Bild
Nästa artikel

Bentley bygger världens dyraste suv

Nyheter

Lyxsuven från Bentley blir verklighet, bekräftar den brittiska biltillverkaren. Modellen, som börjar säljas 2016, ger 1 000 nya jobb.

På 2012 års bilsalong i Genève visade Bentley konceptbilen EXP 9 F, en lika väldig som vräkig suv, utrustad med en tolvcylindrig motor med dubbelturbo.

Nu står det klart att suven ska serietillverkas. På tisdagen bekräftade Bentley att produktionen kommer att äga rum vid fabriken i brittiska Crewe. Där ska också 800 miljoner pund investeras och Bentley räknar med att skapa 1 000 nya arbetstillfällen.

Än så länge är informationen om den nya modellen knapphändig, men Bentley har som målsättning att suven ska bli den lyxigaste och mest kraftfulla i världen. Biltillverkaren, som ingår i Volkswagen-koncernen, påpekar också att designen kommer att skilja sig markant från alla andra suvar på marknaden.

Hur mycket kommer då den nya modellen att kosta när den börjar säljas om tre år? Än så länge finns inga officiella uppgifter, men räkna med ett par miljoner – minst.

Diskutera: Vad tycker du om Bentleys kommande suv?

Kommentarer

#1
2013-07-23 12:54

Nu har det spårat ur. Var inte mottot The modest man drives a Bentley?
En suv från Bentley blir något för en modest man först när RR har lanserat sin suv och det lär dröja.

#2
2013-07-23 13:06

Och snudd på världens fulaste tryne.

#3
2013-07-23 13:52

Tja, varför inte! Kan Mercedes och Porsche göra SUVar så kan väl Bentley.

#4
2013-07-23 16:24

En SUV kan ju aldrig bli särskilt elegant, så varför inte maffig istället.
Håller med Peter.
Fast formmässigt är ju utan tvekan de andra modellerna elegantare - ja, elegantare än det mesta.

#5
2013-07-23 16:35

Det var den absolut fulaste och vidrigaste suv jag någonsin sett. Ett märke som gör en så elegant bil som Mulsanne, hur fan kan de göra nått så j...a vidrigt? Men det ägs av vag medans RR ägs av BMW så det är ju en klar skillnad på klass.

#6
2013-07-23 16:35

Klart Bentley ska ha en super-lyx-SUV i sortimentet .. Fattas bara annat.
Prototypen är ... utifrån vad jag kan se på bilden inte exteriört speciellt tilltalande .. Men låt nu engelsk bilbyggarhantverk göra det här klart innan den slutliga domen.

#7
2013-07-23 19:10

Nä, en gång i tiden hette det ju som redan nämnts "The modest man drives a Bentley". Folk som ville skryta körde, (åkte) Rolls medan de mer modesta körde Bentley, the gentlemans choice.

Visst lär den sälja i Ryssland och i arabstaterna men vilken total förolämpning att besudla ett av bilvärldens mest nobla namn med en så ohyggligt vräkig och totalt onödig modell.

Walter Owen Bentley håller sig nog för skratt i sin himmel... VAG-bossarna borde ställas inför rätta för ett sådant beslut ;-)

#8
2013-07-23 20:08

Bilen på bilden är konceptet. Slutprodukten lär inte bli lika "blingig".

#9
2013-07-23 23:28

Alla välbetalda fobollsproffs jublar, nu kan de äntligen byta ut sina gamla Continental R.
Visst blir det en succe' , efterfrågan kommer att överstiga tillgången och Rolls och Aston kommer inte att stillasittandes se på när Bentley härjar fritt i ultralyxsuvklassen...

#10
2013-07-24 16:38

Somliga anklagar bilen för att varar "blingig". Det gäller faktiskt endast strålkastararrangemangen. Tänk bort dem till förmån för något mer diskret så blir hela bilen med ens väldigt sansad.

#11
2013-07-25 23:54

Maffig, klossig, bulkig, fyrkantig ja det är några av namnen som passar på denna bilen men elegant blir den aldrig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.