlag lider av detta har jag inte hört men även solen har ju sina fläckar ;o)
Att Prius inte är märklig i vissa kretsar har vi också läst tidigare.
Citroen är alltid lite för het för min smak :o)

#10
2014-02-04 15:08

OBS ! Jag har en bensindriven Touran !
Era synpunkter på värme i dieselbilar är inte till någon hjälp för mig.
Finns det någon som har samma problem som mig på denna bilmodell ?
Mvh
Christer Eriksson

#11
2014-02-04 15:32

Hej!
Detta är en mycket känd brist på VW-gruppens 1.4 TSI-motor som Vi Bilägare själva så sent som under 2013 hade en stor artikel om där man intervjuade en man som ägde en silverfärgad ny Golf med motorn och som beskrev hur perfekt bilen var som sommarbil men hur hjälplös man känner sig när vinterperioden kommer. Jag har själv ägt en VW -10 med samma motor och jag har exakt samma upplevelse. Verkstaden kunde inte fixa detta utan det är bara att gilla läget (gilla kylan och de igenisade rutorna...). Jag bytte till en nyare Volvo med motsvarande moderna lilla turboladdade bensinmotor (1,6 liter T3 hos Volvo, samma motor finns hos motorleverantören Ford också) där det sitter elektiskt värmeelement (PTC-element) inmonterat från fabrik och där värmen är kalasbra.

#12
2014-02-04 15:59

folkvagn har en lång tradition med imma på rutorna ;o)
Då sa folkvagn att motorn inte kunde frysa. Men det kunde passagerarna sa belackarna...

#13
2014-02-04 16:03

Svensktillverkade bilar har värmeanläggning för vårat klimat. Jag vet att det låter klyschigt men så är det...

#14
2014-02-04 16:55

Tycker inte någon kommentar ännu direkt hjälpt Christer.
Har inte Hanzzon just en sådan på lyften och kanske kan fråga ägaren om den har samma bekymmer?
Frågan är ju om detta tillkortakommande bara gäller Christers exemplar eller om det gäller modellen överlag. För är det fel på just ett exemplar måste det ju gå att åtgärda .. annars är det nog Bengt D's tips som gäller.

#15
2014-02-04 17:12

Kör DSG-lådan i *manuellt* läge på en lägre växel så att motorvarvet blir högre.
Kör man i Auto-läge så växlar lådan upp för snabbt och motorvarvet blir för lågt=dålig värme.
Det hjälper till en del men värmen ÄR dålig på/från dessa motorer.
Blev bättre på nya generationen motorer men det hjälper ju knappast frågeställaren :-)

#16
2014-02-04 17:21

Jag hade en Touran -08 och det var likadant med denna. Sen bytte jag till en Seat Altea 2,0 FSI 150hk. Den är precis likadan. Det tar lång tid innan den blir varm men sen är det hyfsad värme. Fick ett tips av en kille på VW-verkstad att dom rekommenderar att kolla så att fryspunkten på glykolen inte är över 35 minusgrader. För mycket glykol gör att det blir sämre värme. Har också en Ford Focus -06 125hk. Den blir varm mycket fortare. Hade förr en Saab 9-3 Aero V6.Den gick upp i värme otroligt snabbt.

#17
2014-02-04 17:23

Du skulle ha behållit Saaben! =)

#18
2014-02-04 17:26

Håller med dig trasten

#19
2014-02-04 17:28

Jag gör som peter e. Kör de första kilometrarna på 3-ans växel. Då går det lite snabbare att få upp värmen.

#21
2014-02-04 17:51

Hade en Jetta med denna motor, tumregeln var: Under minus 10= mer än 2000 v/min annars sjönk motortempen och därmed även tempen till värmepaketet vilket i sin tur gav att klimatanläggningen ville ha mer värme osv osv , en ond cirkel vilket på min bil kunde avhjälpas med högre motorvarv.
Då frågeställaren har en DSG-låda så får han växla *manuellt* för att hålla uppe motorvarvet.
När väl motorn är varm så är det fullt godkänd värme, i alla fall var det så i min bil(touranen har ju större volym att värma upp)

#22
2014-02-04 17:54

Att ha små effektiva motorer kan ibland bli en nackdel.
Fördelen är ju att på sommaren behöver man inte kyla bort en massa överbliven motorvärme som inte gör någon nytta = lägre förbrukning.

Det mesta här i livet är/blir en kompromiss :-)

#23
2014-02-04 18:02

Nån som har kunskap om 1.6-liters dieseln som sitter i bl.a Polo och Golf?

Kör en rätt Polo ofta och den har helt undermålig värme (Och då är jag inte alls frusen av mig). Nog för att nya smådieslar brukar ha rätt tveksam värme men så usel som den är i Polon är förundrande. Och den ska ha ett PTC-element men ändå...

Nåja, snart är ju vintern över...

#24
2014-02-04 18:30

@true beliver, är du igång nu igen. Saab's V6 motor är en Holden-motor, mycket robust. Inte opel men GM.

Håller med trasten.

Ni med kalla fötter, ursäkta, kan kanske montera en kylargardin?
Hade det på min gamla PV från 1957, funkar klockrent. Men den mekaniska utvecklingen har nästan upphört nuförtiden hos biltillverkarna, ska vara chip i allt nästa. Men du kan ju bygga en själv ;o)

#25
2014-02-04 18:33

Kör själv ett trollhättebygge med södertäljespis, blir varmt som fan!

#26
2014-02-04 18:48

Jag tycker att Bengt Dieden här ger ett felaktigt svar

"Om detta inte hjälper kanske du blir tvungen att skaffa en äldre bil där motorn har lägre verkningsgrad, vilket innebär mer spillvärme."

Att skriva att man ska vara tvungen att åka i en gammal bil för att få någon värme är att skriva att alla bilar med moderna motorer är på det här viset och att det pga detta är något man MÅSTE acceptera - Självklart är detta fel

Personen som ställer frågan har rätt (enligt min mening) att få en bil som både ger kyla i stark värme (trots att bilarna som tillverkas för väldigt varma länder har kraftigare kylpaket) och en bil som ger värme i ett kallt land som Sverige.

Det är inte en bonus att få en bil som ger värme - Det är en självklarhet....

Här har helt enkelt VW slarvat och får helt enkelt lära sig att installera kraftigare värmepaket. Simple as that

#27
2014-02-04 19:47

Kolla att termostaten är stängd under uppvärmningstiden (övre kylarslangen skall vara kall). I början skall varmvattnet cirkulera enbart till värmeelementet i kupen. Det är också stor skillnad om termostaten öppnar vid 87 gr eller 92 gr. Annars kan man kanske montera in en elpump i vattenslangen till värmeelementet. Då cirkulerar vattnet skapligt även vid låga motorvarv. A och O är dock att vattnet är hett, inte ljummet. Extra info: min Megan -09 är MYCKET snabb på värme och kyla.

#29
2014-02-04 20:04

Bäste Henrik-Andersson,
om du ska nytta av ett större värmepaket MÅSTE motor kunna leverera tillräckligt med värme vilket är just problemet. Så det är inte så simple as that. Därför menar BD att en äldre motor med lägre mekanisk verkningsgrad ger mer spillvärme till just värmepaketet.

#30
2014-02-04 20:09

Hade tidigare en SAAB 9-3 från 2000 där tempmätaren började röra sig och det kom varmluft efter 3-4 min och ungefär 2 km vid i stort sett alla temperaturer under 0 . Efter byte till en Skoda 1,8 TSI tar det ungefär 3 gånger så lång tid och sträcka för att få samma resultat. När jag har kollat med verkstaden har jag fått beskedet att de senare årsmodellerna beter sig så, eftersom motorerna är så effektiva. Skärma av kylaren rekommenderades absolut inte.

#31
2014-02-04 20:16

Om din toyotamotor är snålare leifer, är den också vansinnigt slöare.

#32
2014-02-04 20:32

@nisseste
Alltså, skärma av kylaren gjordes mellan år 1900 -1965 på nästan alla bilar, utom folkvagn. Det kunde ske med hjälp av en höj och sänkbar gardin eller ställbara jalusier i grillen som på Packard. Gardinen manövrerades från förarplatsen vilket krävde att man hade koll på tempmätaren. Det finns väl ingen tempmätare kvar heller på många nya bilar så det kanske gör det samma i alla fall. Jag har testat på modernare bilar med gardin och visst fungerar det.

#35
2014-02-04 20:45

@christer_1
Nu kommer du att säga att jag är part i målet men om du surfar in på www.nevs.se så kan du beställa en bil som är konstruerad för polarvintrar. Diesel som bensin.
Jag skulle vilja lägga det till din lilla sammanfattning.

#36
2014-02-04 20:50

Att motorerna nuförtiden har för hög verkningsgrad för att spillvärmen skall räcka till kupen är bara bortförklaringar när man skall försvara en dålig konstruktion. Som konstruktör skulle jag skämmas och göra om fort som sjutton!

#37
2014-02-04 20:55

Fick tillbaka min bil idag. Har i två vintrar nu haft noll värme i bilfan och klagat men ingen har hittat något. Dock kollade de nu termostaten fysiskt. I BMW'n sitter det en tvåstegs elektronisk termostat. "Något" hade slutat funka iden iallafall. Dock har man förlitat sig på att den ska ge en felkod - något som inte skett.

Möjligt att det är någon liknande konstruktion i VW'n?

#38
2014-02-04 20:57

@jete
Va inte för säker på det...
En liten 1,6L common rail på tomgång drar ingenting medan du sitter i kupe'n och kräver värme motsvarande 5-6kW. Gränsen är nära för energiinnehållet i bränslet redan utan termiska och dynamiska förluster...

#40
2014-02-04 21:08

Kan man beställa en Nevs-Saab med dieselmotor Bilist? Vilka storlekar finns att välja på?

#41
2014-02-04 21:09

Vilket bra tips från VIB! "BYT BIL" Det borde då gälla alla som har problem med sin bil vars fel inte går att åtgärda.

#42
2014-02-04 21:13

@christer_1
:o)
Jag trodde nog inte att du skulle surfa tills nevs men huvusaken är att du är nöjd. Du har ju en till komponent nu under huven som ska fungera för att du ska få värme. Lycka till!

#43
2014-02-04 21:15

@jes
Jag får nog backa på diesel som det ser ut nu.
Jag ber om ursäkt.

#45
2014-02-04 21:37

Har bra och snabb värme i Swiften trots att motorn är liten, modern och snål på riktigt.

Att små dieslar inte ger värme så det räcker har jag erfarenhet av på min Kangoo, på tomgång vid 10 minus dalade tempmätaren neråt efter nån minut, ökade man 500varv så gick den upp igen, värmen i hytten var det dock inget fel på, relativt snabb och det gick att få bastu bara man höll motorn över tomgång.

Det som skrivs är ju ingen nyhet, VW, Audi, Skoda har vad jag minns aldrig vunnit nån värmetest, snarare tvärs om.

Jag bytte termostat på polarens Audi A6 2,7TT som hade olidligt långsam värme, men det blev ingen skillnad. Bara för kul skull gjorde jag en lite ovetenskaplig värmetest mellan den och min dåvarande Mitsibishi Sigma, en bil tillverkad i Australien, trots detta blev utslaget typ 5-0 till Sigmans fördel.

#46
2014-02-05 00:58

Christer (SolSken99)
Jag kör Seat Alhambra 1,4 TSI DSG (skall i princip vara samma motor) och har inte upplevt problemen som du beskriver. Signaturen Jete ger tips 2014-02-04 19:47.
Om det är riktigt kallt och bilen stått ute (utan någon värmning av varken kupé eller motor) så beter den sig enligt följande:

1) Hyfsad värme till kupén kommer efter en minut eller så. Men man märker att det är begränsat med värme att tillgå för klimatanläggningen, för den drar inte på fläkten riktigt ordentligt fastän det fortfarande är kallare i kupén än inställda gradantalet.

2) Några minuter efter start - Vattentempmätaren börjar stiga men är fortfarande en bra bit under 90 grader. Någonstans i detta läge börjar fläkten dra på ordentligt för att värma kupén. Klimatanläggningen får i detta läge tillräckligt med värme för att kunna dra på för fullt för att få upp värmen. Från och med detta läge kan man värma kupén fullt ut.

3) Vid 90 grader öppnar ett termostat för hela kretsen och vattentempmätaren sjunker momentant ett snäpp. Man känner också en något kallare luftpust från klimatanläggningen i en knapp sekund tills den kalibrerat om sig. Vattentemperaturen stiger snabbt åter till 90 grader och stannar där.

Låter konstigt att de får till det i Alhambran men inte i din Touran.

Hoppas du hittar problemet.

#47
2014-02-05 09:16

Förlusterna från motorn motsvarar 36 kW konternuerligt vilket borde räcka även om alla förluster inte hamnar i kylvattnet.

#48
2014-02-05 10:52

Har en 122 hk Tsi med ett märkligt fenomen. Ibland(ofta) "fattar" inte bilen att värmen står på max, utan man får vrida tillbaks reglaget snabbt till kl. 12 och tillbaks till max. Har även parkeringsvärmare (värt varenda krona!). När man använder den funkar det oftast som det ska, men gör man ett stopp och sedan startar igen efter en stund får man ibland göra "vridmanöver" för att få tillbaka full värme. Har påpekat för verkstan utan resultat, intermittenta fel är inte deras styrka. Man vänjer sig ju vi såna egenheter, men konstigt är det iaf.

#49
2014-02-05 10:53

Vid en provkörning, 15 mil, av en 2013 års passat med diesel och DSG märkte jag att motorn växlade tidigt, förmodligen helt avsiktligt, och jobbade omkring 1200rpm vilket förutom att generera ett lågfrekvent stombuller tog tid på sej att bli varm. Nålen på temperaturmätaren sjönk även betänkligt vid trafikljusen vid -10°. Jag stod inte still länge nog för att känna någon temperaturskillnad i cupén. Men nu har ju brevskrivaren, Christer, en bensinmotor så det borde gå att åtgärda...

#50
2014-02-05 12:47

Om bilen beteer sig som Bilist beskriver - borde inte sportläget råda bot på det? Man kan ju köra lite hårdare med men det är ju inte alltid det går. Sportläget använder väl oftast en växel lägre än normalt och väntar (ibland irriterande länge) på att växla upp.

#51
2014-02-05 15:12

Byt till en Hyundai i30 istället dom har värme i 1,6 l dieseln även vid -30gr

#52
2014-02-06 14:06

Verkningsgraden skiljer inte mycket mellan nya och gamla motorer, där finns inte förklaringen. I båda fall räcker en bråkdel av spillvärmen för att varma kupén. jete har rätt i sin kommentar 2014-02-04 20:50 och Previda i sin kommentar 2014-02-05 09:16.

Några är inne på termostaten. Den kan vara felaktig, men kan också ha olika konstruktion i olika bilar med samma motor. Börja med att känna på slangen som går till kylaren med en 75 grader varm motorn på tomgång. Slangen skall nära kylaren vara kall. Om inte, byt termostaten och undersök avluftnings funktion. Om det är ett hål får det vara högst 0.5 mm i diameter. Om det är en gigelpin skall den flyta upp i vatten annars finns det risk för att vattenpumpen vid tomgång inte orkar trycka upp den så att avluftningen blir tät.

#53
2014-02-06 14:20

Nu har VWs motorer två kylsystem och två termostater så den kollen fungerar nog inte på dessa!

#54
2014-02-06 14:53

trasten @ Du måste beskriva lite bättre vad Du menar med två kylsystem.
Det är väl bara en kylare och en termostat och en slang däremellan, eller?

#55
2014-02-06 15:49

Lite kortfattat. Det är ett kylsystem till toppen och ett till blocket. Termostaten till toppen öppnar vid 80 grader och till blocket 87 grader. Systemet till toppen använder bara kupeelementet som kylare då detta är ett system som används vid kallstart. Sen kliver det andra systemet in.Dessa delar expansionskärl.

#56
2014-02-06 17:27

Jag ska tillägga att detta gäller främst 1,2-1,4 TSI-motorerna!

#57
2014-02-06 17:55

Kan det vara så enkelt att det bara behövs större värmepaket (värmeväxlare, element) i dieslarna?
Känner inte till om gammaldags tempmätare finns i de aktuella bilarna, men de visar ju om kylarvattnets temp är lägre än normalt eller om mer värme kan ledas bort via värmepaketet (till kupén, alltså).

Tänk om Saabs motor med variabel kompression ändå kommit i produktion. Den hade löst många problem.

#58
2014-02-06 18:20

@snabb95, trollvarning? "Verkningsgraden skiljer inte mycket..." Jösses!!!
Bensinförbrukningen har nästan halverats sedan 1985.
Du tror alltså inte detta har påverkat möjligheten att värma motor och värmepaket? Intressant...
75° grader är ingen normal driftstemperatur.

#60
2014-02-06 19:51

Hos VW finns det sällan tempmätare. Har man tur får man en blå indikering som visar om motorn är kall!

#61
2014-02-06 20:08

Bilist @ Om Du tycker att en verkningsgrad på 23 % tidigare och 26 % numera vid samma driftförhållande skiljer mycket är din sak. Men om Du kommer till att den s.k. spillvärmen från en bensinmotor därmed inte skulle räcka till för att värma kupén så har Du räknat fel.

Om motorn är varmare än 75 grader så öppnar även en felfri termostat och då blir kylarslangen varm, vilket skulle kontrolleras att den inte blev, vid felsökning av termostaten. Eller hur har Du tänkt?

#63
2014-02-06 20:09

Man har en extra cirkulationsmotor utöver den vanliga vattenpumpen.

#64
2014-02-06 20:36

trasten @ Grabbens Passat har vattentemperaturmätare och även en digital oljetemperaturvisning. Så även Golf vad jag vet.

Kan någon förklara varför temperaturmätaren går upp till 90 grader efter en halvtimma av motorvärmaren på 500 W inkopplad. Så fort motorn startas så sjunker mätaren till botten under 50 grader, även om det är +25 grader ute och värmaren suttit i flera timmar.

#65
2014-02-06 21:08

Har du gas-passat får du ingen tempmätare. Polo och UP har inte heller någon mätare.

#67
2014-02-07 10:44

Jag har en golf Vi från 2008 den har va-tempmätare, men är det någon som vet hur man får fram oljetempen på denna

#68
2014-02-07 20:08

@snabb 95
Källa på 23 resp 26% tack.
Fel om termostater!
En modern termostat för kylarcirkulation öppnar på minst 90°.
Jag sa att verkningsgraden har ökat rejält sedan 1985, inget annat.
Fram med din källa nu tack!

#69
2014-02-07 22:26

Värmen påstås vara dålig på Wv, och audi.

#70
2014-02-08 16:28

@a128 Med denna kan få du oljetemp och en hel del annat.
http://www.auto-polar.com/index-load-Polar_Fis.htm

#71
2014-02-08 16:36

a128; oljetemperaturen finns i MFD om du har Masters-paketet. Ses här ca 4.30 in i klippet;

#72
2014-02-09 21:33

Roy J, "Tänk om Saabs motor med variabel kompression ändå kommit i produktion. Den hade löst många problem."

Det finns ju faktiskt bilar med variabel kompression just för att lösa många problem, så man behöver inte gråta för att Saab aldrig kom med just detta.

#73
2014-02-13 02:22

Hanzzon @ Har Du exempel på motorer med variabelt kompressionsförhållande?

#74
2014-02-13 19:53

Bilist @ Dina kommentarer är låga och förtjänar egentligen ingen ytterligare förklaring än den Du fick 2014-02-06 20:08

Att tro, eller ännu värre påstå att jag inte skulle veta en termostats öppningstemperatur är bara dumt och fyllt av illvilja. Det är väl den lägsta graden av motorkunskap och syns för övrigt på de flesta bilars temperaturmätare.
Men att Du inte förstår att motortemperaturen vid testet måste vara BETYDLIGT lägre än öppningstemperaturen på termostaten är häpnadsväckande.

Bensinmotorer har oftast 90 grader och dieslar ofta 80 graders öppningstemperatur. Därför valde jag mellan att skriva 70 eller 75 grader för att ha lite marginal mot felvisning och att motorns temperatur hela tiden ökar. Men provet kan lika gärna utföras vid 50 eller 60 grader men definitivt inte vid högre temp än 75 grader. En termostat som läcker vid 75 grader läcker troligen även vid betydligt lägre temperatur. T.ex. via avluftningshålet.

Ang. källan över motorers verkningsgrad får Du lita på mig. Men eftersom Du inte tror på mig vad jag än skriver så kan Du själv ta fram musseldiagram på moderna resp. 30 år gamla bensinmotorer. Men då behöver man också ha lite kunskaper så att man kan förstå ett musseldiagram.

När du skriver att bränsleförbrukningen är nära hälften i dag mot på 80-talet så blandar Du Äpplen och Päron. Du jämför troligen små miljöklassade Dieslar med större bensinbilar. Dessutom tittar Du väl på den deklarerade förbrukningen som inte stämmer i praktiken enligt utredningen i denna tidning.

Vår 30 år gamla 245 med B200K motor och Solex tvåportsförgasare har samma förbrukning som vår V70 om man på 5:an kör 80 km/h. Vid högre fart ökar förbrukningen snabbare på 245:an men det har inte med motorernas verkningsgrader att göra utan med att luftmotstånds koefficienten är olika för de två bilarna.

För att komma upp till 23 resp. 26 % verkningsgrad måste bensinmotorerna vara relativt högt belastade, vilket innebär motorvägsfart. Vid lägre hastighet sjunker verkningsgraden snabbt för att vara noll när bilen står stilla. Men även på tomgång förbrukar motorn 1 liter/h vilket motsvara 9 kW med 5 % inblandning av Etanol.

På en bensin motor med trottel som stryper lufttillförseln går minst 30 % av energin till kylvattnet. Om inte termostaten läcker eller kylfläkten är i gång blir det alltså 3 kW som kan värma kupén vilket räcker även i sträng kyla.

Vid 100 km/h åtgår c:a 6,7 liter/h som innebär 60 kW brutto, 16 kW går åt för att driva t.ex. en BMW i 8 serien i den farten och 20 kW går till kylvattnet vilket med mycket god marginal räcker för att värma kupén trots stor kyleffekt av fartvinden. Verkningsgraden blir som jag skrev i förra kommentaren 16/60 kW = 26 %.

Oavsett ev. fler omotiverade och aggressiva svar, är detta min sista kommentar till Bilist i denna fråga.

#75
2014-03-13 12:22

snabb95: "Kan någon förklara varför temperaturmätaren går upp till 90 grader efter en halvtimma av motorvärmaren på 500 W inkopplad. Så fort motorn startas så sjunker mätaren till botten under 50 grader, även om det är +25 grader ute och värmaren suttit i flera timmar."

Därför att doppvärmaren oftast sitter längst ner i blocket och inte kan värma allt kylvatten till 90°. Den värmer en del av kylvätskan till 90° och givaren råkar sitta på ett sådant ställe så det visar 90°. När bilen startas så börjar vattenpumpen cirkulera all kylvätska och ligger 90°-kylvätskan då vid termostaten så öppnar densamma omedelbart och kall och varm kylvätska blandas och tempen sjunker.

#76
2015-01-08 15:56

Bra tips av Bengt Dieden. Köp en gammal bil i stället ;) Och då undrar jag, ska alla med dieselbilar då också köpa gamla bilar ;)

#77
2015-03-05 21:51

Byt till franskt! Franska bilar har fin värme. Volkswagen gör kalla bilar. :)

#78
2015-08-12 13:26

Helt fel svar av Bengt! Verkningsgraden, även i dessa nyaste 3-cylindriga motorer, räcker väl till att värma bilen snabbt på vintern *ifall* biltillverkaren vill det. Det är säkert frågan om inbesparingar även här...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.