Nästa artikel
Audi A1 Quattro – med rallygener
Nyheter

Audi A1 Quattro – med rallygener

Publicerad 21 december 2011 (uppdaterad 21 december 2011)
Nu presenteras effektstinna Audi A1 Quattro. Bilen ska endast tillverkas i 333 exemplar, med fyrhjulsdrift och 256 hästkrafter.

Receptet för Audi A1 Quattro: liten kaross med stora fartresurser. Bilen utrustas med en direktinsprutad, fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som med en turboladdare utvecklar 256 hk vid 6 000 v/min och ett maximalt vridmoment på 350 Nm mellan 2 500 och 4 500 v/min.

Kraften skickas till samtliga fyra hjul via en sexstegad manuell växellåda. Överföringen mellan fram- och bakaxel är elektroniskt reglerad och sker via en flerlamellkoppling.

Normalt driver motorn framhjulen, men på bråkdelen av en sekund kan kraften fördelas till bakaxeln. Bilen tillryggalägger accelerationen från 0-100 km/tim på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 245 km/tim. Den genomsnittliga förbrukningen är 8,5 l/100 km.

Bilen rullar på däck av dimensionen 225/35 med vita aluminiumfälgar på 18 tum och ventilerade bromsskivor på 312 millimeter. Chassiet beskrivs som ”mycket styvare avstämt” jämfört med standardbilen och antisladdsystemet kan förstås stängas av via en knapp.
 
333 ska byggas
A1 Quattro får flera unika kännetecken. Bland annat den iögonfallande takvingen, aggressiv front med stora luftinsläpp, svartlackat tak, tonade bakrutor och två dubbelpipiga avgasrör. Bilen kommer endast att levereras i ”glaciärvit metallic”.

Interiören går i svart med röda sömmar. Självklart finns sportstolar, ratt som är skuren nedtill, aluminiumpedaler, gott om Quattro-emblem och allsköns utrustning.

Är du sugen? Då gäller det att hänga på låset. Audi A1 Quattro kommer endast att tillverkas i 333 exemplar. Bilen lanseras andra halvåret 2012. Svenska priser är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Quattro?

KÖPGUIDEN
Registreringsår/mil 2014/8 000
Kaross Suv/5d
Motor 3,0 l/258 hk
Dekl. förbrukning 6,0/100 km
Skatt 3 553 kr
Begpris 382 600 kr
Nypris -14 634 200 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet i.u.
Autoindex Bättre än medel
TEKNISKA DATA
X5 30d X5 M
Längd/bredd, cm 488,6/193,8 488,6/198
Tjänstevikt, maxlast, kg 2 265/520 2 485/485
Max släpvagnsvikt, kg 3 500 2 970
Antal cyl/slagvolym cm3 6/2 993 8/4 395
Effekt, hk 258 575
Toppfart, km/tim 230 280
0-100 km/tim, s 6,7 4,2
Bränsle, liter per 100 km 6,0 11,1
CO2, g/km 156 258
BEGAGNATPRISER

Autovista InterGlobals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Fler begagnade bilar finns här.

Grundutförande (miltal och pris i kr)

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2014 408 400 396 000 382 600 365 500 350 000
2015 438 600 425 500 409 000 392 500 375 700
2016 471 400 457 400 439 700 421 900 404 000
2017 506 900 491 800 472 800 453 500 434 400
2018 545 000 521 700 501 500 481 000 460 700

Övriga utföranden

Utförande År Prisskillnad
X6 Coupé 2014 -1 700
X6 Coupé 2015-2018 -4 000
25d 2014-2018 -45 000
30d Comfort 2014-2018 -19 500
35i 2014-2018 +20 000
40d 2014-2018 +17 000
40e 2015-2018 +17 000
X5 M 2015-2018 +257 000
EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.

X5 30d X5 M
Pris 382 600 kr 654 000 kr
Värdeminskning 43 000 kr 89 000 kr
Skatt/besiktning 4 000 kr 4 000 kr
Försäkring 15 600 kr 42 800 kr
Bränsle 14 800 kr 26 400 kr
Rep/service 9 000 kr 8 000 kr
Däck 4 000 kr 4 000 kr
Totalt per år 90 000 kr 147 000 kr
Totalt per mil 60 kr 116 kr

Reparationskostnader

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.

Avgassystem exkl främre rör 14 907 kr
Katalysator 13 866 kr
Hjullager hö. fram 6 190 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 21 395 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram, 2 st 17 357 kr
12 000-milaservice 5 046 kr
MER INFORMATION

Säkerhet

BMW X5 är inte krocktestad av Euro NCAP i den här generationen, till skillnad från föregångarna som krocktestades 2003 och 2008. Då fick dessa bilar fem stjärnor, men sedan dess har krockkraven ökat. I amerikanska krocktest, som är lite annorlunda utformade än europeiska, fick X5 2015 fem stjärnor i resultat. Kritik riktades dock mot att det var krångligt att fästa barnstolar. BMW X1 och X3 klassas som bra val av Folksam och X5 bör ha minst lika bra säkerhet som dessa.

Bilprovningen

Enligt Dekra klarar X5 av den här generationen besiktningen bättre än medelbilen. Stenskott på vindrutan är vanligaste an-märkningen. Tidigare modell får medelresultat.

Rostskydd

Framskärmar av plast, motorhuv av aluminium, dörrar och baklucka av plåt. Överlag väl limmade skarvar. Baklucka och dörrar har behandlad insida. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Hjulupphängningar och deras infästningar är gjorda i aluminium, liksom bärarmen bak. Fästbryggan är av stål, behandlad på insidan. Främre del av avgassystem samt bakre ljuddämpare och rör är rostfria, längsgående rör är av stålplåt. Skarvar under bilen är väl tätade, balkarna invändigt behandlade. Stora täckkåpor av filtmaterial under bilen kan vara en rostfälla på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-21 14:00
hultarn

När jag ser denna så tänker jag på Volvos motsvarighet C30 Polestar, varför byggs inte den??
Vore ju perfekt att bygga i Uddevalla!

För övrigt måste jag få gnälla på den urlöjliga ratten med platt underkant, om den inte behöver vara platt i vanliga A1, varför är den då ett måste här?

#2 • Uppdaterat: 2011-12-21 16:38
keoh

Audi är nog den mest överskattade bil som finns på marknaden.
Har aldrig förstått vad som är så bra förutom detaljkvaliteten som sitter i passform på plastdelar.
Ratten är hämsk och instrumenten otydliga och felplaserade.
T o m Skoda slår ju Audi på fingrarna i vart fall på de större modellerna.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-21 18:00
A_q

keoh, då ska du helt enkelt inte titta på dem.
En kollega som kör Superb provade min nya A6 häromdagen. "Jo, det är större skillnad än jag trodde" sa han och nickade.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-21 18:44
keoh

Audi är en bra bil men klart överskattad

#5 • Uppdaterat: 2011-12-21 21:05
Juppe (ej verifierad)

@keoh
bevisligen håller inte en stor del av marknaden med dig eftersom Audi är ett av de mest framgångsrika bilmärkena just nu.

@A-q
Superb har inte en skruv gemensamt med nya A6 så varför hade din kollega förväntat sig likheter, kan man undra?

#6 • Uppdaterat: 2011-12-21 21:24
Rikard

Känns lite fel att dom ska kladda Quattro enblem på en bil som inte har Quattro, dvs längsmonterad motor och permanet fyrhjulsdrift.
Men det är nog en kul bil.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-21 21:45
quattron

Keoh, skulle vara spännande att veta alla dina erfarenheter från Audi, för du måste väl ha många mil i ryggen för att kunna komma med såna tvärsäkra påståenden?

#8 • Uppdaterat: 2011-12-21 22:38
Audi A5 SB

Juppe; jo Skoda Superb har massor gemensamt med Audi A6. Bl.a. motorer. Utöver detta finns det säkert saker under skalet som varken du eller jag har aning om som är gemensamma. Men det är så VAG har byggt sin framgång och jag har inget emot detta.

Men en neutral förare kommer nog att i de flesta fall uppleva A6 som en mer gedigen bil än Superb. Därmed inte sagt att den skulle vara mer eller lika prisvärd som en Superb.... troligen tvärt om.

Som du kan se på mitt nick, så kör jag Audi. Men jag skulle aldrig köpa/leasa en Superb, då jag tycker den känns "spinkig" och inte tillräckligt gedigen. Men sannolikt borde en A6 hålla ihop bättre över tid.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-21 23:31
Reverend Benny

Verkar vara en superskön bil, synd att man inte har råd bara, det blir till att vända sig till dom billigare syskonen istället (mer hårdplast och nästan lika kul)

Och jag vet inte om quattro är fel att kladda på, dom har ju kört haldex på rätt många modeller nu i flera år (A3, TT). Dom kanske skulle förgylla Q;et i rött eller något på dom bilarna som har "riktig" fyrhjulsdrift, för det är ju faktiskt lite skillnad på systemen.

#a • Uppdaterat: 2011-12-22 01:26
Juppe (ej verifierad)

@Audi A5 SB
Massor gemensamt? Säg något förutom minsta dieseln (2.0, som ju alla koncernens märken delar).
Alla övriga motorer, fyrhjulsdriften, bottenplattan, MMI-system osv är unikt för A6. Superb har en del gemensamt med Passat, men inte med A6. Det är helt olika bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.