Bild
Nästa artikel

Bilar utan dubbdäck bärgas oftare

Nyheter

Risken att krocka eller köra av vägen är större med dubbfria vinterdäck jämfört med dubbdäck. Det enligt en ny undersökning.

På uppdrag av däcktillverkaren Continental har bärgningsföretaget Falck fört statistik över vilken typ av däck som suttit på de bilar som bärgades i vintertrafiken.

Undersökningen genomfördes mellan 17 december förra året och 10 januari i år. Totalt omfattas 381 bärgningar vid vinterväglag över hela landet. Resultatet blev 153 bilar med friktionsdäck, 219 med dubbdäck och 9 med olagliga sommardäck.

Det innebär att fler bilar med dubbdäck bärgades under perioden, men siffran blir en annan om man tar hänsyn till Trafikverkets uppskattning om andelen trafikanter som använder de olika däcktyperna. Efter andelsviktningen konstaterar Continental att sex av tio bilar som bärgades körde på dubbfria däck.

– Om alla bilar hade kört på odubbade däck hade vi haft betydligt fler avåkningar, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental.

Enligt däcktillverkarens beräkningar skulle omkring hundra bilar inte behövt bärgas under perioden om alla körde på dubbdäck.
 
Diskutera: Dubbat eller odubbat – vad väljer du?

Andelen bilar med olika däcktyper:

Trafikverkets skattning:

Det finns en tydlig geografisk trend i val av däcktyp i Sverige. I södra Sverige är andelen dubbfria vinterdäck betydligt större än i norra Sverige, med undantag för Gotland.

I Trafikverksregion Stockholm (ej inräknat Gotland) är den uppmätta andelen dubbfria vinterdäck klart större (35,6%) än i både Trafikverksregion Öst ( 24,5%) och Trafikverksregion Väst (29,5%).

Störst andel dubbfria vinterdäck finns enligt mätningarna i Trafikverksregion Syd (47,6%), där också den uppmätta andelen som kör på sommardäck på vintern är störst (1,7%). Störst uppmätt andel som kör på dubbdäck var i Trafikverksregion Norr (91,8%).

Källa: Continental

Däcktyper på bärgade bilar:

(Dubbfria däck, dubbdäck, sommardäck)

Kalmar: 5, 2, 0
Halland: 5, 1, 0
Jönköping: 17, 11, 0
Kronoberg: 8, 4, 0
Skåne: 62, 31, 6
Värmland: 7, 18, 0
Västmanland/Dalarna: 5, 63, 0
Västra Götaland: 26, 30 2
Örebro: 4, 5, 0
Östergötland: 9, 30, 0
Dalarna: 4, 7, 1
Gävleborg: 1, 9, 0
Norrbotten: 0, 8, 0

Totalt: 153, 219, 9

Källa: Continental

Kommentarer

#1
gruvis
2011-02-22 15:20

Visst! Och risken är ännu lägre om man har både snökedjor och dubb! Inför omedelbart krav på snökedjor!! Och risken blir ännu lägre om man dessutom inför maxfart 20 Km/tim på vintern!!!
Inför alltså det!!
Varför ser man aldrig en AVVÄGNING av riskerna i trafiken mot ev olägenheter? Sänkning av maxfart eller allt mera spik i däcken ger givetvis ALLTID en sänkning av riskerna. Betyder det att det ALLTID är motiverat att sänka farten, öka spikmängden, etc etc etc i det oändliga??

Suck

#2
Fop
2011-02-22 15:46

Själklarheter behöver man inte publicera. Men även dubbdäck är färskvara så bedömningen måste också utgå ifrån hur många mil hade dessa däck gått på barmark.
Men den bilist som blir bötfäld för att ha använt dubbdäck skulle jag vilja höra. Om man har försett bilen med trafiksäker utrustning kan ingen domstol bötfälla för det är förarens ansvar att framföra en säker bil.

#3
emellertid
2011-02-22 16:27

Jag väljer dubbat helt klart. Körde odubbat 1 vinter och det var ingen trevlig upplevelse.

#4
Ved
2011-02-22 16:27

Jag kör dubbfritt f n och det är rackarns halkigt ibland.......och då har jag ändå testvinnaren Nokia Hakkapelitta (2 år gamla nu). Rondeller som blir vanligare o vanligare är oftast skithala - ligger man då i innerfil kan det bli rätt spännande uppställ o risk för att 'trycka till' ett fordon utanför!. Blir nog dubb nästa gång, vid nästa (leasing-)bilbyte.

#5
Jonaaaas
2011-02-22 16:41

Jag kör på dubbfria däck, nyinköpta märkesdäck.

Visst det gick bra och jag är extremt lungn i trafiken.

Men för en vecka sedan var jag nära en olycka och då märkte jag att dubbfritt aldrig ersätter riktiga dubb som verkligen får fäste.

Är van vid dubbdäck och vet att siuationen antagligen blivit lungare med dubbdäck.

Aldrig mer dubbfritt!

#9
2011-02-22 17:25

Har nu friktionsdäck vilket är bra om man vill en sväng till Tyskland exempelvis men utan tvekan är dubbat mycket bättre på riktig vinterväg.

#10
Gunnar Persson
2011-02-22 17:41

Har kört dubbfritt senaste 5 vintrarna i 2 omgångar och det kompenseras av BMW:s x-Drive med ett undantag och det är hastig inbromsning. Har Step-Tronic och utnyttjar motorbromsning en hel del.
Mr Nöjd, BD-län.

#11
truebeliver
2011-02-22 17:49

Ja dubbdäck är bättre när man vill ha fäste men om andra bilar med dubbar har ruggat upp vägen, så är det bara att köra i de spåren så visst är dubbar säkrare men knappast miljövänliga och sliter hårt på vägarna som kostar massor. och låter hemska.

#12
2011-02-22 17:56

Truebeliver kör så bra, så man är snarast förundrad över att han behöver några däck alls. Och visst är han mogen! Övermogen...

I en mycket lång tråd, där mest AL, leifer och undertecknad härjade, så debatterades frågan flitigt.
AL hävdade att det inte gick att statistiskt påvisa fler olyckor med odubbat än med dubbat. Jag och leifer hade inbördes olika uppfattningar om det mesta, men vi undrade bägge hur det förhöll sig med mindre olyckor som inte redovisas i statistiken.
Det här torde vara svar på frågan.

Från att ha varit dubbförespråkare så ändrade jag mig. De dubbfria har utvecklats kraftigt och dubbdäcken har ju onekligen nackdelar. Men nu är det kanske dags att ändra mig igen. Säkerheten måste ju få komma först.

#13
Tar ansvar
2011-02-22 17:59

Vad det tjatas om vinterdäck!
Klart att dubb är säkrast
Självklart så är skillnaden enorm! Dubbade är ÖVERLÄGSEN.
Jag har dubb på den ene och odubbat på den andra bilen
Så jag vet!!!!!.

#14
Riskokare
2011-02-22 18:18

Fyra trafikanter omkom i olyckor på E4:an vid Nyköping vintern 09 - 10 och dessa körde dubbfritt!

#15
truebeliver
2011-02-22 18:19

Roy J : Tack för det. men jag kör ju också enligt gällande hastighets och rådande väglag att inte ligga för nära, hålla avstånd anpassa hastigheten efter väglaget. många som inte kan det tyvär. Och jag sladdar och leker på min egen risk, dock inte i trafiken. Har du ESP, ABS, ASR o.s.v. så tror folk att de kan köra hur fort som helst.

#16
Björnen
2011-02-22 19:20

Vilket jag kan förstå! Jag kör på dubbfria centraleuropeiska däck, vilket jag inte alls tycker om.Till nästa vinter blir det garanterat dubb. Jag kör ändå en 4WD... Nä! inga dubbfria för min del. inte nu när det nästan bara är is i stan!

#17
2011-02-22 19:31

Ja detta är ju en uppenbar självklarhet för oss som någon gång kört i vinterväglag.

Dubb ger bättre grepp på is och hårt packad snö, det kan man bara inte förneka. Att man väljer odubbat av andra skäl kan jag förstå men ur säkerhetssynpunkt är det inget snack. Det ska man inte behöva såna här undersökningar till för att acceptera.

Sunt förnuft är en ofta bortglömd egenskap!

#18
Anynomus
2011-02-22 19:50

Jag förstår inte riktigt hur ni psykotiska dubbdäcksförespråkare tänker - eller ens läser. I texten står: "Det innebär att fler bilar med dubbdäck bärgades under perioden, men siffran blir en annan om man tar hänsyn till Trafikverkets uppskattning om andelen trafikanter som använder de olika däcktyperna. Efter andelsviktningen konstaterar Continental att sex av tio bilar som bärgades körde på dubbfria däck."

1) Det är således frågan om en uppskattning från Trafiksäkerhetsverket - inget i sten skriven resultat.
2) Att det trots en mycket osäker andelsviktning blir 6 odubbade och 4 fyra dubbade som hamnar i diket säger att det i praktiken lika gärna skulle kunna vara 50/50. Och i det läget är det ju jämnt skägg. Då spelar det ingen större roll vilken däckstyp man kör på.
Och som vanligt är underlaget ovetenskapligt så det är hemskt. Ingen statistik på fram-/bakhjulsdrivet, noll info om biltyp (vanlig personbil, minibuss etc.), inget underlag om eventuella regionala skillnader, inte ett pip om aktuella väderleksförhållanden, inget sägs om mannliga/kvinnliga förare etc. Men frånsett detta är övervikten 6/4 för dubbfritt inte mycket för dubbdäcksförespråkarna att använda som slagträ i debatten.

#19
2011-02-22 20:01

I det här forumet verkar debatten mest gälla att framhålla sin egen förträfflighet, vilket kanske säger mer om debattörerna än det ämne som avhandlas.
Jag själv började köra bil i en äldre amerikanare som lagom till vintern 63 rullade på den enda omgång däck vi ansåg värda att åka på som i stort saknade mönster. Vi lyckades nå mogen ålder trots detta och det bevisar väl enligt en del här bara att vi hade tur! Jag vågar nog påstå att det går att anpassa sig till omständigheterna. Självklart är i vissa situationer dubbade däck mycket bra, men vad får säkertheten kosta? Det är inte billigt att köra ner vårt vägnät heller och det risker "vattendiken" medför.
Truebeliver m.fl. har enligt mig rätt när övertro på elektriska antisystem får debattörer att utbrista, jag "råkade" få sladd! Sådant har alltid en orsak och det är inte däckvalets.

#20
Anonym A
2011-02-22 20:06

Enligt däcktillverkarens beräkningar skulle omkring hundra bilar, av 381 inte behövt bärgas under perioden om alla körde på dubbdäck.
Men naturligtvis kan Anynomus ha rätt och de som arbetat med materialet ha fel.
Upp till alla oss "psykotiska" att bedöma vems hjärna som befinner sig i ett abnormt tillstånd och vem som har rätt och vem som har fel.
Jag vet vad jag tror på.

#21
2011-02-22 20:18

Med den dåliga snöröjning ja rent ut sagt urusla som har varit denna vinter i bl.a Södertälje så kommer jag nästa vinter köra med dubb.

Varför? Jo försök själv komma ur en snöhög där det är is under med en bil som har som enda extrautrustning ABS! Det är nästan omöjligt med friktionsdäck men med dubb inbillar jag mig att det gått bättre!

Så dubbdäck på nästa vinter så man klarar av den urusla väghållningen när man besöker folk i storstan!

#22
Anynomus
2011-02-22 20:43

Anonym A, du väljer att se saken från det enkla hållet. Men du blundar för det faktum att - som jag skrev - resultatet bygger på en beräkning (!) av Trafiksäkerhetsverket och en med ledning av denna beräkning gjord andelsviktning. Alltså lyser ett exakt resultat och därmed också det vetenskapliga med sin frånvaro. Du blundar också för att "övervikten" var blott 6 mot 4 - en inte alltför stor majoritet att vara kaxig över. I praktiken - som jag också skrev - skulle det lika gärna ha kunnat vara 50/50. Allt bör du förstå (kanske med vis ansträngning). Du bör också kunna förstå att avsaknaden av en av mig uppräknad rad av yttre omständigheter spelar en stor roll. Återigen blir det vetenskapliga resultatet skralt - eller ska vi säga abnormt?

#23
Anonym A
2011-02-22 20:57

Jag föredrar dubbdäck därför att de är bättre än, friktionsdäck och sommardäck på vinterväg. Jag är alltså en "dubbdäcksförespråkare".
Men vem som är psykotisk finns det inget i artikeln som antyder.
Du är inte särskilt trovärdig Anynomus och allt annat än trevlig.

#25
2011-02-22 22:07

för ett tag sen jag var mot dubbdäck och bråkade med alla varfär dubbdäck ??? när gatorna är fin plogade man behöver inte dubbdäck men men...... den här vinter har ändrat mig och jag har bestämt mig att nästa vinter köpa dubbdäck med dubbelt så mycket dubbar med 2 cm långa taggar så att inte var tvungen och köpa spade igen.

#26
789
2011-02-22 22:28

Ärligt talat:
Behövs denna såkallade undersökning överhuvudtaget genomföras. Det är väl självklart att dubbdäck är säkrast att köra på! Vi bilister kastas hit och dit i olika undersökningar och vet tillslut inte vad som är bäst. Jag undrar VEM och VARFÖR man kastas hit och dit i olika frågor? Jag menar att man ska varken lyssna på politiker eller såkallade forskare utan använda sitt sunda förnuft och på så vis komma fram till den mest optimala lösningen på varje uppkommen problemställning. Så i detta fall med dubbdäcken är väl resultatet tämligen självklart: dubbdäck skall man ha oavsett var man bor eller vilken bil man kör om man vill köra så säkert som möjligt. Jag kör på ett suveränt regummerat däck som heter AGI Sarek 2 sedan ca 15 år tillbaka.

#27
2011-02-22 22:30

Jag har testat med både dubbfria och dubbdäck. (Båda närmast nya) och jag är glad att jag har det senaste nu efter dessa två vintrar. Dubbdäck behövs verkligen ute i trafiken. Framförallt för att rugga upp isen vid korsningar (som annars blir polerad).

#28
Erik F
2011-02-22 23:53

Eftersom stadsbor oftare använder friktionsdäck än de som bor på landet så kan det också vara så, att då många stadsbor har sämre körvana än de som pendlar mycket på landsbygden (som har dubbdäck), så kör de av vägen oftare. Därför denna statistik. Det går nog inte att få en klar bild av däckens roll i det hela, då förarna och deras skicklighet spelar störst roll, tror jag.

Möjligtvis om man jämför stadsbor mot stadsbor och glesbygdsbor mot glesbygdsbor...

#29
2011-02-23 17:59

Trots att jag ändrat mig till förmån för dubbdäck, så ska man inte glömma nackdelarna - betydligt högre buller, ökat vägslitage med djupa spår som följd (vilket ökar risken för vattenplaning) och rimligen avsevärt fler losslitna partiklar i luften.
Många som fastnat på p-platsen eller kanat av vägen på dubbfria däck antar, ja, rentutav förutsätter att de skulle klarat sig med dubbat - men är det verkligen sant? Det går sannerligen inte så lätt att konstatera.

Anynomus, 60 procentenheter är faktiskt hela 50 procent mer än 40 procentenheter - alltså inte någon försumbar skillnad.

Populationen, det statistiska underlaget, är inte särskilt stort, så de invändningar som gjorts här i spalten bör nog beaktas. Vad var det för fordon? Var hände avåkningarna? Vad var det för förare?

#30
Lennart Svensson
2011-02-23 18:57

Ett premium dubbfritt däck som Hakka R eller Conti CVC5 är överlägset ett lågpris dubbat. Det är gummit som ger prestanda inte bara dubben

#31
S-E S
2011-02-23 19:28

Löjlig jämförelse. Jag kan inte utläsa vare sig däckfabrikat eller mönsterdjup i rerdovisningen. Och jag trodde att däckfabrikat och mönsterdjup var rätt så viktiga parametrar, i alla fall efter att ha läst VB´s däcktester? Hur många dubbfria Hakka RSi låg i diket och hur många fulldubbade "Ho Chi Min Super Winter Sport"?

#32
JJD
2011-02-23 20:27

Hur kan en vuxen mäniska lägga sin energi på att skriva att odubbat är bättre?
Kolla med rally och isracingförare om dom föredrar odubbat.

#33
skoda prisvärd
2011-02-25 17:45

dubbfritt bra .jag hängde av en ny audi a4 allroud i 130 km/ timmen. på isig väg med dubbfia continental.
med fram hjulsdrivna skoda octavia ..!!!!!!!

#34
S-E S
2011-02-25 18:35

JJD, jag vill veta om det alltid är så att ett dubbdäck är bättre än ett friktionsdäck oavsett hur gammalt och slitet det är. Det framgår inte av VB´s tester i alla fall. Där är det många dubbdäck med sämre provningsresultat än friktionsdäcken. Det finns de som ser till helheten inte endast till hur däcket är på våt is. Därför efterfrågar jag varför inte redovisningen av Falcks "däcktest" var mera detaljerat. Var det kanske därför att Continentals däck var överrepresenterade i dikeskörningarna som detaljer inte utlämnas? Vad ska man tro? Jag vet att det inte är en fördel med dubb i djupsnö, modd och barmark, därför var det även intressant att få reda på väglaget i redovisningen. Åkte dubbdäcken i diket vid snö och barmark, medan friktionsdäcken åkte i diket i isigt väglag? Hur som helst. De som åkte i diket körde fortare än vad de behärskar i rådande väglag, oavsett däckutrustning. På isracing kör man med dubbar och på speedway utan, det är det som är ideén liksom att man kör Wasaloppet på skidor och maraton i skor! Dra inte in ytterligheter.

#35
Gunthern
2011-02-25 22:53

För eller emot dubbdäck, debatten kan vara för evigt... välj själv efter dina behov, så enkelt är det.

#36
skoda prisvärd
2011-02-25 23:14

har inga problem med dubbfritt . kört dubbfritt de senaste 10 åren ... jag kör om många väg lusar. kanske dom kör på gamla dubbdäck.......-------....---....---....----..

#37
buy it
2011-02-26 22:04

Ska vinka till dig på bärgningsbilen, Skoda piss värd. Kul att diskutera dubbat eller dubbfritt... Folk köper väl vad de behöver och känner sig trygga med. En del köper tygklädsel, andra läder. Lättmetall/stål, Xenon/Halogen, spelar roll köp vad ni vill!

#38
emellertid
2011-02-27 13:05

Men alla tycker att det de har köpt är bäst förstås och vill försöka övertyga alla andra att köpa likadant. Kolla bara "skoda skitvärd", han vill att alla andra skall köpa Skoda också.
Varför inte vara nöjd med det man köpt själv och låta andra vara nöjda med sina köp?

#39
Hassehopp
2011-02-28 18:57

Någon som är förvånad.... Ser det mer som en självklarhet att odubbade bilar åker i diket oftare än dubbat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.