Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kamkedja på Volvo?

Bilfrågan

"Finns det kamkedja på Volvo S80? Jag hittar ingen information om det i bilens instruktionsbok." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Finns det kamkedja på Volvo S80 2.5T -07?

Gustav Persson

SVAR:
Nej, denna motor, liksom huvuddelen av Volvos motorer, har kamrem. Beroende på modell och modellår skiljer sig bytesintervallen åt. Därför finns inte den informationen med i instruktionsboken eller service- och garantiboken, som är mer generellt hållna.

Däremot kan varje Volvoverkstad snabbt få fram informationen. Det enda som krävs är registreringsnumret på bilen.

Bjarne Darwall, Volvo Cars

Kommentarer

#1
2014-01-30 10:33

Hur man nu kan konstruera en motor där ventilerna kan slå i kolvarna om kamremmen går av. Det kostar ca 7000:- att byta kamrem på min V70 -05 och i "instruktionsboken" står det att kamremmen på min modell ska bytas vid 18.000 mil. Så vem byter i förtid?? Och vem ska betala ca. 50.000:- för en annan motor när remmen går av, utan anledning, vid 15600 mil?
Volvo bygger uppenbarligen bilar av delar från lägstbjudande och säljer sen bilar med fantasiuppgifter i manualerna. Om man inte kan lita på att kamremmen ska hålla hela bytesintervallet, vilka andra uppgifter från Volvo kan man då lita på?
Björn

#2
2014-01-30 10:56

Alla seriösa motortillverkare har kamkedja.

Hur är det med Volvos nya motorer?

#3
2014-01-30 11:46

@Björn Lu
18.000 mil ELLER 10 år står det i instruktionsboken på min V70, levererad till jul -04, vilket innebär att byte vid servicen i höst inte är inte är i förtid, även om några tusen mil saknas till 18.000.

#4
2014-01-30 12:41

Tjalle@ Menar du att Volvo är inte seriösa? De håller ju i 18000 mil, utan några som helst problem, när kedjan börjar rassla vid den körsträckan på andra märken ;-) 18000 mil är ju nästan hela bilens livslängd ;-)

#5
2014-01-30 12:46

Björn Lu2: Bara för att du inte vet om kamremmar betyder det inte att den inte ska hålla 18000 mil, Volvo har aldrig problem med kamremmar på sina "riktiga" Volvo motorer!

#7
2014-01-30 13:14

...och en kedja slits aldrig (=blir längre - kan kugga över om det vill sig illa) och går aldrig av ? Det är nog svårt att tvärsäkert konstatera vad som är bäst.

#8
2014-01-30 13:33

Volvo har visst en riktig motor T6 -10
ingen kamrem.

#9
2014-01-30 13:41

knuttes@ Det är vad du tycker blir betydligt dyrare när det blir dags för kedjebyte ;-)

#10
2014-01-30 14:01

Kamkedja är överlägsen kamrem i det låna loppet. Men det mest överlägsna - som återfinns i lastbilsmotorer - är kugghjul! Jag förstår inte varför man inte kan använda sig av kugghjul i personbilsmotorer. Det behövs inte många mellan vevaxeln och kamaxlarna. Kanske ett par kilo mer i vikt jämfört med en kamkedjekonstruktion (kugghjul + lager), men ack så mycket hållbarare - och enklare att serva vid slitage. Lossa typ centrumskruven, dra av kugghjulet, skjut på ett nytt och dra åt skruven igen. (Om de någonsin behöver bytas!)

#11
2014-01-30 14:43

KaptenOberkomm@ Kugghjul lider av "Kick back" effekten, med ökad ljud och slitage, är inte lika flexibla som kedja/kamrem och kamrem är lättare än dessa två, om kamremmen håller som det tidigare nämnts 24k mil varför bry sig för det långa loppet, kedjan blir inte bättre för det? kräver dessutom noggrannare oljebyten.

#12
2014-01-30 14:45

Min personbilsmotor har kugghjul .. Så visst finns finns de.

#13
2014-01-30 14:57

@true believer: "18.000 mil är ju nästan hela bilens livslängd".

Jag förmodar att du pratar Jaguar?

För seriösa bil- och motortillverkare, är livslängden snarast den dubbla. Jag trodde att även Volvo hörde dit- då har man kamkedja med automatisk spännanordning.

#14
2014-01-30 15:07

Tjalle@ Vid det laget då är ju bilen skrot, nej jag pratar inte Jaguar bara för att jag har den som mitt nick! Det är upp till dig vad du föredrar, kedja har alltid funnits i bilens begynnelse är inget nytt, kamrem är modernt , lättare i vikt, kräver inga täta oljebyten, och är billigare i produktion, att bara avfärda den som en simpel gummisnodd då vet man inte mycket om bilmotorer.

#15
2014-01-30 15:21

true believer, de tekniska förhållandena är jag väl förtrogen med, men jag har svårt att se varför kugghjulsdrivna kamaxlar inte skulle fungera lika bra som kamkedjedrivna. Kamkedjor skapar rassel och ibland obalans, de töjs ut och så vidare. Dessutom kan de faktiskt gå av. Snedskurna kugghjul låter ingenting (och de skulle inte ha hörts i vilket fall där de sitter i allt annat oväsen i motorn!), och det är därför som de används i växellådor. Däremot kan backväxeln låta, då de dreven ofta är rakskurna. Frågan är om kugghjul ens har prövats seriöst i personbilsmotorer. Eller så är de helt enkelt FÖR bra och hotar de feta reservdelsinkomsterna på eftermarknaden.

#16
2014-01-30 15:26

Klart det har provats ..
Här en "oberklasse motoren" för personbil ;o)

#17
2014-01-30 15:29

KaptenOberkomm@ Bra fråga , jag vet också att det används i den tunga fordonsbranschen, men varför det inte används i personbilar? kan det vara tillverkningskostnaden, då moderna motorer har DOC ...gamla Volvo B18 hade ju nylon kugghjul men den hade lågt liggande kamaxel...

#18
2014-01-30 15:37

Dessutom tillåter ju dagens tillverkningsteknik kuggflankspel på bara några hundradelar av en millimeter, så något "kickande" borde vara obefintligt.

Jes, har du kuggdrivna kamaxlar i Phaeton? Se tredje bilden från vänster: https://www.google.se/search?q=motor+i+phaeton&client=firefox-a&hs=g5E&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LWTqUquuKeGA4gTX7oGQDw&ved=0CD4QsAQ&biw=1888&bih=1032#imgdii=_ Här är det kedjor i långa rader.

#19
2014-01-30 15:48

Som jag nog redan nämnt - den bil jag kört längst, en VW Jetta -82, körde jag ca: 25.000 mil på 7 år utan byte av rem. Så nog kan remmar hålla.... Sen var ju det i o f s en ofarlig motor ur skadesynpunkt vid ev trasig rem.

#20
2014-01-30 16:06

Glömde länken.


.
Titta och njut Kapten .. ;o)

#21
2014-01-30 16:17

Ok, 3:03 in i filmen ser man exakt vad jag frågar efter. Jag hade faktiskt missat att V10 TDI har kugghjulsdrivna kamaxlar. Perfekt så!

#22
2014-01-30 16:21

Det är så underbart sexigt att man får, i varje fall ståpäls :oD

#23
2014-01-30 16:48

Kompakt har väl varit ledordet före billigt på denna motor, att driva alla aggregat och kamaxlar med kugghjul i en nivå sparar ju mycket längd på en motor, jämfört med kamrem och utanpå denna en aggregatrem.

Dock inget nytt, detta använder Honda sen 80-talet i 750cc v4:an i VFR, numera 1200cc, med samma mål, att göra motorn kort, i det fallet för att kunna bygga in den i en smalare ram, och få vikten mer i centrum.
Tror att kamdrivningen sitter mellan cylindrarna.

Det har alltid varit de dyraste hojarna i sin klass, med en dyrare men otroligt driftssäker motor, dessutom väldigt fri från mekaniskt ljud, det man hör är ett svagt vinande.

#24
2014-01-30 17:21

Även kamkedjorna har optimrats, dubbelkedjor har blivit enkelkedjor tex. De ska fungera lagom länge utan ras. Du får även en varning i god tid via rassel så du slipper stå där i ösregnet som i fallet med din strimlade kamrem. Hjullager tex dimensioners nuförtiden att hålla 80 % av bilens förväntade livslängd. Även där får du en varning i god tid och slipper som regel bli ståendes utmed vägkanten.

#25
2014-01-30 17:38

Bilist2@ Man blir inte stående om man sköter servicen, även en enkel kedja kan brista plötsligt, pga misskötsel, så det får stå för dig själv vilken du tycker är bättre kedja har som sagt sina nackdelar det har inte kamrem!

#26
2014-01-30 17:58

kapetnOberkomm: Det var intressant det här med sned skurna kugghjul, men det såg dyrt och komplicerat ut?

#27
2014-01-30 18:19

Nu sa man i filmen att även alla hjälpaggregaten drevs av kugghjul, men så avancerat behöver det ju inte vara - hjälpaggregaten kan ju drivas som vanligt med en rem. Men snyggt gjort!

#28
2014-01-30 19:02

@true beliver, är du ett troll eller...
"kamremmar har ingen nackdel" det är just precis vad dom har, öppna ögonen och kom in i matchen. Du får ytterst sällan en varning innan remmen går av och det är inte många motorer som klarar det utan ventilerna gör mos av kolvarna, i bästa fall. Jag har sett och reparerat flera kamremshaverier
"man blir inte ståendes om man sköter servicen" Svar: Jo, det blir man.
Kamkedjor kan naturligvis gå av men det är YTTERST ovanligt. Jag har varit i branchen i 30 år och vill påstå att det är 1000 gånger vanligare med rembrott än kedjebrott. Men du får naturligtvis tro vad du vill...

#29
2014-01-30 19:16

Dessutom @true beliver så har remmarna en livslängd på 5 år i vissa fall, för dom torkar ut. Rover 75 tex, kostar 15000:- för ett rembyte även om bilen är avställd eller körs lite. Nu gillar jag Rover 75 men en kedja hade suttit fint även på den motorn. 2,0 och 2,5 L. Är inte det en nackdel så vet jag inte vad en nackdel är.

#30
2014-01-30 19:32

Volvos B17, B19, B21, B23 bla är några av de motorer som klarar ett rembrott utan att äventyra andra väsentliga motorkomponenter.

#31
2014-01-30 19:34

Billist@ Nej! jag vet vad jag pratar om, bara för att du föredrar kamkedja betyder inte att det är bättre! Som jag sagt sköter man servicen är det inga problem! och kamrem töjer sig inte som kedja gör!

#32
2014-01-30 19:40

Billist@ jag klara mig med en bil som har kamrem, då jag enkelt kan byta den själv, och om du kan byta kedjan enkelt själv så får du väl gör det. Men det är klart att det blir dyrt om man måste lämna in bilen var 3.e år, då förstår jag att man väljer kedja. Om nu Volvo klarar 24k mil utan problem vad är då oron ;-)

#33
2014-01-30 19:48

Alla utom @true beliver kan googla på:VKMA-C 01131/01251-SKF.com.
En uppgradering av vw:s remmar för minskad töjning. Det är en pdf.
Troll på dej @true beliver

#34
2014-01-30 19:59

Billist@ Det kan nog stämma, men Jag föredrar fortfarande kamrem det är så jag vill ha det, men alla börjar ju gå tillbaka till kamkedja nu så vi får se om kedjorna håller, VW TSI motorer har ju problem med att kedjorna går av redan ;-)

#35
2014-01-30 20:39

Billist@ Du sa att man får en förvarning om att kamkedjan håller på att kugga över eller brista, genom att man hör att det rasslar, men om man är döv då det finns ju tyvär sådana? ;-)

#36
2014-01-30 21:58

Vänta nu, menar du att en kamkedja skulle hålla sämre än en gummirem? Hur tänkte du då? Det finns för- och nackdelar med alla varianterna men hållbarheten är definitivt inte kamremmens styrka.

#37
2014-01-30 22:03

swemba@ Nej, ber om ursäkt för OT, jag menade bara hur vet man om det är dags att byta kedjan? det är ju inte alla som vet, om man döv t.ex ?

#38
2014-01-30 22:15

Jag vet en som var rätt döv för 8 inlägg sedan men nu vet du!
Att säga att en kamrem inte töjer sej är som att säga att gummidäck inte slits.
Kamkedjan hörs när den töjer sej, om man inte är döv förstås. Du har god tid på dej att byta.
Du kanske skulle köpa en elbil så slapp du både rem och kedja ;o)
Glöm inte och ladda den bara. Haha....
God natt

#39
2014-01-30 22:23

Jag byter mina kamremmar själv så det inga problem, det är för de som inte kan själva som jag undrar över har bytt på många bilar under åren så det är inga problem för mig, även på de mest avancerade och aldrig sett en uttöjd rem kuggarna stämde exakt innan och efter byte ;-)

#40
2014-01-31 01:53

Bilist @ Vet Du om B200K motorn i min 245:a klarar ett rembrott?

#41
2014-01-31 05:02

Swemba@ hållbarheten är definitivt inte kamremmens styrka. Där håller jag inte med om! Varför ska den inte hålla om man byter enligt service intervallen, byter hellre kamrem oftare än köper en bil med kamkedja, som aldrig vait bytt, det är så mycket billigare och enklare. Jag står fast vid det finns inga nackdelar med kamrem!

#42
2014-01-31 07:45

Anledningen till att man måste byta en kamrem oftare är för att den inte är lika hållbar som en kedja. Den torkar, blir slappare med tiden och kan gå av. Eller tror du att man byter den för att det är kul?
Kamremmens fördel är att den stjäl mindre effekt och därmed lämpar sig i små motorer. Men dessa fördelar är i stort sett försumbara idag varför även de flesta moderna småmotorer använder kedja de också.

#43
2014-01-31 09:06

Swemba@ du vet ingenting så det är lika bra att du håller det för dig själv, jag har bytt många kamremmar har aldrig råkat ut för kamremshaveri! dina expert utlåtanden får du dra någon annan stans!

#44
2014-01-31 09:11

18000-24000 mil är aldrig oftare! Läs här om du nu kan engelska http://www.nairaland.com/1114036/timing-belt-vs-timing-chain

Du cyklar säkert och aldrig mekat med en bil :o)) LOL

#45
2014-01-31 09:21

@true believer, Jag tycker de verkar vara rörande överens:

"Another advantage of timing chain, apart from its reliability and durability it has over timing belt, is that it will give you sign for ages, before it finally snaps or breaks"

"timing chain is better...lasts almost the life of the vehicle"

"Yes, belts may be stastically weaker, but they don't need lubricating, they're self lubracating." (en person som menar att det faktiskt finns fördelar med rem, precis som jag också sa)

"Go for a timing chain car of the same model, it would save you stress. My timing belt has cut on me once and I know what I went through. Timing chain availability would be part of my criteria in choosing my next car."

Och tråden slutar med ett tack från den första frågeställaren:
"Wow, thanks to all who ave contributed, fink I would go along with d chain driven ."

Så, I rest my case. Du kanske ska putsa upp din egen engelska innan du postar en länk som säger emot allt du hävdar, nästa gång?

#46
2014-01-31 09:31

Swemba@ har du läst det som skrivits i blå text inte de andra det är han som ger svar på frågorna ;-) Och han säger ju att det är billigare och bättre med kamrem, och att det aldrig havererat på honom ;-) Läs bara det som är skriven i blå text.

#47
2014-01-31 10:33

haha du är rolig du. Jag ska bara läsa det som du tycker stämmer med dina åsikter? Men även den personen säger "Yes, belts may be stastically weaker,"

Din argumentation är ungefär som att ett hus byggt av pinnar är bättre och mer hållbart än ett hus i tegel därför att du bygger upp det på nytt varje storm.

Jag säger inte att kamrem är värdelöst. Den har som sagt sin fördelar.
Jag säger inte heller att en kamrem alltid går av. Självklart gör den inte det.

Det jag säger är att den håller sämre och slits snabbare än en kamkedja. Det är ingen teori. Det är fakta. Stål är starkare än läder, vare sig du vill det eller ej.

#48
2014-01-31 10:53

Jaguar, ingen kedja heller.

#49
2014-01-31 13:01

Kamrem är ett bra sätt för verkstäderna att få in lite extra stålar. Eller jättemycket stålar om den havererar.

#50
2014-01-31 13:45

Här gör man en jämförelse mellan kedjedriven kamaxel och kuggremsdriven med slutsatser på slutet.

#51
2014-01-31 15:15

@PREVIA. Tack för en mycket intressant länk till Borg-Warner.

#53
2014-01-31 17:45

Precis bytt rem, spännare, pump, diverse filter och olja på grabbens älskade A4. Nu är han skyldig mej 3000 kr. Nästa gång är om 12.000 mil, för rem, spännare o pump alltså :o/

#54
2014-01-31 19:36

Alla bilar jag ägt från 1982 till 2006 när jag köpte Saab 9-5 hade kamrem. Det var Ford, VW, Peugeot m.m och jag hade aldrig några problem med det. Byt rem enligt föreskriven intervall så funkar det lika bra som kedja!

#56
2014-01-31 21:24

På min älskade SAAB 9-3 har jag kedja och jag njuter varje dag av bilen:o)

#57
2014-02-01 09:43

Om man köper en rem med kvalité så håller remmen minst 9656 mil och på en del bilmodeller 14448 mil vilket man kan runda av helt säkert ,läser man här.
http://www.gates.com/downloads/download_common.cfm?file=GatesTBR.pdf&folder=brochure
1 miles = 1,6093 km.

#58
2014-02-02 11:31

För de som kör mycket så kan nog rembytandet kännas kostsamt men för oss som kör 1000-1500 mil om året blir det ju inte direkt något frekvent rembytande om det skall göras mellan 12.000-18.000 mil

#59
2014-02-02 23:16

Var nästan på väg att köpa en Alfa 159 1750TBI tills jag insåg att den hade kamrem, och hade en bytesintervall på 6000 mil!

#60
2014-02-03 10:07

Roger, hade du istället köpt 2,2 litersmotorn, så har den ju kamkedja.
Som å andra sidan blir så sträckt att kamtiderna blir så fel att motorvarningslampan tänds.
Ibland så tidigt som vid 5.000 mil.
Enligt Teknikens Värld verkar det vara ett vanligt problem på många bilar med kedja, varför VW nu tydligen har gått tillbaks till kamrem.
Jag tror på kamremmen som en bra lösning, men visst kan det vara besvärande med korta intervaller, särskilt om bytet är komplicerat.
Då jag byter bil, något som händer då och då, med en pendlarbil som kostar max 10.000, kollar jag upp ''remstatus'' innan köp.
Är den oklar, bjuder jag inte mer än att jag har råd att byta rem, efter köpet inspekterar jag remmen.
Nu inser jag ju att många varken kan eller vill göra så, då är det att lita på att den är bytt som gäller, och köpa bilar med långa intervaller.
För mig indikerar korta intervaller att dragningen av remmen är komplicerad, något som får mig att tro att risken för förtida rembrott är större.
Ford kortade ju intervallerna på någon motor på 90-talet till 6000mil efter upprepade rembrott, Opel likaså.
Alltså är kedja en bra lösning,om den håller, vilket tydligen är si och så på nyare motorer( Saab 9-3 kan ju inte räknas hit, en gammal grundkonstruktion).
Att många hemmapulare som byter själv, bara byter rem, och inte ev. vattenpump, löphjul, spännare osv. är nog en orsak till att remmen går av mellan första och andra intervallen typ......

#61
2015-04-30 11:11

Om någon av en slump skulle hamna här kan det vara bra att känna till att större delen av denna diskussion baseras på att man jämför motorer som varit behäftade med felkonstruktion och tekniska fel.

En riktigt konstruerad och felfritt utförd kedja varken slackar - på ett för funktionen väsentligt sätt - eller går av - så som hävdas här, de exempel man utgår från har varit motorer som varit felkonstruerade och självklart kan man inte basera en slutsats om en viss teknik baserat på ett sådant referensmaterial.