Nästa artikel
15 april ska dubbdäcken av
Nyheter

15 april ska dubbdäcken av

Publicerad 8 april 2015 (uppdaterad 8 april 2015)
Det drar ihop sig till däckbytartider.
Nu börjar det bli hög tid att byta dubbdäcken mot sommardäck. Om det inte är vinterväglag vill säga.
Det är tillåtet att köra med dubbdäck fram till och med den 15 april. Sedan är det dags att ta fram arbetshandskarna, domkraften och fälgkorset.
 
Dubbförbudet som gäller fram till den 1 oktober är däremot inte skrivet i sten. Om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägen är det lagligt att behålla dubbdäcken på.
 
Vid befarat vinterväder är det också tillåtet att fortsätta köra dubbat, men ytterst är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte. Påföljden för att använda dubbdäck under förbudsperioden är 500 kronor i böter.
 
Kör du med friktionsdäck? Då påverkas du inte av reglerna, men både Vi Bilägare och Transportstyrelsen rekommenderar byte till sommardäck eftersom vinterdäcken är gjorda för låga temperaturer och ger längre bromssträckor i sommarvärme.
 
Klicka här för att komma till Vi Bilägares test av billiga sommardäck.
 
Diskutera: Vad tycker du om reglerna kring dubbdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-08 11:23
Hackenbush

Byter väl snart när jag känner för det, skönt att slippa bry sig om datum för hjulbyte.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-08 11:37
PREVIA

Här i Stockholmstrakten har bilägarna svårt med att förstå det där med årstiderna då man många veckor efter den sista snön försvann och plussgraderna vart i tvåtal lika länge så kör man omring med sina fulldubbade däck trotts att nästan alla här lämnar in bilen för sina däckbyten. Så mycket salt som man använder här på vägarna så blir det knappt en dag under vintern som någon får användning för dubbade däck vilket gör att det bildas djupa spår i vägen där man senare får vattenplaning istället och höga ljudnivåer i bilarna för att inte tala om stenskott när asfalten rivs bort av dubbarna vilket gör att stenarna lossnar ur asfalten och hamnar på vindrutorna.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-08 13:27
saabnisse

Fånigt med fasta tidpunkter för däckskifte i ett land som är 157 mil långt.
När det är vår i Skåne är det fortfarande vinter i Norr!

#4 • Uppdaterat: 2015-04-08 13:42
hultarn

PREVIA: I Stockholm kör ju en del med dubbdäck året om. Varenda lunchpromenad hörde jag rasslet, även i juli månad. Ofta någon risig gammal japanare med mörkhyad förare.
Och polisen? De åt väl munkar...

#5 • Uppdaterat: 2015-04-08 14:07
stevO

Det borde stå ,Finns det risk för snö, is, snömodd eller frost på vägen är det lagligt att behålla dubbdäcken på.

Risk för frost och halt den det vara långt in i april.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-08 21:13
Peugeote-Pär

Sommardäcken har varit på i ca 2 veckor redan... Byter så fort som det bara går, för inte vill man ju köra med tråkiga vinterdäcken i onödan.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-09 08:40
Bortom

Under 1000mil per år är det inte lönt med två uppsättningar däck.. kör därför med friktionsdäck året om. Och de rullar tyst och behagligt.

#8 • Uppdaterat: 2015-04-09 21:49
Tvärnit

328i . Dumt är vad det är och jag är av erfarenhet böjd till att anse att kategorin åretruntdäckförare ej är bilmänniskor även om att de anser sig själva som ytterst laglydiga och säkra förare, att köra lagligt är inte alltid liktydigt med att köra bra.
I säkerhet ingår också att se mer än JAG. Oavsett om man själv kör lagligt och bra så finns det en mängd otrevliga situationer som kan uppstå och det snabbt och det är då som däcken kommer på prov.

De som tummar med däcken, själva grundfundamentet och inget begriper...det är personer som i mina ögon för det första aldrig borde ha fått ett körkort.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-10 09:37
Bortom

@Gäsp, 2015-04-09 18:01, på vilket sätt är friktionsdäck mycket eländigt sommartid? Jag har kört på åretruntdäck i de senaste 20 åren... utan minsta problem, olycka o.d.
Billiga lågprisdäck eller de där nya ECO-däcken (med mycket silikon i) är rent ut sagt trafikfarliga i väta.. i motsats till ett kvalitéts-friktionsdäck. Men det skrivs inget om det ty det vore ej PK.

#a • Uppdaterat: 2015-04-10 09:46
Bortom

@Tvärnit, 2015-04-09 21:49,
jag påstår att ett premium friktionsdäck är bra mycket säkrare sommartid än ett lågpris-sommardäck. Det må vara så att de bästa sommardäcken i vissa situationer är bättre än ett vinterdäck sommartid, men skillnaden är liten. Typ både Smart och XC90 är godkända som bilar men i den ena åker man rätt farligare än i den andra. Anser du att alla som inte kör XC90 bör aldrig ha fått körkort?
Förresten: jag kör på de bästa Nokian däcken pengar kan köpa... så visst tänker jag på mina medtrafikanters säkerhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.