Bild
Nästa artikel
Fortfarande maskerad. I augusti presenteras Audi E-tron utan kamouflage och i början av 2019 ska de första bilarna levereras.
Med 150 kW laddar E-tron snabbare än alla andra elbilar som finns i dag.

Audis elbil laddar snabbast

Nyheter

Audi E-tron laddar snabbare än någon annan elbil. Flera hundra svenskar har redan lagt deposition.

Den första helt eldrivna modellen från Audi presenteras i augusti och börjar levereras under första kvartalet 2019 men redan nu avslöjas flera centrala detaljer.

Sedan tidigare vet vi att bilen får namnet E-tron och att det handlar om en suv som storleksmässigt placerar sig någonstans mellan Audi Q5 och Q7.

Audi bekräftar nu att batteriet är på 95 kilowattimmar (kWh), vilket kan jämföras med Tesla Model S/X (75 eller 100 kWh) och Jaguar I-Pace (90 kWh).

Med full kräm blir räckvidden 400 kilometer, enligt den nya körcykeln WLTP som ska vara mer realistisk än den gamla mätmetoden.

Via CSS-kontakten på vänster framskärm kan batteriet snabbladdas med likström med upp till 150 kW. Det är snabbare än någon annan elbil på marknaden, inklusive Tesla som laddar med 120 kW på märkets egna stationer i Sverige.

Förutsättningen är att laddstationen kan leverera 150 kW – i Sverige är effekten oftast begränsad till 50 kW.

Audi planerar dock – i samarbete med BMW, Mercedes och Ford – att bygga ett eget stationsnät (Ionity) som stödjer snabbladdning med 150 kW. 2020 ska det finnas 400 sådana stationer i Europa och åtminstone 30 i Sverige, är det tänkt.

När det gäller normalladdning med växelström kan bilen laddas med upp till 11 kW från ett trefasuttag. En extra ombordladdare (tillval) gör det möjligt att ladda med upp till 22 kW.

Full laddning med 11 kW tar 8,5 timmar, med 22 kW tar det 4,5 timmar, och med 150 kW tar det 30 minuter att fylla 80 procent av kapaciteten, enligt Audis uppgifter.


Priset då? Det är inte spikat ännu men det hamnar någonstans i regionen 800 000–850 000 kronor. Staten sponsrar köpet med 60 000 kronor.

Trots priset och att bilen inte är visad, mer än i kamouflerat utförande, har fler än 300 svenskar förhandsbokat varsitt exemplar genom att lägga 20 000 kronor i deposition.

Diskutera: Vad tycker du om Audi E-tron?

Kommentarer

#1
2018-04-20 17:00

Cool, och kul att Audi äntligen kommit på banan. Men smolket är att det är fel biltyp (SUV) samt en högmarginalprodukt. Bättre att göra en ny A2 eller liknande..

#2
2018-04-20 17:19

Hmm: "Den första helt eldrivna modellen från Audi presenteras i augusti och börjar levereras under första kvartalet 2018..." 2019 menar ni nog.

Laddas snabbt är ju bra, men tyvärr finns inte infrastrukturen... Än.

#3
2018-04-20 18:04

Intressant bil, men faller tyvärr på att modellen är en Suv, vilket ger onödigt hög elförbrukning och en för hög prislapp.

#4
2018-04-20 20:39

Man måste förstå att el-bilar skall ha standardiserade utbytbara batterier som kan driva bilen c:a 50 mil och som byts på batteri-stationer, först då kan dom konkurrera med nuvarande drivkälllor.

#5
2018-04-20 20:45

2019 ska det så klart vara. Tack för påpekandet!

#6
2018-04-20 22:39

Så nu gnälls det på att det är en SUV, trots att det är en elbil med nära noll i utsläpp? Vissa tomtar kommer aldrig att bli nöjda, oavsett vilken bil det är. Så oerhört löjligt beteende!

#7
2018-04-21 06:10

Vettigt att staten sponsrar lyxbilar medan äldre får sova på gatan och folk dör i väntan på vård. Är kanske att ställa grupper mot grupper, bilar mot människor.

#8
2018-04-21 09:14

Gör inte misstaget att fixa laddstationer för varje märke. Det är bättre rent platsmässigt/miljö samt tillgång att alla slår ihop sig och ger den bästa och snabbast möjliga laddningen för alla elbilar. Ingen behöver vara bäst ensamt med detta. Fordonsmässigt kan ni göra som ni vill inom el, men laddstationerna ska inte baseras på märke! Dela för tusan!

#9
2018-04-21 15:00

Anders.J, fundera på hur elen framställs rent miljömässigt. Vad är vitsen med en SUV? Hade bilen varit en vanlig modell hade den haft räckvidd på kanske 60-70 mil istället. SUV är löjligt, och väldigt opraktiskt. Kunde vara en MPV, men även dessa lider av mycket energi (bränsle) försvinner tack vare aerodynamiken.

#10
2018-04-21 15:30

Jon, utbytbara batterier har testats bl a i Frankrike. Det blev ingen succé.... Och bolaget som satsade på det gick i konkurs.

#11
2018-04-21 16:05

Verkar inte speciellt SUV:ig. Ungefär som en T-Roc. Problem med energiproduktionen,Vargen? Låt höra!

#12
2018-04-21 19:14

El är mer än två hål i väggen, och måste framställas på något sätt och det kräver resurser för att bygga och underhålla även t ex vindkraft, och detta ger miljöpåverkan på olika sätt.

Att välja att placera batterier i en trögdriven Suv, är inte varken energismart eller ekonomiskt.

#13
2018-04-21 19:40

I artikeln låter det som att Audi skapar sitt eget laddnätverk tillsammans med några andra biltillverkare, ungefär som Tesla. Det är inte riktigt sant. Ionity är visserligen en joint venture av de tyska biltillverkarna. Men laddarna, som ger en laddeffekt upp till 350kW, är inte exklusiva för dessa bilar. Alla elbilar som följer den europeiska CCS-standarden (Combined Charging System, inte CSS som det står i artikeln) får ladda där.

#14
2018-04-21 20:17

Anders j. Suv är skitdålig
En A4 kaross eller lätt octavia då hade man kört 50 mil istället för 40.
Hur svår är det att fatta.

#15
2018-04-21 20:07

Jon Franzén, det har Tesla redan försökt. De trodde också att det var en jättebra idé att ha batteribytarstationer där man kan byta ut sitt tomma batteri mot ett fulladdat sådant inom några få sekunder. Alla Model S är eller var förberedda för det, rent tekniskt. Det byggdes en sådan station i Kalifornien. Problemet var bara att ingen använde den. Folk tyckte inte att det var värt pengarna. Valet stod mellan att stå och ladda gratis på en supercharger i 20-30 minuter, eller att swappa sitt batteri på nolltid och betala ett pris som motsvarar en full tank ungefär. Tesla begravde hela idén med battery-swap pga bristande intresse bland kunderna.

#16
2018-04-21 20:48

Rapayel sa ladugårdsvägg i något sammanhang om sin egen bil.
Jag väljer nog en lägre typ A4/golf kaross så länge jag är friska utan krämpor och får bonus 10 extra mil.

#17
2018-04-21 22:13

B

#18
2018-04-22 09:07

John2008
Elen produceras inte exklusivt för elbilar.

#19
2018-04-22 12:42

Det var en kort period av lugn från suvhataren...

Finns det verkligen inte någon annan bil än Octavia som duger till er? Herregud. Allt är negativt, förutom en Octavia, för den är perfekt på alla sätt och vis. Flytta till en diktatur, så slipper ni välja mellan olika bilar. Detta börjar bli oerhört löjligt.

#20
1
2018-04-22 12:51

Vadå? Suv är ju jättetöntigt.

#21
2018-04-22 13:01

Suv känns lite Prius så att säga.

#22
2018-04-22 14:09

Jag tycker e-tron ser ut att se bra ut, ser sportigt porschig ut. Men jag vet inte om biltypen är framtiden

#23
2018-04-22 16:10

Mitt konstaterande XC 90 är att jag prioriterar några mil längre körning mot att jag skall sitta 5 cm högre och 200 kg tyngre bil i onödan.
Och helst får den gå 10 mil extra.

#24
2018-04-22 16:35

Vilken tur att du kör en Octavia då och slipper köpa den här Audin. "I onödan", är vad ni kommer dragandes med, som någon form av bevis på att ni har rätt. Det finns olika intressen av en bil. Vissa vill köra en sniken Octavia, andra vill ha lite mysigare och snabbare bil. Vissa vill ha en mindre och vissa vill ha en större bil. Problemet är att ni inte tycks begripa det, iom att ni suvhatare och Octaviadyrkare, fortsätter försöka övertyga oss andra om att jorden är platt.

#25
2018-04-22 19:50

VolvoV50
Asch, du är bara fanatisk...

#26
2018-04-22 23:29

Raphael och Jon - det var inte i Frankrike försök/drift av elbilar med utbytbara batterier gjordes utan i Israel och Danmark. Bilarna som användes var Renault Fluence ZE.

#27
2018-04-23 18:24

Hurra... Det kommer en utmanare till Model X... om något år...
Bra jobbat Audi!
(OBS, ironi)

#28
2018-04-23 19:58

Kul att det händer något, men varför stor suv? Är det för att suv älskare inte bryr sig om värde för pengarna?

#29
2018-04-24 09:16

Arrgh, 400 km räcker bara till Alingsås, inte hela vägen till Göteborg.

#30
2018-04-24 13:50

Skulle möjligtvis kunna vara pga att många vill ha en SUV, men vad vet jag. Vi bilägares tomtar med sina brunnslockstora skygglappar, har inte kapacitet för att kunna inse att det egna behovet, inte gäller för alla andra. Tack och lov att Audi gör bra bilar, så jag kan få köra en vid nästa tjänstebilsbyte. Volvo blir det inte igen.

#31
2018-04-24 15:38

Inget fan av SUVar generellt, men det är klart de tillverkar det som säljs. Sen är det ju fortfarande så, vilket många inte verkar fatta, att elsystemen är dyra. Plåt är billigt däremot. Det är väldigt få som skulle köpa en elektrisk A3 för 600 000 kr. En stor SUV för 700-800 000 ger däremot mer bil för pengarna. Precis samma anledning till varför Volvo V60 Electric såldes med T6-motorn. För ingen frisk människa skulle betala 600 000 för en V60 med en T3-motor.

Och det är också av den anledningen Tesla Model 3 är en smäckig plastburk för 400-500 000. För det blir så när man stoppar i ett dyrt drivsystem i en billig bil.

#32
2018-04-25 19:25

Volvo240
Tomtar på loftet?
Jag har behov av en F1-bil som jag kan pendla med på avstängda vägar. Det skulle göra underverk för mitt livspussel...
Förhoppningsvis kommer din typ av mentalitet så småningom dör ut och tillhöra generation 1900-tal....

#33
2018-10-15 20:40

Många SUV-kritiker förstår inte varför dessa säljer så bra. Det handlar inte om terrängkörning utan om ett bekvämt insteg och "utsteg" ur bilen. Äldre personer tycker detta är väldigt viktigt då rygg och muskelstyrka har försvagats. Dessutom är det de äldre som oftast sitter på de stora pengarna och det är ju dessa kunder tillverkare som Audi lever på. Att luftmotstånd och tyngdpunkt inte är optimala är helt sekundärt för dessa kunder. De är inte ute efter inspirerad körning eller extrem snålkörning bara ett bekvämt transportmedel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.