Bild
Nästa artikel

Bilprovningen säljer 70 stationer

Nyheter

Nu är 70 av Bilprovningens stationer sålda och privatiserade. Nya ägaren Opus Group menar att förändringarna blir små.

Göteborgsbaserade bolaget Opus Group har nu tagit över 70 av Bilprovningens besiktningsstationer i framför allt Mälardalen och norra Sverige, men även i Värmland, Småland och Blekinge. Köpeskillingen var 375 miljoner kronor.

– Vi ser fram emot att få konkurrera på samma villkor som andra aktörer och är övertygade om att konkurrensen kommer att ge Sveriges fordonsägare bättre service, fler stationer, längre öppettider och ett bredare tjänsteutbud, kommenterar Benny Örnerfors, vd Bilprovningen.

Bakgrunden till försäljningen är regeringens beslut i december 2009 att avreglera den svenska marknaden för fordonsbesiktningar. Sommaren 2010 slopades monopolet och 2011 tillkännagavs planerna att sälja två tredjedelar av Bilprovningens stationer.

Stationsnätet styckades i tre delar: en rikstäckande med 88 stationer som Bilprovningen behåller, en nordöstlig grupp med 70 stationer och en grupp för sydvästra Sverige som omfattar 55 stationer. Opus Group tar över den nordöstra gruppen.

– Vi kommer framigenom att kombinera kunskap och erfarenhet från Bilprovningen med ett förnyat fokus på kundservice och innovativ teknik som bygger på kunskaper från våra dotterbolag i USA som hanterar över 17 miljoner fordonsbesiktningar årligen, säger Magnus Greko, vd Opus Group.

Opus Group planerar att driva stationerna under varumärket Opus Bilprovning och man försäkrar att förändringarna kommer att bli små för kunderna. De enda skillnaderna, uppger Opus Group, kommer att vara nya arbetskläder och nya skyltar.


Nästa steg i privatiseringen av Bilprovningen blir att sälja den sydvästra gruppen med besiktningsstationer som omfattar 55 anläggningar.
 
– Nu har vi genomfört den första etappen i försäljningsuppdraget från ägarna för att påskynda utvecklingen av en väl fungerande marknad med god konkurrens, säger Benny Örnerfors.

Diskutera: Vad tycker du om privatiseringen av Bilprovningen?

Stationerna som säljs:

Arlanda-Eurostop
Högdalen
Stockholm-Södermalm
Boden
Borlänge
Edsbyn
Enköping
Fagersta
Filipstad
Flen
Gävle-Näringen
Hammarstrand
Haninge
Hudiksvall
Härnösand-Saltvik
Järpen
Jönköping-Österängen
Jönköping-Öst
Kalix
Kalmar
Karlskrona
Kiruna
Kisa
Kristinehamn
Kungsängen-Brunna
Köping
Leksand
Lidingö
Linköping-Torvinge
Ljungby
Ludvika
Luleå-Storheden
Malung
Mariestad
Märsta
Norrtälje-Görla
Norsjö
Nyköping
Nynäshamn
Rättvik
Sala
Sandviken
Skellefteå
Stockholm-Sätra
Skövde
Sollefteå
Akalla
Sundsvall-Birsta
Sunne
Säffle
Söderhamn
Södertälje-Bårsta
Tierp
Timrå
Tingsryd
Täby-Kemistvägen
Täby-Ella Gård
Ulricehamn
Umeå-Västerslätt
Umeå-Teg
Upplands Väsby-Bredden
Upplands Väsby-Glädjen
Uppsala-Librobäck
Valdemarsvik
Vallentuna
Stockholm-Vinsta
Ånäset
Piteå
Örebro-Bista
Östersund

Kommentarer

#1
2012-11-06 17:09

En helt absurd privatisering där Bilprovningen t.o.m lånade ut pengar till Opus för att kunna sälja sig själva

#2
2012-11-06 17:17

Otroligt korkat beslut av en regering med uppenbara brister i sin förmåga att se verkligheten! Dessutom med ringa förmåga att definera ordet " konkurrens ".
Resultatet av detta kommer med stor säkerhet att likna bolagiseringen och splittringen av Apoteksbolaget. Kostnaderna faller på kunderna i stället för på apoteken. Mindre varulager på varje ställe ger högre vinster för ägarna medan kunderna får betala med ökade kostnader för införskaffande av läkemedel. Framför allt genom upprepade besök när varor inte finns ilager.
Dessutom subventionerades de nya ägarna från början. Vad kallas det för normalt? Sedan när får man subventionera oilka aktörer på detta sätt.
Om det stämmer som Vi Bilägare tidigare uppgett; Att det nya bolaget fått låna pengar av Svensk Bilprovning för att över huvud taget kunna köpa sin del, så är detta en skandal! Konkurrens tror jag knappast att köparen vill genomföra gentemot säljaren. De är bundna till varandra!
Det finns all anledning till att nypa våra politiker i öronen! Säg ifrån!

#3
2012-11-06 19:26

Det låter uppenbarligen som om Bilprovningen kontrollerar det nya bolaget så vi kan nog känna oss trygga tills vidare.
Man kan ju undra varför inte ägarna reagerar, de har ju pengar i verksamheten?

#4
2012-11-06 21:04

Det är tidigt i skeendet, men kortsiktigt verkar både Apoteket och Bilprovningen vara hål i huvudet.

Det skall bli spännande att se hur det ser ut om 10 år.

#5
2012-11-06 21:11

Finns ingen återvändo nu .. Nästa måste bli systembolaget :oD
.

#8
2012-11-06 22:01

Och rättsväsendet! Klart att samhället inte ska äga domstolar! Det är ju både socialistiskt och SÅ 2011!
Dessutom blir det mer effektivt om det drivs privat, och så kan folk äntligen få de straff de betalar för!

#9
2012-11-07 00:18

Vill bara tillagga att jag inte är emot konkurens! Det är bara att den skall ske på marknadens villkor. Det fanns utrymme för privat konkurens på flera orter. Det har var och en sett när det gällt tillgängligheten till bilproving.
Vad gäller apoteken så överläts "konkurensen" till riskkapitalbolag. Vi har ju sett en del av det resultatet. Politiker skall nog först och främst arbeta med politik och inte med affärer. Hade de varit duktiga på affärer hade de inte haft tid att bli politiker.

#10
mcregor
2012-11-07 07:55

Privatisering av bl a Apotek och Bilprovning är väl en ideologisk fråga såvitt jag förstått och sen får väl vi vanliga medborgare ta konsekvenserna - positiva eller negativa bedömer vi själva. Har sett privata alternativ till Bilprovningen (nyetablerade alltså) där det sett väldigt "dött" ut så frågan är hur länge dom kommer att finnas kvar...

#11
2012-11-07 10:13

Konkurrens i alla ära, men det finns något som heter kundservice också.
Jag fick en inbjudan från den gamla Bilprovningen att besiktiga min mc den 8 Januari 2013. Kan ju säga att det inte föll mig helt i smaken att köra tvåhjuling på vintervägar. Detta är i oktober så jag kollar då när nästa lediga tid i slutet av oktober eller november finns. Svaret är då att för samtliga 7 (?) stationer i Göteborg och för ytterligare en i Kungsbacka så är nästa lediga tid 3 december. Det är INTE kundservice.

Jag kollar då med Carspect och jajamen, vill jag komma nästa dag med min mc?

DET är kundservice!!! Det är bra med alternativ.

#12
mcregor
2012-11-07 13:55

@lensek: Det var väl ungefär det jag sa - köerna ringlar sig inte långa direkt utanför de nya alternativen. Just nu är det ju bra när man har brådis men sett på lite sikt så tror jag dom får svårt att överleva om dom inte är tämligen inbokade i närtid precis som Bilprovningen är idag.

#13
2012-11-07 15:23

@mcregor: Bilprovningen hade inte tider för MC överhuvudtaget (det var inte så att dom hade 20 tider och alla var bokade) förrän snön förmodligen börjat falla rejält till och med i Göteborg. Kundservice?

#14
mcregor
2012-11-07 16:53

OK lensek - det var ju lite annorlunda. Annars har Bilprovningen under senare år skött sig allt bättre tycker jag personligen.

#15
2012-11-07 18:38

Om det bara finns en enda station inom tolv mils omkrets, på vilket sätt ökar konkurrensen om den säljs till en privat ägare?

#16
2012-11-11 09:07

En iditotisk affär där köpeavtalen hålls hemliga. De stationer som går med förlust ska skattebetalarna stå för. De stationer som går med vinst säljs. Dessutom finansierar staten köpet.! Förutom det har det minst sagt varit en del inkörningsproblem med bokningar och information. Nu i dagarna kom det ett mejl där man säger att viss info ej längre kan ges via mejl. Försökte boka en tid en vecka gick inte att fixa via webben. Tider 2013 i juni för en bil?! Blev då jag ringde urkopplad gång på gång. Fick ett svarsmejl då jag klagade att det här är normalt? Vissa tider flyttas runt? Himmel det kommer precis som vanligt att bli dyrare sämre och totalt insynsfritt men skattebetalarna har finansierat en affär som bara kommer att ge vissa privata aktörer rena guldläget...Kursar skiten får väl vi åka 50 mil för att besiktiga våra fordon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.