Nästa artikel
830 000 för fortkörning på Åland
Nyheter

830 000 för fortkörning på Åland

Publicerad 14 oktober 2013 (uppdaterad 14 oktober 2013)
Den förmögna affärsmannen körde 22 km/tim för fort. Polisen på Åland stoppade honom och delade ut 830 000 kronor i böter.

Affärsmannen Anders Wiklöf stoppades av polisen i Mariehamn sedan han kört 77 km/tim på en väg med hastighetsgränsen 50 km/tim, rapporterar Ålandstidningen.

I Sverige hade bötesbeloppet blivit 3 200 kronor, men eftersom Finland tillämpar inkomstbaserade trafikböter blev beloppet betydligt högre än så. Anders Wiklöf får böta hela 95 000 euro för fortkörningen, vilket motsvarar drygt 830 000 kronor.

– Jag har bara mig själv att skylla, men man kan ifrågasätta om det är rättvist, säger Anders Wiklöf, som tycker att lagen borde ses över, till Ålandstidningen.

Diskutera: Vad tycker du om inkomstbaserade trafikböter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-14 12:08
Leif Larsson (ej verifierad)

Av bötesbeloppet går det att dra den slutsatsen att den förmögna affärsmannen knappast är "barskrapad".

#2 • Uppdaterat: 2013-10-14 15:36
saabnisse

Jag tycker att det är helt riktigt, meningen med böter är ju att det ska svida och det bör det ju göra lika mycket för den med fet plånbok som med den med bara några mynt i fickan.
F.ö. har vi ju samma system när det gäller dagsböter, de bestäms efter inkomst.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-14 16:57
ralfin

Detta system drabbar också "förmögna" lagbrytare, så är det tyvärr inte i Sverige. Ett minimibelopp bör naturligtvis gälla för "utfattiga" som har råd med bil/mc. Det är en gåta att Sverige inte på liknande sätt försöker skrämma nonchalanta förare med feta konton.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-14 17:00
enanders

han äger hela Åland.... och ingen protesterar. "fri konkurrens"

#5 • Uppdaterat: 2013-10-14 17:28
Echonator

@AudiS4

I princip har du rätt, samma brott samma straff, men det finns ett stort "MEN" när det handlar om bötesbrott slår straffet väldigt skevt. För mig som studerande skulle en fortkörningsbot på...säg 10000 kr rasera min ekonomi totalt för minst ett halvår framåt (den på 2400 kr var inte heller rolig, men var överkomlig).

Men om "Lars Andersson" med en deklarerad årsinkomst på 40 miljoner får en bot på 10000 kr så är det ungefär som att jag skulle knyckla till en pantburk som gör den omöjlig att panta. Dvs om du tjänar tillräckligt bra så kan du bete dig som ett arsel i trafiken just för att du kan köpa dig fri lika enkelt som att snyta sig.

Kanske är det just därför vissa typer av fordon framförs som om de vore stulna i det här landet.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-14 17:45
arnhen

Håller med Echonator, vi borde ta efter Åland. Det måste svida lite grand även för de besuttna. De som har orimliga förmögenheter/inkomster kan ju inte gärna kräva rimliga böter.
Vi har ju systemet med dagsböter, varför inte tillämpa det även i trafiken?
När det blir fråga om värre brott och frihetsberövande är det faktiskt lika för alla.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-14 18:12
Dieter Uhlman

Mycket dåligt. Det var ju kraftiga böter för ringa hastighetsöverträdelse. Dom skall stoppas i trafiken är de riktiga fortkörarna som kör högt över gällande bestämmelser och därmed är en trafikfara. De skall bötfällas med bötesstorlek som mer än svider.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-14 18:30
Gunnar 44

Dagsbot gäller i Sverige när det gäller grövre brott i trafiken. Nog är väl detta system rättvisare än dagens system med penningbot. Jag har en känsla av att de med hög inkomst och dyra bilar tummar friskt på hastigheten och gärna i närheten v den gräns där körkortet ryker.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-14 18:56
S-E S

Inkomstbaserade böter eller böter som procent av bilens nypris vore inte dumt. De kommer nog att lugna Audi, BMW och Porscheförare en aning i framfarten?

#a • Uppdaterat: 2013-10-14 20:30
saabnisse

AudiS4, jag vet inte om du tänker innan du skriver, men gör du det blir det väldigt fel och då bör du ta en paus och tänka en gång till.
Din jämförelse med fortkörning och våldtäkt visar att du tydligen inte förstår särskilt mycket av vad det handlar om.
Fortkörning är ett brott som i avskräckande syfte, eller tankeväckande, bestraffas med böter och då bör givetvis bötesbeloppet bestämmas med utgångspunkt från den dömdes betalningsförmåga.
Våldtäkt går givetvis inte att jämföra.
Det är ett fruktansvärt brott som alltid bestraffas med frihetsberövande och där är, eller ska vara, straffsatsen lika oavsett inkomst eller förmögenhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.