Bild
Nästa artikel

3 500 döda i trafiken varje dag

Nyheter

Varje dag dör 3 500 människor i trafiken. Motororganisationen Fédération internationale de l’automobile (FIA) har nu samlat 245 organisationer över hela världen för att försöka förbättra säkerheten på världens vägar.

Trafikolyckor är globalt sett den ledande dödsorsaken i åldrarna 15-29 och bara sju procent av världens befolkning skyddas av tillräckliga lagar om nykterhet, hastighet och bälteskrav. Det menar FIA som nu går ut med ett manifest som ska försöka få till en förändring. Bland de 245 organisationerna som nu kampanjar för att förbättra trafiksäkerheten ingår svenska Motormännen.

–Det finns några enkla åtgärder man som förare kan vidta: att hålla uppmärksamheten på vägen, ta pauser, kolla däcken innan resan och att aldrig någonsin sms:a eller rattsurfa när man kör. Det är några av de saker som FIA tar upp i sin kampanj, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Förutom förarnas ansvar pekar FIA också på att hårdare politiska krav kan göra stor skillnad. Krav på gemensamma satsningar på säkerhetsförbättringar som hårdare lagar om nykterhet i trafiken, säkrare fordon, gemensam datainsamling och inte minst förbättringar av infrastrukturen kan rädda många liv. I dag inträffar hälften av alla dödsfall på bara tio procent av vägnätet och stora delar av det problemet kan byggas bort.

–Den absolut bästa åtgärden för ökad säkerhet är mötesseparerade vägar. Det minskar risken att omkomma i en trafikolycka med 80 procent, berättar Carl Zeidlitz. Men det finns andra mindre kostsamma åtgärder som Trafikverket kan vidta. Det handlar till exempel om att åtgärda feldoserade och skarpa kurvor, räffla mittlinje och sidolinjer, rensa sidoområden från farliga hinder och föremål samt att kontrollera och höja farliga räcken.

Diskutera: Vad tror du skulle vara den bästa åtgärden för att förbättra trafiksäkerheten?

Kommentarer

#1
2017-07-17 08:30

Att ändra attityder är nog ett omöjligt jobb. Det gäller att få bilister att vara mer uppmärksamma på trafiken och inte att göra allt annat medan de kör bil och detta är inte lätt eftersom vi är vanemänniskor. Om man plockar upp sin mobil efter att man börjat köra regelbundet så kommer man att fortsätta att göra detta.

Sedan hjälper det ju inte biltillverkare vill att man skall pilla på en dataskärm så fort man behöver göra en inställning i bilen.

#2
2017-07-17 08:52

Nej nej, det här stämmer inte!. Fler fartkameror är det enda som hjälper. Hastighet dödar!
[/ironi]

#3
2017-07-17 09:38

Då är väl Ryssland inte inräknat?

#4
2017-07-17 09:52

Swemba, du anar inte hur rätt du har. FARTEN dödar, och skillnaden på 10 km/h kan vara direkt livsavgörande faktiskt. Speciellt skaderisken ökar markant med ökad fart. Men vi är så blinda idag för farten, vi kör över 100 km/h och bilen är helt tyst men inser faktisk hur fort det egentligen är. Jag har kört omkull med MC i 70 km/h ungefär, hade turen att endast skada foten och bryta nyckelbenet (som nästan alltid i MC olyckor). Är glad att jag fick ned farten ca 30 km/h... vet i 17 gubbar om jag varit vid liv annars. Jag hade full utrustning vid min olycka, även ryggskydd. Fartkameror har nog inte riktigt den effekt man vill uppnå, det måste börja med att få föraren av fordonet att förstå vad som händer. Kanske en simulator där man får krocka i olika hastigheter kan få upp ögonen på folk? Halkkörning är också av godo, för att förstå vad en ökning av 10 km/h kan innebära dubbelt så lång stoppsträcka osv.

#5
2017-07-17 09:58

Farten i sig dödar inte men ingen tvivlar väl på att om man plötsligt tvärstannar som vid en krock så skadas man allvarligare ju fortare man kör.

#6
2017-07-17 09:59

I Sverige omkommer 0,7 personer/dag vilket är en droppe i sammanhanget. Om nu Motormännen på allvar vill minska trafikdöden bör de sätta in sina resurser i länder där det verkligen behövs, istället för att trakassera svenska bilister med fartkameror och sänkta hastighetsgränser.

#7
2017-07-17 10:02

Mattse det var det dummaste jag har läst på länge, skall man minska trafikdöden så skall man väl för sjutton göra det i alla länder.
Svenska bilister trakasseras inte av fartkameror, de vill bara att man skall hålla sig till den hastighet som är tillåten för man får inte skapa sina egna hastighetsgränser.

#8
2017-07-17 10:03

@Styggavargen, lär dig skilja på orsak och verkan.
263 personer dog i trafiken 2016. Tittar man på statistiken så tror jag inte att ett enda av dessa liv hade kunnat räddas med lägre hastighetsgränser.

#9
2017-07-17 10:06

Ofta sätts det ju upp fartkameror på olycksdrabbade sträckor och korsningar, så på så sätt så gör dom ju nytta.
Sen har man ju sett några kameror där man kanske funderat på vad den fyller för funktion när man svischar förbi, men man sitter ju inte inne med all info.

Att börja skylla på dataskärmar osv känns väl inte heller helt rätt, jag gissar att siffran 3500 sannolikt är en siffra som är mindre än föregående år sett till antalet trafikanter som finns i trafiken.
Olyckorna började ju inte hända i takt med att vi fick mobiltelefoner.

#10
2017-07-17 10:07

Anledningen till att man sänker hastighetsgränserna är nog för att man vet att många bilister kör upp till körkortsrykargränsen oavsett vilken hastighet som är tillåten. Skulle man höja 80-vägar till 90 igen så skulle många köra i 120 istället för 110.
Så jag är inte förvånad över att man sänker hastighetsgränserna ideligen.

#11
2017-07-17 10:15

@Hackenbush och du tror att 110 på en 80-väg är en anledning till att folk dör i trafiken?

#12
2017-07-17 10:41

Ja om någon kör ut framför en från en sidoväg eller en älg dyker upp. I detta fall har man en större chans att klara sig om man kör i 80.

#13
2017-07-17 11:12

Kom igen nu. Var inte så inskränkta som svenskar.
Jag skulle säga att dem flesta olyckorna internationellt beror på dåliga vägar. Bortspolade vägar i Bolivia, vägar smala som cykelbanor i Anderna, grusvägar som ansluter till motorväg i Thailand, skadade vägar i Afrika, etc. Räknar dem med alla minor i krigsdrabbade områden?
Och tittar man internationellt så hur många av olyckorna sker egentligen med bil? I många länder är det fler mopeder och motorcyklar än bilar, tex Indien.

#14
2017-07-17 11:34

Något är ändå konstigt i Sverige. Bilarna blir säkrare och säkrare. Tänker exempelvis på nya Volvo V90 som kommer ut i tusental på vägarna nu. Samtidigt sänks hastighetsgränserna mer och mer. Vid vilken hastighet kommer det att vara helt säkert att t ex frontalkrocka med en långtradare? 30 km/tim? Är det dit vi är på väg om ingen ska dödas i en olycka?

#15
2017-07-17 11:43

Rätt otroligt att det inte händer mer olyckor neröver, Indien, mm. När det befinner sig 2 pers/ m2 och diffusa trafikregler

#16
2017-07-17 12:46

Många självmord döljs nog i statistiken över döda i trafiken. Sedan har vi alla "fulla" personer som ofta kommer undan själva, men dödar eller skadar motparten. I Sverige tror jag folk kör för slarvigt, man håller inte avstånd mm. Du kunde inte läsa i pressen om kökrockar för 20-30 år sedan, det fanns inte. Mängden fordon på vägarna ökar också, även tyngre transporter som sker med lastbil. Sammantaget blir det sämre för säkerheten i trafiken, tyvärr. Jag tror att 9/10 olyckor kunde förhindras av förarna själva genom att följa regler, hålla avstånd och köra nyktra och utvilade.

#17
2017-07-17 12:55

Den bästa satsningen för "nollvisionen" här i Sverige är väl kanske och ta alla pengar som skall rädda typ ett liv extra om året här hemma och investera dem i andra länders vägar - där de säkert skulle rädda mångfalt fler. Konstigt att sossarna inte har höjt detta faktum ... Det går an att vara socialist men inte när det gäller nationella intressen och liv, jag antar :)

.

.

#18
2017-07-17 14:09

Jag sökte på nollvisionen och hamnade här: http://www.trafiksakerhet.se/att-forlanga-sin-penis-till-bekostnad-av-mi...

Kanske nollvisionen uppnås av att ingen kör SUV? Skulle alla köra en Fabia kanske man tagit det lite lugnare? På halvt skämt, inte för jag skulle vilja ha en Fabia...

#19
2017-07-17 15:14

Lägg över godstransporterna på tåg så att vi slipper dessa långtradare med sina sönderstressade och halvt galna förare.
Långtradarna är trafikfaran nr1 sett ur alla aspekter, de skapar olyckor, de spyr ut skit och sliter ned vägnätet.

#20
2017-07-17 17:54

Dessutom har studier visat att mer än 60% av cabotagetrafiken(rättighet för utlandsreggade fordon från EU att bedriva viss inrikestrafik i Sverige), är olaglig. Bovarna i dramat är dels inblandade åkerier, företrädesvis från östeuropa, samt dom speditörer som köper deras tjänster. Konsekvenserna kan bli att vi utarmar inhemska åkeriföretag. I spåren av denna olagliga verksamhet har stöder, människosmuggling och annan kriminell verksamhet eskalerat.

#21
2017-07-17 20:08

Vi måste få tillbaka moralen på våra vägar, ingen bryr sej längre om nånting, alla dessa drograttfyllerister, ingen håller lagstadgad hastighet längre, det körs med oskattade och oförsäkrade fordon som dessutom körs på dubbdäck på sommaren, här har våra politiker nånting att ta i, men ingen bryr sej längre.

#22
2017-07-17 21:12

Nollvisionen är bara trams, det fattar vem som helst att de inte menar allvar. Istället kunde de kalla det "Så få döda som möjligt utan att det kostar skjortan", det vore i varje fall ärligt. Det finns hur många åtgärder som helst men det kostar tid och pengar.

Separera mötande trafik på alla vägar, laga dåliga vägar, inför lag på att alla bilar måste ha autobroms senast 2025, inför nytt teoriprov och uppkörning varje år, höj straffen för lagöverträdelser, minimum 1 års fängelse för rattfylla och droger, 1 års fängelse om du kör utan körkort och orsakar en olycka. Sedan skulle man kunna införa något bonussystem för folk som sköter sig. För varje år som du kör skadefritt så minskar bilskatten med 10% och om det smäller så måste du börja om på noll.

Men ingen vill ha det så. Inte de som kör och inte de som bestämmer. Dyrt och omständligt. Så byt namn på nollvisionen till "noll vision". För oss som begriper särskrivning så är det namnet mer träffande.

#23
2017-07-18 00:11

Det är fortfarande farligt att befinna sig och utnyttja trafiksystem. Det kan till och med vara dödsstraff på att göra ett misstag i trafiken. Och sådana sker, faktiskt varje dag och varje timme.

I huvuddelen av misstagen händer det ingenting. De passerar förbi oss med hjärtat i halsgropen. Men några misstag leder till att fordon stöter ihop, eller att de åker av vägen eller hamnar på kollisionskurs med oskyddade trafikanter. För många går det bra, det blir kanske bara några skråmor och lite veckad plåt. För några andra, lyckligtvis färre till antalet, blir konsekvenserna istället en allvarlig skada och för några särskilt, blir resultatet fatalt. Det är de två sistnämnda grupperna som vi behöver hjälpa. Det görs genom fysiskt skydd, både hos fordon som vägar, det görs genom regler och fortbildning och det görs genom riktad information.

Jag anser att det är fel att det skall vara dödsstraff på att begå ett misstag i trafiken (c:a 95% av olyckorna sker på grund av mänskliga felbeslut). Därför är jag för att vi fortsätter att sata resurser på både bättre bilar och vägar samt bättre utbildning och kontroller. Då kan vi faktiskt närma oss nollvisionen.

MVH AL

#24
2017-07-18 00:35

Som svar på frågan;
1. Bättre förarutbildning, större krav på framförandet av fordon. Körkort ska vara en färdighet inte en rättighet.
2. Allmän trafikkunskaps utbildning i skolan.
3. Inga politikerbeslut gällande trafikregler/lagar/hastigheter..
4. Trafikljus på ALLA övergångsställen - röd gubbe = stopp, grön gubbe = gå.
Inga cyklister på övergångsställen - de ska vara på vägen eller på cykelkörbanor och följa regler som fordon, inte som gående.
5. Realistiska hastigheter på vägarna, anpassade till dagens fordon, förare och vägkvalitet.
..För att bara nämna några konkreta förbättringar.

#25
2017-07-18 09:55

Självkörande bilar är nog det enda som kan lösa problemet med kaoset på vägarna på sikt. Tyvärr är tekniken i sin linda, men om 25-30 år ifrån nu har vi nog plockat bort människan helt ifrån ratten. Jag tror inte på att blanda människan med maskinen, inte förrän den dagen då tekniken kan tolka människor och i princip är en människa (AI). Fast den dagen inser man nog att fria beslut och känslor är det som utsätter oss för fara ...

#26
2017-07-18 10:05

Dubbelpost. ..

MVH AL

#27
2017-07-18 10:04

Ja Vargen. Det är inom preventiva system och automatisering som det finns störst utvecklingsmöjligheter. Det fysiska skyddet har inte samma potential. Om vi räknar på 25 år kan vi i genomsnitt sätta c;a 1,1 % lägre skadeföljd om året för fysiskt skydd (fordon), dock mer i fallet vägar där det fortfarande går att göra saker bättre (fast till en högre kostnad). För automatiserade system kan vi mer än tredubbla den siffran - lågt räknat.

MVH AL

#28
2017-07-18 10:09

Suck. Artikeln handlar om trafiksäkerhet internationellt. Men det verkar som en del här inte kan se bortom svenska gränserna. Internationellt sett ligger Sverige jävligt bra till.
Numero UNO vad gäller trafiksäkerhet är kunskap. Vem har inte sett en hel familj på EN moppe i Thailand dra förbi i 60 där ingen har hjälm. Eller i Grekland, när taxichaffisar kör utan bilbälte.

#29
2017-07-18 11:48

Axa - trafiksäkerhetsåtgärderna skiljer inte sig inom olika länder - men vissa länder har en längre väg att vandra.. Kunskap o attityd styr allt ovasett.

#30
2017-07-18 17:33

Axa. Artikeln handlar om trafikdödlighet globalt sett. Sverige är en del av det. Sedan är det förvisso sant att vi har en låg trafikdödlighet här, också i jämförelse med andra industrialiserade länder. Det hänger ihop med flera faktorer, såsom fordonssammansättning, vägnät, förhållandevis liten andel onyktra förare och en rad saker till. Så om alla länder kopierade den svenska modellen -exempelvis med fler stora säkra bilar - skulle förstås andelen döda och skadade sjunka drastiskt.

MVH AL

#31
2017-07-18 20:07

Sverige har ju faktisk med tanke på befolkning och trafik hög antal dödsolyckor.
Sverige är långt efter många länder och en sak är idiotiskt och det är använding av moblitelefon och att surfa och messa när man kjör?Det ör ju så oforsvarlugt att det borde vara olagligt men nej,inte i sverige!
Det är på tiden sverige steppar up och värderar människor's och då spesiellt dom medtrafikkanter som faller offer för detta idiotiska beteende när man kjör på offentlig väg!

#32
2017-07-18 20:38

Hur många dör av rökning, självmord, hjärt-kärlsjukdom...
Är det viktigt att minska just dödstal i trafiken eller är det helheten vi ska titta på ?

#33
2017-07-19 10:22

AL
Fortfarande enkelspårigt tänk. Att kopiera den svenska modellen med stora säkra bilar funkar inte....i Indien.
Och, den svenska modellen fungerar i Sverige. Typiskt svenskt att tro att den "svenska modellen", oavsett område, är i framkant internationellt.

#34
2017-07-19 10:35

Axa. Vid en situation där du ökar skyddet för åkande med 100% och de gående med 50% så är det förstås inte orimligt att dödligheten sjunker med en 25-40% heller. Det är inte svenskt utan snarare ganska grundläggande fysik. Den svenska fordonsfördelningen är ett av skälen till att vi har en såpass låg trafikdödlighet. Det är också en allmänt förbättrad säkerhetsnivå som ligger bakom sjunkande dödstalen, både i Sverige som internationellt. Men ämnet är komplext och bör analyseras tvärvetenskapligt, dit lokala förhållanden också skall ingå. Men även med sådan hänsyn så är nettovinsten med säkrare bilar ganska uppenbar. MVH AL

#35
2017-07-19 20:49

Om förarna kör nyktert är det väl en väldigt enkel lösning

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!