Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2013 – här är finalisterna

Nyheter/Webb-TV

Efter första gallringen har 32 kandidater blivit åtta finalister. Här är bilarna som slåss om utmärkelsen Årets Bil 2013.

 

Juryn som består av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder – med Vi Bilägares Tommy Wahlström som en av tre svenska representanter – har lagt sina röster och utsett åtta bilar som tar sig vidare till finalomgången. Finalisterna är:

Ford B-Max
Hyundai i30
Mercedes A-klass
Peugeot 208
Renault Clio
Subaru BRZ/Toyota GT86
Volkswagen Golf
Volvo V40

Klicka på videofönstret ovan för att se en film om finalisterna.

Det vanliga upplägget är att sju bilar går till final, men den här gången tilldelades bilarna som placerade sig sjua och åtta lika många poäng, därför blir antalet finalister i 2013 års upplaga av Årets Bil åtta i stället för sju.

Nu väntar ytterligare en röstningsomgång och slutresultatet redovisas vid en ceremoni den 4 mars 2013 i samband med bilsalongen i Genève.

För att vara med i omröstningen måste bilarna vara helt eller till väsentliga delar nya och vara till salu i minst fem europeiska länder i december 2012. Därtill måste den uppskattade försäljningen överstiga 5 000 bilar per år.

Vid valet av Årets Bil tar juryn hänsyn till design, komfort, säkerhet, bilekonomi, köregenskaper, prestanda, funktionalitet, miljökrav, körglädje och inköpspris. Teknisk innovation och valuta för pengarna är två särskilt viktiga faktorer.


Se finalisterna presenteras i Vi Bilägares webb-tv:
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013

Hyundai i30 – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013

Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013

Renault Clio – kandidat till Årets Bil 2013
Toyota GT86 – kandidat till Årets Bil 2013

Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013

Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013

Diskutera: Vad tycker du om finalisterna?

2013 års kandidater:

Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
Dacia Lodgy
Dacia Sandero
Kia Cee'd
Kia Optima
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Mazda6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Range Rover
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plus

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Kommentarer

#1
2012-12-17 10:26

Att Golfen skulle komma med var självklart men jag saknar Mazda 6.
Volvo kom väl med bara för att det är en Volvo.

#2
mcregor
2012-12-17 10:52

...och det finns nog minst en känd skribent på detta forum som saknar Fiat 500L - och varför inte.... Den borde vara lättare motiverad än t ex Peugeot 208 - bara för att ta ett exempel. Tycker nog att det blev ett lite märkligt finalfält...

#3
2012-12-17 11:05

Hej Hackenbush! Precis exakt vad jag skulle skriva! Sånär som på Volvoinlägget.

#4
2012-12-17 11:12

Tur jag hann först då VWPolo :-)

#5
2012-12-17 11:14

Nog tycker jag att det vore mer motiverat att ha med Fiat 500L och någon av Priusmodellerna istället för BRZ/GT86.
Och V40 förundrar mig lite, den har nog ingen chans även om det ju är kul att den nu blev finalist, bara det säljer väl lite extra.

#6
2012-12-17 12:00

Ingen Opel,Fiat eller Hybridmodell ...ganska överraskande faktiskt!

Räknar ju själv till nio finalister men men ...

#7
2012-12-17 12:19

"Innovation, kvalitet, bil-för-pengarna, design". Man måste tydligen alltid bortse från minst en egenskap bland kriterierna. Ingen självklar kandidat. Med nord-syd-motsättningar vinner sannolikt en kandidat som egentligen ingen vill se på prispallen.

#8
2012-12-17 12:28

Håller med Hackenbush, vart tog den givna vinnaren Mazda6 vägen???
Det var ju den enda bilen som uppfyllde kravspecen fullt ut!

#9
2012-12-17 13:03

Ja att Mazda6 inte är med är på snudd på skandal. Nyskapande design, ny bra miljöteknik, väldigt prisvärd, rätt bra drag i de större motorerna och troligen körgladare än alla bilar ni nominerat förutom 208 och BRZ.

#10
2012-12-17 13:04

Att Hyundi I30 valdes före syskonet Kia Cee´d är lite underligt Och att nått så ovanligt som en Toyota GT86 finns med bland finalisterna är ju ännu mera konstigt. Lägg ner Årets bil!

#11
2012-12-17 15:17

Oerhört förvånande. Nog är Fiat 500L mer innovativ än Fords B-Max. Och att Subaru/Toyotas gemensamma sportbilsprojekt tog sig till final är ju oerhört märkligt. Är inte Årets Bil för vanliga människor längre?

#12
2012-12-17 15:47

Konstigt att Mazda 6 inte kom med, och Fiat 500L också.
Hade hellre sett dem än BRZ/GT86 och Hyundai.
Tror Ford vinner, men hoppas på Volvo V40.
V40 står för ny modern teknik/säkerhet, och är underbart fin att köra.
Kanske inte lika praktisk som ex. Golf, men mycket läckrare.
Vill ha !

#13
2012-12-17 15:47

Ford B-Max finns inte ens med biogasmotor. Årets Bil-juryn för i år tycks helt ha skippat miljö-tänket.

#14
2012-12-17 18:21

Mazda 6 var nog enda bilen som uppfyllde alla 4 kriterierna "innovation, kvalitet etc". Volkswagen vinner i norr (vilken av konkurrenterna är handen på hjärtat "bättre" än Golf?) och Clio i söder, eftersom Fiat inte längre är med i leken och Clio är den mest anslående latinon. Norr och söder tar ut varandra och B-max vinner, eftersom både norr och söder har den som tvåa. Eller hur?

#15
2012-12-17 18:35

Du har nog ganska rätt IngoS. Och om du har det, har biljournalisterna sina förutfattade favoriter (redan innan lanseringen).
Men tror man då inte Fjodden får slåss med Subarun och A-klassen i första hand ..
.
Nåväl, jag har alltid tyckt "årets bil" är att likna vid melodifestivalen .. :o)

#16
2012-12-17 20:26

Av finalisterna tycker jag Peugeot 208 är mest innovativ, för den är lättare och mindre än sin föregångare och samtidigt rymligare. Den går emot strömmen och den är mer resurssnål än konkurrenterna. Clion är en fräck bil ja, men den är något större än föregångaren. 208:an går mot strömmen. Ingen av de andra ger jag något för. Jag är oerhört besviken över finalbilarna. Tycker många av de som åkte ut var mer innovativa och hade mer miljötänk...

#17
2012-12-17 20:46

Efter att ha sett och provat Mazda 6 har jag full förståelse för att den inte gick vidare.
Svårt att tippa vinnare i år.
Bara Toyota och Subaru sticker ut och alla andra är rätt lika förra generationen...

#18
2012-12-17 21:03

Helt ärligt Raphael. Ditt tyckande är fullständigt förutsebart ...

#19
2012-12-17 21:51

Är det någon annan bil än V40 som har något nytt att komma med rent tekniskt? Jag håller tummarna för att den skall vinna.

#20
2012-12-17 22:14

Per K, vad är det för nytt V40 har att komma med förutom en krockkudde på motorhuven?
Är det inte i själva verket en ganska medioker bil med en opraktisk formgivning som många av någon anledning tycker är snygg?
Men ok det vore kul om den vann, vilket den knappast gör, men en utmärkelse säljer och ger arbete i Sverige.

#21
2012-12-17 23:53

saabnisse du är en bitter saabnisse självklart tycker du Volvo är fula men det är subjektivt, annars kan man ju undra vad A-klass gör bland finalisterna, det är en bil i klass med V40 fast utan den så innovativa fotgängarkudden.

#22
2012-12-18 00:24

Ja, tycka olika kan man ju. Redan urvalet av finalfältet innehåller väl inte bara självklarheter.
Kan hålla med om att Cee'd vore ett bättre val än i30.
Mazda 6 borde väl också varit med - åtminstone av det man sett på pappret. Nu har tydligen junkers provkört den och inte gillat den, så vem vet?
Mercan bör rimligen inte ha en chans. Knappast SubaruToyota heller.
Golfen är väl den bästa bilen, men jag tror på Forden eller Renaulten.

#23
Leif Larsson
2012-12-18 07:00

Den bil jag skulle vilja ha, så är det Subaru BRZ. Den är läcker.

#24
2012-12-18 10:23

Har provat den nya Mazda6:an även jag, men till skillnad mot Junkers så blev jag än mer övertygad om att den blir min nästa bil.
Order tecknad!
:-)

#25
2012-12-18 12:18

V40 erbjuder inget nytt, nytt för Volvo nyligen men inget som ingen annan redan erbjuder. De två fransoserna i finalen erbjuder båda ny teknik i form av helt nyutvecklade trecylindriga små motorer med turboladdning, en trend som börjar bli allt vanligare. 208:an är även innovativ i aspekten mindre utanpå och större inuti än föregångaren samt är lättare än sin föregångare - detta när många bilar blir större och tyngre. Clion är större än sin föregångare exempelvis... fräck design men 208:an är mer innovativ som jag ser det.
Men V40? Nej och åter nej säger jag.

#26
2012-12-18 15:48

Raphael. Peougeot 208 har väl ungefär samma vikt som Clion, som dock är 8 cm längre. Tämligen försumbar skillnad in mho. De presterar ungefärligen lika bra i krocktesterna. Det är väl de aktuella bilarna som ska jämföras och inte förbättringen jämfört med de gamla modeller de ersätter. Varför skulle du annars föredra Peugeot? Utrymmen, köregenskaper, känsla kanske?
V40 ligger en halv generation efter i teknik, men är tidig med ett par innovationer Framför allt är vikten högre jfrt med VW Golf och den har fortfarande gamla generationens motorer.

#27
2012-12-18 15:57

Har tittat och provsuttit både nya Clio och 208.
Faller inte riktigt för någon av dessa.
Lite fräckt formgivna osv. men inte så nyskapande tycker jag.
Att tillhandahålla säkerhetsnivån Volvo gör i nya V40 är väl nytt tycker jag. Ingen annan har liknande säkerhetstänk i den klassen vad jag vet. Men framför allt så gillar jag att köra V40, och den är fin och påkostad i detaljerna.
Inte störst och rymligast i sin klass, men jag känner för den till skillnad mot andra bilar. Hoppas V40 vinner, det är den värd !

#28
mcregor
2012-12-18 19:01

Måste säga att varken Clio eller 208 borde höra hemma i finalfältet - i alla fall om man skall ha krav på nån form av innovation. Har provsuttit båda och ingen av dessa gav "köp-smak". I det sällskapet måste man ju faktisk säga att både Volvon och Golfen är mera nyskapande i form av den säkerhetsutrustning som dessa har och där ligger väl V40 aningen före med sin motorhuvs-krockkudde.
Men när det gäller säkerhetssystem så är nog flera av de nya konkurrenterna i Golfklassen och därunder förvånansvärt dåligt utvecklade om man undantar några tyska och svenska bilmodeller. Där verkar det som både Koreaner, italienare och fransoser ligger lite efter i allmänhet.

#29
2012-12-19 08:22

Tanken är kanske inte att jämföra småbilsklassen med "Golfklassen" ....eller har jag missat något?

Vem går och tittar på en Clio eller 208:a men tänker njaaa,..nop det får bli en Golf,V40 eller A-klass istället ???

#30
mcregor
2012-12-19 11:25

@Mistro: Jag sa "i Golfklassen och därunder" vilket innebar att jag var förvånad att många nya modeller i just Golfklassen och klassen därunder - t ex Peugeot 208 för att förtydliga storleken - fortfarande saknar t ex autobromssystem i stadsfarter.
Sen tror jag ändå du har fel i din tolkning för alternativet till en ny 208 kan mycket väl vara en lätt begagnad Golf eller annan bil i den klassen. Eller kanske t o m en fabriksny till "extrapris". Man är ju ofta en aning flexibel när man skall byta bil...

#31
2012-12-19 12:08

Ja folk "blandar och ger" som de vill i sitt bilval och alla gör sin egna "tankeresa" innan de slår till på en viss bil.
Ibland har folk redan bestämt sig INNAN de ens har sett en bil om den är bra eller inte men utav detta har inget med årets bil att göra.

I ett sådant läge så spelar det ingen roll hur inovativ bilen är eller hur säker den är vid en krock,...man har som sagt redan bestämt sig.

Vill man nu ha en begagnad Merca istället för en ny Picanto ,..ja då köper man det.
Går man och tittar på en ny 208:a och sedan plötsligt inser att: shit,...en två år gammal Golf är nog precis det jag vill ha istället,ja då köper man en Golf men för att försöka hålla sig till ämnet så är det ju rätt bra om man håller sig till likvärdiga bilar eller åtminstone till bilar i samma klass och prisläge då man diskuterar.
( med en viss förtydling om det handlar om nytt eller begagnat )

Årets bil handlar inte om att vara billigast/dyrast, snabbast, minst eller störst o.s.v ...ja ibland förstår man inte vad det är som prioriteras men det är nog inte meningen heller.

#32
mcregor
2012-12-19 13:45

Åter Mistro - jag blandar inte och ger mellan klasser och jag håller mig definitivt till ämnet när jag påtalar att nya bilar i Golfklassen och neråt alltför ofta saknar nyare säkerhetsutrustning - t ex autobroms. Det är ingen jämförelse mellan Golfklass-bilar och mindre bilar - bara ett konstaterande att inom dessa segment på bilmarknaden är det segare att införa ny säkerhetsteknik. Större, nykonstruerade bilar har oftare mera säkerhetsutrustning men i Golfklassen och neråt är det sämre med några lysande undantag. Skall jag snubbla lite utanför ämnet så tycker jag att Ford schabblat bort säkerhetsargument för sin senaste Focus-generation genom att inte leverera den säkerhetsutrustning som faktiskt finns att få som standard i sina volymversioner i Sverige. Men det håller jag med om att det är att slira utanför ämnet - vilket inga andra normalt gör i några diskussioner...:)

#33
2012-12-19 13:51

När det gäller att utse årets bil så ställs helt olika bilar mot varandra, oavsett storlek, klasstillhörighet osv. Kanske är det en slump vem som vinner.....
Att vinna betyder heller inte automatiskt att det är en särkilt bra bil, med tanke på tidigare års vinnare.....

#34
2012-12-19 18:13

Helt kort - jag har inga problem med att förstå vad mcregor menar.

#35
2012-12-19 18:23

Fiat 500L har autobroms.. och är fulladdad med olika säkerhetssystem.

IngoS, det jag pratar om gällande 208:an vs Clio är att 208:an bryter trenden. När de flesta andra blir större och tyngre för varje ny generation, så har 208:an krympt och ändå har blivit rymligare, och den har blivit rejält mycket lättare även fast den är fulladdad med säkerhetsutrustning. Detta är enormt imponerande. Clion är både större och tyngre än tidigare version, så den bryter inte trenden, den har ingen innovation i utvecklingen utan följer bara samma spår som tidigare nya släpp - även om den har en fräck form och en ny motorfamilj. 208:an är mer innovativ, för den vågar sig på något nytt. Jämförelsen med tidigare generationer är viktig, för det är ju i jämförelsen med tidigare generationer som man mäter innovation. Innovation ser man i kontrast till det tidigare.

#36
2012-12-19 19:47

Äsch, Raphael, jag förstår vad du menar. Clio III vann 2006 med en bil som karossmässigt motsvarar dagens Peugeot 208, så nu när Peugeot 6 år senare gör en motsvarande bil måste den belönas. Ford kommer med sin innovativa 3-cyl.motor flera år efter Fiats motsvarande 2-cyl. ; ett stort lyft för Ford, som därför borde belönas för B-max. Hyundaien måste också ha hamnat på listan pga av förtjusningen över att den förbättrat sig så mycket, så kanske borde den belönas därför.
Jag hade f ö också mycket hellre sett 500L på listan än exv Hyundai i30 eller Ford B-max, tro inte annat!

#37
mcregor
2012-12-19 20:56

Raphael - märkligt att man inte kan hitta något om automatbroms och alla andra förnämliga säkerhetssystem som Fiat 500L tydligen har när man läser broschyren på Fiats svenska hemsida. Jag hittar i alla fall inget skrivet om detta men jag kan givetvis ha missat. Men vore jag marknadsförare hos Fiat så skulle jag nog inte missa chansen att positionera bilen som en riktig säkerhetsbil - om allt detta verkligen finns....

#38
2012-12-20 14:50

Förstår också vad "mcregor" menar men jag slirar lite på tanken att han inte gillar de Franska bilarna oavsett vilket kanske var dumt och hängde därför upp mig på ett par textrader om stolar samt att en beg. Golf var bättre.

För min del lägger jag inte så många tankar på huruvida årets bil förtjänar sin titel eller inte men det är ju kul att höra motiveringen.
Att sedan inte alla håller med är ju en annan sak. ( vore ju omöjligt )
Anser väl också att spellistan kunde sett något annorlunda ut men den kunde ju också ha varit sämre. :)

#39
2012-12-22 11:04

Toyotan saknas. har ni journalister slutat och tänka på miljön. Först en elbil sedan en hybrid och nu en bil som ej når några miljögränser. Det är ni journalister som verkligen ska hjälpa elbilar och verkliga miljöbilar på traven.

#40
2012-12-23 13:43

Härligt att Volvo V40 finns med. Snygg, säker, smidig, rolig att köra och bekväm. Jag är riktigt nöjd med den.

Hoppas den vinner.

www.myv40.com

#41
2013-01-07 17:25

Dom har väl alla sina fel och brister ingen är helt okej.

#42
2013-01-08 16:40

Vinnarbilen bör kosta under 100 000:-

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.